Test wielowymiarowy, kiedy i jak ich u偶ywa膰?

FAQ Frequently Asked Questions
Jak Tw贸j brand mo偶e zwi臋kszy膰 konwersje w e-commerce?
2 maja, 2022
FAQ Frequently Asked Questions
Ux Google Page Experience: jak optymalizacja UX, zapewni Ci sukces
2 maja, 2022
Testy AB
Test wielowymiarowy

Test wielowymiarowy, kiedy i jak ich u偶ywa膰?

Test wielowymiarowy (z ang. MVT Multivariate Testing) lub inaczej test na wielu odmianach, to forma eksperymentowania, w kt贸rej wiele element贸w strony jest modyfikowanych i testowanych w celu okre艣lenia, kt贸ra kombinacja strony ma maksymalnie pozytywny wp艂yw na konwersj臋.

Podobnie jak ruch jest dzielony mi臋dzy dwie odmiany w testach A/B, w testach wielowymiarowych ruch jest dzielony mi臋dzy wszystkie odmiany.

Testowanie wielowymiarowe jest szczeg贸lnie przydatne, gdy chcesz przetestowa膰 wp艂yw radykalnych zmian na stronie internetowej, w przeciwie艅stwie do testowania wp艂ywu jednego konkretnego elementu.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Testy wielowymiarowe nie ograniczaj膮 si臋 tylko do testowania na stronach internetowych, ale s膮 wykorzystywane w wielu dziedzinach marketingu. Jednym z najprostszych typ贸w test贸w na wielu odmianach jest uruchamianie reklam PPC. Na przyk艂ad standardowa reklama Google, kt贸ra pojawia si臋 w „searchu”, zawiera膰 mo偶e dwa elementy, kt贸re mo偶esz przetestowa膰; nag艂贸wek i tekst.

Za艂贸偶my, 偶e tworzysz trzy wersje nag艂贸wka i dwie wersje tre艣ci. Test na wielu odmianach takiej reklamy mia艂by 6 odmian:

Wersja 1Nag艂贸wek 1Tekst 1
Wersja 2Nag艂贸wek 1Tekst 2
Wersja 3Nag艂贸wek 2Tekst 1
Wersja 4Nag艂贸wek 2Tekst 2
Wersja 5Nag艂贸wek 3Tekst 1
Wersja 6Nag艂贸wek 3Tekst 2

Testowanie na wielu odmianach za pomoc膮 reklam PPC jest stosunkowo 艂atwe, poniewa偶 modyfikujesz tylko nag艂贸wek i tekst. Liczba zmiennych jest ograniczona.

Na stronie internetowej mo偶na przetestowa膰 znacznie wi臋cej element贸w. To sprawia, 偶e 鈥嬧媙iezwykle wa偶ne jest, aby starannie sformu艂owa膰 swoj膮 hipotez臋. Im wi臋ksza liczba element贸w do przetestowania, tym wi臋ksza liczba wariacji.

Wa偶n膮 rzecz膮 do odnotowania jest to, 偶e im wi臋ksza liczba odmian w twoim te艣cie, tym wi臋ksza b臋dzie wymagana wielko艣膰 pr贸bki (czyli wej艣膰/ruchu) do pomy艣lnego przeprowadzenia go. Oznacza to, 偶e albo potrzebujesz wi臋cej odwiedzaj膮cych, albo osi膮gni臋cie istotno艣ci statystycznej zajmie wi臋cej czasu w por贸wnaniu z prostym testem A/B.

Test wielowymiarowy a testy A/B [r贸偶nice]

Dla pocz膮tkuj膮cych rodzaje test贸w jakie mo偶na przeprowadza膰 w marketingu mog膮 wydawa膰 si臋 przyt艂aczaj膮ce. Cz臋sto mo偶esz si臋 zastanawia膰 jaki test wybra膰. Jakie jest odpowiednie podej艣cie do swojego biznesu i wymaga艅. Wyja艣nijmy wi臋c kluczowe r贸偶nice mi臋dzy testami A/B a testowaniem na wielu odmianach, aby艣 m贸g艂 艣mia艂o zdecydowa膰, kiedy u偶y膰 kt贸rego.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Test A/B

W te艣cie A/B sprawdzane s膮 wersje pojedynczego elementu, aby wywnioskowa膰, kt贸ry z nich ma wy偶szy pozytywny wp艂yw na wsp贸艂czynnik konwersji. Na przyk艂ad, je艣li zdecydujesz si臋 przeprowadzi膰 test nag艂贸wka na stronie produktu, to m贸wimy 偶e jest to test A/B. Ka偶da z Twoich odmian b臋dzie mia艂a modyfikacj臋 nag艂贸wka.

Je艣li jednak zdecydujesz si臋 przeprowadzi膰 w tym samym momencie test razem nag艂贸wka, obrazu i formularza strony docelowej, ka偶da z Twoich odmian b臋dzie zawiera艂a wariant ka偶dego z tych trzech element贸w. Pomo偶e Ci to zatem stwierdzi膰, kt贸ra kombinacja tych trzech element贸w ma najwi臋kszy pozytywny wp艂yw na Twoje kluczowe wska藕niki.

Podczas gdy testowanie A/B jest w du偶ej mierze kwesti膮 albo/albo, testowanie wielowymiarowe mo偶e sta膰 si臋 do艣膰 skomplikowane, je艣li chodzi o skupienie si臋 na najlepszej wersji okre艣lonej strony.

