Reklama spo艂eczna co to jest i jakie ma korzy艣ci?

Reklama natywna definicja native adverising
Reklama natywna definicja native advertising – co to jest?
28 kwietnia, 2022
Jak za艂o偶y膰 startup
Jak za艂o偶y膰 startup (akcelerator, dofinansowanie na etacie?)
29 kwietnia, 2022
Reklama spo艂eczna
Reklama spo艂eczna

Reklama spo艂eczna co to jest i jakie ma korzy艣ci?

Bardzo cz臋sto ludzie nie my艣l膮, co robi膮. Podejmuj膮 dzia艂ania bez wi臋kszego zastanowienia.

Mimo tego, 偶e obok nas – wsz臋dzie dziej膮 si臋 tragedie, wielu ludzi w og贸le tego nie dostrzega i zajmuje si臋 wy艂膮cznie swoimi sprawami.

Cz臋sto maj膮 wysoki status materialny i nawet przez my艣l im nie przejdzie, 偶e s膮 ludzie, kt贸rzy maj膮 o wiele ci臋偶ej, gorzej w 偶yciu i potrzebuj膮 ich pomocy.

Reklama spo艂eczna w艂a艣nie ma s艂u偶y膰 temu, aby w dosadny spos贸b u艣wiadamia膰 o problemach, kt贸re otaczaj膮 nas wszystkich ka偶dego dnia. Jest po to, aby otworzy膰 umys艂y na cierpienie innych.

Porusza te偶 inne wa偶ne tematy, warto dowiedzie膰 si臋 o niej wi臋cej.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Czym jest reklama spo艂eczna?

Reklama spo艂eczna jest to rodzaj reklamy, kt贸ry ma na celu wywo艂anie pozytywnych postaw w spo艂ecze艅stwie. Najcz臋艣ciej w tego typu reklamie poruszane s膮 tematy ci臋偶kie, o kt贸rych na co dzie艅 mo偶e wi臋kszo艣膰 ludzi nie my艣li i tak np. wypadki, choroby, 艣mier膰, uzale偶nienia czy aborcja.

Niezwykle cz臋sto publikowanie tego typu reklam wzbudza u odbiorc贸w emocje, takie jak smutek czy inne negatywne uczucia. Reklama spo艂eczna r贸偶ni si臋 znacz膮co od reklamy komercyjnej, poniewa偶 pr贸buje sprzeda膰 idee, a nie produkt, i co wi臋cej, ma charakter perswazyjny. To znaczy, 偶e reklama spo艂eczna ma na celu wp艂yw na odbiorc臋, aby zach臋ci膰 do zmiany jego postawy na po偶膮dan膮 spo艂ecznie.

Jak m贸wi statut FKS: „Reklama spo艂eczna to jedna z form komunikatu polegaj膮ca na u艣wiadamianiu problemu spo艂ecznego i wezwania do okre艣lonego dzia艂ania pro spo艂ecznego鈥.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Reklama spo艂eczna ma to do siebie, 偶e cz臋sto ostrzega nas przed czym艣, ale z zasady ma funkcje informuj膮c膮. Nadawca tego przekazu ma na celu niesienie pomocy innym. Ka偶dy cz艂owiek jest pe艂noprawnym cz艂onkiem spo艂ecze艅stwa – oto dewiza reklamy spo艂ecznej.

Co wi臋cej, nale偶y 偶y膰 w solidarno艣ci spo艂ecznej, jak i nale偶y pomaga膰 innym cz艂onkom naszego spo艂ecze艅stwa. Reklama spo艂eczna porusza bardzo wa偶ne tematy, s膮 one niezwykle wa偶ne dla spo艂ecze艅stwa – pobudzaj膮 do rozwa偶a艅 oraz g艂臋bokich refleksji.

Istnienie tej偶e reklamy pokazuje, 偶e dos艂ownie ka偶dy cz艂owiek potrafi zach臋ci膰 ludzi do niesienia pomocy innym ludziom oraz cz臋sto u艣wiadamiaj膮 spo艂ecze艅stwo o istnieniu danych problem贸w, kt贸re otaczaj膮 nas wszystkich ka偶dego dnia.

Spo艂eczny charakter reklamy ma to do siebie, 偶e nadawcy bardzo cz臋sto 艣ci艣le ze sob膮 wsp贸艂pracuj膮, natomiast w reklamach komercyjnych nadawcy najcz臋艣ciej ze sob膮 konkuruj膮.

Reklama spo艂eczna przyk艂ady

Przyk艂ady reklamy spo艂ecznej:

  • Kampanie promuj膮ce czytelnictwo (鈥濸olska Czyta Dzieciom鈥)
  • Kampanie przeciwko prowadzeniu auta pod wp艂ywem alkoholu (鈥濸i艂e艣 鈥 nie jed藕!鈥)
  • Kampanie przeciw paleniu papieros贸w
  • Kampanie promuj膮ce zdrowe od偶ywianie i aktywno艣膰 fizyczn膮

Rodzaje reklamy spo艂ecznej

Wyr贸偶niamy dwa typy reklam spo艂ecznych, bior膮c pod uwag臋 ich cel:

  • reklama spo艂eczna, kt贸ra na celu ma zmian臋 postawy czy zachowania, zach臋caj膮ca do dzia艂a艅 o charakterze prospo艂ecznym, np. sprz膮tanie miasta
  • reklama spo艂eczna, kt贸ra na celu ma ukazanie problem贸w spo艂ecznych, uwra偶liwienie na te problemy odbiorc贸w, dodatkowo promowanie, norm, warto艣ci i wzor贸w zachowa艅 po偶膮danych spo艂ecznie

Reklama spo艂eczna, a komercyjna

Reklama spo艂eczna r贸偶ni si臋 od reklamy komercyjnej faktem, 偶e w przypadku tej pierwszej pr贸bujemy sprzeda膰 ide臋, a nie produkt, Dodatkowo reklama spo艂eczna najcz臋艣ciej ma charakter perswazyjny, poniewa偶 jej celem jest przekonanie odbiorcy do zmiany postawy na spo艂ecznie po偶膮dan膮.

Odmienno艣膰 reklamy spo艂ecznej wzgl臋dem tradycyjnej

Reklama tradycyjna najcz臋艣ciej nie si臋ga w zakamarki ludzkich umys艂贸w sk艂aniaj膮c ich tym samym do g艂臋bszej refleksji. Pytanie brzmi: Co stanowi o odmienno艣ci reklamy spo艂ecznej wzgl臋dem tej偶e tradycyjnej? I s膮 to mi臋dzy innymi takie aspekty jak:

  • rodzaj korzy艣ci – trudno dostrzec je na pierwszy rzut oka. S膮 to korzy艣ci maj膮ce charakter odroczony, poniewa偶 trudno naocznie i stosunkowo szybko je dostrzec. Cz臋sto taka reklama pojawia si臋 kilka razy i dopiero za kt贸rym艣 razem widzimy jej g艂臋bszy sens. Jest skomplikowana, z艂o偶ona – ale kiedy odbiorca zorientuje si臋 jak wa偶ny ma przekaz, wtedy ma ona pe艂en sens,
  • niezwyk艂a z艂o偶ono艣膰 postaw, kt贸re promuje – mo偶na 艣mia艂o stwierdzi膰, 偶e s膮 o niebo mocniej skomplikowane w por贸wnaniu do postaw konsumenckich, maj膮 najcz臋艣ciej 藕r贸d艂a w zwyczajach, religii, tradycji czy wychowaniu. Mo偶na si臋 z nich wiele dowiedzie膰, ale i nauczy膰. Trafiaj膮 do ka偶dego typu odbiorcy w spos贸b odczuwalny, poniewa偶 ich z艂o偶ono艣膰 sprawia, 偶e nie da si臋 przej艣膰 obok nich oboj臋tnie,
  • warto艣膰 zmiany postawy – o wiele bardziej ni偶 w cho膰by reklamie komercyjnej, w spo艂ecznej za艂o偶enia do zmiany, jaka ma si臋 dokona膰 u odbiorc贸w reklamy jest o wiele bardziej ambitna np. cz臋sto chodzi wr臋cz o zmian臋 podej艣cia po prostu z negatywnego na pozytywny,
  • bud偶et jest niestety o wiele mniejszy ni偶 w przypadku tradycyjnej reklamy, komercyjnej. Mimo 偶e jest tu do czynienia z przekazem o wiele istotniejszym ni偶 ma to miejsce w przypadku zwyk艂ej reklamy promuj膮cej po prostu produkt – aby艣my go zapami臋tali i w dalszej kolejno艣ci po prostu zakupili w sklepie,
  • charakter przekazu – nie chodzi tutaj o to aby wzbudzi膰 emocje pozytywne, przeciwnie, mog膮 budzi膰 niepok贸j, mog膮 szokowa膰 czy wzbudza膰 smutek. Wa偶ne aby sz艂a za uczuciem odpowiednia refleksja.
  • intencje przypisane nadawcy- nie ka偶dy reaguje r贸wno na tak膮 sam膮 rzecz. Zak艂ada si臋, 偶e wi臋kszo艣膰 przypadk贸w odbiorc贸w b臋dzie mie膰 intencje pozytywne, nawet altruistyczne, jednak zale偶y to od samego odbiorcy, kt贸ry na komunikaty o policji czy organizacji rz膮dowej – raczej niekoniecznie spojrzy przychylnym okiem. To ju偶 kwestia przekona艅 i cz臋sto tego co wynios艂o si臋 z domu czy ze szko艂y.

Wp艂yw reklamy spo艂ecznej na przeci臋tnego cz艂owieka

Reklama spo艂eczna to co艣 wi臋cej. Wi臋cej ni偶 rutyna, powtarzalno艣膰 czy puste, bez wyrazu ikony. Wzbudza w odbiorcy prze艣wiadczenie, 偶e mo偶e sprawi膰 aby 艣wiat by艂 po prostu lepszy. Reklama spo艂eczna mo偶e uczy膰 – wp艂ywa膰 na umys艂y zar贸wno ludzi dojrza艂ych jak i tych, kt贸rzy te dojrza艂o艣膰 dopiero kreuj膮. W艂a艣nie dlatego tego typu reklamy s膮 tak wa偶ne dla ca艂ego spo艂ecze艅stwa, potrafi膮 nie tylko dzieli膰, ale przede wszystkim 艂膮czy膰.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Podsumowanie

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Reklama spo艂eczna co to jest i jakie ma korzy艣ci?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)