Jak nazwać firmę? (pomysły i przykłady)

Jak nazwać firmę

Jak nazwać firmę?

Każda osoba rejestrująca swoją działalność musi zadeklarować nazwę dla firmy. Ustalona nazwa staje się symbolem świeżo założonego biznesu i pomaga przedsiębiorcy w działaniach marketingowych.

Wybór nazwy jest niebywale istotny, gdyż w przyszłości cała firma będzie z nią utożsamiana. Wszelkie działania marketingowe będą powiązane z nazwą firmy, która będzie pracowała na wizerunek danej marki i dumnie prezentowała się jako logo.

Wybierając odpowiednią nazwę należy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Przedsiębiorca nigdy nie powinien wybierać nazwy, która jest już przez kogoś używane. Niestety przy tysiącach zarejestrowanych firm znalezienie oryginalnej nazwy nie jest prostym zadaniem.

W samej Polsce jest zarejestrowanych ponad dwa miliony przedsiębiorstw, które aktywnie działają i rozwijają się na rynku. Warto tutaj wspomnieć, iż prawa do danej nazwy mogą sobie rościć także przedsiębiorstwa, które działają za granicę.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

W tej kwestii powinniśmy się wcześniej upewnić, czy dana nazwa nie jest już zarejestrowana przez kogoś innego. Osoby rejestrujące w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą, jako nazwę często wybierają swoje imię i nazwisko. W Polsce istnieje możliwość zarejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej, gdzie w nazwie jest podane jedynie imię i nazwisko założyciela firmy. W ten sposób można skutecznie budować markę osobistą, która będzie silnie utożsamiana z daną osobą. Niestety podanie jedynie imienia i nazwiska nie będzie dobrym wyborem w przypadku każdej działalności gospodarczej.

Oprócz imienia i nazwiska dodatkowo można podać nazwę swojej firmy, która będzie z nią kojarzona. Większość przedsiębiorstw posługuje się jedynie krótką nazwą firmy, która jest łatwo zapamiętywana przez ludzi. Nierzadko nazwa przedsiębiorstwa jest wybierana poprzez rejestrację odpowiedniej domeny internetowej. Obecnie większość działających przedsiębiorstw posiada indywidualną stronę internetową, gdzie można prowadzić sprzedaż lub reklamować się na danym obszarze.

Przedsiębiorstwa często wykorzystują zarejestrowaną domenę jako nazwę dla swojego biznesu. Jest to jeden z najprostszych sposobów na wymyślenie kreatywnej i unikatowej nazwy dla swojej firmy. Warto tutaj wspomnieć, iż rejestracja danej domeny nie uprawnia nas do konkretnej nazwy. Wybierając nazwę dla firmy musimy wcześniej sprawdzić w specjalnym spisie, czy jest już ona zarejestrowana i przynależna do kogoś innego.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Jak stworzyć fajną nazwę?

Nazwa firmy, która przykuwa uwagę powinna opierać się na kilku zasada. Pierwszą zasadą jest tutaj wybór nazwy, która jest krótka i prosta do zapamiętania. Ludzie nie przepadają za długimi nazwami, które ciężej im wymówić i gorzej zapamiętać. Prosta nazwa to pierwszy krok do tego, aby osiągnąć sukces marketingowy.

Większość nazw składa się maksymalnie z ośmiu liter, ale zdarzają się również krótsze. Należy jednak pamiętać, że jeśli mamy naprawdę kreatywny pomysł na nazwę dla swojej firmy, to nigdy nie powinniśmy ograniczać się ilością znaków. Jedynym ograniczeniem są tutaj kwestie formalne, które obejmują rejestrację firmy w urzędzie lub wykupienie odpowiedniej domeny internetowej.

Wybierając nazwę najlepiej zacząć od przeprowadzenia burzy mózgów. Idealnym pomysłem jest zebranie się w większej grupie i dzielenie się różnymi pomysłami na nazwę.

W ten sposób często można trafić na kreatywny i unikatowy pomysł, który przerodzi się w idealną nazwę dla początkującego przedsiębiorstwa. Wybierając nazwę możemy sugerować się słowami w języku polskim lub z innych krajów. Przedsiębiorcy często jako nazwę wybierają jakieś słowo, które jest popularne w języku angielskim. Warto tutaj wspomnieć, iż nazwa powinna kojarzyć się z daną marką i tym co sobą prezentuje.

