Jakob Nielsen – UX, UI, heurystyki Nielsena (przyk艂ady, definicja)

Mapa ciep艂a w analityce internetowej heatmap
Jakob Nielsen - UX, UI, heurystyki Nielsena

Kim jest Jakob Nielsen?

Jakob Nielsen to du艅ski in偶ynier i badacz interakcji cz艂owiek-komputer. Jest uwa偶any za jednego z pionier贸w projektowania interfejs贸w u偶ytkownika i optymalizacji do艣wiadcze艅 u偶ytkownika w internecie.

Nielsen urodzi艂 si臋 w 1957 roku w Kopenhadze. Uko艅czy艂 studia na Uniwersytecie w Aarhus, gdzie uzyska艂 doktorat z dziedziny informatyki w 1990 roku. Nast臋pnie rozpocz膮艂 prac臋 w Bellcore (obecnie Telcordia Technologies), gdzie zajmowa艂 si臋 badaniami w zakresie interakcji cz艂owiek-komputer.

W 1998 roku Nielsen za艂o偶y艂 firm臋 Nielsen Norman Group, w kt贸rej specjalizuje si臋 w projektowaniu interfejs贸w u偶ytkownika, badaniach UX oraz szkoleniach z zakresu projektowania UX. Jego praca koncentruje si臋 na tym, jak projektowa膰 strony internetowe i aplikacje, aby by艂y 艂atwe w u偶ytkowaniu, intuicyjne i skuteczne w osi膮ganiu cel贸w biznesowych.

Nielsen jest autorem wielu ksi膮偶ek i artyku艂贸w na temat projektowania interfejs贸w u偶ytkownika, a jego badania i publikacje stanowi膮 wa偶ny wk艂ad w rozw贸j tej dziedziny.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Dr Jakob Nielsen jest zwolennikiem dbania o u偶ytkownik贸w online i dyrektorem Grupy Nielsen Norman, kt贸r膮 za艂o偶y艂 wraz z dr Donaldem A. Normanem (by艂y wiceprezes ds. bada艅 w Apple Computer). Dr Nielsen uko艅czy艂 Du艅ski Uniwersytet Techniczny, posiada stopie艅 doktora informatyki (specjalizacja: projektowanie interfejsu u偶ytkownika) i od lat 90 zajmuje si臋 u偶yteczno艣ci膮 serwis贸w internetowych.

Wynalaz艂 kilka metod u偶yteczno艣ci, w tym ocen臋 heurystyczn膮 (tzw. heurystyki Nielsenowskie). Posiada 79 patent贸w w Stanach Zjednoczonych, g艂贸wnie na sposoby u艂atwienia korzystania z Internetu.

Prawo Jakoba

U偶ytkownicy sp臋dzaj膮 wi臋kszo艣膰 czasu na innych stronach. Oznacza to, 偶e u偶ytkownicy wol膮, aby Twoja witryna dzia艂a艂a tak samo, jak wszystkie inne witryny, kt贸re ju偶 znaj膮.

Czyli:

  • U偶ytkownicy przenios膮 oczekiwania, kt贸re stworzyli wok贸艂 jednego znanego produktu/witryny, na inny, kt贸ry wydaje si臋 podobny.
  • Wykorzystuj膮c istniej膮ce modele mentalne, mo偶emy dowolnie kreowa膰 doskona艂e do艣wiadczenia u偶ytkownik贸w, w kt贸rych u偶ytkownicy mog膮 skupi膰 si臋 na swoich zadaniach i tym czego szukaj膮, a nie na uczeniu si臋 nowych modeli obs艂ugi.
  • Podczas wprowadzania zmian zawsze minimalizuj niezgodno艣膰, tak aby umo偶liwi膰 u偶ytkownikom dalsze korzystanie ze znanej im wersji przez ograniczony czas.
agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Discount usability engineering – tania in偶ynieria u偶yteczno艣ci

Discount Usability Engineering (w dos艂ownym t艂umaczeniu na j.polski tania in偶ynieria u偶yteczno艣ci) stworzona zosta艂a przez Jakoba Nielsena. Jest efektywn膮 kosztowo metod膮 oceny u偶yteczno艣ci opart膮 na trzech technikach:

  • scenariuszach,
  • uproszczonym my艣leniu na g艂os
  • i ewaluacji heurystycznej.

