Analiza marketingowa
Analityk internetowy (web analyst) -Co robi i ile zarabia?
16 maja, 2022
Wskaźniki KPI Key Performance Indicators kluczowe wskaźniki efektywności
Kpi marketing -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
16 maja, 2022

Jakob Nielsen – UX, UI, heurystyki Nielsena

Mapa ciepła w analityce internetowej heatmap
Jakob Nielsen - UX, UI, heurystyki Nielsena

Dr Jakob Nielsen jest zwolennikiem dbania o użytkowników online i dyrektorem Grupy Nielsen Norman, którą założył wraz z dr Donaldem A. Normanem (były wiceprezes ds. badań w Apple Computer). Dr Nielsen ukończył Duński Uniwersytet Techniczny, posiada stopień doktora informatyki (specjalizacja: projektowanie interfejsu użytkownika) i od lat 90 zajmuje się użytecznością serwisów internetowych.

Wynalazł kilka metod użyteczności, w tym ocenę heurystyczną (tzw. heurystyki Nielsenowskie). Posiada 79 patentów w Stanach Zjednoczonych, głównie na sposoby ułatwienia korzystania z Internetu.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Prawo Jakoba

Użytkownicy spędzają większość czasu na innych stronach. Oznacza to, że użytkownicy wolą, aby Twoja witryna działała tak samo, jak wszystkie inne witryny, które już znają.

Czyli:

  • Użytkownicy przeniosą oczekiwania, które stworzyli wokół jednego znanego produktu/witryny, na inny, który wydaje się podobny.
  • Wykorzystując istniejące modele mentalne, możemy dowolnie kreować doskonałe doświadczenia użytkowników, w których użytkownicy mogą skupić się na swoich zadaniach i tym czego szukają, a nie na uczeniu się nowych modeli obsługi.
  • Podczas wprowadzania zmian zawsze minimalizuj niezgodność, tak aby umożliwić użytkownikom dalsze korzystanie ze znanej im wersji przez ograniczony czas.

Discount usability engineering – tania inżynieria użyteczności

Discount Usability Engineering (w dosłownym tłumaczeniu na j.polski tania inżynieria użyteczności) stworzona została przez Jakoba Nielsena. Jest efektywną kosztowo metodą oceny użyteczności opartą na trzech technikach:

  • scenariuszach,
  • uproszczonym myśleniu na głos
  • i ewaluacji heurystycznej.

Wymagają one często mniej zasobów i czasu niż formalne testy użyteczności.

Użyteczność odnosi się do skuteczności, wydajności i satysfakcji użytkownika podczas korzystania z systemu.

  • Skuteczność – łatwość, z jaką system pozwala użytkownikom osiągać określone cele
  • Efektywność – czas potrzebny na osiągnięcie tych celów
  • Satysfakcja – subiektywne oceny systemu przez użytkowników
darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

Heurystyki Nielsena

Słowem kluczowym, które doskonale opisuje proces optymalizacji konwersji, jest efektywność. W końcu chodzi o zwiększenie współczynnika konwersji naszej strony internetowej poprzez jak najmniejszą zmianę (dla kogoś, kto dopiero niedawno zaczął korzystać z analityki internetowej, chcę od razu wyjaśnić, że współczynnik konwersji to współczynnik, po jakim określamy czy użytkownicy naszej witryny realizują zamierzone/wyznaczone dla nich cele np. proporcja użytkowników witryny, którzy wypełniają formularze kontaktowe do wszystkich użytkowników, którzy odwiedzają naszą witrynę).

Jeśli ulepszymy pewne elementy na naszej stronie internetowej, lub jeśli wdrożymy nowe funkcje i osiągniemy większy współczynnik konwersji to właśnie wykonaliśmy część zadań z dziedziny CRO (ale o tym przeczytasz w innym naszym wpisie).

Ogólna optymalizacja wygląda tak, że wybieramy konwersję, np. użytkownik składa zamówienie, zapisuje się do newslettera, kupuje produkt itp, ale ty jako analityk CRO najpierw musisz wiedzieć, co poprawić, a następnie jak wdrożyć usprawnienia, które zwiększą Twój współczynnik konwersji. Jednym stwierdzeniem: przeprowadzasz audyt doświadczenia użytkownika (UX).

W 1990 Jakob Nielsen i Ralf Molichem przedstawił 10 heurystyk, czyli zasad interakcji człowiek-maszyna. Omówione wtedy heurystyki nielsenowskie mają zastosowanie do dnia dzisiejszego a coraz częściej są rozpatrywane nie tylko w kontekście samego UX, ale także w połączeniu z SEO dając popularne SXO.

10 heurystyk Nielsena:

  1. Pokazuj status systemu.
  2. Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością.
  3. Daj użytkownikowi pełną kontrolę.
  4. Trzymaj się standardów i zachowaj spójność.
  5. Zapobiegaj błędom.
  6. Pozwalaj wybierać zamiast zmuszać do pamiętania.
  7. Zapewnij elastyczność i efektywność.
  8. Dbaj o estetykę i umiar.
  9. Zapewnij skuteczną obsługę błędów.
  10. Zadbaj o pomoc i dokumentację.

Pamiętaj, że najlepsze są małe zmiany.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Jakob Nielsen – UX, UI, heurystyki Nielsena?

Napisz w komentarzu.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 111

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dołącz do nas NA ŻYWO

Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.

Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.

 

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)