Wybrana nazwa powinna nawiązywać do oferowanych produktów lub usług przez konkretną firmę. Kolejnym krokiem podczas wybieranie idealnej nazwy jest napisanie kilku pomysłów na kartce i przeanalizowanie ich następnie. Wypisane propozycje na kartce możemy skonsultować z innymi osobami, które podzielą się z nami opinią. Należy tutaj pamiętać, że dana nazwa powinna podobać się nie tylko nam, ale także innym osobom. Prowadząc swój biznes najważniejsi będą klienci i skupienie ich uwagi na sobie.

Kreatywna nazwa dla firmy może pomóc w przyciągnięciu uwagi poszczególnych osób. Niekiedy nie trzeba daleko szukać, aby trafić na fajny pomysł z nazwaniem firmy. Ludzie przepadają za prostymi nazwami, które są unikatowe, łatwe do zapamiętania lub mają śmieszny wydźwięk.

Prowadząc biznes w Polsce możemy wybrać słowo, które będzie kojarzyło się z rodzimą marką. Polacy chętnie robią zakupy w tych sklepach, które kojarzą się z Polską i zostały założone przez ich rodaków. Nierzadko ludzie wybierają chętniej produkty, które produkowane są przez rodzime przedsiębiorstwa. Wybierając polską nazwę dajemy sygnał ludziom, że nasza firma jest związana z krajem i rozwija swoją działalność na miejscu.

Czy nazwa firmy musi być unikalna?

Każde przedsiębiorca szukający idealnej nazwy powinien stawiać na jej unikalność. Jest to wskazane, ale jednocześnie nie jest to warunek przy wybieraniu nazwy.

Szczególnie nie jest to istotne w sytuacji, gdy nasza firma prowadzi inną działalność niż konkurent posiadający podobną nazwę. Najlepiej wybrać jednak inną nazwę, która będzie charakterystyczna i powiązana z naszym biznesem. W ten sposób budujemy własną markę od podstaw i tworzymy określony wizerunek firmy na rynku. Warto tutaj wspomnieć, iż podczas wybierania podobnej nazwy do innej możemy narazić się na konsekwencje prawne. Kopiując nazwę od konkurencji narażamy się na zarzut związany z plagiatem.

Naruszamy w ten sposób czyjeś prawa dotyczące jego własności, co wiąże się z konsekwencjami. Kwestie te dokładnie reguluje polskie prawo, gdzie najsurowsza kara dotyczy nawet ograniczenia lub pozbawienia wolności do trzech lat. Najczęściej wymierzaną karą za popełnienie plagiatu jest wysoka grzywna, która może nadszarpnąć budżet danego przedsiębiorstwa.

W rezultacie najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla początkującego przedsiębiorcy jest wybranie unikatowej nazwy, która nie została przez nikogo wybrana. Unikniemy w ten sposób niepotrzebnych problemów i będziemy mogli skupić się na rozwoju swojego biznesu. Podobna nazwa do innej firmy może także wprowadzać ludzi w błąd. Klienci nierzadko szukając danej firmy w Internecie i wpisując jej nazwę w wyszukiwarkę mogą otrzymać inne wyniki wyszukiwania.

Konkurencyjna firma może wykorzystać naszą popularność i podebrać nam klientów. Stracimy również licznych klientów, którzy nie odnajdą naszej firmy w przestrzeni Internetu. Unikalność jest istotnym czynnikiem przy wybieraniu nazwy dla firmy, która ma w przyszłości się prawidłowo rozwijać.

Jak sprawdzić, czy dana nazwa firmy jest zajęta?

Przedsiębiorcy dokonujący rejestracji działalności gospodarczej powinni upewnić się, że ich nazwa firmy nie widnieje w żadnym spisie i nie jest prawnie chroniona. Każdą nazwę, która przyjdzie nam do głowy można sprawdzić w specjalnej ewidencji, która jest przeznaczona dla osób fizycznych.

Osoby rejestrujące jednoosobową działalność gospodarczą mogą sprawdzić nazwę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jest to najszybszy i najpewniejszy sposób na zweryfikowanie, czy ktoś wcześniej już nazwał firmę podobnie do naszej. Innym miejscem, gdzie można sprawdzić swoją nazwę jest KRS. Krajowy Rejestr Sądowy udostępnia dane o spółkach, które dokonały rejestracji. Warto tutaj wspomnieć, iż niektóre nazwy są zakazane i nie powinniśmy ich brać nigdy pod uwagę.

