Strategie marketingowe -co to? Marketing strategiczny w Twojej firmie (skuteczne przedsiębiorstwo, przykłady, definicja, rodzaje)

Pozycjonowanie stron Krotoszyn [1 skuteczna agencja + cennik] optymalizacja stron internetowych
16 listopada, 2022
Pozycjonowanie stron Tarnowskie Góry [1 skuteczna agencja + cennik] optymalizacja stron internetowych
16 listopada, 2022

Strategie marketingowe -co to? Marketing strategiczny w Twojej firmie (skuteczne przedsiębiorstwo, przykłady, definicja, rodzaje)

Strategie marketingowe
Strategie marketingowe

Ciekawe i skuteczne strategie marketingowe

Marketing jest dźwignią handlu. To powiedzenie jest bardzo prawdziwe, zwłaszcza z punktu widzenia dzisiejszych czasów. Bez reklamy firma nie ma prawa bytu. Dlatego tak ważne jest, by każde przedsiębiorstwo miało określoną strategię marketingową. Lecz czym jest strategia marketingowa? Jakie elementy powinna zawierać? Po co się ją stosuje? Na te wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Strategie marketingowe

Strategie marketingowe – co to takiego? Definicja.

Strategie marketingowe definicja – są sprecyzowaniem strategii konkurencji, która ukierunkowuje wszystkie wydarzenia na rynku gospodarczym.

Strategia marketingowa stanowi dobór celów, modeli norm i aspektów prawnych, które w danym czasie kreują kierunek marketingowych działań przedsiębiorstwa, na skutek czego zostają wyznaczone obszary, połączenia i alokacje w zależności od modyfikacji warunków rynkowych takich jak otoczenie czy konkurencja. Strategie marketingowe związane są również z oddziaływaniem na grupy docelowe. Z punktu widzenia oddziaływania na grupy docelowe odbiorców, strategie marketingowe oznaczają zestaw decyzji, sposób postępowania oraz działania rynkowego podejmowanego przez przedsiębiorstwo w procesie osiągania celu lub celów.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Reklama:

sklep internetowy ecommerce seo sem reklama
Strategie marketingowe

Kluczowe składki strategii marketingowych

Istotnymi składnikami strategii marketingowej są: wybór rynku docelowego, sposób postępowania oraz narzędzia działania. Wybór rynku docelowego obejmuje analizę i poszukiwanie jednolitej grupy nabywców. Wyróżnia się cztery etapy pozyskiwania nabywców. Etap pierwszy: wyznaczenie wymagań i opis charakterystyki nabywców pojawiających się na rynku.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Etap drugi jaki zawierają strategie marketingowe to określenie podobieństw oraz różnic między nabywcami. W etapie trzecim należy wydzielić istniejące już segmenty rynku. Etap czwarty, ostatni to wybór segmentu. Sposób postępowania i jego wybór są drugim składnikiem strategii marketingowej. Wynika to z ukierunkowania rynkowego przedsiębiorstwa, w obrębie którego da się wybrać różne metody postępowania.

Przedsiębiorstwo ma możliwość wybrania jednej z dwóch zróżnicowanych metod postępowania (strategie marketingowe ofensywne bądź defensywne). Przedsiębiorstwo w metodzie ofensywnej rozpoznaje zapotrzebowanie oraz preferencje konsumentów, które ma na celu kształtowanie i kreowanie nowych potrzeb. Ofensywne postępowanie charakteryzuję się dążeniem do podkreślenia swojej pozycji na tle konkurentów rynkowych.

7p marketing mix

Przedsiębiorstwo w metodzie defensywnej dopasowuje się do istniejących już preferencji oraz ma na celu uświadomienie nabywcom, że ich produkt czy usługa nie odbiega pod względem jakości od produktów i usług konkurentów. Istotnym, ba wręcz kluczowymi elementami, składnikami strategii marketingowej są narzędzia działania oraz ich wybór i formowanie. Rezultatem oceny narzędzi marketingowych jest marketing-mix.

Strukturą marketingu-mix są cztery podstawowe instrumenty, które funkcjonują jako odrębne strategie marketingowe: cena, produkt, dystrybucja i promocja. Narzędzia działania zależą od wybranej przez przedsiębiorstwo metody. Różne zestawienia narzędzi działania są podstawą każdej strategii marketingowej. Na strategie marketingową składa się marketing-mix oraz wybór grupy docelowej. Strategia występuje na trzech poziomach organizacyjnych. Różnica między poziomami polega na pułapie wykorzystywania narzędzi marketingowych i ich charakterze oraz na rodzaju alokacji zasobów na poziomach.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

W tym ujęciu strategia marketingowa występuje jako: generalna taktyka przedsiębiorstwa, która odzwierciedla kierunek, metodę i tempo rozrostu przedsiębiorstwa; taktyka specyficznych zakresów działalności, która polega na wyznaczeniu konkretnego obszaru aktywności gospodarczej, doborze prymatu konkurencyjności, określenie metody działania na rynku docelowym; taktyka funkcjonalna, określa w jaki sposób konkretne działanie ma wspierać przewagę konkurencyjną.

