Jakob Nielsen – UX, UI, heurystyki Nielsena

Analiza marketingowa
Analityk internetowy (web analyst) -Co robi i ile zarabia?
16 maja, 2022
Wska藕niki KPI Key Performance Indicators kluczowe wska藕niki efektywno艣ci
Kpi marketing
16 maja, 2022
Mapa ciep艂a w analityce internetowej heatmap
Jakob Nielsen - UX, UI, heurystyki Nielsena

Dr Jakob Nielsen jest zwolennikiem dbania o u偶ytkownik贸w online i dyrektorem Grupy Nielsen Norman, kt贸r膮 za艂o偶y艂 wraz z dr Donaldem A. Normanem (by艂y wiceprezes ds. bada艅 w Apple Computer). Dr Nielsen uko艅czy艂 Du艅ski Uniwersytet Techniczny, posiada stopie艅 doktora informatyki (specjalizacja: projektowanie interfejsu u偶ytkownika) i od lat 90 zajmuje si臋 u偶yteczno艣ci膮 serwis贸w internetowych.

Wynalaz艂 kilka metod u偶yteczno艣ci, w tym ocen臋 heurystyczn膮 (tzw. heurystyki Nielsenowskie). Posiada 79 patent贸w w Stanach Zjednoczonych, g艂贸wnie na sposoby u艂atwienia korzystania z Internetu.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Prawo Jakoba

U偶ytkownicy sp臋dzaj膮 wi臋kszo艣膰 czasu na innych stronach. Oznacza to, 偶e u偶ytkownicy wol膮, aby Twoja witryna dzia艂a艂a tak samo, jak wszystkie inne witryny, kt贸re ju偶 znaj膮.

Czyli:

  • U偶ytkownicy przenios膮 oczekiwania, kt贸re stworzyli wok贸艂 jednego znanego produktu/witryny, na inny, kt贸ry wydaje si臋 podobny.
  • Wykorzystuj膮c istniej膮ce modele mentalne, mo偶emy dowolnie kreowa膰 doskona艂e do艣wiadczenia u偶ytkownik贸w, w kt贸rych u偶ytkownicy mog膮 skupi膰 si臋 na swoich zadaniach i tym czego szukaj膮, a nie na uczeniu si臋 nowych modeli obs艂ugi.
  • Podczas wprowadzania zmian zawsze minimalizuj niezgodno艣膰, tak aby umo偶liwi膰 u偶ytkownikom dalsze korzystanie ze znanej im wersji przez ograniczony czas.

Discount usability engineering – tania in偶ynieria u偶yteczno艣ci

Discount Usability Engineering (w dos艂ownym t艂umaczeniu na j.polski tania in偶ynieria u偶yteczno艣ci) stworzona zosta艂a przez Jakoba Nielsena. Jest efektywn膮 kosztowo metod膮 oceny u偶yteczno艣ci opart膮 na trzech technikach:

  • scenariuszach,
  • uproszczonym my艣leniu na g艂os
  • i ewaluacji heurystycznej.

Wymagaj膮 one cz臋sto mniej zasob贸w i czasu ni偶 formalne testy u偶yteczno艣ci.

U偶yteczno艣膰 odnosi si臋 do skuteczno艣ci, wydajno艣ci i satysfakcji u偶ytkownika podczas korzystania z systemu.

  • Skuteczno艣膰 鈥 艂atwo艣膰, z jak膮 system pozwala u偶ytkownikom osi膮ga膰 okre艣lone cele
  • Efektywno艣膰 鈥 czas potrzebny na osi膮gni臋cie tych cel贸w
  • Satysfakcja – subiektywne oceny systemu przez u偶ytkownik贸w
Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Heurystyki Nielsena

S艂owem kluczowym, kt贸re doskonale opisuje proces optymalizacji konwersji, jest efektywno艣膰. W ko艅cu chodzi o zwi臋kszenie wsp贸艂czynnika konwersji naszej strony internetowej poprzez jak najmniejsz膮 zmian臋 (dla kogo艣, kto dopiero niedawno zacz膮艂 korzysta膰 z analityki internetowej, chc臋 od razu wyja艣ni膰, 偶e wsp贸艂czynnik konwersji to wsp贸艂czynnik, po jakim okre艣lamy czy u偶ytkownicy naszej witryny realizuj膮 zamierzone/wyznaczone dla nich cele np. proporcja u偶ytkownik贸w witryny, kt贸rzy wype艂niaj膮 formularze kontaktowe do wszystkich u偶ytkownik贸w, kt贸rzy odwiedzaj膮 nasz膮 witryn臋).

Je艣li ulepszymy pewne elementy na naszej stronie internetowej, lub je艣li wdro偶ymy nowe funkcje i osi膮gniemy wi臋kszy wsp贸艂czynnik konwersji to w艂a艣nie wykonali艣my cz臋艣膰 zada艅 z dziedziny CRO (ale o tym przeczytasz w innym naszym wpisie).

Og贸lna optymalizacja wygl膮da tak, 偶e wybieramy konwersj臋, np. u偶ytkownik sk艂ada zam贸wienie, zapisuje si臋 do newslettera, kupuje produkt itp, ale ty jako analityk CRO najpierw musisz wiedzie膰, co poprawi膰, a nast臋pnie jak wdro偶y膰 usprawnienia, kt贸re zwi臋ksz膮 Tw贸j wsp贸艂czynnik konwersji. Jednym stwierdzeniem: przeprowadzasz audyt do艣wiadczenia u偶ytkownika (UX).

W 1990 Jakob Nielsen i Ralf Molichem przedstawi艂 10 heurystyk, czyli zasad interakcji cz艂owiek-maszyna. Om贸wione wtedy heurystyki nielsenowskie maj膮 zastosowanie do dnia dzisiejszego a coraz cz臋艣ciej s膮 rozpatrywane nie tylko w kontek艣cie samego UX, ale tak偶e w po艂膮czeniu z SEO daj膮c popularne SXO.

10 heurystyk Nielsena:

  1. Pokazuj status systemu.
  2. Zachowaj zgodno艣膰 pomi臋dzy systemem a rzeczywisto艣ci膮.
  3. Daj u偶ytkownikowi pe艂n膮 kontrol臋.
  4. Trzymaj si臋 standard贸w i zachowaj sp贸jno艣膰.
  5. Zapobiegaj b艂臋dom.
  6. Pozwalaj wybiera膰 zamiast zmusza膰 do pami臋tania.
  7. Zapewnij elastyczno艣膰 i efektywno艣膰.
  8. Dbaj o estetyk臋 i umiar.
  9. Zapewnij skuteczn膮 obs艂ug臋 b艂臋d贸w.
  10. Zadbaj o pomoc i dokumentacj臋.

Pami臋taj, 偶e najlepsze s膮 ma艂e zmiany.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Jakob Nielsen – UX, UI, heurystyki Nielsena?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)