Content Delivery Network (CDN) – sieć dostarczania treści

Outsourcing
Outsourcing czym jest i na czym polega (wykorzystywanie źródeł zewnętrznych)
29 marca, 2022
Joomla
Joomla Strony i Sklepy Content Management System (CMS)
29 marca, 2022
Content Delivery Network CDN
Content Delivery Network CDN

Content Delivery Network (CDN) – sieć dostarczania treści, Sieć dostarczania zawartości

Jeżeli zajmujesz się zawodowo lub amatorsko przesyłaniem strumieniowym treści wideo, z pewnością spotkałeś się już na swoje drodze z usługą Content Delivery Network (CDN).

Jeżeli natomiast dopiero myślisz o zainwestowaniu w taką usługę przesyłania, z pewnością chcesz dowiedzieć się trochę więcej o tej technologii.

Trafiłeś we właściwe miejsce. Sieci dostarczania treści są ważną częścią architektury wszelkiego rodzaju domen streamingowych, a w poniższym tekście postaramy się wyjaśnić jak działają i dlaczego są niezbędne.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Co to jest Content Delivery Network?

Content Delivery Network (po polsku „Sieć dostarczania treści”) to najprościej ujmując, system serwerów zaprojektowany do wydajnego dostarczania rozmaitego rodzaju contentu, takiego jak muzyka, graficzne obrazy lub realizacje wideo, do klientów w dowolnym miejscu na świecie.

Aby to zrobić skutecznie, każdy serwer przechowuje kopię oryginalnej treści, którą może następnie rozesłać do użytkowników znajdujących się w zasięgu.

Wielkoskalowy CDN ma serwery strategicznie rozmieszczone na całym świecie, umożliwiając ludziom oddalonym o tysiące kilometrów dostęp do tych samych treści tak szybko, jak społeczności lokalne żyjące blisko pierwotnego źródła (na przykład lokalnego nadawcy telewizyjnego).

CDN pomaga zatem zwiększać skalę przesyłu strumieniowego i dostarczać treści społecznościom na całym świecie. Pomagają również zapewnić bezproblemową obsługę, ponieważ treści nie muszą podróżować tak daleko, aby dotrzeć do widza, dzięki czemu mają zagwarantowany szybki dostęp, doskonałą wydajność i minimalne opóźnienia.

Jak właściwie działa CDN?

Projektanci systemu zadbali o bezkonfliktową współpracę z dostawcami strumienia przesyłanych treści. Obsługa jest całkiem prosta i intuicyjna. Należy jednak zwrócić uwagę na kilka aspektów, dzięki którym jakość przesyłanych i dostarczanych do użytkowników danych jest na najwyższym poziomie.

CDN działa na zasadzie wysyłania nieprzerwanego strumienia fragmentów plików wideo ze swoich systemowych nadajników do urządzeń klientów: telefonów, tabletów czy laptopów, zapewniając możliwość oglądania i korzystania z treści w dowolnym miejscu i czasie.

Przed dostawcami CDN inne firmy zajmujące się streamowaniem działały tylko z jednym serwerem, z kilkoma dużymi dyskami twardymi i dostarczały dane wideo przez Internet do żądających urządzeń użytkowników.

Dodanie większej liczby serwerów, aby pomieścić większą liczbę użytkowników, było jednak nieefektywne i kosztowne oraz wymagało dodatkowej, gigantycznej przepustowości internetu. Kupowanie większej liczby komputerów do tego celu nie było dobrym rozwiązaniem.

W przypadku Content Delivery Network dostawca ten ma wiele bezpiecznych serwerów rozsianych po całym kraju (lub kilku krajach) i umożliwia swoim klientom umieszczanie na nich kopii swoich plików wideo lub innego rodzaju danych.

Dzięki temu, gdy użytkownik zaczyna oglądać strumień wideo, dane są wysyłane z jednego z wspomnianych serwerów, zwiększając w ten sposób wymiernie liczbę jednoczesnych użytkowników usługi.

A ponieważ CDN znajduje się w bliskiej odległości od użytkownika, zapewnia to jednocześnie płynną transmisję strumieniową.

Rola i zalety CDN

Już od ponad 20 lat sieci Content Delivery Network stanowią swoisty, niewidzialny szkielet Internetu, dostarczając dobrej jakości treści online na potrzeby nie tylko przesyłania filmów, programów telewizyjnych czy muzyki, ale także zakupów, bankowości, opieki zdrowotnej i innych firm stawiających na szybką obsługę online.

Nie da się ukryć, że patrząc z perspektywy tego całkiem już długiego czasu, bez sieci CDN, z jej możliwością replikacji i przechowywania informacji z serwerów źródłowych, a następnie umieszczania treści cyfrowych w pobliżu miejsca, w którym użytkownicy uzyskują dostęp do sieci, internet zostałby znacznie spowolniony.

Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale jeśli załatwiasz jakiekolwiek sprawy online, to właśnie usługa CDN najprawdopodobniej pomogła Ci zapewnić szybkie, niezawodne i spójne działanie w sieci. Można tutaj skreślić pewnego rodzaju analogię do kierowania ruchem drogowym.

Bez usługi Content Delivery Network stalibyśmy w korku podczas surfowania po internetowych zasobach.

Content Delivery Network CDN
Content Delivery Network CDN

Do kogo kierowana jest usługa CDN?

Odpowiedź na tak zadane pytanie jest bardzo prosta – do prawie każdego, kto uzyskuje dostęp do sieci internetowej. Ta usługa jest dedykowana w celu zapewnienia szybszego, bardziej niezawodnego i wydajnego działania osobom korzystającym z dobrodziejstw przebogatego świata online.

Używana będzie zatem zawsze przez właścicieli treści i aplikacji oraz dostawców usług sieciowych, którzy z kolei dostarczają te produkty swoim klientom. Dotyczy to wszelkich witryn e-commerce, usług medialnych i firmy zajmujących się przetwarzaniem danych w chmurze.

Korzyści korzystania z CDN są oczywiste! Usługa poprawia wrażenia odbiorców, zwiększa liczbę wyświetleń reklam, poprawia współczynniki konwersji, a to wszystko przekłada się na wzmocnienie lojalności klientów. Korzystanie z Content Delivery Network może również poprawić bezpieczeństwo w sieci.

Sieć dostarczania zawartości podsumowanie

Co sądzisz o wpisie pt. Content Delivery Network (CDN) – sieć dostarczania treści? Daj znać w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)