Paradoks wyboru w marketingu. Czyli jak sprzedawać więcej?+[przykłady, definicja]

Paradoks wyboru w marketingu. Czyli jak sprzedawać więcej?+[przykłady, definicja]

seo sem reklama google ads pozycjonowanie
UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
Paradoks wyboru w marketingu. Czyli jak sprzedawać więcej?+[przykłady, definicja]
Loading
/
Paradoks wyboru

Jak działa paradoks wyboru (paradox of choice)?

Wyobraź sobie, że idziesz do sklepu i chcesz kupić mleko.

Na półkach widzisz masę opcji. Najpierw musisz wybrać podział na zawartość tłuszczu (0%, 1%, 2%, pełnotłuste itp).

Później z laktozą lub bez.

I w sumie czy pochodzi ono od krowy, kozy, sojowe, migdałowe, kokosowe itp.

Im bardziej zaczynasz analizować każdą opcję, tym trudniejszy staje się wybór.

Zjawisko przytłoczenia, zbyt dużą liczbą opcji to właśnie paradoks wyboru.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Co to jest paradoks wyboru (definicja)

Paradoks wyboru definicja: to obserwacja, że posiadanie zbyt wielu opcji do wyboru, zamiast uszczęśliwiania ludzi i zapewniania im tego, czego chcą, może powodować u nich stres i problematykę podejmowania decyzji. Barry Schwartz pisał o negatywnych konsekwencjach posiadania zbyt wielu opcji w swojej książce z 2004 roku Paradoks wyboru: dlaczego więcej znaczy mniej.

Paradoks wyboru to sytuacja, w której osoba stojąca przed kilkoma alternatywnymi wyborami, w których żadne z dostępnych rozwiązań nie jest w stu procentach satysfakcjonujące. Osoba jest zmuszona do wyboru pomiędzy kilkoma opcjami, z których każda wiąże się z jakimś rodzajem straty. Ten paradoks występuje w wielu sytuacjach życiowych, takich jak wybór kariery, wybór miejsca zamieszkania, wybór zakupów i wiele innych. Wszystko to powoduje frustrację, ponieważ osoba nie jest w stanie wybrać optymalnego rozwiązania, które będzie w stu procentach odpowiadać jej potrzebom i oczekiwaniom.

Schwartz utrzymywał, że nadmiar opcji może w rzeczywistości prowadzić do lęku, niezdecydowania, paraliżu i niezadowolenia.

W obecnym świecie jest to duży problem, ponieważ na około bombardowani jesteśmy wieloma opcjami.

Przy czym zaznaczyć trzeba, że jeśli jest ich zbyt wiele.

aarrr pirate metrics konwersje konwersja cro lejek marketingowy

Jeśli w restauracji możesz wybrać kawa czy herbata to jest to okej. Ale jeśli dostaniesz 5 odmian herbaty earl grey to już nie do końca.

I taki problem miała firma Head & Shoulders, która jeśli jeszcze pamiętasz miała w okolicy roku 2010 w swojej ofercie aż 26 odmian szamponu. Aby zwiększyć sprzedaż swojego szamponu, Procter & Gamble postanowili zmniejszyć liczbę wariantów z dwudziestu sześciu do piętnastu. Wynik: Sprzedaż wzrosła od razu o 10%.

Ale czy to ma sens? Popularne wydaje się, że im więcej wyborów osoba może dokonać, tym będzie szczęśliwsza.

Gdy mamy możliwość wyboru, zwiększenie liczby opcji z 2 do 6 zwiększa satysfakcję jednostki i skraca czas na podjęcie tej decyzji. Ale w którym momencie dodanie opcji przynosi malejące zyski? George Miller, psycholog poznawczy z Princeton w 1956, stwierdził, że optymalna liczba wyborów to 7 plus minus 2.

