Reklama spo艂eczna co to jest i jakie ma korzy艣ci? (przyk艂ady, definicja)

Reklama spo艂eczna
Reklama spo艂eczna

Na czym polega reklama spo艂eczna?

Reklama spo艂eczna to forma reklamy, kt贸rej celem jest promowanie spo艂ecznych i publicznych przes艂a艅, zmiany postaw, zachowa艅 lub spo艂ecznych problem贸w. Reklama spo艂eczna r贸偶ni si臋 od reklamy komercyjnej, poniewa偶 nie promuje bezpo艣rednio produkt贸w lub us艂ug w celu osi膮gni臋cia zysku, ale skupia si臋 na przekazaniu wa偶nych informacji, edukacji spo艂ecznej i motywowaniu do pozytywnych zmian.

G艂贸wne cechy reklamy spo艂ecznej to:

  1. Cel spo艂eczny: Reklama spo艂eczna koncentruje si臋 na promowaniu zmian spo艂ecznych, poprawianiu zdrowia publicznego, ochronie 艣rodowiska, walki z ub贸stwem, promowaniu r贸wno艣ci, bezpiecze艅stwa drogowego i wielu innych wa偶nych sprawach spo艂ecznych.
  2. Edykacja i 艣wiadomo艣膰: Reklamy spo艂eczne maj膮 na celu edukacj臋 i podniesienie 艣wiadomo艣ci spo艂ecznej na temat konkretnych problem贸w, informuj膮c i zach臋caj膮c do refleksji nad dan膮 kwesti膮.
  3. Zmiana postaw i zachowa艅: Reklamy spo艂eczne staraj膮 si臋 wp艂ywa膰 na postawy, przekonania i zachowania ludzi. Celem jest pobudzenie do dzia艂ania, zmiany zachowa艅 spo艂ecznych i wdra偶anie pozytywnych nawyk贸w.
  4. Grupa docelowa: Reklamy spo艂eczne kierowane s膮 do okre艣lonych grup spo艂ecznych, kt贸re s膮 bezpo艣rednio zwi膮zane z danym problemem lub celami reklamy. Mog膮 to by膰 r贸偶ne grupy wiekowe, spo艂eczne, etniczne czy geograficzne.
  5. Komunikacja emocjonalna: Reklamy spo艂eczne cz臋sto wykorzystuj膮 silne emocje, takie jak empatia, strach, nadzieja czy rado艣膰, aby przyci膮gn膮膰 uwag臋 i zaintrygowa膰 odbiorc贸w. Ich celem jest wywo艂anie reakcji i zaanga偶owania.
  6. Partnerstwo spo艂eczne: Reklamy spo艂eczne cz臋sto s膮 realizowane we wsp贸艂pracy z organizacjami non-profit, rz膮dowymi agencjami, stowarzyszeniami lub innymi partnerami spo艂ecznymi, aby wzmocni膰 oddzia艂ywanie i osi膮gn膮膰 wi臋kszy wp艂yw.

Reklama spo艂eczna ma potencja艂 do wprowadzania realnych zmian w spo艂ecze艅stwie poprzez anga偶owanie, edukacj臋 i motywowanie ludzi do podejmowania dzia艂a艅 na rzecz wsp贸lnego dobra.

Reklama spo艂eczna co to jest i jakie ma korzy艣ci?

Bardzo cz臋sto ludzie nie my艣l膮, co robi膮. Podejmuj膮 dzia艂ania bez wi臋kszego zastanowienia.

Mimo tego, 偶e obok nas – wsz臋dzie dziej膮 si臋 tragedie, wielu ludzi w og贸le tego nie dostrzega i zajmuje si臋 wy艂膮cznie swoimi sprawami.

Cz臋sto maj膮 wysoki status materialny i nawet przez my艣l im nie przejdzie, 偶e s膮 ludzie, kt贸rzy maj膮 o wiele ci臋偶ej, gorzej w 偶yciu i potrzebuj膮 ich pomocy.

