Model biznesowy -co to jest i jak go wykorzystać (przykłady)

Mapa ciepła w analityce internetowej heatmap
Gotowe sklepy internetowe – zobacz na czym to polega
13 czerwca, 2022
Messenger co to jest – Definicja
16 czerwca, 2022
Opisy kategorii seo
model biznesowy

Czym jest model biznesowy?

Model biznesowy to podstawowy aspekt funkcjonowania większości przedsiębiorstw. Wiele firm opiera swoje działania na modelu biznesowym – w większym lub mniejszym stopniu. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest model biznesowy, po co go tworzyć oraz jakie są jego podstawowe elementy.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

Co to jest model biznesowy w przedsiębiorstwie?

Model biznesowy może mieć wiele definicji i wytłumaczeń. Tym co je łączy jest fakt, że model biznesu jest długofalowym planem na podniesienie zysku operacyjnego przedsiębiorstwa.

Mówiąc potocznie jest to sposób, dzięki któremu dana firma z powodzeniem sprzedaje swój produkt. Jest to oczywiście bardzo ogólna definicja. Zastanawiając się nad tym, czym szerzej jest model biznesowy, należy odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące źródeł finansowania działalności firmy, celów i czasu ich osiągania oraz wybranych technologii, którymi dysponuje dana firma.

Można spotkać się również z wytłumaczeniem, że model biznesowy to wyjaśnienie działań przedsiębiorstwa lub opis, w jaki sposób działa firma. Inni uważają, że jest to nic innego jak przedstawienie tego, jak biznes tworzy i dostarcza swój produkt zarówno klientom, jak i innym firmom.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Trzy podejścia modelu biznesowego

W dzisiejszych czasach możemy wyodrębnić trzy modele biznesowe, czyli trzy rodzaje definicji tego wyrażenia. Podejścia te nazywają się kolejno: model finansowy, model operacyjny i model strategiczny – są one związane z różnymi obszarami działalności w organizacji.

Podejście finansowe to działania firmy związane z zasobami oraz zyskami. Wskazuje on w szczególności na to, w jaki sposób dane przedsiębiorstwo generuje zyski.

Natomiast podejście operacyjne skupia się na tym, w jaki sposób wewnątrz firmy przebiega tworzenie odpowiednich wartości ważnych dla klientów.

Według tej definicji decyzje podejmowane przez pracowników firm będą opierały się głównie biorąc pod uwagę satysfakcje klientów. Ostatnie z podejść, czyli strategiczne jest ukierunkowane na szeroko rozumiany rozwój przedsiębiorstwa oraz na jego kontakty czy pozycję.

Dlaczego warto tworzyć model biznesu?

Wszystkie działania biznesowe podejmowane przez przedsiębiorstwa powinny mieć konkretny cel. W innym przypadku jest ono pustym przebiegiem, bez konkretnych osiągnięć.

Modele biznesowe są tworzone głównie po to, aby stworzyć zrównoważoną przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa z uwzględnieniem decyzji odnoszących się do trzech podejść modelu biznesowego (model finansowy, model operacyjny i model strategiczny).

Nawet dobry i profesjonalny produkt nie sprzeda się bez dobrej strategii jego sprzedaży, ponieważ na rynku jest dziś zbyt duża konkurencja. Tworzenie oraz późniejsza produkcja i sprzedaż produktów to bardzo ciężki i skomplikowany proces. Wymaga to dużego wysiłku, aby zakończyć działania związane z produkcją i sprzedażą sukcesem.

Niestety nawet idealny model biznesowy może wiązać się z porażką, jeżeli będzie źle wdrożony w życie. Jednak mimo wszystko warto inwestować w model biznesowy, ponieważ porządkuje on informacje i dane o produkcie, w prosty (często wizualny) sposób określa, w jaki sposób oraz komu będzie w przyszłości sprzedawany produkt czy usługa.

Co więcej, niektóre z elementów planu biznesowego mogą uświadamiać o ewentualnych brakach praktycznych czy teoretycznych, co pozwala uniknąć wielu problemów. Porządkowanie całego planu na działanie firmy jest niezwykle ważne, ponieważ pozwala zabezpieczyć firmę w wielu kwestiach.

Kluczowe elementy modelu biznesowego

Jakie elementy powinien zawierać model biznesowy?

