Ambush marketing – co to jest i na czym polega? (definicja + przykłady)

Mapa ciepła w analityce internetowej heatmap
Ambush marketing

Co to jest ambush marketing i w jakim celu stosuje się marketing podstępny?

Ambush marketing odnosi się do sytuacji, kiedy reklamodawca, który nie jest oficjalnym sponsorem wydarzenia, próbuje wykorzystać to na swoją korzyść i stara się skojarzyć z wydarzeniem bez ponoszenia opłat za sponsoring.

Mówi się często na to nieetyczny marketing. Więc mimo tego , że firmie wykorzystującej niestosowne sztuczki, które działają na szkodę innych marek i nie grożą im żadne kary finansowe, to nie warto go stosować, ponieważ może zaszkodzić wizerunkowi w dłuższej perspektywie.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Czym jest ambush marketing?

To najprościej mówiąc podszywanie się pod inną markę. Jest to próba skorzystania z tego że niejako podłączamy się pod inną firmę, bez wydatków reklamowych.

Skoro już wiemy, czym jest ambush marketing, przyjrzyjmy się niektórym zaletom tego typu kampanii reklamowych.

Kampanie marketingowe ambushmogą być bardzo sprytne.

To co od razu rzuca się w oczy w ambush marketing to bezczelność i kreatywna elastyczność.

Ponieważ większość kampanii marketingowych bezpośrednio odpowiada lub w inny sposób wykorzystuje istniejącą kampanię bliskiego konkurenta, to muszą one być niezwykle kreatywne. Obejmuje to wszystko, od wizualnych aspektów po dowcipne gry słowne. W rezultacie kampanie ambush marketingowe często o wiele bardziej zapadają w pamięć niż typowa reklama właśnie dlatego, że są zabawne.

Jednym z najwcześniejszych znanych przykładów ambush marketingu był spór, który wybuchł między MasterCard i Visa podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 1992 roku, które odbyły się w mieście Albertville w południowo-wschodniej Francji.

Po zapłaceniu 20 milionów dolarów, Visa była oficjalnym sponsorem płatności za pomocą kart kredytowych Igrzysk Zimowych w 1992 roku.

Nawet jeśli jedna reklama jest „lepsza” od innej, zabawniejsza lub mądrzejsza reklama często będzie o wiele bardziej zapadająca w pamięć.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Ambush Marketing może zmienić postrzeganie konsumentów

Inną korzyścią płynącą z marketingu nieetycznego jest to, że dobrze wykonany może pomóc markom w eksponowaniu nowych atrybutów i wartości swojego brandu, które konsumenci niekoniecznie muszą już kojarzyć z danym reklamodawcą.

Niestety Ambush Marketing nie jest dobrą strategią marketingową dla większości firm. Związane z tym koszty mogą być zaporowo drogie dla wszystkich, z wyjątkiem najbogatszych marek.

Natomiast z drugiej stony strategie leżące u podstaw ambush marketingu jako koncepcji można łatwo zastosować w kampaniach reklamowych online, od kampanii PPC w sieci wyszukiwania po głównie kampanie wizualne w social media np. na Facebooku.

Mamy nadzieję, że ten post dał Ci inspirację do wymyślania nowych podejść do reklam.

Ambush marketing przykłady

Ambush marketing to forma marketingu, w której marka lub firma promuje swoje produkty lub usługi w związku z danym wydarzeniem, bez oficjalnego zaangażowania się w to wydarzenie jako sponsor lub partner. Oto kilka przykładów ambush marketingu:

  1. Nike podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2010 – Nike nie był oficjalnym sponsorem Mistrzostw, ale wykorzystał swoje związki z kilkoma drużynami, by zyskać zwiększoną uwagę i zainteresowanie swoimi produktami. Nike wykorzystał również różne kanały reklamowe, takie jak telewizja, internet, drukowane materiały reklamowe i sklepy, aby promować swoje produkty w związku z Mistrzostwami.
  2. Red Bull podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2014 – Red Bull zrobił wiele, aby zyskać zwiększoną uwagę podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Soczi, chociaż nie był oficjalnym sponsorem. Firma zorganizowała kilka wydarzeń, w tym zawody narciarskie dla skoczków, których nie dopuszczono do oficjalnych zawodów.
  3. Puma podczas Igrzysk Olimpijskich w Pekinie 2008 – Puma wykorzystała swoje kontakty z kilkoma sportowcami, aby promować swoje produkty podczas Igrzysk Olimpijskich w Pekinie. Firma umieściła swoje logo na strojach kilku sportowców, którzy nie byli sponsorowani przez oficjalnych sponsorów Igrzysk.
  4. Snickers podczas Super Bowl 2010 – Snickers wykorzystał celebrytów i media społecznościowe, aby przyciągnąć uwagę podczas Super Bowl 2010. Firma zatrudniła Betty White i Amandę Seyfried do udziału w reklamie, która została opublikowana w serwisie YouTube tuż przed rozpoczęciem Super Bowl.

Warto jednak pamiętać, że ambush marketing jest podejrzewany o naruszanie praw autorskich i może być uznany za nielegalny. Wiele krajów wprowadziło odpowiednie przepisy, które mają zapobiegać takim praktykom.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Ambush marketing – co to jest i na czym polega? (definicja + przykłady)?

Napisz w komentarzu.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 112

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!