Reklama spo艂eczna w艂a艣nie ma s艂u偶y膰 temu, aby w dosadny spos贸b u艣wiadamia膰 o problemach, kt贸re otaczaj膮 nas wszystkich ka偶dego dnia. Jest po to, aby otworzy膰 umys艂y na cierpienie innych.

Porusza te偶 inne wa偶ne tematy, warto dowiedzie膰 si臋 o niej wi臋cej.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Czym jest reklama spo艂eczna?

Reklama spo艂eczna jest to rodzaj reklamy, kt贸ry ma na celu wywo艂anie pozytywnych postaw w spo艂ecze艅stwie. Najcz臋艣ciej w tego typu reklamie poruszane s膮 tematy ci臋偶kie, o kt贸rych na co dzie艅 mo偶e wi臋kszo艣膰 ludzi nie my艣li i tak np. wypadki, choroby, 艣mier膰, uzale偶nienia czy aborcja.

Niezwykle cz臋sto publikowanie tego typu reklam wzbudza u odbiorc贸w emocje, takie jak smutek czy inne negatywne uczucia. Reklama spo艂eczna r贸偶ni si臋 znacz膮co od reklamy komercyjnej, poniewa偶 pr贸buje sprzeda膰 idee, a nie produkt, i co wi臋cej, ma charakter perswazyjny. To znaczy, 偶e reklama spo艂eczna ma na celu wp艂yw na odbiorc臋, aby zach臋ci膰 do zmiany jego postawy na po偶膮dan膮 spo艂ecznie.

Jak m贸wi statut FKS: „Reklama spo艂eczna to jedna z form komunikatu polegaj膮ca na u艣wiadamianiu problemu spo艂ecznego i wezwania do okre艣lonego dzia艂ania pro spo艂ecznego鈥.

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Reklama spo艂eczna ma to do siebie, 偶e cz臋sto ostrzega nas przed czym艣, ale z zasady ma funkcje informuj膮c膮. Nadawca tego przekazu ma na celu niesienie pomocy innym. Ka偶dy cz艂owiek jest pe艂noprawnym cz艂onkiem spo艂ecze艅stwa – oto dewiza reklamy spo艂ecznej.

Co wi臋cej, nale偶y 偶y膰 w solidarno艣ci spo艂ecznej, jak i nale偶y pomaga膰 innym cz艂onkom naszego spo艂ecze艅stwa. Reklama spo艂eczna porusza bardzo wa偶ne tematy, s膮 one niezwykle wa偶ne dla spo艂ecze艅stwa – pobudzaj膮 do rozwa偶a艅 oraz g艂臋bokich refleksji.

Istnienie tej偶e reklamy pokazuje, 偶e dos艂ownie ka偶dy cz艂owiek potrafi zach臋ci膰 ludzi do niesienia pomocy innym ludziom oraz cz臋sto u艣wiadamiaj膮 spo艂ecze艅stwo o istnieniu danych problem贸w, kt贸re otaczaj膮 nas wszystkich ka偶dego dnia.

Spo艂eczny charakter reklamy ma to do siebie, 偶e nadawcy bardzo cz臋sto 艣ci艣le ze sob膮 wsp贸艂pracuj膮, natomiast w reklamach komercyjnych nadawcy najcz臋艣ciej ze sob膮 konkuruj膮.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Reklama spo艂eczna przyk艂ady

Przyk艂ady reklamy spo艂ecznej:

  • Kampanie promuj膮ce czytelnictwo (鈥濸olska Czyta Dzieciom鈥)
  • Kampanie przeciwko prowadzeniu auta pod wp艂ywem alkoholu (鈥濸i艂e艣 鈥 nie jed藕!鈥)
  • Kampanie przeciw paleniu papieros贸w
  • Kampanie promuj膮ce zdrowe od偶ywianie i aktywno艣膰 fizyczn膮

Rodzaje reklamy spo艂ecznej

Wyr贸偶niamy dwa typy reklam spo艂ecznych, bior膮c pod uwag臋 ich cel:

