Jakob Nielsen – UX, UI, heurystyki Nielsena (przykłady, definicja)

Mapa ciepła w analityce internetowej heatmap
Jakob Nielsen - UX, UI, heurystyki Nielsena

Kim jest Jakob Nielsen?

Jakob Nielsen to duński inżynier i badacz interakcji człowiek-komputer. Jest uważany za jednego z pionierów projektowania interfejsów użytkownika i optymalizacji doświadczeń użytkownika w internecie.

Nielsen urodził się w 1957 roku w Kopenhadze. Ukończył studia na Uniwersytecie w Aarhus, gdzie uzyskał doktorat z dziedziny informatyki w 1990 roku. Następnie rozpoczął pracę w Bellcore (obecnie Telcordia Technologies), gdzie zajmował się badaniami w zakresie interakcji człowiek-komputer.

W 1998 roku Nielsen założył firmę Nielsen Norman Group, w której specjalizuje się w projektowaniu interfejsów użytkownika, badaniach UX oraz szkoleniach z zakresu projektowania UX. Jego praca koncentruje się na tym, jak projektować strony internetowe i aplikacje, aby były łatwe w użytkowaniu, intuicyjne i skuteczne w osiąganiu celów biznesowych.

Nielsen jest autorem wielu książek i artykułów na temat projektowania interfejsów użytkownika, a jego badania i publikacje stanowią ważny wkład w rozwój tej dziedziny.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Dr Jakob Nielsen jest zwolennikiem dbania o użytkowników online i dyrektorem Grupy Nielsen Norman, którą założył wraz z dr Donaldem A. Normanem (były wiceprezes ds. badań w Apple Computer). Dr Nielsen ukończył Duński Uniwersytet Techniczny, posiada stopień doktora informatyki (specjalizacja: projektowanie interfejsu użytkownika) i od lat 90 zajmuje się użytecznością serwisów internetowych.

Wynalazł kilka metod użyteczności, w tym ocenę heurystyczną (tzw. heurystyki Nielsenowskie). Posiada 79 patentów w Stanach Zjednoczonych, głównie na sposoby ułatwienia korzystania z Internetu.

Prawo Jakoba

Użytkownicy spędzają większość czasu na innych stronach. Oznacza to, że użytkownicy wolą, aby Twoja witryna działała tak samo, jak wszystkie inne witryny, które już znają.

Czyli:

  • Użytkownicy przeniosą oczekiwania, które stworzyli wokół jednego znanego produktu/witryny, na inny, który wydaje się podobny.
  • Wykorzystując istniejące modele mentalne, możemy dowolnie kreować doskonałe doświadczenia użytkowników, w których użytkownicy mogą skupić się na swoich zadaniach i tym czego szukają, a nie na uczeniu się nowych modeli obsługi.
  • Podczas wprowadzania zmian zawsze minimalizuj niezgodność, tak aby umożliwić użytkownikom dalsze korzystanie ze znanej im wersji przez ograniczony czas.
agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Discount usability engineering – tania inżynieria użyteczności

Discount Usability Engineering (w dosłownym tłumaczeniu na j.polski tania inżynieria użyteczności) stworzona została przez Jakoba Nielsena. Jest efektywną kosztowo metodą oceny użyteczności opartą na trzech technikach:

  • scenariuszach,
  • uproszczonym myśleniu na głos
  • i ewaluacji heurystycznej.

Wymagają one często mniej zasobów i czasu niż formalne testy użyteczności.

Użyteczność odnosi się do skuteczności, wydajności i satysfakcji użytkownika podczas korzystania z systemu.

  • Skuteczność – łatwość, z jaką system pozwala użytkownikom osiągać określone cele
  • Efektywność – czas potrzebny na osiągnięcie tych celów
  • Satysfakcja – subiektywne oceny systemu przez użytkowników

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Heurystyki Nielsena

Słowem kluczowym, które doskonale opisuje proces optymalizacji konwersji, jest efektywność. W końcu chodzi o zwiększenie współczynnika konwersji naszej strony internetowej poprzez jak najmniejszą zmianę (dla kogoś, kto dopiero niedawno zaczął korzystać z analityki internetowej, chcę od razu wyjaśnić, że współczynnik konwersji to współczynnik, po jakim określamy czy użytkownicy naszej witryny realizują zamierzone/wyznaczone dla nich cele np. proporcja użytkowników witryny, którzy wypełniają formularze kontaktowe do wszystkich użytkowników, którzy odwiedzają naszą witrynę).