Ukierunkowanie strategii marketingowej


Ważne jest także by strategia marketingowa była odpowiednio ukierunkowana. Ukierunkowania orientacji rynkowej strategii marketingowej: na potrzebę społeczeństwa, na produkt, na rynek lub na organizację. Ukierunkowanie na potrzebę społeczeństwa, jest to ukierunkowanie strategii poprzez działania poszerzania kręg nabywców, wygodę życia, sytuacje materialną i poziom kulturalny, warunki ekologiczne.

lejek content marketingowy sales funnel

Ukierunkowanie na produkt, podkreśla znaczenie jakości produktu, jego nowoczesność oraz wielofunkcyjność. Ukierunkowanie na rynek jest to ukierunkowanie, które określają: klienci, preferencje i obszar geograficzny. Ukierunkowanie na sprzedaż, jest określona przez konkurencje, cenę, obrót, promocje oraz uwarunkowania organizacyjne i techniczne działalności. Ukierunkowanie na organizację może przybrać wymiar wewnętrzny bądź zewnętrzny.

Rodzaje strategii marketingowych

W literaturze istnieje wiele kwalifikacji strategii marketingowych. Z punktu widzenia ukierunkowania strategii, wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje strategii marketingowych: strategia ukierunkowana na podtrzymanie obecnej sprzedaży ofert często zamawianych, strategia konkurencji oraz strategia edukowania rynku.

Strategia ukierunkowana na podtrzymywaniu obecnej sprzedaży ma mało wspólnego z satysfakcjonowaniem nabywcy. Strategia ta jest ukierunkowana na wysoką sprzedaż i niską cenę. Strategia konkurencji ma na celu analizowanie rynku pod względem konkurencyjności i poszukiwania przewagi. Strategia edukowania rynku jest zorientowana na dwoistość postępowania (segmentacja rynku i kreowanie rynku). Kolejnym rodzajem strategii marketingowych jest jej klasyfikacja z uwagi na wyszczególnienie. W tym ujęciu rozróżnia się następujące strategie marketingowe:

  • Strategie produktowe:
  1. rozwoju nowego produktu;
  2. poszczególnych faz cyklu życia produktu;
  3. pozycjonowania produktu na rynku;
  4. w układzie produkt-rynek:
  • strategia penetracji rynku,
  • strategia rozwoju rynku,
  • strategia rozwoju produktu,
  • strategia dywersyfikacji;
    • asortymentu;
    • marki:
    • strategia marki indywidualnej,
    • strategia marki rodzinnej,
    • strategia marek łączonych,
    • strategia rozszerzania marki
  • Strategie cenowe:
    • zbierania śmietanki z rynku;
    • cen prestiżowych;
    • cenowej penetracji rynku;
    • ekspansywnego kształtowania cen;
    • prewencyjnego kształtowania cen;
    • cen eliminujących konkurentów;
    • w układzie cena – jakość:
  • strategia najwyższej jakości,
  • strategia penetracji (wysokiej jakości),
  • strategia świetnej wartości,
  • strategia przepłacania,
  • strategia średniej ceny i jakości,
  • strategia dobrej wartości,
  • strategia uderz i uciekaj,
  • strategia kiepskich dóbr,
  • strategia tanich dóbr.
  • Strategie dystrybucji:
    • dystrybucji ekskluzywnej;
    • dystrybucji selektywnej;
    • dystrybucji intensywnej.
  • Strategie promocji:
    • promotion-mix;
    • push i pull.
  • Strategie dyferencjacji oparte na koncepcji marketingu-mix:
    • dyferencjacja poprzez strategię produktu;
    • dyferencjacja poprzez strategię cenową,
    • dyferencjacja poprzez strategię dystrybucji (dyferencjacja oparta na obsłudze klienta dyferencjacja oparta na kanałach dystrybucji),
    • dyferencjacja poprzez strategię komunikacji;
  • Strategie dyferencjacji oparte na odmienności rynkowej:
    • strategia doskonalenia,
    • strategia specjalizacji,
    • strategia zubożenia,
    • strategia zawężania;
  • Strategie wyboru rynku docelowego:
    • strategia marketingu niezróżnicowanego,
    • strategia marketingu zróżnicowanego,
    • strategia marketingu skoncentrowanego;
  • Strategie wejścia na nowe rynki:
    • rozwój wewnętrzny
    • wewnętrzne przedsięwzięcie,
    • nabycie innej firmy,
    • joint venture albo alians,
    • zakup licencji,
    • nabycie innej firmy w celu pozyskania jej wiedzy i umiejętności,
    • venture capital,
    • szkolenia.