Wymagaj膮 one cz臋sto mniej zasob贸w i czasu ni偶 formalne testy u偶yteczno艣ci.

U偶yteczno艣膰 odnosi si臋 do skuteczno艣ci, wydajno艣ci i satysfakcji u偶ytkownika podczas korzystania z systemu.

  • Skuteczno艣膰 鈥 艂atwo艣膰, z jak膮 system pozwala u偶ytkownikom osi膮ga膰 okre艣lone cele
  • Efektywno艣膰 鈥 czas potrzebny na osi膮gni臋cie tych cel贸w
  • Satysfakcja – subiektywne oceny systemu przez u偶ytkownik贸w

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Heurystyki Nielsena

S艂owem kluczowym, kt贸re doskonale opisuje proces optymalizacji konwersji, jest efektywno艣膰. W ko艅cu chodzi o zwi臋kszenie wsp贸艂czynnika konwersji naszej strony internetowej poprzez jak najmniejsz膮 zmian臋 (dla kogo艣, kto dopiero niedawno zacz膮艂 korzysta膰 z analityki internetowej, chc臋 od razu wyja艣ni膰, 偶e wsp贸艂czynnik konwersji to wsp贸艂czynnik, po jakim okre艣lamy czy u偶ytkownicy naszej witryny realizuj膮 zamierzone/wyznaczone dla nich cele np. proporcja u偶ytkownik贸w witryny, kt贸rzy wype艂niaj膮 formularze kontaktowe do wszystkich u偶ytkownik贸w, kt贸rzy odwiedzaj膮 nasz膮 witryn臋).

Je艣li ulepszymy pewne elementy na naszej stronie internetowej, lub je艣li wdro偶ymy nowe funkcje i osi膮gniemy wi臋kszy wsp贸艂czynnik konwersji to w艂a艣nie wykonali艣my cz臋艣膰 zada艅 z dziedziny CRO (ale o tym przeczytasz w innym naszym wpisie).

Og贸lna optymalizacja wygl膮da tak, 偶e wybieramy konwersj臋, np. u偶ytkownik sk艂ada zam贸wienie, zapisuje si臋 do newslettera, kupuje produkt itp, ale ty jako analityk CRO najpierw musisz wiedzie膰, co poprawi膰, a nast臋pnie jak wdro偶y膰 usprawnienia, kt贸re zwi臋ksz膮 Tw贸j wsp贸艂czynnik konwersji. Jednym stwierdzeniem: przeprowadzasz audyt do艣wiadczenia u偶ytkownika (UX).

W 1990 Jakob Nielsen i Ralf Molichem przedstawi艂 10 heurystyk, czyli zasad interakcji cz艂owiek-maszyna. Om贸wione wtedy heurystyki nielsenowskie maj膮 zastosowanie do dnia dzisiejszego a coraz cz臋艣ciej s膮 rozpatrywane nie tylko w kontek艣cie samego UX, ale tak偶e w po艂膮czeniu z SEO daj膮c popularne SXO.

10 heurystyk Nielsena:

  1. Pokazuj status systemu.
  2. Zachowaj zgodno艣膰 pomi臋dzy systemem a rzeczywisto艣ci膮.
  3. Daj u偶ytkownikowi pe艂n膮 kontrol臋.
  4. Trzymaj si臋 standard贸w i zachowaj sp贸jno艣膰.
  5. Zapobiegaj b艂臋dom.
  6. Pozwalaj wybiera膰 zamiast zmusza膰 do pami臋tania.
  7. Zapewnij elastyczno艣膰 i efektywno艣膰.
  8. Dbaj o estetyk臋 i umiar.
  9. Zapewnij skuteczn膮 obs艂ug臋 b艂臋d贸w.
  10. Zadbaj o pomoc i dokumentacj臋.

