Jak Starbucks stał się gigantem (historia)

Budowanie marki Starbucks

Budowanie marki Starbucks

Transkrypt filmu pt Jak Starbucks Stał Się Gigantem, Ponad 32.000 Sklepów! Historia (Howard Schultz)

Starbucks historia

Starbucks, amerykańska firma będąca największą siecią kawiarni na świecie. Jej siedziba znajduje się w Seattle w stanie Waszyngton. Jak wyglądała historia i najważniejsze momenty dla firmy, a także czego ciekawego można się dowiedzieć i wynieść dla swojego biznesu? O tym w dzisiejszym odcinku. Zapraszam!

Budowanie marki Starbucks
Budowanie marki Starbucks

Więc jak wyglądały początki

Starbucks został założony przez Jerry’ego Baldwina, Gordona Bowkera i Zeva Siegla. Otworzyli swój pierwszy sklep w 1971 roku w pobliżu historycznego Pike Place Market w Seattle. Trzech założycieli Starbucksa łączyło dwie rzeczy: wszyscy wywodzili się ze środowiska akademickiego i wszyscy uwielbiali kawę i herbatę. Zainwestowali i pożyczyli trochę pieniędzy, aby otworzyć pierwszy sklep w Seattle i nazwali go „Starbucks” na cześć postaci z klasycznej powieści Moby Dick.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Alfred Peet, przedsiębiorca palący kawę, był główną inspiracją dla założycieli Starbucks. Peet był holenderskim imigrantem, który w latach pięćdziesiątych zaczął importować do Stanów Zjednoczonych wyśmienitą kawę arabica. W 1966 otworzył mały sklep Peet’s Coffee and Tea w Berkeley w Kalifornii, który specjalizował się w imporcie najwyższej jakości kaw i herbat. Sukces Peeta zachęcił założycieli Starbucks do oparcia swojego modelu biznesowego na sprzedaży wysokiej jakości ziaren kawy i sprzętu, a Peet’s stał się pierwszym dostawcą ziaren zielonej kawy dla Starbucks. Następnie partnerzy zakupili używaną maszynę do wypalania kawy, a Baldwin i Bowker eksperymentowali z technikami palenia Alfreda Peeta, aby stworzyć własne mieszanki i smaki.

Na początku lat 80. Starbucks otworzył w Seattle cztery sklepy, które wyróżniały się na tle konkurencji najwyższej jakości świeżo paloną kawą. W 1980 roku Siegl postanowił zająć się innymi zainteresowaniami i opuścił pozostałych dwóch wspólników, Natomiast Baldwin objął stanowisko prezesa firmy.

Ale wkrótce miało się coś zmienić, bo nastała Era Howarda Schultza. W 1981 roku Howard Schultz, przedstawiciel handlowy Hammarplast, szwedzkiej firmy produkującej sprzęt kuchenny i AGD, od której Starbucks kupował ekspresy do kawy, zauważył, jak duże były zamówienia firmy, co skłoniło go do złożenia im wizyty. Schultz był pod takim wrażeniem, że zdecydował się na karierę w Starbucks i został zatrudniony jako szef marketingu w 1982 roku. Schultz zauważył, że klienci czasami czuli się nieswojo w sklepach z powodu braku wiedzy na temat dobrych kaw, więc pracował z pracownikami sklepu nad rozwijaniem umiejętności sprzedaży przyjaznej dla klienta i stworzył broszury, które ułatwiały klientom poznanie produktów firmy.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Największy pomysł Schultza na przyszłość Starbucksa pojawił się wiosną 1983 roku, kiedy firma wysłała go do Mediolanu na międzynarodowy pokaz artykułów gospodarstwa domowego. Podczas pobytu we Włoszech był pod wrażeniem tamtejszych kawiarni i odkrył, że sam Mediolan może pochwalić się 1500 kawiarniami. Zainspirowany, pomyślał o zrobieniu czegoś podobnego w Starbucks i przewidział przekształcenie małej regionalnej firmy w krajową sieć kawiarni poprzez szybką rozbudowę sklepu. Jednak Baldwin i Bowker nie byli entuzjastycznie nastawieni do pomysłu Schultza, ponieważ nie chcieli, aby Starbucks znacznie odbiegał od tradycyjnego modelu biznesowego. Chcieli, aby Starbucks pozostał stricte sprzedawcą kawy i sprzętu, a nie przekształcił się w kawiarnię serwującą espresso i cappuccino.