Strategia marketingowa a wizerunek firmy

Wizerunek to przedstawienie przedmiotu w osobowości nabywcy. Pierwotnie działania związane z kreowaniem wizerunku dotyczyły jedynie organizacji, firm lub osób. Współcześnie komunikacja marketingowa wykorzystywana jest do budowania przyjaznego wizerunku i promowania uczelni wyższych.

Im więcej konkurencji i atrakcyjniejsza branża, tym marketing więcej kosztuje

Istnieją cztery wymiary wizerunku: wymiar psychologiczny, socjologiczny, marketingowy i komunikacyjny. Wymiar psychologiczny, to wymiar określający w jakiej formie nabywca odbiera wizerunek przedmiotu, firmy, produktu. Wymiar socjologiczny, odnosi się on do nabywców aktywności promocyjnych jak do potencjalnych grup docelowych, które są scharakteryzowane zmianami demograficznymi, społecznymi i ekonomicznymi. Wymiar marketingowy, to wymiar który dotyczy planowania i zastosowywania wizerunkowych aktywności promocyjnych tak, aby wywrzeć ciekawość nabywców i przynieść korzyść dla przedmiotu promocji.

Unique selling proposition

Ostatni już wymiar – wymiar komunikacyjny jest tworzony przez kanały, przez które przekazywany są komunikaty promocyjne od adresata do odbiorcy, w tym celu wykorzystywany jest: obraz, język, symbol, konwencja. Powyższe wymiary komunikacji marketingowej powinny ze sobą wspólnie funkcjonować oraz się wzajemnie uzupełniać. Stosowny dobór atrybutów przedmiotu promocji, który zostanie podkreślony w strategii marketingowej stwarza szansę na dotarcie do większej grupy nabywców docelowych oraz na wzbudzenie ich zainteresowania. Przy doborze grup docelowych trzeba brać pod uwagę również wiedzę nabywców na temat oferty oraz poziom zainteresowania ofertą.

Korzyści z zastosowania strategii marketingowej w firmie

Dobrze opracowana strategia marketingowa w przedsiębiorstwa może przynieść firmie szereg korzyści. Pierwszą korzyścią jest rozwój całkowitego popytu, poprzez poszerzenie liczby klientów, zwiększenie częstotliwości zakupów wśród aktualnych użytkowników, zwiększenie przeciętnej ilości produktów kupowanych jednorazowo, określenie oraz promowanie nowych zastosowań istniejących produktów. Drugą korzyścią jest ‌zwiększenie udziału na rynku gospodarczym, poprzez pozyskanie klientów ulepszających produkt lub oferowane usługi, agresywną politykę cenową, znaczące wzmocnienie sieci dystrybucji, intensywne działania promocyjne.

Trzecią korzyścią jest ‌rozszerzenie rynku poprzez nabycie firmy konkurencyjnej w celu zdobycia jej udziałów. Czwartą korzyścią jest ‌obrona pozycji rynkowej, poprzez kształtowanie poprawnych i pozytywnych relacji z klientami oraz umocnieniu wizerunku marki firmy. Ostatnią już korzyścią jest ‌organizowanie rynku pod potrzeby firmy, w taki sposób, aby poprawić sytuację ekonomiczną przedsiębiorstwa.

Perfekcyjne strategie marketingowe, czy istnieją?

Działania marketingowe mają za zadanie eliminować słabe strony rozwoju firmy. Natomiast cele marketingowe są znacznie wyżej. To one determinują co będziesz robił w social media, jak zrobisz branding, czyli strategia oparta o świadomość marki Twojego biznesu czy inny katalog jasno określonych działań i zasad.

Zastanów się…Twoi potencjalni klienci którzy odchodzą do konkurencji…Ilu ich tracisz?

Więc jeśli chcesz plan marketingowy na miarę swoich potrzeb to napisz do nas.

PS.

Co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. „strategie marketingowe”?

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dołącz do nas NA ŻYWO

Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.

Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.

 

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)