Z reguły gdy liczba opcji jest wyższa niż 9, osoby będą czuły się przytłoczone i obciążone zmartwieniem związanym z dokonaniem „złego” wyboru.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Aktualna teoria i badania psychologiczne potwierdzają pozytywne afektywne i motywacyjne konsekwencje jeśli mamy osobisty wybór. Odkrycia te doprowadziły do popularnego przekonania, że im większy wybór, tym lepiej – że ludzka zdolność do zarządzania i ludzkie pragnienie wyboru są nieograniczone. Wyniki z niektórych badań eksperymentalnych zdecydowanie podważają to ukryte założenie, że posiadanie większego wyboru jest koniecznie bardziej z natury motywujące niż posiadanie mniejszej liczby. Te eksperymenty, które przeprowadzono w obu dziedzinach i laboratoryjne pokazują, że ludzie są bardziej skłonni do kupowania wykwintnych dżemów lub czekoladek lub do podejmuj opcjonalne zadania, gdy oferowane są ograniczone możliwości wyboru do 6, a nie więcej 9zbyt szeroki wybór w porównaniu to 24 lub 30 wyborów). Co więcej, uczestnicy faktycznie zgłaszali większą satysfakcję z wyborów, gdy ich oryginalny zestaw opcji był ograniczony.

http://www.columbia.edu/~ss957/articles/Choice_is_Demotivating.pdf

Historia paradoksu wyboru

Wróćmy na chwilę jeszcze do Barryego Schwartz’a.

Będąc na studiach zainteresował się sposobem, w jaki wybory wpływają na szczęście obywateli zachodnich społeczeństw. Zidentyfikował, że zakres wyborów, które mamy obecnie do dyspozycji, jest znacznie większy niż ludzie mieli w przeszłości.

Ale zaobserwował też coś dziwnego. Ponieważ satysfakcja konsumentów nie wzrastała jednak tak bardzo, jak mogłyby oczekiwać tradycyjne teorie ekonomiczne.

Jedną z głównych zasad społeczeństw zachodnich, zwłaszcza Ameryki, jest wolność. Ta wolność jest często kojarzona z wyborem, z przekonaniem, że większy wybór jest równoznaczny z większą wolnością. Ta logika jest łatwa do zrozumienia. Bo w sumie, zamiast być zmuszonym do wyboru między jedną lub dwiema różnymi opcjami, ludzie mają swobodę wyboru między prawie nieograniczoną liczbą.

Korporacje i przedsiębiorstwa również często podążają tą drogą, ponieważ wydaje się, że większy wybór doprowadzi do większej użyteczności klienta.

Jednak Schwartz odkrył, że ta mnogość wyboru we współczesnym świecie w rzeczywistości powoduje, że ludzie byli mniej zadowoleni ze swoich decyzji. Odkrył, że zamiast zwiększać satysfakcję, to posiadanie zbyt wielu opcji sprawia, że ludzie są byli zadowoleni z tego, że podjęli teoretycznie najlepszą decyzję.

Chociaż wolność jest ważna, Schwartz wyjaśnia, że ​​istnieje cienka granica między wolnością wyboru tego, czego chcesz, a byciem sparaliżowanym w obliczu zbyt wielu opcji.

Zastanów się jak to jest na co dzień. Istnieją setki opcji dotyczących tego, jakie artykuły spożywcze powinniśmy kupić, jakie ubrania powinniśmy nosić, jakiej marki samochodem powinniśmy prowadzić, w jakiej restauracji jeść, jakich kosmetyków używać, i tak dalej.

Paradoks wyboru to nie tylko troska o ekonomię i satysfakcję konsumentów, ale kwestia, która pojawia się w różnych dziedzinach naszego życia, gdy nasze możliwości stają się coraz bardziej nieskończone.

Paradoks wyboru w marketingu

zmniejszenie opcji wpływa na zwiększenie konwersji
zmniejszenie opcji wpływa na zwiększenie konwersji

Obserwujemy to w wielu dziedzinach.

Dla przykładu, optymalizując landing page. Zmniejszając liczbę opcji w polach formularza z 6 do 3, możesz zwiększyć współczynnik konwersji średnio o 66%.

Także w sprzedaży i marketingu, pamiętaj, aby takich opcji nie było zbyt wiele. A każdy kolejny krok, który musi wykonać potencjalny klient, lub lead, obniża tylko konwersję.

Na koniec jeszcze tabelka, która według badania i ankietowania marketerów, pokazuje, które elementy daję największe rezultaty jeśli mowa o optymalizacji konwersji.

thank you page strona podziękowania marketing konwersje upsale cross sale

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Wpis pochodzi z: paradoks wyboru.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 111

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!