Strategia social media

Obsługa social media
Obsługa social media
14 lutego, 2022
social media plan
Social media plan
15 lutego, 2022
Strategia social media
Strategia social media

Strategia social media

Media społecznościowe stały się niezbędnym narzędziem dla wielu firm. Czy jednak firmy te w pełni wykorzystują sieci społecznościowe?

Samo utworzenie profilu i zamieszczanie losowych treści raz na jakiś czas już nie wystarcza. Właściwie nigdy tak nie było. Jednak wydaje się, że wiele firm nie ma udokumentowanej strategii marketingowej w mediach społecznościowych, która przyniesie im sukces.

Na pierwszy rzut oka może się to nie wydawać wielkim problemem, ale brak jasnego planu dla mediów społecznościowych i dobrze ustawionego przepływu pracy często oznacza utratę możliwości zobaczenia jakichkolwiek wyników działań marketingowych w social media.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Jeśli jednak poświęcisz swój czas na robienie tego dobrze, możesz łatwo stworzyć swoje cele i osiągnąć je w mgnieniu oka. W tym wpisie dowiesz się, jak stworzyć strategię social media.

Spis treści wpisu pt. „Strategia social media

Co to jest strategia social media?

Strategia social media, innymi słowy strategia mediów społecznościowych, jest ostatecznie wnikliwym podsumowaniem wszystkiego, co planujesz zrobić i masz nadzieję osiągnąć na swoich profilach w social media. Stworzenie dobrze przemyślanej strategii dla Twojej firmy pod kątem obecności w mediach społecznościowych jest bardzo korzystne. Im bardziej szczegółowy jest Twój plan, tym lepsze będą Twoje wyniki.

Jeśli Twoje profile społecznościowe będą dobrze sobie radzić to wzrośnie świadomość Twojej marki, zdobędziesz więcej klientów, Twój dowód społeczny stanie się widoczny, a Twoja firma zyska większą wiarygodność. Wszystko to przyczynia się do umocnienia Twojej pozycji na rynku jako profesjonalnej organizacji.

Teraz, gdy znasz odpowiedź na pytanie „co to jest Strategia social media”, przyjrzyjmy się wnikliwym informacjom.

Co należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia planu działania w mediach społecznościowych?

Znaczenie social media dla biznesu (Social media marketing)

Czasy, w których firmy korzystały z mediów społecznościowych wyłącznie dla zabawy, są już daleko za nami. Teraz wszystko sprowadza się do budowania świadomości marki, osiągania zysków, dostarczania dowodów społecznych i po prostu rozwijania firmy.

Platformy społecznościowe mają duży potencjał, w który firmy powinny chcieć zainwestować, aby rozwijać swoją działalność. Bez zbędnych ceregieli zobaczmy, jak zrobić skuteczną strategię social media. Zobacz Social media marketing

Strategia social media

Jak krok po kroku stworzyć strategię social media

Sama wiedza, jak stworzyć plan dla mediów społecznościowych, nie wystarczy, na pewno już to wiesz. Bez zbędnych ceregieli za chwilę zobaczysz najlepszy przepis na najdoskonalszą strategię social media, jaką kiedykolwiek znajdziesz. Gdy zrozumiesz, jak stworzyć skuteczny plan dla mediów społecznościowych, znajdziesz się na właściwej drodze do osiągnięcia swoich celów.

Cele komunikacji w social media:

Określ swój punkt wyjścia.


