Go to market (strategia GTM) -co to? (przykłady, definicja)

seo sem reklama google ads pozycjonowanie
UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
Go to market (strategia GTM) -co to? (przykłady, definicja)
Loading
/
Go to market strategia GTM

Go to market (strategia GTM) -co to? (przykłady, definicja)

Strategia Go-To-Market to zasadniczo plan, jak firma zamierza wprowadzić produkt po jego opracowaniu i jak będzie on sprzedawany i promowany na rynku. Strategia G2M wykorzystuje wewnętrzne i zewnętrzne zasoby firmy, reklamuje nadrzędną wartość produktu i próbuje uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku nad konkurentami.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Strategia Go-To-Market powinna w szczególności ustalić ekskluzywną propozycję wartości produktu (USP), i dodatkowo przekazać wartość, którą produkt ma dać konsumentowi. Strategia powinna brać pod uwagę wszystko, co mieści się w trzech głównych gałęziach biznesu: klient, biznes i konkurencja.

Z czego składa się strategia Go-To-Market

Istnieje wiele aspektów, które powinny być brane pod uwagę podczas wprowadzenia strategii Go-To-Market.

Punkt lub punkty cenowe produktu są kluczowe, a rynek musi być właściwie oceniony, aby uzyskać zrozumienie, w jaki sposób rozłożyć koszt produktu na jego wartość.

Również dystrybucja i kanały sprzedaży produktu należy rozważyć obok taktyki marketingu produktu i opracowania wszelkich kampanii, biorąc pod uwagę budżet potrzebny do ich osiągnięcia.

Być może będzie też potrzeba przeszkolenia personelu w celu wsparcia konsumentów w korzystaniu z produktu, jak również w celu jego sprzedaży.

Jeśli okaże się, że istnieje duże zapotrzebowanie na produkt lub produkt radzi sobie niespodziewanie dobrze na rynku, można również rozważyć rekrutację nowych pracowników na stanowiska związane z obsługą produktu.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Odpowiedzialność za strategię „Go To Market”

Odpowiedzialność za strategię rynkową firmy spoczywa na wielu sektorach działalności.

Istotne jest jednak to, że taktyki stosowane podczas wprowadzania produktu na rynek – takie jak generowanie leadów, reklamowanie marki, kampanie promocyjne, public relations i interakcja z klientami – są funkcjami działu marketingu.

W związku z tym to właśnie oni będą realizować strategię i dostarczać kluczowych wskazówek pozostałym działom firmy. W szczególności, zespół zarządzania produktem jest kluczowy dla losów produktu, a więc należałoby oczekiwać od niego ścisłej współpracy z wszelkimi kampaniami marketingowymi i tym podobnymi.

Najważniejsze 3 czynniki w strategii wejścia na rynek

Zastanawiając się nad elementami strategii Go To Market, należy pamiętać o trzech czynnikach: konsumencie, samym przedsiębiorstwie oraz konkurencji na rynku.

Konkurencja

Znajomość konkurencji, czy to już istniejącej na rynku, czy też będącej jeszcze w fazie rozwoju, może mieć ogromny wpływ na charakter produktu końcowego firmy, a tym samym na strategię wysłania go na rynek.

Konkurencja już istniejąca na rynku może dostarczyć przedsiębiorstwu informacji o tym, jak konsumenci reagują na podobne produkty lub jaki stosunek mają konsumenci do szeregu produktów już obecnych na rynku, które są podobne.

Ponadto, posiadanie informacji o powstających produktach konkurencji może zachęcić przedsiębiorstwo do przyspieszenia dystrybucji produktów i kampanii marketingowych. Firma może również ostatecznie dowiedzieć się, gdzie leżą nowe możliwości.

Konsument

Stworzenie produktu, który jak najlepiej pasuje do konsumenta jest pożądane nie tylko dlatego, że zmotywuje go do kupna produktu, ale także pozwoli na zdobycie jego lojalności przy kolejnych premierach produktu.

Skuteczne osiągnięcie tego celu może pomóc w zapewnieniu przyszłości przedsiębiorstwa. Wywarcie wrażenia i uchwycenie lojalności konsumentów może być również sposobem na opłacalny marketing. Zadowolony i lojalny konsument prawdopodobnie będzie polecał produkt i poszerzał bazę klientów.

Rozważając konsumenta, lub klienta, strategia Go To Market będzie czasami obejmować również koncepcję zwaną Segmentacją Rynku.

Jest to praktyka dzielenia konsumentów na różne grupy w zależności od ich potrzeb. W ten sposób firma może być w stanie przewidzieć wspólną reakcję na działanie grupy konsumentów.