Nieuczciwym zachowaniem jest celowe wybranie nazwy, która może wprowadzać ludzi w błąd. Kwestie związane z nieuczciwą konkurencją dotyczą wybierania nazwy, jej skrótu, logo lub powiązanego symbolu z daną firmą. Celowe działania prowadzące do zmylenia klientów są podpięte pod nieuczciwą konkurencję.

Jak wymyślić nazwę dla swojej firmy?

Szukając pomysłu na nazwę należy skupić się na tym, aby jej brzmienie było na prawdę dobre. Dźwięczne nazwy są częściej zapamiętywane przez ludzi i lepiej utrwalają wizerunek firmy w pamięci. Kolejną kwestia jest skupienie się na słowach, które są powiązane z naszą działalnością. W przypadku firmy hydraulicznej należy szukać słów, które są powiązane z tą tematyką.

Przykładem powiązanych słów z tą tematyką może być skrót hydro lub aqua. Niektóre słowa można przetłumaczyć na język angielski i sprawdzić, czy będą pasowały jako nazwa naszej firmy. W przypadku firmy budowlanej można szukać słów, które są ściśle związane z budownictwem i remontami. Przykładem idealnych słów będących elementem nazwy firmy budowlanej może być dom, montaż lub remont. Zdecydowanie należy unikać słów, które mogą być ciężkie w wymowie lub zapisie.

Trudne i długie w zapisie słowa będą zniechęcały klientów do posługiwania się pełną nazwą firmy. W przypadku idealnej nazwy dla firmy wskazane jest zachowanie rozwagi i unikanie niepotrzebnych urozmaiceń. Warto tutaj wspomnieć, iż firmy rejestrujące swoją nazwę muszą pamiętać o ewentualnym wykupieniu domeny internetowej. W tym wypadku nazwy zawierające charakterystyczne polskie litery mogą utrudnić ludziom wpisanie konkretnej domeny w pole wyszukiwania. Proste nazwy można szybciej wpisać w wyszukiwarkę i łatwiej wyszukać stronę internetową danego przedsiębiorstwa.

Warto o tym pamiętać wcześniej, gdyż w przyszłości zmiana nazwy firmy może wiązać się z niepotrzebnymi komplikacjami. Na przestrzeni lat poświęcimy czas i pieniądze na marketing związany z wypromowaniem konkretnej nazwy. Zmiana nazwy przedsiębiorstwa będzie wiązała się z ponownym promowaniem jej i budowaniem określonego wizerunku wśród klientów.

Co to jest nazwa skrócona firmy?

Skrócona nazwa firmy pojawia się podczas uzupełniania wniosku o rejestrację jednoosobowej działalności gospodarczej. Podczas rejestracji swojej działalności trzeba wypełnić specjalny formularz, gdzie znajduje się pole z miejscem na wpisanie skróconej nazwy firmy. Wpisana w tym polu nazwa nie może być dłuższa, niż trzydzieści jeden znaków. Niektórzy w pole ze skróconą nazwą wpisują swoje imię i nazwisko.

Warto tutaj wspomnieć, iż przedsiębiorca jest zobowiązany do podania skróconej nazwy dla swojej firmy. Skrócona nazwa jest w przyszłości potrzebna do tego, aby Zakład Ubezpieczeń Społecznych mógł prawidłowo wykonywać swoje czynności w związku z nami. Jeśli dana osoba nie będzie miała pomysłu na skróconą nazwę, to może podać imię i nazwisko. Musimy jednak pamiętać, że skrócona nazwa jest często używana podczas działań marketingowych związanych z naszą firmą.

Skróconą nazwę będziemy mogli podać rejestrując domenę internetową, wykupując reklamą w Google Ads, drukując ulotki lub umieszczając na wizytówce. Decydując się na konkretną nazwę firmy nie musimy się martwić, iż zostanie ona z nami do końca prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy rejestrujący działalność mogą w przyszłości w każdej chwili dokonać zmiany swojej nazwy.

Zmiany związanej z nazwą przedsiębiorstwa dokonuje się poprzez specjalny wniosek, który należy zgłosić do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wniosek zostanie przyjęty i rozpatrzony w ciągu kilku dni. Zmieniona nazwa pojawi się w systemie po kilku dniach od przyjęcia wniosku w CEIDG. 

Czy warto zastrzec nazwę firmy?