  • reklama spo艂eczna, kt贸ra na celu ma zmian臋 postawy czy zachowania, zach臋caj膮ca do dzia艂a艅 o charakterze prospo艂ecznym, np. sprz膮tanie miasta
  • reklama spo艂eczna, kt贸ra na celu ma ukazanie problem贸w spo艂ecznych, uwra偶liwienie na te problemy odbiorc贸w, dodatkowo promowanie, norm, warto艣ci i wzor贸w zachowa艅 po偶膮danych spo艂ecznie

Reklama spo艂eczna, a komercyjna (Reklama spo艂eczna vs reklama komercyjna)

Reklama spo艂eczna r贸偶ni si臋 od reklamy komercyjnej faktem, 偶e w przypadku tej pierwszej pr贸bujemy sprzeda膰 ide臋, a nie produkt, Dodatkowo reklama spo艂eczna najcz臋艣ciej ma charakter perswazyjny, poniewa偶 jej celem jest przekonanie odbiorcy do zmiany postawy na spo艂ecznie po偶膮dan膮.

Reklama spo艂eczna i reklama komercyjna r贸偶ni膮 si臋 pod wieloma wzgl臋dami. Oto g艂贸wne r贸偶nice mi臋dzy nimi:

  1. Cel: Reklama spo艂eczna ma na celu promowanie spo艂ecznych przes艂a艅, zmiany postaw i zachowa艅 oraz rozwi膮zywanie spo艂ecznych problem贸w. Jej celem jest poprawa spo艂ecze艅stwa i dobro og贸艂u. Reklama komercyjna natomiast ma za zadanie promowa膰 produkty lub us艂ugi w celu generowania zysku dla firmy.
  2. Zysk vs. dobro spo艂eczne: Reklama komercyjna koncentruje si臋 na generowaniu zysk贸w dla firmy, zwi臋kszaniu sprzeda偶y i osi膮ganiu sukcesu rynkowego. Reklama spo艂eczna natomiast d膮偶y do rozwi膮zywania problem贸w spo艂ecznych, edukacji spo艂ecze艅stwa i poprawy jako艣ci 偶ycia.
  3. Odbiorcy: Reklama komercyjna jest skierowana g艂贸wnie do konsument贸w, kt贸rych celem jest przekonanie do zakupu produkt贸w lub us艂ug. Reklama spo艂eczna jest skierowana do szerokiej grupy spo艂ecznej, maj膮c na celu dotarcie do os贸b zainteresowanych danym problemem i zmian膮 ich postaw i zachowa艅.
  4. Komunikacja i przekaz: Reklama komercyjna cz臋sto wykorzystuje techniki sprzeda偶owe, obietnice korzy艣ci, atrakcyjne wizualnie reklamy i strategie emocjonalne, aby przekona膰 klient贸w do zakupu. Reklama spo艂eczna opiera si臋 na edukacji, informowaniu i motywowaniu, aby zwi臋kszy膰 艣wiadomo艣膰 spo艂eczn膮 i pobudzi膰 do zmiany spo艂ecznych zachowa艅.
  5. Partnerstwo: Reklama komercyjna najcz臋艣ciej dzia艂a w ramach firmy lub agencji reklamowej, kt贸ra promuje produkty lub us艂ugi. Reklama spo艂eczna cz臋sto wsp贸艂pracuje z organizacjami non-profit, rz膮dowymi agencjami, stowarzyszeniami lub innymi partnerami spo艂ecznymi w celu osi膮gni臋cia wi臋kszego wp艂ywu i zasi臋gu.
  6. Metryki sukcesu: W przypadku reklamy komercyjnej sukces jest cz臋sto mierzony przez sprzeda偶, doch贸d czy wska藕niki ROI. Reklama spo艂eczna jest oceniana poprzez wska藕niki spo艂eczne, takie jak zmiana postaw, zwi臋kszenie 艣wiadomo艣ci, anga偶owanie spo艂eczno艣ci, a tak偶e efektywno艣膰 rozwi膮zywania problem贸w spo艂ecznych.

