Zawartość strony
Planowanie strategiczne to proces określania celów i strategii organizacji oraz tworzenia planów działań, które umożliwią osiągnięcie tych celów. W planowaniu strategicznym uwzględnia się zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne czynniki wpływające na organizację, takie jak konkurencja, otoczenie, rynek, dostępne zasoby, kultura organizacyjna itp.
Głównym celem planowania strategicznego jest wypracowanie spójnej strategii, która pozwoli organizacji osiągnąć długoterminowe cele i zwiększyć jej wartość dla interesariuszy. Planowanie strategiczne pozwala również na skuteczniejsze wykorzystanie zasobów organizacji oraz lepsze dostosowanie się do zmieniających się warunków otoczenia.
Proces planowania strategicznego zwykle składa się z kilku etapów, w tym:
Proces planowania strategicznego powinien być przeprowadzany regularnie, ponieważ pozwala na dostosowywanie się organizacji do zmieniających się warunków otoczenia i rynku oraz na osiąganie długoterminowych celów.
Planowanie strategiczne to określenie, które stosowane jest w odniesieniu do działań długofalowych ukierunkowanych na realizację określonych celów.
Tego rodzaju taktyka zazwyczaj opracowywana jest na okres pięciu lat i ma swoje określone cechy.
REKLAMA
KONIEC REKLAMY
Tego rodzaju planowanie z reguły dotyczy zagadnień o charakterze podstawowym. Mogą mieć one związek z działalnością danego podmiotu lub też czynnościami mającymi na celu poszerzenie lub zmianę określonej grupy docelowej.
Planowanie o charakterze strategicznym stanowi punkt wyjścia dla działań taktycznych i operacyjnych oraz jest podstawą do podejmowani wielu kluczowych decyzji.
Tego rodzaju planowanie zwykle obejmuje dość długi okres czasu oraz wpływa na poprawę organizacji działań w większości podmiotów.
W tego rodzaju procesy strategiczne musi angażować się najwyższe kierownictwo, które posiada odpowiednie zasoby, doświadczenie oraz wiedzę. Musi się ono wykazać również odpowiednim zaangażowaniem, które przynosić może wymierne korzyści.
🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸
🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).
Tego rodzaju planowanie obejmuje trzy główne etapy.
Musi być ono oparte na starannie przeprowadzonej analizie strategicznej.
W tym wypadku stosowane działania diagnostyczne mają na celu określenie mocnych stron danego podmiotu oraz wskazanie ewentualnych słabych punków i zagrożeń.
Nie bez znaczenia jest również analiza otoczenia, w którym funkcjonuje dany podmiot.
Analiza może dotyczyć danego lokalnego rynku czy specyficznej branży.
W dalszej kolejności konieczne jest określenie opcji, które możliwe są do wdrożenia.
Ważny jest nie tylko rodzaj planu, ale również sposób, w jaki ma być on realizowany.
Planowanie powinno skutkować wypracowaniem projektu, który opisuje różne warianty w zależności od przyjętego toku postępowania.
Końcowym etapem działań powinna być tak zwana realizacja strategiczna, która wymaga wyboru określonego trybu postępowania. W tym wypadku konieczne jest zbieranie szczegółowych danych, które dotyczą realizacji określonych i przyjętych założeń.
Warto w tym wypadku brać pod uwagę możliwości finansowe danego podmiotu czy zmienne warunki otoczenia, w którym funkcjonuje dane przedsiębiorstwo.
W wielu wypadkach konieczne może okazać się modyfikowanie pierwotnie przyjętych założeń.
Wyróżnić można kilka typów planowania strategicznego.
Może to być strategia agresywna, konserwatywna, konkurencyjna czy defensywna.
W przypadku strategii agresywnej dąży się na najbardziej efektywnego wykorzystania zasobów danego podmiotu.
W tym wypadku liczą się atuty i mocne strony przedsiębiorstwa oraz szanse, które wynikają z uwarunkowań otoczenia, w którym działa dany podmiot.
Dla tego rodzaju strategii typowe są odważne i zdecydowane ruchy oraz konkurencyjne oferty.