Model biznesu składa się z czterech bardzo ważnych i związanych ze sobą ściśle elementów:

  • propozycja wartości dla klientów,
  • formuła zysków,
  • kluczowe zasobów i
  • kluczowe procesy.

Podczas tworzenia modelu biznesowego trzeba sobie odpowiedzieć na cztery banalne pytania. Po pierwsze, kto będzie naszym klientem i czego będzie potrzebował.

Oznacza to, że musimy stworzyć profil klienta, który będzie nabywał nasze produkty lub korzystał z naszych usług. Drugie pytanie dotyczy tego, co chcemy oferować klientowi, w jaki sposób chcemy odpowiedzieć na potrzeby kupca.

Ta część elementu modelu biznesowego powinna być opracowana z dokładnością co do każdego szczegółu – każdy produkt oraz usługa powinny być w bardzo dokładny sposób opisane. Kolejne pytanie dotyczy sposobu dostarczenia produktu lub usługi klientowi. Należy zastanowić się, jakich technologii, narzędzi czy procesów użyjemy w tym celu.

Dzięki temu będziemy w stanie opracować gotowy zbiór narzędzi i taktyk, które staną się w przyszłości ważnym elementem strategii przedsiębiorstwa. Ostatnie pytanie dotyczy powodu, dla którego klienci będą chcieli za nasz produkt lub usługę zapłacić oraz w jaki sposób będą to robić. Nie jest to tak proste, jak się może wydawać.

Ten element pozwoli sprawdzić, czy znasz wartość swojego produktu lub usługi oraz czy umiesz zaprezentować ją innym. Oczywiście są to tylko główne pytania dotyczące modelu biznesowego. Stanowią one tylko pewną bazę, podstawę.

Innymi elementami modelu biznesowego są na przykład: sposób wdrożenia modelu w życie, partnerzy, z którymi będziemy współpracować oraz integracja. Z tego artykułu dowiedziałeś się, czym jest model biznesowy, dlaczego warto go tworzyć oraz jakie są jego podstawowe elementy.

Jak zbudować model biznesowy?

Żeby stworzyć model biznesowy, w pierwszej kolejności dokładnie odpowiedzieć na cztery podstawowe pytania na temat działalności operacyjnej:

  1. Kto, z ang who? Kto jest naszym wymarzonym klientem. Jakie są jego potrzeby?
  2. Co, z ang what? Jaki produkt, lub usługę oferujesz i w jaki sposób zaspokajają one potrzebę klientów?
  3. Jak, z ang how? W jaki sposób dostarczysz produkty swoim przyszłym klientom?
  4. Dlaczego, z ang why? Dlaczego akurat my, dlaczego nasz produkt czy usługa.

Definicja: Co to jest model biznesu i na co wpływa?

Model biznesowy to plan organizacyjno-strategiczny, który każde przedsiębiorstwo musi mieć stworzone i na późniejszych etapach starannie audytować poszczególne kroki. Wszystko to dzieje się w celu wygenerowania maksymalnego przychodu i zwiększania zysku operacyjnego. Dobre sporządzony model prowadzenia biznesu definiuje relacje między uczestnikami rynku, a także informuje w jaki sposób przedsiębiorstwa tworzą wartość dla klientów i czego czerpią zyski.

Co to jest model?

Model to hipotetyczna konstrukcja myślowa, która jest uproszczonym wyobrażeniem badanego fragmentu rzeczywistości. Modele projektowane są w teorii, z naciskiem aby w przyszłości mogły być wykorzystywane w praktyce.

Co to jest Business Model Canvas (BMC)

Business Model Canvas (BMC) przedstawia strukturę biznesplanu. (sam business model canvas obecnie w potocznym rozumieniu oznacza model biznesowy).

Kanwa która tworzy model biznesowy, wpływający na biznes plan przedsiębiorstwa składa się z 9 elementów:

Model biznesowy. Business Model Canvas, czyli innowacyjny biznes i przedsiębiorstwo 2

Razem te elementy zapewniają dość spójny obraz kluczowych czynników modelu biznesowego:

  1. Segmenty klientów
  2. Propozycja wartości
  3. Kanały
  4. Relacje z klientami
  5. Strumienie przychodów
  6. Kluczowe działania
  7. Kluczowe zasoby
  8. Kluczowi partnerzy
  9. Struktura kosztów
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Model biznesowy -co to jest i jak go wykorzystać (przykłady)?

Napisz w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)