Obie formy reklamy maj膮 r贸偶ne cele i strategie, jednak zar贸wno reklama spo艂eczna, jak i reklama komercyjna odgrywaj膮 wa偶n膮 rol臋 w dzisiejszym 艣wiecie komunikacji marketingowej.

Odmienno艣膰 reklamy spo艂ecznej wzgl臋dem tradycyjnej

Reklama tradycyjna najcz臋艣ciej nie si臋ga w zakamarki ludzkich umys艂贸w sk艂aniaj膮c ich tym samym do g艂臋bszej refleksji. Pytanie brzmi: Co stanowi o odmienno艣ci reklamy spo艂ecznej wzgl臋dem tej偶e tradycyjnej? I s膮 to mi臋dzy innymi takie aspekty jak:

  • rodzaj korzy艣ci – trudno dostrzec je na pierwszy rzut oka. S膮 to korzy艣ci maj膮ce charakter odroczony, poniewa偶 trudno naocznie i stosunkowo szybko je dostrzec. Cz臋sto taka reklama pojawia si臋 kilka razy i dopiero za kt贸rym艣 razem widzimy jej g艂臋bszy sens. Jest skomplikowana, z艂o偶ona – ale kiedy odbiorca zorientuje si臋 jak wa偶ny ma przekaz, wtedy ma ona pe艂en sens,
  • niezwyk艂a z艂o偶ono艣膰 postaw, kt贸re promuje – mo偶na 艣mia艂o stwierdzi膰, 偶e s膮 o niebo mocniej skomplikowane w por贸wnaniu do postaw konsumenckich, maj膮 najcz臋艣ciej 藕r贸d艂a w zwyczajach, religii, tradycji czy wychowaniu. Mo偶na si臋 z nich wiele dowiedzie膰, ale i nauczy膰. Trafiaj膮 do ka偶dego typu odbiorcy w spos贸b odczuwalny, poniewa偶 ich z艂o偶ono艣膰 sprawia, 偶e nie da si臋 przej艣膰 obok nich oboj臋tnie,
  • warto艣膰 zmiany postawy – o wiele bardziej ni偶 w cho膰by reklamie komercyjnej, w spo艂ecznej za艂o偶enia do zmiany, jaka ma si臋 dokona膰 u odbiorc贸w reklamy jest o wiele bardziej ambitna np. cz臋sto chodzi wr臋cz o zmian臋 podej艣cia po prostu z negatywnego na pozytywny,
  • bud偶et jest niestety o wiele mniejszy ni偶 w przypadku tradycyjnej reklamy, komercyjnej. Mimo 偶e jest tu do czynienia z przekazem o wiele istotniejszym ni偶 ma to miejsce w przypadku zwyk艂ej reklamy promuj膮cej po prostu produkt – aby艣my go zapami臋tali i w dalszej kolejno艣ci po prostu zakupili w sklepie,
  • charakter przekazu – nie chodzi tutaj o to aby wzbudzi膰 emocje pozytywne, przeciwnie, mog膮 budzi膰 niepok贸j, mog膮 szokowa膰 czy wzbudza膰 smutek. Wa偶ne aby sz艂a za uczuciem odpowiednia refleksja.
  • intencje przypisane nadawcy- nie ka偶dy reaguje r贸wno na tak膮 sam膮 rzecz. Zak艂ada si臋, 偶e wi臋kszo艣膰 przypadk贸w odbiorc贸w b臋dzie mie膰 intencje pozytywne, nawet altruistyczne, jednak zale偶y to od samego odbiorcy, kt贸ry na komunikaty o policji czy organizacji rz膮dowej – raczej niekoniecznie spojrzy przychylnym okiem. To ju偶 kwestia przekona艅 i cz臋sto tego co wynios艂o si臋 z domu czy ze szko艂y.

