Test wielowymiarowy, kiedy i jak ich używać?

FAQ Frequently Asked Questions
Jak Twój brand może zwiększyć konwersje w e-commerce?
2 maja, 2022
FAQ Frequently Asked Questions
Ux Google Page Experience: jak optymalizacja UX, zapewni Ci sukces
2 maja, 2022
Testy AB
Test wielowymiarowy

Test wielowymiarowy, kiedy i jak ich używać?

Test wielowymiarowy (z ang. MVT Multivariate Testing) lub inaczej test na wielu odmianach, to forma eksperymentowania, w której wiele elementów strony jest modyfikowanych i testowanych w celu określenia, która kombinacja strony ma maksymalnie pozytywny wpływ na konwersję.

Podobnie jak ruch jest dzielony między dwie odmiany w testach A/B, w testach wielowymiarowych ruch jest dzielony między wszystkie odmiany.

Testowanie wielowymiarowe jest szczególnie przydatne, gdy chcesz przetestować wpływ radykalnych zmian na stronie internetowej, w przeciwieństwie do testowania wpływu jednego konkretnego elementu.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Testy wielowymiarowe nie ograniczają się tylko do testowania na stronach internetowych, ale są wykorzystywane w wielu dziedzinach marketingu. Jednym z najprostszych typów testów na wielu odmianach jest uruchamianie reklam PPC. Na przykład standardowa reklama Google, która pojawia się w „searchu”, zawierać może dwa elementy, które możesz przetestować; nagłówek i tekst.

Załóżmy, że tworzysz trzy wersje nagłówka i dwie wersje treści. Test na wielu odmianach takiej reklamy miałby 6 odmian:

Wersja 1Nagłówek 1Tekst 1
Wersja 2Nagłówek 1Tekst 2
Wersja 3Nagłówek 2Tekst 1
Wersja 4Nagłówek 2Tekst 2
Wersja 5Nagłówek 3Tekst 1
Wersja 6Nagłówek 3Tekst 2

Testowanie na wielu odmianach za pomocą reklam PPC jest stosunkowo łatwe, ponieważ modyfikujesz tylko nagłówek i tekst. Liczba zmiennych jest ograniczona.

Na stronie internetowej można przetestować znacznie więcej elementów. To sprawia, że ​​niezwykle ważne jest, aby starannie sformułować swoją hipotezę. Im większa liczba elementów do przetestowania, tym większa liczba wariacji.

Ważną rzeczą do odnotowania jest to, że im większa liczba odmian w twoim teście, tym większa będzie wymagana wielkość próbki (czyli wejść/ruchu) do pomyślnego przeprowadzenia go. Oznacza to, że albo potrzebujesz więcej odwiedzających, albo osiągnięcie istotności statystycznej zajmie więcej czasu w porównaniu z prostym testem A/B.

Test wielowymiarowy a testy A/B [różnice]

Dla początkujących rodzaje testów jakie można przeprowadzać w marketingu mogą wydawać się przytłaczające. Często możesz się zastanawiać jaki test wybrać. Jakie jest odpowiednie podejście do swojego biznesu i wymagań. Wyjaśnijmy więc kluczowe różnice między testami A/B a testowaniem na wielu odmianach, abyś mógł śmiało zdecydować, kiedy użyć którego.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Test A/B

W teście A/B sprawdzane są wersje pojedynczego elementu, aby wywnioskować, który z nich ma wyższy pozytywny wpływ na współczynnik konwersji. Na przykład, jeśli zdecydujesz się przeprowadzić test nagłówka na stronie produktu, to mówimy że jest to test A/B. Każda z Twoich odmian będzie miała modyfikację nagłówka.

Jeśli jednak zdecydujesz się przeprowadzić w tym samym momencie test razem nagłówka, obrazu i formularza strony docelowej, każda z Twoich odmian będzie zawierała wariant każdego z tych trzech elementów. Pomoże Ci to zatem stwierdzić, która kombinacja tych trzech elementów ma największy pozytywny wpływ na Twoje kluczowe wskaźniki.

Podczas gdy testowanie A/B jest w dużej mierze kwestią albo/albo, testowanie wielowymiarowe może stać się dość skomplikowane, jeśli chodzi o skupienie się na najlepszej wersji określonej strony.