Widząc, że nie będzie w stanie przekonać Baldwina i Bowkera do przyjęcia idei kawiarni, Schultz opuścił Starbucks w 1985 roku i założył własną sieć kawiarni Il Giornale, która odniosła natychmiastowy sukces, szybko rozszerzając się na wiele miast. W marcu 1987 Baldwin i Bowker zdecydowali się sprzedać Starbucks, a Schultz szybko wykorzystał Il Giornale do zakupu firmy przy wsparciu inwestorów. Połączył wszystkie swoje działania pod marką Starbucks i zaangażował się w koncepcję kawiarni dla biznesu, z dodatkową sprzedażą sprzętu i innych artykułów w sklepach.

Pod kierownictwem Schultza w ciągu czterech lat sieć kawiarni rozrosła się z mniej niż 20 sklepów do ponad 100. Starbucks wszedł w błyskawiczny okres ekspansji, który trwał po wejściu firmy na giełdę w 1992 roku. W 1996 roku rozpoczął otwieranie sklepów poza Ameryką Północną i Starbucks wkrótce stał się największą siecią kawiarni na świecie. Pod koniec dekady Starbucks miał około 2500 lokalizacji w kilkunastu krajach. Schultz ogłosił w 2000 roku, że rezygnuje ze stanowiska dyrektora generalnego, ale pozostanie prezesem. Do 2007 roku sieć mogła pochwalić się ponad 15 000 lokalizacji na całym świecie, ale pomimo otwierania nowych punktów wyniki finansowe nie były oszałamiające, więc w styczniu 2008 roku Schultz powrócił na stanowisko dyrektora generalnego.

Nadzorował zamknięcie 900 sklepów i wdrożył ambitną strategię zabezpieczania nowych ścieżek rozwoju, która obejmowała przejęcie sieci piekarni i producentów systemu parzenia kawy oraz wprowadzenie marki kawy rozpuszczalnej. Nadzorował także zmiany w ofercie menu w sklepach Starbucks; Starbucks zaczął sprzedawać jedzenie w swoich kawiarniach w 2003 roku. Te ruchy były w dużej mierze udane, a do 2012 roku Starbucks odbił się finansowo. Schultz ponownie ustąpił ze stanowiska CEO i został zastąpiony przez Kevina Johnsona w 2017 roku. Schultz nadal działał w firmie, pełniąc funkcję prezesa wykonawczego do 2018 roku, kiedy to został zastąpiony przez Myrona Ullmana. Największy na świecie Starbucks, Starbucks Reserve Roastery, został otwarty w Chicago w 2019 r. W 2021 r. Starbucks był obecny w kilkudziesięciu krajach na całym świecie i miał ponad 32 000 sklepów.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Co to znaczy Starbucks?

Starbucks to sieć kawiarni szybkiej obsługi, która oferuje kawę, herbatę, napoje i przekąski. Firma została założona w 1971 roku w Seattle w stanie Waszyngton i obecnie jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie.

Co znaczy logo Starbucks?

Logo Starbucks jest symbolem jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Logo składa się z dwóch części: krągłego napisu „Starbucks Coffee” i kobiety ze statku morskiego. Nazwa „Starbuck” pochodzi z powieści żeglarskiej „Moby Dick”. Logo symbolizuje miłość do kawy, która jest podstawą marki Starbucks. Logo jest również symbolem wspólnoty, która tworzy się wokół marki.

Jak powstał Starbucks?

Starbucks został założony w 1971 roku w Seattle przez trzech przyjaciół: Jerry’ego Baldwina, Gordona Bowkera i Zev Siegla. Wszyscy trzej byli zafascynowani kawą i postanowili otworzyć sklep, w którym będą sprzedawać wysokiej jakości ziarna kawy. Nazwali go Starbucks, na cześć morskiego stwora z Moby Dicka. Sklep szybko stał się popularny wśród mieszkańców Seattle i wkrótce zaczął się rozwijać. W 1987 roku firma została przejęta przez Howarda Schultza, który zaczął rozszerzać działalność Starbucksa na cały świat. Obecnie Starbucks jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie.

Co oznacza Syrena ze Starbucksa?

Syrena ze Starbucksa to symbol i postać z mitologii greckiej, która jest oznaką piękna, wdzięku i wyjątkowości. Symbolizuje ona również wyjątkowość i jakość produktów Starbucksa.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!