W przypadku strategii konserwatywnych działania cechują się mniejszą śmiałością. W ramach realizowanych czynności uwzględnia się mocne strony danego podmiotu oraz dąży się do ograniczania wpływu obszarów problematycznych. Konieczne jest w tym wypadku dążenie do rozwoju oferty, w tym puli produktów lub usług, a także do ograniczania kosztów i pozyskiwania nowych klientów.
W przypadku strategii konkurencyjnej ważną rolę odgrywa budowanie przewagi na rynku.
Oferowane usługi muszą być zatem stale ulepszane i bardziej atrakcyjne.
W ramach tego rodzaju działań nacisk kładziony jest na wzrost produktywności oraz poszerzanie zasobów danego podmiotu. Strategia defensywna skupia się na ograniczaniu wpływu słabych stron oraz zagrożeń, w tym redukcji kosztów.
Tego rodzaju działania mają na celu powolne wycofywanie usług lub produktów z danego rynku. W tym wypadku brak jest nowych inwestycji, a działania prowadzą do likwidacji lub połączenia danego podmiotu z innym przedsiębiorstwem.
Zdecydowanie tak. Planowanie o charakterze strategicznym jest silnie związane z procesem zarządzania.
Konieczne jest tu bowiem określanie celów danej firmy, akceptacji przyjętego planu czy planów działania oraz skrupulatnej kontroli realizacji jego założeń.
Pomyślność realizacji określonych celów zależy od jakości zebranych danych oraz rzetelnego wypełniania określonych działań.
Dokumentację analityczną w tym wypadku mogą stanowić określone dane źródłowe, porównawcze oraz zlecane ekspertyzy.
W ramach dokumentacji planistycznej gromadzi się informacje dotyczące działań o charakterze długofalowym.
Dokumentacja dotycząca zarządzania strategicznego obejmuje zadania o charakterze kluczowym, ich charakterystykę oraz warunki, w których mogą być one przeprowadzone.
Rola tego rodzaju planowania jest nie do przecenienia.
Musi ono bowiem stanowić integralną część zarządzania danym podmiotem. Konieczne jest w tym wypadku wskazanie specyficznych uwarunkowań, w których funkcjonuje dany podmiot.
Mogą to być na przykład bariery finansowe czy niedobory kadrowe. Nie bez znaczenia są również zmiany otoczenia, działania podejmowane przez konkurencję czy sprzeczne interesy grup, które mają wpływ na funkcjonowanie danego podmiotu.
Ryzyko niepowodzenia podejmowanych działań może w tym wypadku wynikać z wadliwie określonych celów. Mogą być one choćby zbyt wygórowane. Nie bez znaczenia są również braki kadrowe czy nadmierna centralizacja procesu planowania.
Proces tworzenia planu strategicznego jest kompleksowy i wymaga uwzględnienia wielu czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które mogą wpłynąć na organizację. Poniżej przedstawiam ogólny schemat, który może pomóc w przygotowaniu planu strategicznego.
Warto zauważyć, że proces tworzenia planu strategicznego może różnić się w zależności od rodzaju organizacji i jej potrzeb. Dobrze jest również skonsultować plan z zespołem zarządzającym i innymi zainteresowanymi osobami, aby uzyskać wgląd w różne perspektywy i wzbogacić plan o dodatkowe pomysły i sugestie.
Plan strategiczny powinien zawierać wiele elementów, które pomogą organizacji w osiągnięciu swoich celów strategicznych. Oto niektóre z elementów, które zazwyczaj są zawarte w planie strategicznym:
Oczywiście, plan strategiczny może zawierać wiele innych elementów, które zależą od konkretnych potrzeb organizacji. Ważne jest, aby plan był realistyczny i dostosowany do możliwości organizacji, a jednocześnie ambitny i skuteczny w osiąganiu celów strategicznych.
Planowanie dzieli się na:
Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:
Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!
Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.
Skontaktuj się z nami:
A jak jest u Ciebie?
Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Planowanie strategiczne etapy i przykłady?
Napisz w komentarzu.
Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?
Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 111
Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)