Uświadomienie sobie, gdzie jesteś, jeśli chodzi o działania marketingowe w mediach społecznościowych, powinno być pierwszą rzeczą, którą robisz. Zanim wymyślisz odpowiednią strategię na media społecznościowe, przyjrzyj się bliżej swoim profilom, a także profilom konkurencji. Pomoże Ci to zidentyfikować, co działa, a co nie. Jak to dokładnie zrobić? Oto, co zalecamy przed rozpoczęciem planowania strategii w mediach społecznościowych:

  • Przygotuj analizę SWOT, aby określić mocne i słabe strony Twojej firmy, a także szanse i zagrożenia
  • Przeprowadź analizę PESTEL, aby zbadać i zrozumieć, gdzie Ty i Twoja firma stoicie politycznie, ekonomicznie, społecznie, technologicznie, środowiskowo i prawnie.
  • Zbadaj swoich konkurentów, a także swoją branżę i dowiedz się, jak Twoja firma może się od nich wyróżnić, aby być wyjątkowa.
  • Przeprowadź audyt social media, aby sprawdzić, jak, gdzie i z jakimi wynikami komunikowałeś się do tej pory – pozwoli to ocenić rozwój, możliwości i wszystko, co można zrobić, aby poprawić swoją obecność w mediach społecznościowych.

Określ swoją grupę docelową.

Zrozumienie odbiorców ma kluczowe znaczenie dla udanej strategii social media. W końcu powinieneś tworzyć treści, które twoja grupa docelowa lubi, komentuje i udostępnia. Na szczęście istnieje kilka sposobów na poznanie swoich odbiorców.

  • Najpierw sprawdź, z kim Twoje treści najbardziej rezonują i zobacz, czy ta grupa pasuje do idealnej grupy odbiorców dla Twojej marki – dzięki kwalifikowanym leadom szybko przekształcisz swoich odbiorców w klientów.
  • Zapoznaj się z ankietami, raportami i statystykami, aby uzyskać więcej informacji.
  • Wymyśl kilka postaci (persony marketingowe), które będą reprezentować tę idealną publiczność. Będzie to w zasadzie szczegółowy opis konkretnych osób, z prawdziwymi pragnieniami i potrzebami, których chcesz zmienić w swoich fanów i obserwujących. Znajomość persony przeciętnego obserwatora pozwoli Ci dostosować kampanie w mediach społecznościowych do rzeczywistych oczekiwań odbiorców.

Analizuj konkurencję w mediach społecznościowych.

Aby stworzyć skuteczną strategię w mediach społecznościowych, musisz zrozumieć swoją konkurencję. Jakiego rodzaju treści publikują, jakiego tonu używają i jak często publikują?

Strategia social media

Poświęć trochę czasu na zapoznanie się z konkurencją i zobacz, czego możesz się od nich nauczyć. Zwróć także uwagę na ich statystyki, takie jak zasięg i wskaźniki zaangażowania. Będą dobrym wskaźnikiem siły Twojej konkurencji, a także tego, jak duży może być Twój potencjał, aby wejść z rozmachem na ten rynek.

Wykorzystaj te informacje, aby ulepszyć własną strategię.

Miej oko na strategie konkurencji po stworzeniu planu treści – bycie na bieżąco z każdym krokiem, jaki podejmują, pomoże Ci pozostać na czele.

Ustal cele.

Inteligentne, szczegółowe cele pozwolą Ci tworzyć dobrze zorganizowane kampanie, mierzyć postępy i w dłuższej perspektywie optymalizować strategię w mediach społecznościowych. Jak odróżnić cel właściwy od niejasnego? Sam zobacz różnicę:

  • Zwiększę liczbę fanów na Facebooku.
  • Do końca roku zwiększę średni wskaźnik zaangażowania na post na moim profilu na tiktoku o 4%.

Istnieje bardzo przydatny model planowania celów o nazwie SMART, który pomoże Ci zaprojektować cele, jeśli chodzi o planowanie kampanii w mediach społecznościowych. Zgodnie z tym modelem Twoje cele powinny być:

  • Konkretne – znaczące i proste
  • Mierzalne – potrafisz zobaczyć i zbadać progres
  • Osiągalne – możliwe do osiągnięcia
  • Odpowiednie – rozsądne, realistyczne, oparte na wynikach
  • Ograniczone czasowo – określone w czasie

Aby wszystko działało:

  • Ustal swoje oczekiwania i konkretne cele wynikające z planu marketingowego w mediach społecznościowych. Co chciałbyś osiągnąć dzięki swojej obecności w mediach społecznościowych? Czy te cele są zgodne z ogólną strategią marketingową Twojej marki?
  • Ustaw odpowiednie KPI w mediach społecznościowych (kluczowe wskaźniki wydajności), które powinny zawsze towarzyszyć Twojej strategii marketingowej w mediach społecznościowych.
  • Upewnij się, że będziesz w stanie osiągnąć te cele.
  • Uważaj na tak zwane puste metryki. Są to liczby, które możesz łatwo śledzić, ale nie znaczą wiele dla Twojej firmy – podobnie jak liczba obserwujących w mediach społecznościowych. Przykłady wartościowych wskaźników KPI obejmują: Wskaźnik zaangażowania wśród Twojej grupy docelowej; CPA: CPC, CPL i CPS; Zasięg; i ruch odsyłający do Twojej witryny.

Wybierz odpowiednie kanały komunikacji.

Media społecznościowe to znacznie więcej niż tylko Facebook. Wybierając najlepsze platformy dla swojego biznesu, powinieneś przyjrzeć się zaletom każdej z nich. Zasadniczo celem jest wybór sieci społecznościowych, z których najczęściej korzystają Twoi docelowi odbiorcy, a jednocześnie pasują do wizerunku Twojej marki. Gdy już zdecydujesz, które platformy zamierzasz uwzględnić w swojej strategii mediów społecznościowych, nadszedł czas, aby zaplanować plan marketingowy w mediach społecznościowych dla każdej sieci społecznościowej.

Bądź tam, gdzie jest Twoja grupa docelowa. Niekoniecznie musi to być Facebook lub Instagram – możesz znaleźć swoich docelowych odbiorców również w innych sieciach społecznościowych. Sprawdź niektóre z innych najpopularniejszych platform mediów społecznościowych na świecie, takie jak Twitter, LinkedIn, Snapchat, Pinterest, YouTube, a nawet tiktok.

Zapoznaj się z wymaganiami i unikalnymi funkcjami każdej platformy. Na przykład niektóre sieci społecznościowe oferują opcje przesyłania wideo na żywo, podczas gdy inne pozwalają dobrze wykorzystać grupy.

Pomyśl o najlepszych kanałach komunikacyjnych i formatach treści dla każdej platformy.

Aby urozmaicić swoje treści, powinieneś tworzyć unikalne posty dla każdej sieci społecznościowej, mając na uwadze ich funkcje. Rozważ włączenie treści generowanych przez użytkowników, filmów na żywo, historii i ankiet do swojej strategii treści w mediach społecznościowych, żeby wymienić tylko kilka. Możliwości są tu nieograniczone, ale zawsze powinieneś upewnić się, że przynajmniej część Twoich treści rzeczywiście wspiera Twoje ogólne cele biznesowe. Na przykład możesz zdecydować, że część Twoich treści ma na celu przyciągnięcie ruchu do Twojego bloga, inna część wspiera generowanie leadów, a pozostała część edukuje i dostarcza rozrywki publiczności. Jednak stosunek tutaj zależy wyłącznie od Ciebie.

  • Zdecyduj, co chcesz przekazać. Co wydaje się najbardziej atrakcyjne dla Twojej grupy docelowej?
  • Określ formaty treści, z których będziesz korzystać i upewnij się, że wszystkie są dobrze zaprojektowane.
  • Określ, jak często będziesz publikować w sieciach społecznościowych.
  • Zdefiniuj atrybuty swojej marki, jeśli je posiadasz. Mogą to być określone hashtagi, użycie Twojego logo na każdej wizualizacji, a nawet opracowanie konkretnego szablonu dla wszystkich Twoich postów w mediach społecznościowych.

Strategia social media: wyznacz zadania.

Skuteczna strategia social media często wymaga zmotywowanego zespołu. Ważne jest nie tylko, aby mieć na pokładzie najlepszych ludzi, ale także mądrze rozdzielać zadania między nimi, a następnie zapewnić bezproblemową współpracę, aby faktycznie wykonać te zadania bez wysiłku.