Wp艂yw reklamy spo艂ecznej na przeci臋tnego cz艂owieka

Reklama spo艂eczna to co艣 wi臋cej. Wi臋cej ni偶 rutyna, powtarzalno艣膰 czy puste, bez wyrazu ikony. Wzbudza w odbiorcy prze艣wiadczenie, 偶e mo偶e sprawi膰 aby 艣wiat by艂 po prostu lepszy. Reklama spo艂eczna mo偶e uczy膰 – wp艂ywa膰 na umys艂y zar贸wno ludzi dojrza艂ych jak i tych, kt贸rzy te dojrza艂o艣膰 dopiero kreuj膮. W艂a艣nie dlatego tego typu reklamy s膮 tak wa偶ne dla ca艂ego spo艂ecze艅stwa, potrafi膮 nie tylko dzieli膰, ale przede wszystkim 艂膮czy膰.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Czym si臋 r贸偶ni reklama od reklamy spo艂ecznej?

Reklama i reklama spo艂eczna r贸偶ni膮 si臋 mi臋dzy sob膮 kilkoma istotnymi elementami.

Reklama jest form膮 marketingu, kt贸ra ma na celu wprowadzenie produktu lub us艂ugi na rynek i zach臋cenie ludzi do ich zakupu. Celem reklamy jest zwi臋kszenie sprzeda偶y i zysk贸w dla przedsi臋biorstwa.

Reklama spo艂eczna, z drugiej strony, jest form膮 marketingu, kt贸ra ma na celu wprowadzenie zmiany spo艂ecznej lub zach臋cenie do zachowa艅 prospo艂ecznych. Celem reklamy spo艂ecznej jest zmiana postaw i zachowa艅 spo艂ecznych, a nie bezpo艣rednie generowanie przychod贸w dla firmy.

R贸偶nica mi臋dzy reklam膮 a reklam膮 spo艂eczn膮 polega g艂贸wnie na celach i rezultatach, jakie chce osi膮gn膮膰 ka偶da z nich. Reklama koncentruje si臋 na zwi臋kszeniu sprzeda偶y, za艣 reklama spo艂eczna skupia si臋 na zmianie postaw i zachowa艅 spo艂ecznych.

Czy kampania spo艂eczna to reklama?

Tak, kampanie spo艂eczne cz臋sto zawieraj膮 elementy reklamy. Celem kampanii spo艂ecznej jest zazwyczaj zwr贸cenie uwagi na wa偶ny problem spo艂eczny i zach臋cenie do zmiany postaw lub zachowa艅, kt贸re maj膮 na celu rozwi膮zanie tego problemu. Kampanie spo艂eczne mog膮 wykorzystywa膰 r贸偶ne narz臋dzia reklamy, takie jak reklama w telewizji, reklama prasowa, reklama outdoorowa i reklama internetowa, aby dotrze膰 do szerokiego grona odbiorc贸w i przekazywa膰 swoje przes艂anie.

R贸偶nica mi臋dzy reklam膮 a kampani膮 spo艂eczn膮 polega g艂贸wnie na celach i rezultatach, jakie chce osi膮gn膮膰 ka偶da z nich. Reklama koncentruje si臋 na zwi臋kszeniu sprzeda偶y produktu lub us艂ugi, za艣 kampanie spo艂eczne skupiaj膮 si臋 na zmianie postaw i zachowa艅 spo艂ecznych, kt贸re przyczyniaj膮 si臋 do rozwi膮zania wa偶nego problemu spo艂ecznego.

Podsumowanie

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Reklama spo艂eczna co to jest i jakie ma korzy艣ci?

Napisz w komentarzu.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 555

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!
Reklama spo艂eczna co to jest i jakie ma korzy艣ci? (przyk艂ady, definicja)
U偶ywamy plik贸w cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewni膰 Ci najbardziej odpowiednie wra偶enia, zapami臋tuj膮c Twoje preferencje. Klikaj膮c 鈥濧kceptuj臋鈥, wyra偶asz zgod臋 na u偶ywanie plik贸w cookie. Je艣li nie wyra偶asz zgody, ustawienia dotycz膮ce plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w swojej przegl膮darce.
Czytaj wi臋cej