Każda firma powinna pilnować tego, aby jej marka rozwijała się i była rozpoznawalna. Niestety konkurencja może próbować utrudnić nam ten proces i przeszkodzić w dążeniu do celu.

Nierzadko dochodzi do sytuacji, gdy niektóre firmy wybierają nazwy identyczne lub podobne do naszej. Szczególnie dotyczy to tych marek, które są już na rynku od dłuższego czasu i ludzie z łatwością je rozpoznają. Rozwiązaniem problemu może być zastrzeżenie swojej nazwy firmowej, aby nikt nie mógł jej w przyszłości bezpodstawnie skopiować. Firmy dokonujące takiego zastrzeżenia zyskują skuteczne narzędzie do tego, aby domagać się swoich praw.

W momencie, gdy dostrzeżemy plagiat u konkurencji będziemy mogli domagać się odszkodowania finansowego i ukarania winowajcy. Zastrzeżenie nazwy daje jasny sygnał dla konkurencji, aby trzymała się z daleko od naszej nazwy, loga i charakterystycznych symboli. Zastrzeżone nazwy znajdują się także w specjalnym systemie, gdzie inni przedsiębiorcy będą je widzieli podczas wybierania swojej.

Procedura związana z zastrzeżeniem nazwy jest płatna i wymaga uiszczenia stosownej opłaty. Warto tutaj wspomnieć, iż nazwę można zastrzec na danym terytorium, gdzie rozszerzenie ograniczenia wiąże się z większymi kosztami. W przypadku Polski koszty związane z zastrzeżeniem nazwy firmy mieszczą się w okolicy kilkuset złotych. Przedsiębiorca może odrobinę zaoszczędzić, gdy wypełni wniosek o zastrzeżenie nazwy firmowej przez Internet. Stosowny wniosek możemy także zanieść do urzędu, gdzie dokonamy następnie rejestracji danego znaku towarowego.

Przedsiębiorcy marzący o zagranicznej ekspansji muszą pamiętać, aby nazwę firmy zastrzec również za granicą. Jeśli chcemy zastrzec nazwę globalnie, to odpowiednią instytucją jest Światowa Organizacja Własności Intelektualnej. Jest to organizacja, która została założona w 1967 roku w Szwajcarii, a jej siedziba znajduje się w Genewie. Zadaniem wyżej wymienionej organizacji jest tworzenie regulacji związanych z ochroną własności intelektualnej. Organizacja specjalizuje się także w świadczeniu pomocy z zakresu prawa. W przypadku Unii Europejskiej możemy rozważyć zastrzeżenie nazwy firmy na danym terytorium.

Przedsiębiorstwa pragnące się rozwijać powinny pamiętać, aby dokonać takiego zastrzeżenia nazwy. W ten sposób firma może spokojnie budować swój brand i promować wymyśloną nazwę. Firmy działające na terytorium Polski mogą to uczynić niskim kosztem, a jednocześnie zyskują dużą ochronę prawną. Jest to szczególnie istotne w przypadku firm, które mają długoterminowe plany.

Najbardziej znane marki na świecie są rozpoznawalne przez miliony, a czasem nawet miliardy osób. Budowanie marki to długotrwały proces, który nierzadko wymaga ogromnych nakładów finansowych. Zastrzeżenie nazwy firmy to istotny element strategii marketingowej, gdy dane przedsiębiorstwo myśli o rozwoju.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jak nazwać firmę?

Nazywanie firmy to ważna decyzja, ponieważ może wpływać na jej wizerunek i sukces. Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc w doborze odpowiedniej nazwy dla Twojej firmy:
-Upewnij się, że nazwa jest łatwa do zapamiętania i wymawiania. Im prostsza i bardziej zapadająca w pamięci, tym lepiej.
-Unikaj nazw, które są zbyt skomplikowane lub trudne do zapisania.
-Upewnij się, że nazwa nie jest już zarejestrowana przez innego przedsiębiorcę.
-Zastanów się, jakie skojarzenia budzi nazwa. Powinna być ona związana z branżą, w której działa firma.
-Możesz też rozważyć dodanie do nazwy swojego imienia lub nazwiska lub nazwy miejsca, w którym znajduje się siedziba firmy.
-Pamiętaj, że nazwa firmy powinna być unikalna i niepowtarzalna. Nie powinna być też myląca dla klientów.

Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci w doborze odpowiedniej nazwy dla Twojej firmy.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!