  • Zdefiniuj przepływ pracy w mediach społecznościowych i nazwij konkretne zadania,
  • Zdecyduj, kto jest odpowiedzialny za jaką część całej strategii treści w mediach społecznościowych (tj. tworzenie tekstów lub wizualizacji, zatwierdzanie i planowanie postów, moderowanie profilu),
  • Skorzystaj z dedykowanych narzędzi ułatwiających współpracę między członkami zespołu,
  • Dzięki takim rozwiązaniom Twoja praca staje się mniej złożona i czasochłonna – zamiast wymieniać liczne e-maile, możesz wykonywać wszystkie swoje zadania w jednym miejscu, wygodnie dla wszystkich.

Wybierz odpowiednie narzędzie do zarządzania mediami społecznościowymi.

Mówiąc o narzędziach, na pewno będziesz potrzebować nie tylko ich do zarządzania zespołem, ale także ogólnie profilami w mediach społecznościowych, zwłaszcza jeśli zarządzasz kilkoma z nich. W rzeczywistości dobre narzędzia do zarządzania mediami społecznościowymi często okazują się niezbędne dla działań marketingowych w mediach społecznościowych.

  • Pomyśl o swoich potrzebach. Najpierw określ własne cele i priorytety.
  • Zrób badania. Gdy już wiesz, czego szukasz, znalezienie narzędzi, które mogą zaspokoić Twoje potrzeby, będzie znacznie łatwiejsze. W rzeczywistości będziesz mieć odpowiedni zestaw kryteriów do oceny alternatyw.
  • Przetestuj kilka różnych narzędzi, zanim zdecydujesz, które z nich będzie najlepiej odpowiadać Twojej firmie.
  • Najprawdopodobniej wybrane przez Ciebie narzędzie umożliwia stworzenie własnego kalendarza treści. Zrób dobry użytek z tej funkcji.
  • Zaplanuj mądrze treść. Wybierz optymalne czasy i częstotliwość, które najlepiej pasują do Twojej grupy docelowej.
  • Zawsze planuj treści z wyprzedzeniem i miej otwarte oko na aktualne trendy i wydarzenia online, które mogą pasować do Twojej firmy – publikowanie popularnych treści z popularnymi hashtagami pozwoli Ci wyróżnić się jeszcze bardziej.

Zmaksymalizuj swój zasięg.

W dzisiejszych czasach samo publikowanie treści może nie wystarczyć, aby przyciągnąć uwagę. Na szczęście istnieje kilka sposobów na maksymalizację zasięgu.

  • Zainwestuj w płatne kampanie. Możesz łatwo zwiększyć liczbę odbiorców swoich postów i dotrzeć do person marketingowych, do których chcesz. Upewnij się, że reklamy są zoptymalizowane.
  • Użyj retargetingu. Aby dotrzeć ze swoim przekazem, rozważ skierowanie reklamy do osób, które już znają Twoją markę.
  • Połącz siły z influencerami. Znajdź osoby o podobnej grupie docelowej do Twojej, które publikują atrakcyjne treści i jednocześnie mają znaczny zasięg.
  • Skorzystaj z innych metod marketingowych, aby uzupełnić swoją strategię w mediach społecznościowych. Jak wspomniano wcześniej, plan mediów społecznościowych powinien być częścią ogólnej strategii marketingowej, a tym samym przybliżać Cię do osiągnięcia celów biznesowych. Jeśli to możliwe, nie wkładaj jednak wszystkich jajek do jednego koszyka i zamiast tego wybieraj kampanie omnichannel.

Analizuj wyniki i stale optymalizuj swoją strategię marketingową w mediach społecznościowych.

Ustalenie, co działa, a co nie, powinno być Twoim priorytetem od pierwszego dnia. Technicznie rzecz biorąc, im więcej śledzisz i analizujesz, tym więcej informacji możesz uzyskać – i właśnie dlatego powinieneś mieć oko na to, jak dobrze radzi sobie Twoja treść.

