Planowanie strategiczne etapy i przyk艂ady

Gamifikacja w edukacji, pracy, biznesie i przestrzeni spo艂ecznej
12 lipca, 2022
Subdomena -co to jest i czym subdomena r贸偶ni si臋 od domeny?
12 lipca, 2022
Planowanie strategiczne

Planowanie strategiczne – podstawowe informacje

Planowanie strategiczne to okre艣lenie, kt贸re stosowane jest w odniesieniu do dzia艂a艅 d艂ugofalowych ukierunkowanych na realizacj臋 okre艣lonych cel贸w.

Tego rodzaju taktyka zazwyczaj opracowywana jest na okres pi臋ciu lat i ma swoje okre艣lone cechy.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

Jakie cechy s膮 typowe dla planowania strategicznego?

Tego rodzaju planowanie z regu艂y dotyczy zagadnie艅 o charakterze podstawowym. Mog膮 mie膰 one zwi膮zek z dzia艂alno艣ci膮 danego podmiotu lub te偶 czynno艣ciami maj膮cymi na celu poszerzenie lub zmian臋 okre艣lonej grupy docelowej.

Planowanie o charakterze strategicznym stanowi punkt wyj艣cia dla dzia艂a艅 taktycznych i operacyjnych oraz jest podstaw膮 do podejmowani wielu kluczowych decyzji.

Tego rodzaju planowanie zwykle obejmuje do艣膰 d艂ugi okres czasu oraz wp艂ywa na popraw臋 organizacji dzia艂a艅 w wi臋kszo艣ci podmiot贸w.

W tego rodzaju procesy strategiczne musi anga偶owa膰 si臋 najwy偶sze kierownictwo, kt贸re posiada odpowiednie zasoby, do艣wiadczenie oraz wiedz臋. Musi si臋 ono wykaza膰 r贸wnie偶 odpowiednim zaanga偶owaniem, kt贸re przynosi膰 mo偶e wymierne korzy艣ci.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Jakie etapy sk艂adaj膮 si臋 na efektywne planowanie strategiczne?

Tego rodzaju planowanie obejmuje trzy g艂贸wne etapy.

Musi by膰 ono oparte na starannie przeprowadzonej analizie strategicznej.

W tym wypadku stosowane dzia艂ania diagnostyczne maj膮 na celu okre艣lenie mocnych stron danego podmiotu oraz wskazanie ewentualnych s艂abych punk贸w i zagro偶e艅.

Nie bez znaczenia jest r贸wnie偶 analiza otoczenia, w kt贸rym funkcjonuje dany podmiot.

Analiza mo偶e dotyczy膰 danego lokalnego rynku czy specyficznej bran偶y.

W dalszej kolejno艣ci konieczne jest okre艣lenie opcji, kt贸re mo偶liwe s膮 do wdro偶enia.

Wa偶ny jest nie tylko rodzaj planu, ale r贸wnie偶 spos贸b, w jaki ma by膰 on realizowany.

Planowanie powinno skutkowa膰 wypracowaniem projektu, kt贸ry opisuje r贸偶ne warianty w zale偶no艣ci od przyj臋tego toku post臋powania.

Ko艅cowym etapem dzia艂a艅 powinna by膰 tak zwana realizacja strategiczna, kt贸ra wymaga wyboru okre艣lonego trybu post臋powania. W tym wypadku konieczne jest zbieranie szczeg贸艂owych danych, kt贸re dotycz膮 realizacji okre艣lonych i przyj臋tych za艂o偶e艅.

Warto w tym wypadku bra膰 pod uwag臋 mo偶liwo艣ci finansowe danego podmiotu czy zmienne warunki otoczenia, w kt贸rym funkcjonuje dane przedsi臋biorstwo.

W wielu wypadkach konieczne mo偶e okaza膰 si臋 modyfikowanie pierwotnie przyj臋tych za艂o偶e艅.

Jakie typy strategii mo偶na przyj膮膰?

Wyr贸偶ni膰 mo偶na kilka typ贸w planowania strategicznego.

Mo偶e to by膰 strategia agresywna, konserwatywna, konkurencyjna czy defensywna.

W przypadku strategii agresywnej d膮偶y si臋 na najbardziej efektywnego wykorzystania zasob贸w danego podmiotu.

W tym wypadku licz膮 si臋 atuty i mocne strony przedsi臋biorstwa oraz szanse, kt贸re wynikaj膮 z uwarunkowa艅 otoczenia, w kt贸rym dzia艂a dany podmiot.