Jeśli ulepszymy pewne elementy na naszej stronie internetowej, lub jeśli wdrożymy nowe funkcje i osiągniemy większy współczynnik konwersji to właśnie wykonaliśmy część zadań z dziedziny CRO (ale o tym przeczytasz w innym naszym wpisie).

Ogólna optymalizacja wygląda tak, że wybieramy konwersję, np. użytkownik składa zamówienie, zapisuje się do newslettera, kupuje produkt itp, ale ty jako analityk CRO najpierw musisz wiedzieć, co poprawić, a następnie jak wdrożyć usprawnienia, które zwiększą Twój współczynnik konwersji. Jednym stwierdzeniem: przeprowadzasz audyt doświadczenia użytkownika (UX).

W 1990 Jakob Nielsen i Ralf Molichem przedstawił 10 heurystyk, czyli zasad interakcji człowiek-maszyna. Omówione wtedy heurystyki nielsenowskie mają zastosowanie do dnia dzisiejszego a coraz częściej są rozpatrywane nie tylko w kontekście samego UX, ale także w połączeniu z SEO dając popularne SXO.

10 heurystyk Nielsena:

  1. Pokazuj status systemu.
  2. Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością.
  3. Daj użytkownikowi pełną kontrolę.
  4. Trzymaj się standardów i zachowaj spójność.
  5. Zapobiegaj błędom.
  6. Pozwalaj wybierać zamiast zmuszać do pamiętania.
  7. Zapewnij elastyczność i efektywność.
  8. Dbaj o estetykę i umiar.
  9. Zapewnij skuteczną obsługę błędów.
  10. Zadbaj o pomoc i dokumentację.

Pamiętaj, że najlepsze są małe zmiany.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

10 zasad tworzenia strony głównej według Jakoba Nielsena

Jakob Nielsen, duński inżynier i badacz interakcji człowiek-komputer, przedstawił wiele zasad projektowania stron internetowych, w tym dotyczących tworzenia strony głównej. Poniżej przedstawiam 10 zasad tworzenia strony głównej według Jakoba Nielsena:

  1. Sprecyzuj, czym jest Twoja strona internetowa – to znaczy, że strona powinna jednoznacznie przedstawiać swoje cele, zadania i korzyści, jakie oferuje użytkownikom.
  2. Oznacz logo na górze strony – logo powinno być widoczne od razu i odnosić się do nazwy i celu strony.
  3. Wykorzystaj okno nawigacyjne – odnajdywanie informacji na stronie powinno być łatwe, stąd ważne jest umieszczenie nawigacji w centralnym miejscu.
  4. Umieść odnośniki do najważniejszych stron – kluczowe informacje, takie jak oferty, promocje, cenniki powinny być widoczne od razu, najlepiej w formie prostych ikon lub przycisków.
  5. Wykorzystaj prosty język i prosty styl – nie używaj zbyt skomplikowanych słów czy długich, rozwlekłych zdań, dzięki temu strona będzie bardziej czytelna.
  6. Zwróć uwagę na jakość zdjęć i grafik – zdjęcia powinny być estetyczne i przekazywać treść w zrozumiały sposób.
  7. Stwórz system wyszukiwania – umożliwienie użytkownikom łatwego odnajdywania informacji na stronie poprzez system wyszukiwania znacznie zwiększa jej użyteczność.
  8. Udostępnij możliwość kontaktu – ułatwienie użytkownikom bezpośredniego kontaktu z właścicielem strony zwiększa zaufanie do niej.
  9. Oznacz linki, które już zostały odwiedzone – dzięki temu użytkownicy unikną powtórnego wejścia na tę samą stronę.
  10. Oznacz, gdzie użytkownicy się znajdują – umieszczenie informacji o lokalizacji użytkownika na stronie może pomóc w dostosowaniu jej treści do jego potrzeb.

Powyższe zasady projektowania strony głównej mogą pomóc w zapewnieniu użytkownikom pozytywnego doświadczenia związanego z korzystaniem z Twojej strony internetowej.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Jakob Nielsen – UX, UI, heurystyki Nielsena?

Napisz w komentarzu.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 111

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!