Zawartość strony
Na początek prosty przykład, żebyś zrozumiał jak działają błędy poznawcze i heurystyki w marketingu i ecommerce.
Nie wiem ile masz lat, ale pamiętam że jak będąc dzieckiem jeździło się w trasy to zawsze panowało pewne przekonanie, żeby zatrzymywać się w barach, w okół których przy drodze stało dużo aut.
Ta zasada napędzała sama więcej klientów, ponieważ osoby widziały dużo aut więc się zatrzymywały. Po nich przyjeżdżały kolejne osoby, które widziały jeszcze więcej klientów i tak dalej.
Podobne reguły panują w marketingu i ecommerce.
I o tym będzie dzisiaj.
Ludzkie wybory są w naturalny sposób napędzane niedoborem. Zasada ta głosi, że ludzie mają tendencję do nadawania większej wartości przedmiotom, które są rzadkie, lub w danym momencie jest ich mało w porównaniu do tych, których jest pod dostatkiem.
W przypadku zastosowania tej reguły w marketingu, niedobór (ang. scarcity) wraz z pilnością (ang. urgency) mogą stać się czymś co wybije Ciebie wyżej ni konkurencje. Te zasady znacznie zwiększą sprzedaż i wysokość konwersji w ecommerce, czyli przychody.
Oczywiście mogą to osiągnąć tylko firmy które stawiają na badania, dzięki systematycznym testom, a nie poprzez losowe eksperymenty.
Poniżej wypiszemy kilka przykładów tego, jak różne sklepy internetowe wykorzystują zasady perswazji. Głównie skupimy się na pilności działania i niedostatku.
Strach przed utratą (FOMO, fear of missing out) jest uzasadniony. To żal z powodu tego że czegoś nie możemy mieć, albo możemy coś przegapić.
Oferta ograniczona czasowo działa dokładnie w ten sam sposób. To sprawia, że oferta wygląda kusząco, ale niestety szybko może się skończyć. Więc trzeba skorzystać z okazji, zanim zniknie.
🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸
🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).
Od razu widzę przed oczami nagrania z supermarketów w USA w black friday. Te kolejki zanim jeszcze otworzą sklep. Wiesz o czym mówię 🙂 Ludzie są znacznie bardziej skłonni do kupowania czegoś, gdy inni też tego pragną.
Bardzo dużo ecommerce wprowadza tego typu powiadomienia.
Np. „1 osoba kupiła tą sukienkę w ciągu ostatnich 30 minut.„
Świetnie robią to też portale, jak np. Booking.com. Jest to doskonały przykład do przytoczenia. Kiedy sprawdzasz obiekt na Booking.com, pokazuje on dokładnie, ile osób sprawdza ten sam hotel w czasie rzeczywistym. Dowód społeczny zazwyczaj pomaga stworzyć poczucie pilności w umysłach kupujących.
Jeśli oferujesz dostawę następnego dnia, to polecam dodać timer na swoim sklepie który odlicza czas, np do danej godziny. Jeśli ktoś kupi dzisiaj właśnie do, dajmy na to 14:00 to wyślesz produkt tego samego dnia, więc jutro kurier zapuka do ich drzwi.
Musisz tylko poinformować swoich klientów, ile godzin/minut mają na zakończenie procesu zakupu, aby kwalifikować się do dostawy następnego dnia.
Strategia wysyłki tego samego dnia przede wszystkim rozwiązuje dwa cele:
Wyświetlanie licznika ilości pozostałych sztuk na stronie produktu w e-Commerce jest zawsze dobrą praktyką do zwiększania konwersji. Doskonale przyspiesza proces zakupu.
Często obserwujemy sytuację, że użytkownik może być przekonany do zakupu, ale nie zawsze będzie chciał od razu zapłacić za produkty. Może chcieć na przykład porównać ceny wybranych produktów w innych witrynach, poszukać kuponów rabatowych, i inne, przez co po prostu może zapomnieć o zakupie.
Zacznie czegoś szukać, pojawi mu się tiktok i już… po kliencie.
Klasyk na który zawsze zwracam uwagę na zalando.
Wyobraź sobie, że idziesz do sklepu, aby kupić parę butów. Zastanawiasz się i widzisz jak ktoś zabiera podobny rozmiar do Twojego,a ekspedientka mówi że dobrze zrobił bo w najbliższym czasie nie będzie dostawy tego modelu.
Informowanie kupujących w e-commerce o wyczerpaniu się danego rozmiaru jest podobne do „upieczenia dwóch pieczeni na jednym ogniu”.
Nie tylko pomaga to poinformować kupujących, że dany rozmiar jest niedostępny, ale także działa jako pozytywne wzmocnienie (a nóż zaraz mój rozmiar też się wyprzeda).
Oferowanie ograniczonych czasowo rabatów na porzucone koszyki to świetny sposób na wykorzystanie zasady pilności w celu ponownego zmobilizowania do zakupu. Musisz jednak upewnić się, że nie robisz tego zbyt często, ponieważ może to wpłynąć na sposób, w jaki ludzie postrzegają Twoją markę.
Nie jest to zbyt popularne w Polsce, ale kilka sklepów stosuje tą strategię.