Dla tego rodzaju strategii typowe s膮 odwa偶ne i zdecydowane ruchy oraz konkurencyjne oferty.

W przypadku strategii konserwatywnych dzia艂ania cechuj膮 si臋 mniejsz膮 艣mia艂o艣ci膮. W ramach realizowanych czynno艣ci uwzgl臋dnia si臋 mocne strony danego podmiotu oraz d膮偶y si臋 do ograniczania wp艂ywu obszar贸w problematycznych. Konieczne jest w tym wypadku d膮偶enie do rozwoju oferty, w tym puli produkt贸w lub us艂ug, a tak偶e do ograniczania koszt贸w i pozyskiwania nowych klient贸w.

W przypadku strategii konkurencyjnej wa偶n膮 rol臋 odgrywa budowanie przewagi na rynku.

Oferowane us艂ugi musz膮 by膰 zatem stale ulepszane i bardziej atrakcyjne.

W ramach tego rodzaju dzia艂a艅 nacisk k艂adziony jest na wzrost produktywno艣ci oraz poszerzanie zasob贸w danego podmiotu. Strategia defensywna skupia si臋 na ograniczaniu wp艂ywu s艂abych stron oraz zagro偶e艅, w tym redukcji koszt贸w.

Tego rodzaju dzia艂ania maj膮 na celu powolne wycofywanie us艂ug lub produkt贸w z danego rynku. W tym wypadku brak jest nowych inwestycji, a dzia艂ania prowadz膮 do likwidacji lub po艂膮czenia danego podmiotu z innym przedsi臋biorstwem.

Czy tego rodzaju planowanie wymaga podejmowania decyzji?

Zdecydowanie tak. Planowanie o charakterze strategicznym jest silnie zwi膮zane z procesem zarz膮dzania.

Konieczne jest tu bowiem okre艣lanie cel贸w danej firmy, akceptacji przyj臋tego planu czy plan贸w dzia艂ania oraz skrupulatnej kontroli realizacji jego za艂o偶e艅.

Pomy艣lno艣膰 realizacji okre艣lonych cel贸w zale偶y od jako艣ci zebranych danych oraz rzetelnego wype艂niania okre艣lonych dzia艂a艅.

Dokumentacj臋 analityczn膮 w tym wypadku mog膮 stanowi膰 okre艣lone dane 藕r贸d艂owe, por贸wnawcze oraz zlecane ekspertyzy.

W ramach dokumentacji planistycznej gromadzi si臋 informacje dotycz膮ce dzia艂a艅 o charakterze d艂ugofalowym.

Dokumentacja dotycz膮ca zarz膮dzania strategicznego obejmuje zadania o charakterze kluczowym, ich charakterystyk臋 oraz warunki, w kt贸rych mog膮 by膰 one przeprowadzone.

Jak膮 rol臋 odgrywa planowanie strategiczne?

Rola tego rodzaju planowania jest nie do przecenienia.

Musi ono bowiem stanowi膰 integraln膮 cz臋艣膰 zarz膮dzania danym podmiotem. Konieczne jest w tym wypadku wskazanie specyficznych uwarunkowa艅, w kt贸rych funkcjonuje dany podmiot.

Mog膮 to by膰 na przyk艂ad bariery finansowe czy niedobory kadrowe. Nie bez znaczenia s膮 r贸wnie偶 zmiany otoczenia, dzia艂ania podejmowane przez konkurencj臋 czy sprzeczne interesy grup, kt贸re maj膮 wp艂yw na funkcjonowanie danego podmiotu.

Czy tego rodzaju planowanie niesie ze sob膮 jakie艣 zagro偶enia?

Ryzyko niepowodzenia podejmowanych dzia艂a艅 mo偶e w tym wypadku wynika膰 z wadliwie okre艣lonych cel贸w. Mog膮 by膰 one cho膰by zbyt wyg贸rowane. Nie bez znaczenia s膮 r贸wnie偶 braki kadrowe czy nadmierna centralizacja procesu planowania.

Jakie mamy rodzaje planowania?

Planowanie dzieli si臋 na:

  • Strategiczne 鈥 5 lat i d艂u偶ej
  • Taktyczne 鈥 1 do 5 lat
  • Operacyjne 鈥 do 1 roku

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Planowanie strategiczne etapy i przyk艂ady?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)