Paradoks wyboru w marketingu. Czyli jak sprzedawa膰 wi臋cej?+[1 BONUS]

Co zrobi膰, aby strona by艂a widoczna w Google?+[1 BONUS]
28 sierpnia, 2022
Google AdWords poradnik i kampania w sieci Ads (3 techniki)
6 wrze艣nia, 2022
UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
Paradoks wyboru w marketingu. Czyli jak sprzedawa膰 wi臋cej?+[1 BONUS]
Paradoks wyboru w marketingu. Czyli jak sprzedawa膰 wi臋cej?+[1 BONUS] 1
/
Paradoks wyboru

Jak dzia艂a paradoks wyboru (paradox of choice)?

Wyobra藕 sobie, 偶e idziesz do sklepu i chcesz kupi膰 mleko.

Na p贸艂kach widzisz mas臋 opcji. Najpierw musisz wybra膰 podzia艂 na zawarto艣膰 t艂uszczu (0%, 1%, 2%, pe艂not艂uste itp).

P贸藕niej z laktoz膮 lub bez.

I w sumie czy pochodzi ono od krowy, kozy, sojowe, migda艂owe, kokosowe itp.

Im bardziej zaczynasz analizowa膰 ka偶d膮 opcj臋, tym trudniejszy staje si臋 wyb贸r.

Zjawisko przyt艂oczenia, zbyt du偶膮 liczb膮 opcji to w艂a艣nie paradoks wyboru.

Zapraszamy na:

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Co to jest paradoks wyboru (definicja)

Paradoks wyboru definicja: to obserwacja, 偶e posiadanie zbyt wielu opcji do wyboru, zamiast uszcz臋艣liwiania ludzi i zapewniania im tego, czego chc膮, mo偶e powodowa膰 u nich stres i problematyk臋 podejmowania decyzji. Barry Schwartz pisa艂 o negatywnych konsekwencjach posiadania zbyt wielu opcji w swojej ksi膮偶ce z 2004 roku Paradoks wyboru: dlaczego wi臋cej znaczy mniej.

Schwartz utrzymywa艂, 偶e nadmiar opcji mo偶e w rzeczywisto艣ci prowadzi膰 do l臋ku, niezdecydowania, parali偶u i niezadowolenia.

W obecnym 艣wiecie jest to du偶y problem, poniewa偶 na oko艂o bombardowani jeste艣my wieloma opcjami.

Przy czym zaznaczy膰 trzeba, 偶e je艣li jest ich zbyt wiele.

aarrr pirate metrics konwersje konwersja cro lejek marketingowy

Je艣li w restauracji mo偶esz wybra膰 kawa czy herbata to jest to okej. Ale je艣li dostaniesz 5 odmian herbaty earl grey to ju偶 nie do ko艅ca.

I taki problem mia艂a firma Head & Shoulders, kt贸ra je艣li jeszcze pami臋tasz mia艂a w okolicy roku 2010 w swojej ofercie a偶 26 odmian szamponu. Aby zwi臋kszy膰 sprzeda偶 swojego szamponu, Procter & Gamble postanowili zmniejszy膰 liczb臋 wariant贸w z dwudziestu sze艣ciu do pi臋tnastu. Wynik: Sprzeda偶 wzros艂a od razu o 10%.

Ale czy to ma sens? Popularne wydaje si臋, 偶e im wi臋cej wybor贸w osoba mo偶e dokona膰, tym b臋dzie szcz臋艣liwsza.

Gdy mamy mo偶liwo艣膰 wyboru, zwi臋kszenie liczby opcji z 2 do 6 zwi臋ksza satysfakcj臋 jednostki i skraca czas na podj臋cie tej decyzji. Ale w kt贸rym momencie dodanie opcji przynosi malej膮ce zyski? George Miller, psycholog poznawczy z Princeton w 1956, stwierdzi艂, 偶e optymalna liczba wybor贸w to 7 plus minus 2.

Z regu艂y gdy liczba opcji jest wy偶sza ni偶 9, osoby b臋d膮 czu艂y si臋 przyt艂oczone i obci膮偶one zmartwieniem zwi膮zanym z dokonaniem 鈥瀦艂ego鈥 wyboru.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Aktualna teoria i badania psychologiczne potwierdzaj膮 pozytywne afektywne i motywacyjne konsekwencje je艣li mamy osobisty wyb贸r. Odkrycia te doprowadzi艂y do popularnego przekonania, 偶e im wi臋kszy wyb贸r, tym lepiej 鈥 偶e ludzka zdolno艣膰 do zarz膮dzania i ludzkie pragnienie wyboru s膮 nieograniczone. Wyniki z niekt贸rych bada艅 eksperymentalnych zdecydowanie podwa偶aj膮 to ukryte za艂o偶enie, 偶e posiadanie wi臋kszego wyboru jest koniecznie bardziej z natury motywuj膮ce ni偶 posiadanie mniejszej liczby. Te eksperymenty, kt贸re przeprowadzono w obu dziedzinach i laboratoryjne pokazuj膮, 偶e ludzie s膮 bardziej sk艂onni do kupowania wykwintnych d偶em贸w lub czekoladek lub do podejmuj opcjonalne zadania, gdy oferowane s膮 ograniczone mo偶liwo艣ci wyboru do 6, a nie wi臋cej 9zbyt szeroki wyb贸r w por贸wnaniu to 24 lub 30 wybor贸w). Co wi臋cej, uczestnicy faktycznie zg艂aszali wi臋ksz膮 satysfakcj臋 z wybor贸w, gdy ich oryginalny zestaw opcji by艂 ograniczony.

http://www.columbia.edu/~ss957/articles/Choice_is_Demotivating.pdf

Historia paradoksu wyboru

Wr贸膰my na chwil臋 jeszcze do Barryego Schwartz’a.