Inn膮 kluczow膮 r贸偶nic膮 mi臋dzy nimi jest to, 偶e wariacje s膮 odmienne w te艣cie A/B, co nie ma miejsca w przypadku testu wielowymiarowego. Poniewa偶 istnieje tak wiele odmian, w MVT mo偶esz nie zauwa偶y膰 wielu wyra藕nych r贸偶nic mi臋dzy niekt贸rymi z nich. Og贸lny wygl膮d i styl ka偶dej odmiany jest znacznie bardziej widoczny w testach A/B, poniewa偶 skupia si臋 na jednej du偶ej zmianie, a nie na wielu ma艂ych zmianach.

Wymagania dotycz膮ce czasu i ruchu s膮 r贸wnie偶 zupe艂nie inne podczas przeprowadzania test贸w A/B i test贸w wielowymiarowych. Poniewa偶 testy A/B maj膮 mniej odmian, b臋dziesz potrzebowa膰 znacznie mniejszego ruchu, aby osi膮gn膮膰 istotno艣膰 statystyczn膮 w por贸wnaniu z przeprowadzaniem test贸w na wielu odmianach.

Oznacza to r贸wnie偶, 偶e test A/B mo偶na zako艅czy膰 znacznie wcze艣niej, poniewa偶 istniej膮 tylko dwie opcje, podczas gdy MVT bez w膮tpienia zaj臋艂oby wi臋cej czasu, bior膮c pod uwag臋 wysokie wymagania dotycz膮ce ruchu i wi臋ksz膮 liczb臋 zmiennych.

Dlaczego warto przej艣膰 na testy na wielu odmianach?

Testy na wielu odmianach pozwalaj膮 zag艂臋bi膰 si臋 i zobaczy膰 dok艂adnie, kt贸ra kombinacja krytycznych element贸w witryny daje najlepsze wyniki. Zmiany w te艣cie wielowymiarowym s膮 bardziej subtelne ni偶 te w te艣cie A/B, ale daj膮 wgl膮d w to, jak kluczowe elementy mog膮 ze sob膮 wsp贸艂pracowa膰 w celu uzyskania znacz膮cej poprawy wsp贸艂czynnik贸w konwersji. Dlatego testowanie na wielu odmianach najlepiej jest wdra偶a膰, gdy chcesz zoptymalizowa膰 strony docelowe, stron臋 g艂贸wn膮 lub inn膮 krytyczn膮 stron臋 bez konieczno艣ci ca艂kowitego przeprojektowania.

Inn膮 istotn膮 zalet膮 testowania wielowymiarowego jest oszcz臋dno艣膰 czasu podczas jednoczesnego testowania wielu zmiennych, w przeciwie艅stwie do testowania iteracyjnego i mierzenia wp艂ywu ka偶dej ze zmiennych.

Mo偶esz tak偶e zmierzy膰, w jaki spos贸b ka偶da ze zmiennych oddzia艂uje ze sob膮 i wp艂ywa na Tw贸j og贸lny cel.

Pod tym wzgl臋dem testowanie wielowymiarowe jest skuteczn膮 metod膮 szybkiego testowania szeregu zmiennych.

Jak rozpocz膮膰 testowanie wielowymiarowe/wieloodmianowe

Ka偶da forma eksperymentowania wymaga po艣wi臋cenia wysi艂ku i sp贸jnego podej艣cia. Czynno艣ci potrzebne do przeprowadzenia testu wieloodmianowego s膮 podobne do tych, kt贸re nale偶y wykona膰 w przypadku testu A/B.

Jak to zrobi膰?

U偶yj danych swojej witryny, aby zidentyfikowa膰 problematyczny obszar, a nast臋pnie wska偶 elementy, kt贸re chcesz przetestowa膰 na konkretnej stronie.

Po zaprojektowaniu wszystkich odmian mo偶esz skonfigurowa膰 segmenty u偶ytkownik贸w i zdefiniowa膰 cele konwersji, dla kt贸rych chcesz mierzy膰 wp艂yw swoich odmian. Na koniec stw贸rz sw贸j test wielowymiarowy i upewnij si臋, 偶e b臋dzie tak d艂ugo w艂aczony, dop贸ki nie zostanie osi膮gni臋ta istotno艣膰 statystyczna.

Na koniec przeanalizuj wyniki testu, aby okre艣li膰 zwyci臋zc臋, 偶eby zastosowa膰 zwyci臋sk膮 odmian臋. Skorzystaj r贸wnie偶 ze spostrze偶e艅 uzyskanych z testu, aby dowiedzie膰 si臋 wi臋cej o docelowych odbiorcach i odpowiednio usprawni膰 proces optymalizacji.

Podsumowanie struktury, kt贸rej mo偶esz u偶y膰 do rozpocz臋cia testowania na wielu odmianach:

  • Zidentyfikuj problem na podstawie zebranych informacji ilo艣ciowych i jako艣ciowych
  • Sformu艂uj hipotez臋
  • Utw贸rz odmiany
  • Okre艣l wielko艣膰 pr贸bki
  • Skonfiguruj segmenty odwiedzaj膮cych
  • Okre艣l cele konwersji
  • Skonfiguruj test i zacznij kierowa膰 ruch
  • Kontynuuj a偶 do osi膮gni臋cia istotno艣ci statystycznej
  • Przeanalizuj raport z wynikami testu
  • Wyci膮gnij spostrze偶enia i wnioski ze swojego testu
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Testy wielowymiarowe 鈥 wa偶ne narz臋dzie w zwi臋kszaniu wsp贸艂czynnik贸w konwersji

Jak ju偶 zobaczy艂e艣, testy wielowymiarowe mog膮 by膰 niezwykle przydatnym narz臋dziem, kt贸re pomo偶e Ci przeprowadzi膰 testowanie na krytycznych stronach, aby uzyska膰 radykaln膮 popraw臋 kluczowych wska藕nik贸w.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)