USP Unique Selling Proposition – co to jest i jaka jest rola?

Spotify
Spotify to nie tylko słuchanie muzyki i podcastów
4 kwietnia, 2022
Analiza SWOT
Analiza SWOT, mocne i słabe strony firmy przykłady
4 kwietnia, 2022
USP Unique Selling Proposition
USP Unique Selling Proposition

USP Unique Selling Proposition – co to jest i jaka jest rola?

Jeżeli mamy na uwadze szeroko pojęty biznes, naturalnym terminem, jaki przychodzi automatycznie na myśl jest konkurencja.

Prześciganie się w atrakcyjniejszych formach promocji, w cenach sprzedażowych i propozycjach biznesowych jest bardzo charakterystyczne w szczególności dla marek e-commerce, gdzie nie tylko lokalni konkurenci muszą się martwić o swoją pozycję na rynku.

Generalnie w związku z wielkością i różnorodnością proponowanych ofert, klienci są przytłoczeni wielorakością opcji wyboru i chcą lepiej zrozumieć, co sprawia, że jeden produkt lub marka różnią się od innych i są po prostu lepsze.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Znajomość właściwego sposobu pozycjonowania siebie i swoich produktów może oznaczać różnicę między wyróżnianiem się a pokornym wtapianiem w otoczenie i stwierdzeniem, że „jakoś to będzie”.

Dlatego pierwszorzędną sprawą jest, aby wszyscy przedsiębiorcy zrozumieli, jak zidentyfikować unikalną propozycję sprzedaży (USP), aby pomóc w podejmowaniu trafnych decyzji dotyczących brandingu i marketingu.

Ai marketing

Co to jest USP?

Unique Selling Proposition, w skrócie USP, to unikalna propozycja sprzedaży, czyli najprościej ujmując – jedyna rzecz, która sprawia, że Twoja firma jest faktycznie lepsza niż konkurencja. To także konkretna korzyść, która wyróżnia Twoją firmę na tle innych firm na rynku.

Zdecydowanie sformułowana i celowa w swoich zamierzeniach USP pomaga znacznie lepiej skoncentrować strategię marketingową i wpływa na ogólną komunikację, branding i inne ważkie decyzje marketingowe. Tylko tak sprecyzowana unikalna propozycja sprzedaży odpowie na najważniejsze pytania klienta, zastanawiającego się nad dokonaniem ostatecznego wyboru.

Czym powinna się charakteryzować dobra USP?

Twoje USP Unique Selling Proposition powinno przede wszystkim stawiać bezwarunkowo na wszystkie możliwe mocne strony marki czy produktu oraz opierać się na tym, co sprawia, że oferowane usługi są wyjątkowo cenne dla klientów.

Nagminnie nadużywana „wyjątkowość” to o wiele za mało! Należy zatem bezwzględnie wyróżnić jakiś atrakcyjny aspekt, na którym najbardziej zależy grupie docelowej, w przeciwnym razie Twoja propozycja sprzedażowa nie będzie unikalna, a przekaz nie trafi skutecznie do odbiorców.

Jaka zatem powinna być prawidłowo skonfigurowana i wysłana w świat unikalna propozycja sprzedaży?

Po pierwsze powinna charakteryzować się wysokim stopniem asertywności by faktycznie trafić do namierzonej grupy docelowej odbiorców (klientów). Jednocześnie jednak nie powinna być wykreowana na wyrost – w każdej chwili powinniśmy być w stanie jej obronić.

Przykłady?

Generalnie określone stanowisko, które zmusza Cię do wniesienia skargi czy zarzutów przeciwko konkurencyjnym produktom jest bardziej zapadające w pamięć niż ogólne stanowisko w rodzaju: „sprzedajemy produkty wysokiej jakości”.

USP – unikalna propozycja sprzedaży

Znakomitym, niemalże sztandarowym przykładem tak napisanej USP była słynna reklama Pepsi z 2013 roku wypuszczona w obieg na Halloween.

Oto widzowie mieli okazję zobaczyć w telewizji puszkę Pepsi w pelerynie z logo… Coca Coli. Wszystko zaś okraszone zostało hasłem:

„Życzymy Wam strasznego Halloween!” W ten humorystyczny i jednocześnie nieco zaczepny sposób rzucono rękawice największemu konkurentowi na rynku. Unique Selling Proposition w działaniu!

Poza tym dobra USP powinna skupiać się na tym, co cenią Twoi klienci: „wyjątkowy” nie będzie miał większego znaczenia, jeśli nie jest to coś, na czym naprawdę zależy Twoim docelowym klientom. Last but not least,, powinno to być coś więcej niż tylko popularny slogan.

Choć chwytliwe hasło reklamowe jest oczywiście użytkowym narzędziem w przypadku kreowania USP, to jednak dobra i trafiona propozycja sprzedaży nie może skupiać się tylko na głoszeniu „prawdy objawionej”, ale przekładać się bezpośrednio także na wdrażaną, nową politykę handlową, mechanizm zwrotów i łańcuch dostaw.

W skrócie? Zapamiętaj tą oto ważną zasadę – niekoniecznie to, co sprzedajesz musi być wyjątkowe, ale wyjątkowy i konkurencyjny powinien być koniecznie Twój przekaz dla klientów. Krótko i na temat!

Microsoft Azure
USP Unique Selling Proposition

Czym jest, a czym nie jest USP?

Konkretne oferty marketingowe, takie jak przykładowo 10% zniżki, bezpłatna dostawa, całodobowa obsługa klienta lub zdecydowana polityka zwrotów, nie są wcale dobrymi przykładami USP. Choć mogą być przekonujące i skuteczne, same w sobie nie są wyjątkowe, ani nie są to pozycje łatwe do obrony, ponieważ każdy z Twoich konkurentów może je w łatwy sposób skopiować i wdrożyć we własną politykę marketingową.

Unikalna propozycja sprzedaży to stwierdzenie, które udowadnia, że Twoje produkty i marka są naprawdę lepsze od konkurencji.

USP to nie tylko chwytliwy nagłówek na stronie głównej firmy. Jest to raczej unikalne działanie, w które powinna zaangażować się firma jako całość. USP to filtr, przez który przepuszczane są Twoje produkty i renoma marki, a także całe lata doświadczenia. ponadto powinien to być sposób na budowanie i zacieśnianie więzi z klientami.

Unikalna propozycja sprzedaży to mechanizm, dzięki któremu wymiernie mogą wzrosnąć obroty firmy. Warto zatem skupić się na wykreowanie najlepszej pod słońcem USP.

Co sądzisz o wpisie pt. USP Unique Selling Proposition – co to jest i jaka jest rola? Daj znać w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)