Zdecyduj, jak zamierzasz śledzić wyniki (możesz na przykład skorzystać z natywnych funkcji każdej sieci społecznościowej lub użyć narzędzia do zarządzania mediami społecznościowymi).
Staraj się przez cały czas zwiększać konwersje i ulepszać swoją strategię dotyczącą treści w mediach społecznościowych. Jeśli zauważysz, że niektóre posty nie działają zgodnie z oczekiwaniami, spróbuj dowiedzieć się, dlaczego.

Skonfiguruj wskaźniki KPI marketingu w mediach społecznościowych dla swojej marki

Twoje kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) marketingu w mediach społecznościowych pomogą Ci śledzić sukces Twojej strategii w mediach społecznościowych i mierzyć zwrot z inwestycji (ROI).

Niektóre typowe KPI obejmują:

  • wskaźnik zaangażowania i/lub zasięg w Twojej grupie docelowej
  • ruch na stronie z różnych źródeł, w tym social media
  • współczynniki konwersji od odwiedzających media społecznościowe
  • leady generowane z aktywności w mediach społecznościowych
  • przychody generowane z marketingu w mediach społecznościowych

Wybierz KPI, które są najważniejsze dla Twojej marki i regularnie je śledź. Pomoże Ci to określić, czy Twoja strategia w mediach społecznościowych jest skuteczna.

Bez wskaźników KPI nie będziesz wiedział, do czego dążysz lub czy Twoje wysiłki rzeczywiście coś zmieniają. Dlatego zdecydowanie powinieneś znaleźć dla nich miejsce jeśli interesuje Ciebie dobra strategia social media.

Strategia social media – Szablon

Opracowanie strategii dla mediów społecznościowych może wydawać się trudne do przetworzenia. Jeśli w tym momencie czujesz się przytłoczony – nie martw się.

Wystarczy że się z nami skontaktujesz, a zrobimy to za Ciebie!

Social media od czego zacząć (czyli czego najpierw nie robić)

Brak jasnego celu

Zanim zaczniesz tworzyć jakąkolwiek strategię w mediach społecznościowych, musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć. Chcesz zwiększyć świadomość marki, zwiększyć ruch na swojej stronie lub wygenerować więcej leadów?

Znając swój cel, możesz tworzyć treści i kampanie, które do niego pasują. Jeśli nie masz jasnego celu, nie ma sposobu, aby dowiedzieć się, jak skuteczne są twoje wysiłki, a twoje wysiłki mogą zostać zmarnowane.

Istnieje wiele różnych celów, które możesz mieć dla swojej strategii mediów społecznościowych, ale niektóre z najczęstszych to:

  • Zwiększenie świadomości marki
  • Zwiększanie ruchu w witrynie
  • Generowanie większej liczby leadów
  • Zwiększenie lojalności i zaangażowania klientów
  • Wspieranie innych działań marketingowych
  • Koncentrowanie się na wskaźnikach próżności
  • Unikaj tzw. vanity metrics, czyli wskaźników które nic nie wnoszą

Oto kilka przykładów vanity metrics:

  • liczba obserwujących, których masz w kanałach mediów społecznościowych
  • liczba polubień i komentarzy, które otrzymujesz pod swoimi postami
  • ile razy Twoje treści są udostępniane

Jeśli używasz kanałów mediów społecznościowych do marketingu, te wskaźniki nie są najważniejszymi rzeczami do mierzenia. Zamiast tego skoncentruj się na KPI, które mogą zapewnić dokładny obraz tego, jak dobrze radzą sobie Twoje kampanie i czy są opłacalne pod względem przychodów.

Brak kierowania do odpowiednich odbiorców

Ważne jest, aby wiedzieć, do kogo kierujesz swoją strategię w mediach społecznościowych. Tylko dlatego, że masz dużą liczbę obserwujących, nie oznacza to, że każdy z nich jest odpowiednią grupą odbiorców dla tego, co sprzedajesz lub dostarczasz.