Brzmi trochę jak happy hour, albo promocja -50% na jedzenie w restauracji podczas ostatniej godziny przed zamknięciem.
Ale specjalna zniżka na kilka godzin może być bardziej przydatna w podsyceniu emocji i szału zakupowego.
Jest to dość podobne do ofert ograniczonych okresowo. Chęć skorzystania z bezpłatnej dostawy i niepłacenie dodatkowych kosztów za kuriera często niweluje zbyt długie zwlekanie odwiedzających przed dokonaniem płatności.
Wiadomości emailowe informujące subskrybentów o ostatnim dniu wyprzedaży to kolejny świetny sposób na przyciągnięcie uwagi.
Konwersje na prawdę polegają na perswazji. Omówiliśmy do tej pory 2 zasady: niedoboru i pilności, ale jest ich o wiele więcej.
Oto one:
Cała idea wzajemności mówi, że ludzie z natury czują się zobowiązani do zaoferowania innym czegoś w zamian za otrzymane od nich przysługi. Jako istoty ludzie czujemy, że jest to gest wyrażający wdzięczność. Chcemy, aby inni czuli się wyjątkowo. Dokładnie tak dzieje się również w świecie marketingu.
Jako firma zawsze dobrze jest zaoferować swoim klientom coś dobrego, tak aby byli zobowiązani do zaoferowania czegoś w zamian. Nie musi to być nic wielkiego, na przykład rabat na pierwsze zakupy.
Spraw, aby użytkownicy online poczuli się integralną częścią Twojej społeczności. Jeśli dasz im swobodę dzielenia się swoimi przemyśleniami i opiniami, jest bardziej prawdopodobne, że staną się Twoimi lojalnymi klientami, a nawet będą promować Twoją markę na platformach społecznościowych.
Doskonałe jest tutaj zaangażowanie poprzez customowe tworzenie zamówienia. Niech ktoś wybierze kolor, połączenie… ogólnie jak najwięcej. Jeśli zainwestowaliśmy w coś czas i swoje działania to nie chcemy z tego rezygnować.
Reguła autorytetu opiera się na zasadzie zaufania komuś, na podstawie tego jakim wydaje się być.
Musisz mieć pewne symbole, certyfikaty, poświadczenia, czy rozpoznawalną markę.
Na przykład, jeśli masz sklep internetowy, i sprzedajesz produkty dla dzieci, ale nie masz certyfikatu potwierdzającego, że Twoje produkty są bezpieczne dla dzieci, to strzelasz sobie w wielu przypadkach w stopę.
Jest dosyć spory (nie mierzyłem jaki) odsetek dorosłych którzy sprawdzają takie informacje.
Zasada autorytetu mówi, że jeśli wyglądasz na pewnego siebie i odnosisz sukcesy, ludzie chętniej zwracają uwagę na Twoją markę, angażują się w kontakt z nią, a nawet stają się lojalnymi klientami.
Jedną z rzeczy, których uczy nas efekt owczego pędu, jest to, że dowód społeczny ma zdolność do zwiększania Twojej sprzedaży. Ludzie coś robią, bo … inni to robią.
Wszystko, co musisz zrobić, to wymyślić sprytne sposoby na wyrobienie pewnego sposobu aby ludzie chwalili się Twoimi produktami.
Użyj odpowiedniej taktyki, takiej jak pokazanie liczby osób, które kupiły Twoje produkty. Daje to klientom poczucie, że jesteś dużą, rozpoznawalną marką, której mogą zaufać.
Jednym z kluczowych elementów tej zasady jest posiadanie czegoś wspólnego z odbiorcami. Mówi o tym technika rapportu z NLP. Czyli musisz nawiązać kontakt z klientami, aby przyciągnąć ich uwagę i Twoje zadanie to sprawić, by byli tacy jak Ty. Pokaż wspólne pasje, cele jakie spełnia Twój produkt i problemy jakie rozwiązuje w każdy dostępny sposób.
Sprytnym sposobem na wykorzystanie tego w zakresie marketingu jest wskazanie, co Twoja firma ma wspólnego z odbiorcami. Na przykład, jeśli prowadzisz witrynę e-Commerce, która sprzedaje książki, to możesz pokazywać zdjęcia z różnych targów, konferencji czy jak wspierasz projekty związane z czytaniem. Może to natychmiast pomóc w budowaniu poczucia sympatii wśród odwiedzających Twoją witrynę.
W swej istocie ta zasada jest niczym innym jak sposobem na zbudowanie silnych relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami, co oczywiście spowoduje zwiększenie konwersji i sprzedaży w eCommerce.
Zaczniesz korzystać z którejkolwiek z wyżej wymienionych zasad, zapamiętaj:
Firmy w branży E Commerce zawsze szukają sposobów na maksymalizację konwersji. Niedobór i pilność to dwa najlepsze narzędzia, które mogą pomóc w generowaniu konwersji i sprzedaży.
Jeśli jednak przesadzisz mogą przynieść odwrotny skutek. Najlepszym sposobem na wykorzystanie zasad perswazji w biznesie jest systematyczne testowanie pomysłów. Wtedy odczytujesz sygnały z rynku i możesz dostosować się do reakcji klientów.
Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?
Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555
Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |