Badania marketingowe rynku i konkurencji [jak je przeprowadzić]

Telemarketing -czym jest (wady i zalety)
2 maja, 2022
Brand identity -skuteczna identyfikacja marki i pozycjonowanie
2 maja, 2022
Badania marketingowe

Czym są badania marketingowe rynku i konkurencji [jak je przeprowadzić]

Doświadczeni właściciele firm nierzadko stają przed różnymi rynkowymi wyzwaniami. Przetrwanie przedsiębiorstwa w obecnych czasach zależy od zręczności poruszania się po meandrach danego biznesu.

Z tego powodu bardzo istotne jest wyczucie, kiedy trzeba zrobić krok wstecz, a kiedy wręcz przeciwnie – zaangażować znaczne środki oraz rozwinąć swój interes. W momencie gdy pojawia się w głowie pomysł na nową markę, jest to idealny moment na przeprowadzenia badań marketingowych.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Co dają badania marketingowe

Mowa tutaj o rodzaju rozeznania w potrzebach oraz oczekiwaniach konsumentów. Takie działania mają na celu to, żeby zminimalizować ryzyko oraz straty zaangażowanych środków finansowych.

Wiele osób zastanawia się, czym są badania marketingowe. Okazuje się, iż jest to bardzo specjalistyczny zestaw narzędzi, a także działań, które mają na celu zebrać możliwie jak największą ilość informacji na temat potencjalnych klientów docelowych.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Mowa tutaj przede wszystkim o sporządzaniu możliwie jak najlepszego obrazu sytuacji. Warto wiedzieć, że szczegółowy raport badania marketingowego pomoże podejmować ostateczne decyzje, które dotyczą przede wszystkim kształtu oraz momentu rozpoczęcia kampanii reklamowej danego produktu.

Trzeba też wiedzieć, że jakościowe badania marketingowe będą kluczem do osiągnięcia dobrego początku marki. Okazuje się, że brak takiej formy przygotowania wprowadzenia na rynek nowych marek często kończy się klapą.

Jeśli mowa o celach badań marketingowych, to ich głównym celem jest zbieranie danych. Dzięki temu analizowany jest sposób działania konkurencji.

Ponadto badane są ceny oraz sprawdzane są opinie klientów. Przedsiębiorstwa decydują się na badania marketingowe w takim celu, żeby można było właściwie przygotować się do przeprowadzenia kampanii reklamowej. Żeby precyzyjnie wiedzieć, jaką obrać strategię działań, warto przeprowadzić badania marketingowe.

Warto wiedzieć, że w szerszej perspektywie wieloletniego planu finansowego wnioski, które zawarte są w dobrej jakości raporcie, pozwolą przygotować się między innymi na działania zaplanowane przez konkurencyjne firmy.

Badania marketingowe rodzaje

Trzeba też wiedzieć, że różne są badania marketingowe. Inne jest zbieranie informacji oraz różne są także rodzaje przeprowadzanych badań marketingowych. Warto wiedzieć, że za najbardziej podstawowe oraz jednocześnie najczęściej wykorzystywane uważa się przede wszystkim statyczne badania ilościowe, jednakże przeprowadza się również badania jakościowe.

Podział ze względu na czas trwania:

  • badania ciągłe;
  • badania okresowe;
  • badania ad hoc.

Badania ilościowe

Jeśli mowa o badaniach ilościowych, to przeprowadza się je na możliwie jak największej grupie ankietowanych konsumentów. Celem jest uzyskanie pozoru stworzenia odpowiednika przebadanej populacji. Warto zaznaczyć, że w przypadku stworzeniach takich badań marketingowych należy liczyć się głównie z ryzykiem błędu.

Trzeba też spowodować, żeby takie badania były akceptowalne i nie miały większego wpływu na interpretacje uzyskanych wyników. Oprócz tego badania muszą też zakładać ewentualną zmienność badanych cech pośród osób. Badane jest też zaufanie do odpowiedzi oraz przypuszczalna wielkość badanej populacji. Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że badanie przeprowadza się przy zastosowaniu arkuszu pytań, a także odpowiedzi.

Należy pamiętać, iż ankietowani odpowiadają zgodnie ze swoimi prywatnymi przekonaniami. Okazuje się, że nigdy nie można mieć pewności co do prawdziwości tego typu odpowiedzi. Z tego powodu najbardziej skrajne przeważnie nie będą brane pod uwagę.

Badania jakościowe

Badania jakościowe to bardzo skomplikowany typ badań marketingowych. Warto zaznaczyć, że jego podstawowym zadaniem nie jest tylko podanie samej liczby, a także określenie pewnego typu zachowań dla danej populacji, lecz podaje też złożoną odpowiedź, która dotyczy tematu ewentualnych motywów w postępowaniu. Mowa tutaj nie tylko o ustaleniu liczby ludzi.

Przede wszystkim chodzi tutaj o poznanie powodów, dla których przeważnie konsumenci wybierają dany produkt a nie inny. Warto zwrócić uwagę na fakt, że zakres jakościowych badań marketingowych nierzadko jest mniejszy, lecz przeważnie daje bardzo szczegółową oraz analityczną odpowiedź.

Z tego powodu badania marketingowe są wykorzystywane przez wiele firm na całym świecie. Należy pamiętać o tym, iż istotną wszystkich badań marketingowych jest uzyskiwanie odpowiedzi na bieżące pytania. Jednakże żeby przeprowadzić bardzo skuteczne badania, najlepiej będzie podzielić je na etapy.

Etapy badań marketingowych

Jakie są etapy badań marketingowych? Krótka lista poniżej:

  • Określ problem badawczy i cel badań.
  • Wybierz metodę.
  • Przeprowadź badania i zbierz dane.
  • Przeanalizuj wyniki.
  • Stwórz raport z badania.

Ponadto trzeba realizować każdy etap po kolei. Ważne jest też ustalenie oraz spisanie pytań, które zostaną zadane konsumentom. Warto podkreślić, że badania marketingowe powinny odpowiadać na problem badawczy.

Ważne jest też postawienie hipotezy. Okazuje się, że skutecznie przeprowadzone badanie marketingowe powinno być oparte na postawionych wcześniej hipotezach.

Ciekawe badania marketingowe

Należy pamiętać, że odpowiedzi ankietowanych powinny potwierdzić je bądź odrzucić. Badania marketingowe są bardzo przydatne w kwestii prowadzenia firmy. Wiele światowych przedsiębiorstw stosuje takie praktyki. Dzięki badaniom marketingowym można o wiele lepiej poznać decyzje zakupowe podejmowane przez konsumentów.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Podsumowanie

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Badania marketingowe rynku i konkurencji [jak je przeprowadzić]?

Napisz w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)