Alians strategiczny szybka przewaga nad konkurencją (źródło przewagi rynkowej)

Chwyt marketingowy
Chwyt marketingowy, skuteczne sztuczki owiane złą sławą (chwyty reklamowe)
11 kwietnia, 2022
Strategia zbierania śmietanki
Strategia zbierania śmietanki (strategie ustalania cen, price skimming)
11 kwietnia, 2022
alians strategiczny
alians strategiczny

Alians strategiczny szybka przewaga nad konkurencją (źródło przewagi rynkowej)

Więc na czym polega alians strategiczny?

W ostatnich latach bardzo dużą popularnością cieszy się alians strategiczny. Wiele przedsiębiorstw współpracuje ze sobą po to, żeby całkowicie zdominować rynek. Robi się tak zazwyczaj wtedy, gdy chce się wprowadzić nową technologię.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Czym jest alians strategiczny?

Niektórym może się wydawać dziwne, że firmy, które jeszcze chwilę wcześniej ze sobą konkurowały, teraz nagle współpracują. Jeśli jednak bliżej się przyjrzymy poszczególnym mechanizmom to wszystko stanie się zrozumiałe. Alians strategiczny jest jednym z najlepszych przykładów związków pomiędzy firmami.

System identyfikacji wizualnej

Alians definicja

Jest to ciekawe rozwiązanie, jednak ma wady i zalety, dlatego warto poświęcić chwilę, żeby wszystko dokładnie przemyśleć. Prawdopodobnie celem każdej firmy jest bycie samowystarczalnym.

Chodzi przede wszystkim o to, żeby zdobyć jak największy udział na rynku. Niestety nie we wszystkich branżach jest to możliwe i wtedy niezbędna jest współpraca.

Czasami uczestników danego rynku może być bardzo dużo, a to powoduje, że żaden z nich nie może wyraźnie przeważać. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem jest połączenie sił przedsiębiorstw.

Alians strategiczny

Konieczna jest oczywiście współpraca, którą czasami ciężko nawiązać, zwłaszcza jeśli chodzi o wcześniejszą konkurencję. Taka współpraca jest jednak bardzo opłacalna, ponieważ często przynosi zdecydowane korzyści.

Firmy, które zdecydowały się wejść ze sobą we współpracę mają większą szansę na wyeliminowanie pozostałej konkurencji.

Kluczowa jest jednak spójna polityka cenowa oraz dostęp do wspólnych technologii. Z definicji alians strategiczny jest trwały i może oznaczać współdziałanie lub nawet sojusz.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że realizacja wspólnych celów jest głównym zamierzeniem aliansu strategicznego. Osoby, które posiadają własną firmę powinny koniecznie wiedzieć, czym jest alians strategiczny, ponieważ taka wiedza może się przydać w przyszłości. Dotyczy to również inwestorów.

Współpraca firm

Firmy, które stały się swoimi partnerami muszą bardzo mocno współpracować, żeby osiągnąć sukces. Wspólnie wyznaczone cele będą mogły zrealizować tylko w ten sposób. Rywalizacja między przedsiębiorstwami powinna zostać ograniczona do minimum w momencie powstania aliansu.

W kontekście procesu internacjonalizacji związki tego rodzaju są bardzo istotne.

Silna współpraca powoduje, że niektóre firmy mogą nawet rozpocząć działalność poza terytorium państwa. Chodzi tutaj oczywiście o alians międzynarodowy, który także cieszy się dużym zainteresowaniem. Alianse strategiczne to związki zawierane w celu realizacji wspólnego zadania.

Czasami chodzi o jedno konkretne działanie, ale zdarza się, że chodzi też o całą listę takich rzeczy. Wzmocnienie pozycji na rynku to kolejny ważny powód, dla którego zawiera się alians.

Oczywiście chodzi nie tylko o rynek krajowy, ale również międzynarodowy. Warto zwrócić uwagę na fakt, że alianse strategiczne mogą znacząco ułatwić proces internacjonalizacji.

Konkurencyjność przedsiębiorstw

Połączenie sił poprawia też zdecydowanie konkurencyjność każdej z firm. Umożliwia to również rozszerzenie działalności przedsiębiorstwa.

Gdy na danym rynku działają przepisy antymonopolowe to wtedy warto wykorzystać instytucję aliansu strategicznego.

Firmy, które zawarły alians nie mają pozycji monopolistycznej, ale są w stanie kontrolować rynek. Są to jednak oddzielne podmioty, dlatego wszystko jest zgodne z prawem. Między partnerami porozumienia musi występować zgodność co do celów.

Jest to niezbędny warunek, ponieważ w innym wypadku nie będzie można zawrzeć silnej współpracy. Zgodność powinna też dotyczyć warunków prawno-administracyjnych.

Jeżeli współpracujące podmioty są tożsame pod względem komunikacyjnym oraz kulturowym to alianse strategiczne działają dużo lepiej. Firmy mogą się wtedy ze sobą zdecydowanie łatwiej porozumieć. Na skuteczność tego typu rozwiązań ma wpływ wiele czynników.

Najważniejsze z nich to przede wszystkich podobna wielkość podmiotów oraz właściwy dobór kadry menadżerskiej. Jednocześnie każda ze stron musi osiągać z porozumienia adekwatne korzyści.

Zalety aliansu strategicznego

Jeżeli wszystkie warunki są zachowane to wtedy można oczekiwać, że sojusz będzie naprawdę skuteczny. Alians strategiczny ma nie tylko same zalety, ale również wady.

Dostępnych jest wiele rodzajów aliansów, dlatego każdy powinien znaleźć rozwiązanie dopasowane do swoich preferencji.

Mało doświadczone i początkujące osoby mogą się w tym wszystkim pogubić, ponieważ opcji jest naprawdę sporo. Podstawą do zawarcia aliansu są negocjacje.

Negocjacje mogą być czasami bardzo czasochłonne i problematyczne, dlatego warto się do nich wcześniej przygotować.

Z reguły przedsiębiorstwa mają odmienne interesy, a ciężko jest wszystkim dopasować. Do minusów aliansu strategicznego zaleca się także zmniejszenie zdolności do ryzyka oraz rozmycie odpowiedzialności. Do spadku efektywności dochodzi bardzo rzadko, ale czasami się to zdarza.

Najważniejszą zaletą trwałego aliansu jest znaczne ograniczenie ryzyka. Każda ze stron powinna mieć zagwarantowaną swobodę działania.

Ograniczenia prawne związane z monopolizacją rynku można bardzo łatwo obejść.

Alianse strategiczne w Polsce

Alianse strategiczne przykłady: Najczęściej alianse tworzą firmy z sektorów technologicznych, motoryzacyjnych, oraz lotniczych. Do najpopularniejszych przykładów współpracy przedsiębiorstw należą: alians strategiczny pomiędzy Chryslerem, a Fiatem czy Polskich Linii Lotniczych LOT ze Star Alliance.

System identyfikacji wizualnej
Alians strategiczny szybka przewaga nad konkurencją (źródło przewagi rynkowej)

Rodzaje aliansów strategicznych

  • Umowy o wyposażaniu i wytwarzaniu (OEM)
  • Umowy o realizacji wspólnego projektu.
  • Wymiana udziałów.
  • Joint venture JV.
  • Umowy licencyjne.
  • Franchising.
  • Udziały kapitałowe.

Co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Alians strategiczny szybka przewaga nad konkurencją (źródło przewagi rynkowej)?

Daj znać w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)