Pami臋taj, 偶e najlepsze s膮 ma艂e zmiany.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

10 zasad tworzenia strony g艂贸wnej wed艂ug Jakoba Nielsena

Jakob Nielsen, du艅ski in偶ynier i badacz interakcji cz艂owiek-komputer, przedstawi艂 wiele zasad projektowania stron internetowych, w tym dotycz膮cych tworzenia strony g艂贸wnej. Poni偶ej przedstawiam 10 zasad tworzenia strony g艂贸wnej wed艂ug Jakoba Nielsena:

  1. Sprecyzuj, czym jest Twoja strona internetowa – to znaczy, 偶e strona powinna jednoznacznie przedstawia膰 swoje cele, zadania i korzy艣ci, jakie oferuje u偶ytkownikom.
  2. Oznacz logo na g贸rze strony – logo powinno by膰 widoczne od razu i odnosi膰 si臋 do nazwy i celu strony.
  3. Wykorzystaj okno nawigacyjne – odnajdywanie informacji na stronie powinno by膰 艂atwe, st膮d wa偶ne jest umieszczenie nawigacji w centralnym miejscu.
  4. Umie艣膰 odno艣niki do najwa偶niejszych stron – kluczowe informacje, takie jak oferty, promocje, cenniki powinny by膰 widoczne od razu, najlepiej w formie prostych ikon lub przycisk贸w.
  5. Wykorzystaj prosty j臋zyk i prosty styl – nie u偶ywaj zbyt skomplikowanych s艂贸w czy d艂ugich, rozwlek艂ych zda艅, dzi臋ki temu strona b臋dzie bardziej czytelna.
  6. Zwr贸膰 uwag臋 na jako艣膰 zdj臋膰 i grafik – zdj臋cia powinny by膰 estetyczne i przekazywa膰 tre艣膰 w zrozumia艂y spos贸b.
  7. Stw贸rz system wyszukiwania – umo偶liwienie u偶ytkownikom 艂atwego odnajdywania informacji na stronie poprzez system wyszukiwania znacznie zwi臋ksza jej u偶yteczno艣膰.
  8. Udost臋pnij mo偶liwo艣膰 kontaktu – u艂atwienie u偶ytkownikom bezpo艣redniego kontaktu z w艂a艣cicielem strony zwi臋ksza zaufanie do niej.
  9. Oznacz linki, kt贸re ju偶 zosta艂y odwiedzone – dzi臋ki temu u偶ytkownicy unikn膮 powt贸rnego wej艣cia na t臋 sam膮 stron臋.
  10. Oznacz, gdzie u偶ytkownicy si臋 znajduj膮 – umieszczenie informacji o lokalizacji u偶ytkownika na stronie mo偶e pom贸c w dostosowaniu jej tre艣ci do jego potrzeb.

Powy偶sze zasady projektowania strony g艂贸wnej mog膮 pom贸c w zapewnieniu u偶ytkownikom pozytywnego do艣wiadczenia zwi膮zanego z korzystaniem z Twojej strony internetowej.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Jakob Nielsen – UX, UI, heurystyki Nielsena?

Napisz w komentarzu.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 111

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!
Jakob Nielsen – UX, UI, heurystyki Nielsena (przyk艂ady, definicja)
U偶ywamy plik贸w cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewni膰 Ci najbardziej odpowiednie wra偶enia, zapami臋tuj膮c Twoje preferencje. Klikaj膮c 鈥濧kceptuj臋鈥, wyra偶asz zgod臋 na u偶ywanie plik贸w cookie. Je艣li nie wyra偶asz zgody, ustawienia dotycz膮ce plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w swojej przegl膮darce.
Czytaj wi臋cej