Banner Blindness – na czym polega ślepota banerowa?

Agencja eventowa
Event marketing -jak przeprowadzić, czym jest i jakie korzyści oferuje?
29 kwietnia, 2022
Autoresponder
Autoresponder (asystent nieobecności) Co napisać i przykład jak ustawić
29 kwietnia, 2022
Banner Blindness ślepota banerowa
Banner Blindness ślepota banerowa

Banner Blindness to zjawisko typowe dla wielu użytkowników internetu, które polega na ignorowaniu przez nich pojawiających się reklam.

Tego rodzaju ślepota banerowa stanowi rodzaj ochrony internautów przed nadmiarem wyświetlanych reklam, ale z punktu widzenia reklamodawców jest niepożądana, ponieważ może w znacznej mierze obniżać może skuteczność prowadzonych kampanii marketingowych.

Definicja: Ślepota bannerowa czyli Banner Blindness polega na ignorowaniu takich aspektów witryn internetowych, które z wyglądu przypominają reklamy.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Czym jest Banner Blindness?

Jak wspomniano powyżej, ślepota banerowa jest swoistą odpowiedzią internautów na nadmierną ilość pojawiających się treści reklamowych.

Tego rodzaju filtrowanie treści jest pożądane przez użytkowników internetu, ale może prowadzić do pogorszenia efektów prowadzonych działań reklamowych. Istnienie ślepoty banerowej zostało potwierdzone licznymi badaniami, w których wykorzystano specjalistyczne oprogramowanie umożliwiające monitorowanie i analizę ruchu gałek ocznych użytkownika podczas przeglądania stron internetowych.

Tego rodzaju skomplikowane badania obejmowały etap, w którym wykorzystywany był tak zwany eye tracker emitujący światło podczerwone.

Sygnał ten docierał do źrenicy oka, a następnie odbijał się od jego rogówki. Tego rodzaju proces cechował się wysokim poziomem bezpieczeństwa dla zdrowia oczu, a emitowane podczas niego światło nie było widoczne dla osoby badanej.

Sygnały te jednak były rejestrowane przez urządzenia, które umożliwiały przeprowadzanie odpowiednich analiz. Warto dodać, że zjawisko ślepoty banerowej przekłada się na ograniczenie możliwości percepcji treści mających na celu promocję produktów lub usług. Użytkownicy na skutek zjawiska określanego mianem ślepoty banerowej nie zwracają uwagi na reklamy, a więc ich publikowanie staje się bezcelowe.

Jakie inne badania zostały przeprowadzone?

Ślepota banerowa jest zjawiskiem, które zostało dość dokładnie przeanalizowane. Okazało się, że podczas prowadzonych analiz użytkownicy internetu nie zwracali uwagi na płatne reklamy znajdujące się na górze strony wyników wyszukiwania, a kierowali się niemal od razu do darmowych wyników położonych nieco niżej.

W badaniach oceniano również skuteczność oddziaływania treści reklamowych umieszczonych na witrynach prezentujących artykuły blogowe. W tym wypadku materiały sponsorowane umieszczane w górnej części strony nie cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród osób odwiedzających stronę. Internauci zwracali uwagę jedynie na sam tekst oraz towarzyszące mu zdjęcia.

Co ciekawe, badania te były przeprowadzane na stosunkowo nielicznej grupie użytkowników, ale każda z osób zachowywała się dokładnie tak samo, a zjawisko to zachodziło niemal automatycznie.

Czy zatem ślepota banerowa wpływać może na skuteczność reklam?

Zdecydowanie tak. W ramach analiz prowadzonych w 2013 roku uzyskano wyniki, zgodnie z którymi nieliczna grupa internautów pamiętała ostatnio prezentowaną reklamę, a jeszcze mniej osób deklarowało fakt, że prezentowane treści reklamowe były właściwie dopasowane. Co drugi internauta twierdził, że nie otwiera reklam znajdujących się w sieci oraz nie zwraca na nie żadnej uwagi.

Jakie konsekwencje niesie ze sobą tego rodzaju zjawisko?

Co ciekawe, zjawisko ślepoty banerowej może być niepożądane nie tylko przez reklamodawców, ale również w pewnych wypadkach przez samych internautów. Osoby te mogą bowiem ignorować nie tylko reklamy, ale również przydatne treści, które przypominają materiały sponsorowane.

Z tego powodu zaleca się, aby dobrze skonstruowana strona internetowa nie zawierała elementów, które mogą przypominać baner reklamowy. W przeciwnym razie obszar ten z dużym prawdopodobieństwem będzie ignorowany przez licznych użytkowników witryny.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

W jaki sposób można zatem skutecznie walczyć z tego rodzaju zjawiskiem?

Reklamodawcy mają do dyspozycji kilka rozwiązań, które umożliwiają ograniczanie skutków ślepoty banerowej. Podejmowane przez nich działania mogą w wielu wypadkach zwiększyć widoczność prezentowych treści i przełożyć się na poprawę efektywności prowadzonych kampanii reklamowych.

Jedną z propozycji działań jest umiejscawianie treści reklamowych z lewej strony witryny. Specyficzna konstrukcja ludzkiego mózgu oraz jego możliwości percepcyjne sprawiają, że reklamy umieszczane w tym miejscu są zdecydowanie lepiej zapamiętywane.

Poza tym, treści reklamowe powinny być prezentowane w sposób atrakcyjny i wyróżniający je na tle konkurencji. Nie można również zapominać o tym, że dobrze zaprojektowana reklama nawiązuje stylistycznie do wyglądu danej strony, jest lepiej zapamiętywana i zachęca do konwersji.

yahoo banner ads
Przykłady historycznych banerów z lat 90siątych

Dobrze prowadzona kampania reklamowa powinna podlegać weryfikacji, w tym choćby za pomocą testów A/B. Poza tym, reklamodawcy powinni wykorzystywać zjawisko remarketingu.

Polega ono na prezentacji określonych treści użytkownikom, którzy uprzednio odwiedzili daną stronę, ale ostatecznie nie sfinalizowali zakupu. Wymienione powyżej działania pozwalają w sposób skuteczny ograniczyć negatywne konsekwencje związane ze zjawiskiem Banner Blindness.

To z kolei umożliwia kontrolowanie oraz ograniczanie niepotrzebnych kosztów związanych z nieodpowiednio prowadzoną kampanią reklamową.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Podsumowanie

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Banner Blindness – na czym polega ślepota banerowa?

Napisz w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)