Inną kluczową różnicą między nimi jest to, że wariacje są odmienne w teście A/B, co nie ma miejsca w przypadku testu wielowymiarowego. Ponieważ istnieje tak wiele odmian, w MVT możesz nie zauważyć wielu wyraźnych różnic między niektórymi z nich. Ogólny wygląd i styl każdej odmiany jest znacznie bardziej widoczny w testach A/B, ponieważ skupia się na jednej dużej zmianie, a nie na wielu małych zmianach.

Wymagania dotyczące czasu i ruchu są również zupełnie inne podczas przeprowadzania testów A/B i testów wielowymiarowych. Ponieważ testy A/B mają mniej odmian, będziesz potrzebować znacznie mniejszego ruchu, aby osiągnąć istotność statystyczną w porównaniu z przeprowadzaniem testów na wielu odmianach.

Oznacza to również, że test A/B można zakończyć znacznie wcześniej, ponieważ istnieją tylko dwie opcje, podczas gdy MVT bez wątpienia zajęłoby więcej czasu, biorąc pod uwagę wysokie wymagania dotyczące ruchu i większą liczbę zmiennych.

Dlaczego warto przejść na testy na wielu odmianach?

Testy na wielu odmianach pozwalają zagłębić się i zobaczyć dokładnie, która kombinacja krytycznych elementów witryny daje najlepsze wyniki. Zmiany w teście wielowymiarowym są bardziej subtelne niż te w teście A/B, ale dają wgląd w to, jak kluczowe elementy mogą ze sobą współpracować w celu uzyskania znaczącej poprawy współczynników konwersji. Dlatego testowanie na wielu odmianach najlepiej jest wdrażać, gdy chcesz zoptymalizować strony docelowe, stronę główną lub inną krytyczną stronę bez konieczności całkowitego przeprojektowania.

Inną istotną zaletą testowania wielowymiarowego jest oszczędność czasu podczas jednoczesnego testowania wielu zmiennych, w przeciwieństwie do testowania iteracyjnego i mierzenia wpływu każdej ze zmiennych.

Możesz także zmierzyć, w jaki sposób każda ze zmiennych oddziałuje ze sobą i wpływa na Twój ogólny cel.

Pod tym względem testowanie wielowymiarowe jest skuteczną metodą szybkiego testowania szeregu zmiennych.

Jak rozpocząć testowanie wielowymiarowe/wieloodmianowe

Każda forma eksperymentowania wymaga poświęcenia wysiłku i spójnego podejścia. Czynności potrzebne do przeprowadzenia testu wieloodmianowego są podobne do tych, które należy wykonać w przypadku testu A/B.

Jak to zrobić?

Użyj danych swojej witryny, aby zidentyfikować problematyczny obszar, a następnie wskaż elementy, które chcesz przetestować na konkretnej stronie.

Po zaprojektowaniu wszystkich odmian możesz skonfigurować segmenty użytkowników i zdefiniować cele konwersji, dla których chcesz mierzyć wpływ swoich odmian. Na koniec stwórz swój test wielowymiarowy i upewnij się, że będzie tak długo właczony, dopóki nie zostanie osiągnięta istotność statystyczna.

Na koniec przeanalizuj wyniki testu, aby określić zwycięzcę, żeby zastosować zwycięską odmianę. Skorzystaj również ze spostrzeżeń uzyskanych z testu, aby dowiedzieć się więcej o docelowych odbiorcach i odpowiednio usprawnić proces optymalizacji.

Podsumowanie struktury, której możesz użyć do rozpoczęcia testowania na wielu odmianach:

  • Zidentyfikuj problem na podstawie zebranych informacji ilościowych i jakościowych
  • Sformułuj hipotezę
  • Utwórz odmiany
  • Określ wielkość próbki
  • Skonfiguruj segmenty odwiedzających
  • Określ cele konwersji
  • Skonfiguruj test i zacznij kierować ruch
  • Kontynuuj aż do osiągnięcia istotności statystycznej
  • Przeanalizuj raport z wynikami testu
  • Wyciągnij spostrzeżenia i wnioski ze swojego testu
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Testy wielowymiarowe – ważne narzędzie w zwiększaniu współczynników konwersji

Jak już zobaczyłeś, testy wielowymiarowe mogą być niezwykle przydatnym narzędziem, które pomoże Ci przeprowadzić testowanie na krytycznych stronach, aby uzyskać radykalną poprawę kluczowych wskaźników.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)