Analiza sprzedaży – co to takiego? (jak ją wykonać)

Google Topics API -co to jest i jak działa? Tematy zamiast FLoC
5 lipca, 2022
Lokalne SEO – co to jest?
6 lipca, 2022
Analiza sprzedaży

Na czym polega analiza sprzedaży?

W ostatnich latach bardzo dużą popularnością cieszy się analiza sprzedaży. Jest to działanie, które podejmuje przedsiębiorstwo, żeby sprawdzić co pomaga osiągnąć pożądane wyniki finansowe.

Dzięki temu można też dowiedzieć się, jakie czynniki utrudniają uzyskanie optymalnych wyników.

Wiąże się to z kontrolą finansów, więc strategia rozwoju przedsiębiorstwa w dużej mierze zależy właśnie od analizy sprzedaży. Można śmiało powiedzieć, że każda firma która odnosi sukces w swojej branży podejmuje takie działania.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

W tym artykule wyjaśnimy, czym dokładnie cechuje się analiza sprzedaży, a także jakie są jej najważniejsze zalety.

Czym jest analiza sprzedaży?

Jest to proces, który polega na precyzyjnym badaniu wyników sprzedaży usługi lub produktów wytwarzanych przez firmę. Postęp technologiczny poszedł mocno do przodu i obecnie możemy korzystać z rozwiązań, o których dawniej byśmy nawet nie pomyśleli.

Warto zwrócić szczególną uwagę na fakt, że analiza odbywa się na wielu płaszczyznach. Dotyczy między innymi błędów, które pojawiają się w trakcie procesów handlowych, a także raportów nowych klientów, z którymi udało się nawiązać jakikolwiek kontakt.

Przykładowe błędy podczas procesu to nieprawidłowo wystawiona faktura. Warto też wskazać czynniki, które mają wpływ na zmniejszenie lub zwiększenie sprzedaży.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Co wpływa na wielkość sprzedaży?

Na wielkość sprzedaży ma wpływ wiele czynników. Zarówno wewnętrzne (np sytuacja w firmie) jak i zewnętrzne (np. sytuacja w branży).

Generalnie, aby zmaksymalizować sprzedaż większość z naszych zysków musimy przeznaczać na reklamę i marketing. Oczywiście musimy mieć również dopracowany lejek sprzedażowy i aktywnie pracujemy na identyfikowanie wąskich gardeł.

Optymalizacja zysków

Optymalizacja zysków jest naturalnym celem każdej firmy.

Należy dokonać konkretnego rekonesansu, żeby wiedzieć jak na rynku odbierane są produkty oferowane przez firmę.

Analiza sprzedaży umożliwia sprawdzenie czynników utrudniających popyt, a także tych, które sprzyjają popytowi.

W ten sposób można się lepiej skupić na ogólnych trendach sprzedażowych, ponieważ raporty generowane są automatycznie.

Zadaniem zarządu jest poszukiwanie przyczyn spadku popytu na dany produkt.

Jeśli błędy w procesie sprzedażowym zostaną dostrzeżone w miarę szybko, to będzie można od razu wdrożyć specjalne programy naprawcze.

Wśród błędów, które występują najczęściej w procesie sprzedażowym można wymienić nieprawidłowo wystawione dokumenty oraz złe zaopatrzenie magazynu.

Dane z poprzednich lat są porównywane z wynikiem analizy sprzedaży. Warto mieć na uwadze, że wynik analizy może być też porównywany z prognozowanymi danymi.

Na zysk firmy może wpłynąć bagatelizowanie analizy dynamiki sprzedaży.

Tak naprawdę wiele czynników ma wpływ na tendencję spadku, wzrostu lub stagnacji. Wśród najważniejszych czynników można wymienić pojawienie się konkurencji na rynku oraz wzrost cen produktów.

Spadek dynamiki sprzedaży

Należy pamiętać, że jako wartości bezwzględnej nie powinno się traktować spadku dynamiki sprzedaży.

Jest to jednak przydatny wskaźnik rentowności przedsiębiorstwa, dlatego lepiej ją obserwować regularnie.

Od specyfiki i potrzeb firmy zależy zakres analizy sprzedaży.

Użyteczność jest naczelną zasadą jej wykonywania.

Nie ma sensu robić analizy, żeby tylko ją odhaczyć. Warto dodać, że analiza sprzedaży musi być przemyślana i dobrze przygotowana.

W rzeczywistości wiele czynników składa się na obraz sytuacji firmy.

Wiele też zależy od interpretacji wyników analizy, ponieważ nie istnieje jedna obiektywna prawda.

Metody sprzedaży to zagadnienia, których dotyczy analiza. W takiej sytuacji występuje czynnik ludzki, który trzeba koniecznie wziąć pod uwagę.

Raporty są niezwykle przydatne, ponieważ pozwalają wychwycić moment, kiedy powinniśmy zareagować.

Produkty lub usługi oferowane przez firmę są innym segmentem analizy sprzedaży.

Istnieje również zewnętrzna analiza sprzedaży.

Czasami trzeba poszukać na zewnątrz odpowiedzi na pytania, które dotyczą procesów firmowych.

Najlepiej z punktu widzenia nabywcy spojrzeć na produkt lub usługę. Firma może lepiej dopasować się do oczekiwań klientów, jeśli dokładnie zbada preferencje, potrzeby oraz upodobania konsumentów.

Ogólne trendy rynkowe

Ogólne trendy rynkowe również są bardzo ważne, dlatego warto się im przyjrzeć. Dzięki takim działaniom można obiektywnie spojrzeć na sytuację przedsiębiorstwa.

Za pomocą danych dostępnych wewnątrz firmy można dokonać większość obserwacji. Chodzi przede wszystkim o analizę kosztów sprzedaży.

Wyniki dokładnie ukazują koszty działań marketingowych oraz wytworzenia produktu. Czasami opłaca się też zmienić strategię działania i obrać inny kierunek.

Z analizą asortymentu sprawa wygląda bardzo podobnie.

Może się okazać, że dany produkt był dla firmy kompletnie nieopłacalny i lepiej będzie ograniczyć lub całkowicie zaprzestać produkcji.

Bez wątpienia wykonywanie analiz sprzedaży jest przydatne w rozwijaniu przedsiębiorstwa.

Należy pamiętać, że analiza sprzedaży musi być adekwatna do danego firmy. Jakość danych też jest niezwykle ważna, ponieważ informacje są wykorzystywane do przeprowadzenia analizy.

Może się nawet okazać, że robienie skomplikowanych i obszernych analiz nie będzie przydatne. Warto jeszcze raz podkreślić, że rzetelna analiza sprzedaży umożliwia rozwój firmy.

Przy próbie oszacowania budżetu na następny rok lub kwartał pomocne będzie tworzenie prognoz sprzedaży. Firmy nie powinny mieć raczej problemu z analizowaniem sprzedaży, ponieważ dostępne są już nowoczesne narzędzia dedykowane.

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Analiza sprzedaży – co to takiego? (jak ją wykonać)?

Napisz w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)