Marketing społeczny, a komercyjny -czyli jak zaangażować w kampanię (przykłady, definicja)

Testy AB
Marketing społeczny

Czym jest marketing społeczny i co zrobić, by był skuteczny?

Marketing społeczny to bardzo specyficzna gałąź marketingu, której zadaniem jest zapewnianie korzyści nie tylko reklamującemu się podmiotowi, ale i całemu społeczeństwu.

Stąd też w przekazach marketingu społecznego bardzo często poruszane są ważne problemy i kwestie, które dotyczą całego społeczeństwa. Przedstawione są w ten sposób, by móc wpłynąć na przyjmowane przez odbiorców postawy i zachowania.

Marketing społeczny bardzo często porusza takie problemy jak ochrona środowiska, zmiany klimatyczne, prawa kobiet czy też zdrowy styl życia. W jaki sposób podejmować działania marketingu społecznego, by charakteryzowały się one wysoką skutecznością?

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Kto jest odbiorcą marketingu społecznego?

Z racji tego, że marketing społeczny porusza naprawdę istotne kwestie, powinien on dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. W zależności od tego, na jakie kanały zdecyduje się reklamodawca, warto wziąć pod uwagę to, do jakiej grupy docelowej można się poprzez te kanały dostać.

Marketing wartości społecznych

Jest to bardzo istotne, jeśli prowadzona kampania ma być adresowana do konkretnych osób. Przykładowo – agencje, które chcą zainteresować tematem młodych użytkowników, bardzo często sięgają po media społecznościowe. Z kolei tematy ważne dla osób w podeszłym wieku powinny być promowane w tradycyjnych mediach, takich jak radio, telewizja czy też gazety codzienne.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Sam przekaz komunikacji powinien być przygotowany w bardzo staranny i precyzyjny sposób.

Z racji tego, że problemy poruszane w kampaniach bardzo często są delikatne i trudne, samo zapoznawanie z nimi odbiorców powinno być pełne wyczucia i zrozumienia. Przekaz zawarty w kampanii musi być zrozumiały dla wszystkich odbiorców, a także dogłębnie omawiać problem i zapadać w pamięć. Zasięg akcji można poszerzać poprzez stopniowe dawkowanie kanałów dotarcia..

Marketing społeczny przykłady

Marketing społeczny to forma marketingu, która ma na celu promowanie zachowań społecznie pożądanych, jak również podnoszenie świadomości społecznej w ważnych kwestiach, takich jak zdrowie publiczne, ochrona środowiska, bezpieczeństwo i wiele innych.

Oto kilka przykładów kampanii marketingu społecznego:

  1. Kampania antynikotynowa – Celem kampanii jest zmniejszenie liczby palaczy i przekonanie ludzi, aby zaprzestali palenia. Przykładem takiej kampanii jest „Prawdziwe koszty palenia”, którą zainicjowała organizacja World Lung Foundation.
  2. Kampania przeciwko nadmiernemu spożyciu alkoholu – Celem kampanii jest zmniejszenie nadużywania alkoholu i przekonanie ludzi, aby zmniejszyli ilość spożywanego alkoholu. Przykładem takiej kampanii jest kampania „Przeznaczone do marnowania” zainicjowana przez The Century Council.
  3. Kampania ochrony środowiska – Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej na temat zagrożeń dla środowiska i zachęcenie ludzi do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska. Przykładem takiej kampanii jest kampania „Zmień świat na lepsze” zainicjowana przez The Climate Reality Project.
  4. Kampania przeciwko przemocy domowej – Celem kampanii jest zwiększenie świadomości na temat problemu przemoc domowej i zachęcenie ludzi do podejmowania działań na rzecz walki z tym problemem. Przykładem takiej kampanii jest „Nie dla przemoc domowej” zainicjowana przez UNICEF.
  5. Kampania edukacyjna – Celem kampanii jest zwiększenie świadomości i wiedzy na temat ważnych kwestii społecznych, takich jak zdrowie publiczne, ochrona środowiska, przemoc, równość płci, i wiele innych. Przykładem takiej kampanii jest kampania „Widziałeś jak żyją?” zainicjowana przez Fundację TVN.

Te przykłady pokazują, że marketing społeczny może być używany do promowania ważnych kwestii społecznych i zmiany zachowań społecznych w pozytywny sposób.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Marketing społeczny i jego cele

Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że marketing społeczny ma bardzo silną wartość edukacyjną. Może on także uświadamiać odbiorców na temat różnego rodzaju problemów. Stąd też warto zaplanować kampanię w ten sposób, by zachęcić ludzi do konkretnego działania. Niezależnie od tego, o jaki ważny społeczny problem chodzi, warto zadbać o edukację odbiorców, a także dać im przestrzeń na odpowiednią reakcję. Można zaproponować odbiorcom pomoc ekspertów, którzy chętnie udzielą im wsparcie w danym temacie.