Upewnij się, że wiesz, kim są Twoi odbiorcy docelowi i że tworzysz dla nich atrakcyjne treści. Zwiększy to szanse powodzenia Twojej strategii w mediach społecznościowych.

Zaniedbywanie innych kanałów marketingowych

Ważne jest, aby wiedzieć, gdzie Twoi docelowi odbiorcy spędzają większość czasu online. Jeśli nie korzystają aktywnie z kanałów mediów społecznościowych, możesz zamiast tego skupić się na innych działaniach marketingowych.

Na przykład, jeśli duży procent Twojej grupy docelowej regularnie korzysta z Instagrama, bardziej sensowne byłoby zainwestowanie czasu i zasobów w prowadzenie kampanii na Instagramie, niż próbowanie promowania swojej restauracji na tiktoku.

Nawet jeśli korzystasz z kanałów mediów społecznościowych do celów marketingowych, nie oznacza to, że są one jedynymi, na które powinieneś zwracać uwagę w swojej strategii.

Publikowanie bez planu i harmonogramu

Posiadanie planu lub harmonogramu treści w mediach społecznościowych przed opublikowaniem czegokolwiek ma kluczowe znaczenie dla powodzenia Twojej strategii w mediach społecznościowych. Będzie to oznaczać, że wszystkie Twoje posty będą trafne, aktualne i spójne z pozostałymi działaniami marketingowymi. Oczywiście powinieneś być również przygotowany na wprowadzenie zmian w swojej strategii social media, gdy zajdzie taka potrzeba.

Jeśli nie masz planu ani harmonogramu, Twoje posty prawdopodobnie będą rozsiane w chaosie i nie będą zbyt skuteczne. Kalendarz treści może pomóc Ci zachować porządek i uniknąć tego problemu.

Nie wykorzystujesz w pełni potencjału mediów społecznościowych

Publikowanie treści jest łatwe. Ale jeśli chcesz, aby Twoja strategia social media odniosła sukces, musisz pójść o krok dalej.

Dodaj wartość, tworząc angażujące posty, które dostarczają ludziom przydatnych informacji lub porad na tematy, które ich interesują. Możesz także organizować konkursy, ankiety i rozdania, aby nawiązać kontakt z odbiorcami.

Pomoże Ci to stworzyć lojalną społeczność obserwujących, którzy nie tylko śledzą Cię, aby otrzymywać aktualizacje o tym, co dzieje się w Twojej firmie, ale także dlatego, że lubią kontaktować się z Tobą online.

Przykładowa strategia social media

Na przykład, jeśli używasz LinkedIn aby kierować ruchu do swojej witryny, mierzysz klikalność, lub jakość leadów. Jeśli Instagram służy świadomości marki, możesz śledzić liczbę wyświetleń relacji na Instagramie. A jeśli reklamujesz się na Facebooku, koszt za kliknięcie (CPC, CPS lub CPL) są powszechnymi miernikami sukcesu.

Strategia social media w pigułce

Gdy ktoś zapyta Cię „Co to jest skuteczna strategia social media”, będziesz wiedział, jak odpowiedzieć na to pytanie. Chociaż opracowanie strategii w mediach społecznościowych może początkowo wydawać się trudne, w rzeczywistości jest to dość proste. Wiedza o tym, jak działa strategia social media i jak ją stworzyć jest bardzo korzystna dla firm, które chcą poprawić swoją obecność w mediach społecznościowych i rozwijać swoją działalność.

Gdy dobrze to zaplanujesz i zdefiniujesz to przepływ pracy w mediach społecznościowych i zarządzanie wieloma profilami w mediach społecznościowych przyjdzie naturalnie. Właśnie dlatego powinieneś poświęcić trochę czasu na wczesnych etapach, aby upewnić się, że Twoja strategia social media jest w dobrym stanie, i musisz wybrać niezawodne narzędzia do zarządzania mediami społecznościowymi, które pomogą Ci uporządkować treści na platformach społecznościowych.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)