B臋d膮c na studiach zainteresowa艂 si臋 sposobem, w jaki wybory wp艂ywaj膮 na szcz臋艣cie obywateli zachodnich spo艂ecze艅stw. Zidentyfikowa艂, 偶e zakres wybor贸w, kt贸re mamy obecnie do dyspozycji, jest znacznie wi臋kszy ni偶 ludzie mieli w przesz艂o艣ci.

Ale zaobserwowa艂 te偶 co艣 dziwnego. Poniewa偶 satysfakcja konsument贸w nie wzrasta艂a jednak tak bardzo, jak mog艂yby oczekiwa膰 tradycyjne teorie ekonomiczne.

Jedn膮 z g艂贸wnych zasad spo艂ecze艅stw zachodnich, zw艂aszcza Ameryki, jest wolno艣膰. Ta wolno艣膰 jest cz臋sto kojarzona z wyborem, z przekonaniem, 偶e wi臋kszy wyb贸r jest r贸wnoznaczny z wi臋ksz膮 wolno艣ci膮. Ta logika jest 艂atwa do zrozumienia. Bo w sumie, zamiast by膰 zmuszonym do wyboru mi臋dzy jedn膮 lub dwiema r贸偶nymi opcjami, ludzie maj膮 swobod臋 wyboru mi臋dzy prawie nieograniczon膮 liczb膮.

Korporacje i przedsi臋biorstwa r贸wnie偶 cz臋sto pod膮偶aj膮 t膮 drog膮, poniewa偶 wydaje si臋, 偶e wi臋kszy wyb贸r doprowadzi do wi臋kszej u偶yteczno艣ci klienta.

Jednak Schwartz odkry艂, 偶e ta mnogo艣膰 wyboru we wsp贸艂czesnym 艣wiecie w rzeczywisto艣ci powoduje, 偶e ludzie byli mniej zadowoleni ze swoich decyzji. Odkry艂, 偶e zamiast zwi臋ksza膰 satysfakcj臋, to posiadanie zbyt wielu opcji sprawia, 偶e ludzie s膮 byli zadowoleni z tego, 偶e podj臋li teoretycznie najlepsz膮 decyzj臋.

Chocia偶 wolno艣膰 jest wa偶na, Schwartz wyja艣nia, 偶e 鈥嬧媔stnieje cienka granica mi臋dzy wolno艣ci膮 wyboru tego, czego chcesz, a byciem sparali偶owanym w obliczu zbyt wielu opcji.

Zastan贸w si臋 jak to jest na co dzie艅. Istniej膮 setki opcji dotycz膮cych tego, jakie artyku艂y spo偶ywcze powinni艣my kupi膰, jakie ubrania powinni艣my nosi膰, jakiej marki samochodem powinni艣my prowadzi膰, w jakiej restauracji je艣膰, jakich kosmetyk贸w u偶ywa膰, i tak dalej.

Paradoks wyboru to nie tylko troska o ekonomi臋 i satysfakcj臋 konsument贸w, ale kwestia, kt贸ra pojawia si臋 w r贸偶nych dziedzinach naszego 偶ycia, gdy nasze mo偶liwo艣ci staj膮 si臋 coraz bardziej niesko艅czone.

Paradoks wyboru w marketingu

zmniejszenie opcji wp艂ywa na zwi臋kszenie konwersji
zmniejszenie opcji wp艂ywa na zwi臋kszenie konwersji

Obserwujemy to w wielu dziedzinach.

Dla przyk艂adu, optymalizuj膮c landing page. Zmniejszaj膮c liczb臋 opcji w polach formularza z 6 do 3, mo偶esz zwi臋kszy膰 wsp贸艂czynnik konwersji 艣rednio o 66%.

Tak偶e w sprzeda偶y i marketingu, pami臋taj, aby takich opcji nie by艂o zbyt wiele. A ka偶dy kolejny krok, kt贸ry musi wykona膰 potencjalny klient, lub lead, obni偶a tylko konwersj臋.

Na koniec jeszcze tabelka, kt贸ra wed艂ug badania i ankietowania marketer贸w, pokazuje, kt贸re elementy daj臋 najwi臋ksze rezultaty je艣li mowa o optymalizacji konwersji.

thank you page strona podzi臋kowania marketing konwersje upsale cross sale

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Wpis pochodzi z: paradoks wyboru.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)