Aby upewnić się, że dana kampania marketingu społecznego jest naprawdę skuteczna, należy bacznie obserwować odbiorców i zmianę ich nawyków. Niesamowicie istotny jest monitoring kampanii, zadawanie pytań odbiorcom, a także analiza ich zachowań. Warto pamiętać o tym, że kampania może być promowana przez różnego rodzaju akcje – spotkania, na których będzie można omówić problem, rozmowy z ekspertami, a także wsparcie psychologiczne.

Sposoby działania marketingu społecznego

Osoby zajmujące się organizacją kampanii marketingu społecznego powinny pamiętać o tym, że filmowe kampanie społeczne mogą skorzystać z bezpłatnego czasu antenowego, dzięki czemu można dotrzeć do ogromnej ilości odbiorców. Media tradycyjne to tylko część możliwości, jakie gwarantuje współczesny świat, jeśli chodzi o marketing społeczny. Agencje reklamowe mogą skorzystać z możliwości współpracy ze znanymi osobami, reklam outdoorowych, aplikacji, a także mediów społecznościowych. Można także spróbować dotrzeć ze swoim przekazem do miejsc związanych z edukacją – szkół czy też przedszkoli.

Czym się różni marketing komercyjny od marketingu społecznego?

Podczas gdy marketing komercyjny ma za zadanie podsycanie w potencjalnych klientach chęci zakupu konkretnego towaru bądź usługi, zadaniem marketingu społecznego jest zmiana zachowania jak największej ilości odbiorców. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że pomimo istotnych różnic, marketing społeczny i komercyjny mogą się przenikać, czerpać od ciebie i inspirować.

W marketingu społecznym najbardziej istotną kwestią jest dobro odbiorców. Z kolei marketing komercyjny silnie nakierowany jest na sprzedaż konkretnych produktów.

Można powiedzieć, że główna różnica pomiędzy marketingiem komercyjnym a społecznym, to ich cele.

Największe światowe koncerny w marketingu społecznym dostrzegły także ogromny potencjał reklamowy. Dzięki temu powstają różnego rodzaju kampanie, które mają pokazać społeczeństwu, że dana firma jest zarządzana w sposób etyczny, odpowiedzialny i troszczy się o społeczeństwo.

Dlatego też największe światowe marki w swoich reklamach kładą nacisk na promocję zdrowia, ekologię, a także zdrowie psychiczne. W ten sposób chcą się pokazać jako przedsiębiorstwo, które pragnął ulepszać świat.

Oczywiście, działania te stanowią formę promocji przedsiębiorstwa. Badania jasno wykazały, że firmy, które prowadzą działania prospołeczne, cieszą się o wiele większym uznaniem konsumentów.

Rodzaje marketingu społecznego

Najczęściej wyróżniamy podział na:

  • marketing ekologiczny,
  • marketing związany z dobroczynnością,
  • marketing sponsorski.

Dlaczego firmy angażują się w marketing społeczny?

Firmy angażują się w marketing społeczny z różnych powodów, takich jak:

  1. Pozytywny wizerunek – angażowanie się w kampanie społeczne może poprawić wizerunek firmy w oczach konsumentów i społeczności, szczególnie jeśli kampania jest związana z ważnymi dla społeczeństwa kwestiami, takimi jak zdrowie, środowisko czy edukacja.
  2. Budowanie lojalności klientów – angażowanie się w kampanie społeczne może zwiększyć lojalność klientów, którzy postrzegają firmę jako etyczną i zaangażowaną w ważne kwestie społeczne.
  3. Kreowanie wartości dodanej dla produktów lub usług – angażowanie się w kampanie społeczne może stworzyć dodatkową wartość dla produktów lub usług, które oferuje firma, np. poprzez uwrażliwienie klientów na ekologiczne czy społeczne aspekty produktów.
  4. Pozytywny wpływ na społeczność – angażowanie się w kampanie społeczne może przyczynić się do pozytywnych zmian w społeczności, takich jak poprawa stanu zdrowia, ochrona środowiska czy walka z dyskryminacją.
  5. Zwiększenie sprzedaży – kampanie społeczne często przyciągają uwagę mediów i społeczeństwa, co może skutkować zwiększeniem sprzedaży produktów lub usług firmy.

Warto jednak pamiętać, że angażowanie się w kampanie społeczne powinno wynikać z autentycznego zaangażowania firmy w ważne kwestie społeczne, a nie jedynie z chęci poprawy wizerunku lub zysków.

Podsumowując marketing społeczny to bardzo ciekawa gałąź marketingu, która w przeciwieństwie do marketingu komercyjnego, skupia się na ulepszaniu świata. Oczywiście, mogą wiązać się z nim pewne korzyści dla marki, niemniej jednak to dobro społeczeństwa zawsze jest tutaj na pierwszym miejscu.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Marketing społeczny, a komercyjny -czyli jak zaangażować w kampanię?

Napisz w komentarzu.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 112

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!