Istnieje wiele rzeczy do rozważenia w segmentacji rynku konsumenckiego: przemysł, w którym konsument przebywa; potencjalna siła nabywcza konsumenta; jak klient zachowuje się na rynku – na przykład, czy konkurent ma lub może zdobyć jego uwagę; lokalizacja konsumenta; dokładnie jak konsument będzie korzystał z produktu; jak konsument skorzysta z produktu; jakie informacje muszą być przekazane przez firmę konsumentowi; czas i miejsca, w których konsument może korzystać z produktu; i jak opłacalna jest sprzedaż produktu każdemu rodzajowi konsumenta.

Biznes

Wizja organizacji jest ważna w motywowaniu pracowników. Tak więc włączenie ideałów organizacji na wczesnym etapie strategii Go-To-Market może podnieść wydajność pracowników, co z kolei będzie miało wpływ na sukces produktu.

Dlaczego warto stosować strategię Go To Market?

Stosowanie tej strategii nie tylko umożliwia użytkownikowi – zazwyczaj Product Managerowi lub Marketing Managerowi – zidentyfikowanie działań, które prowadzą do pozytywnych rezultatów, takich jak: gdzie dystrybuować produkt, w jaki sposób i być może jak szybko, ale także pomaga w określeniu czynników utrudniających wejście produktu na rynek. Może to być nagła, nowa i nieprzewidziana konkurencja dla produktu, nieprzewidziana zmiana w postawie lub zachowaniu konsumenta, problemy z public relations w ramach kampanii marketingowych, a nawet komplikacje z kanałami sprzedaży produktu.

Posiadanie takiej strategii daje wszystkim osobom zaangażowanym w wydanie, rozpowszechnienie i sprzedaż produktu schemat koncepcyjny, do którego można się wielokrotnie odwoływać. Wydanie produktu może być skomplikowane i w zależności od planowanego nasycenia produktu, może angażować dużą liczbę różnych osób w różnych rolach.

Warto wziąć pod uwagę fakt, że wydanie jest zewnętrzną stroną organizacji. Słabe wyniki lub wadliwe strategie dotyczące wejścia produktu na rynek mogą głęboko i szerzej wpłynąć na reputację przedsiębiorstwa.

Czym jest strategia go to market vs. strategia marketingowa?

Choć te dwa terminy mogą brzmieć podobnie i są czasem używane zamiennie przez marketerów, to jednak różnią się od siebie.

Strategia Go to market

Strategia go-to-market (GTM) jest bardziej szczegółowa i krótkoterminowa. Skupia się ona na jednym produkcie i całym procesie jego rozwoju, od pomysłu do wprowadzenia na rynek. Nadal obejmuje wszystko, co zrobiłaby ogólna strategia marketingowa, ale jest specyficzna dla jednego wprowadzenia na rynek. Może to oznaczać badanie jednej persony nabywcy i ukierunkowany marketing na konkretnym kanale marketingowym.

Strategia marketingowa

Strategia marketingowa to cały plan marketingowy dla biznesu. To obejmuje wszystko, od wstępnych pomysłów do kanałów i każdego działania pomiędzy nimi. Strategia marketingowa pomaga w budowaniu marki, zwiększaniu świadomości i zwiększaniu dochodów. Zespół marketingowy ma za zadanie starać się utrzymać przewagę konkurencyjną, jak również być na bieżąco z wszelkimi trendami w branży.

Jak zbudować strategię GTM?

Choć każda strategia GTM będzie wyglądać nieco inaczej, wszystkie mają podstawową strukturę. Oto dziewięć kroków, które należy wykonać, aby zbudować udaną strategię GTM.

Opracuj mapę podróży kupującego (buyer journey)

Ponownie, możesz mieć wiele podróży kupującego, więc wybierz swoją podstawową garść. Trzy etapy lejka marketingowego to świadomość, rozważenie i decyzja. Określenie, w jaki sposób przeprowadzisz kupujących przez te etapy, pomoże Ci udoskonalić strategię go-to-marketingu i komunikaty.

Zidentyfikuj problem

Możesz mieć najlepszy pomysł na produkt na świecie, ale nie będzie on sukcesem, jeśli nie rozwiąże problemu klienta. Dlatego tak ważne jest zidentyfikowanie luki na rynku lub posiadanie USP. Nie twórz produktu, o którym myślisz, że ludzie będą go chcieli. Upewnij się, że to jest to, co oni cenią. Potencjalni odbiorcy muszą istnieć.

Znajdź swoją docelową publiczność

Będziesz musiał poznać swojego idealnego klienta, aby osiągnąć jak największe zyski. Ustawienie buyer persona niekoniecznie gwarantuje sukces, ale daje ci pomysł na to, do kogo musisz skierować swój produkt. Następnie zbuduj charakterystykę tego, kto będzie kupował Twój produkt.

Ustal kluczowy przekaz

Co dokładnie chcesz, aby klient czuł w związku z Twoim produktem? Stwórz matrycę wartości, która pomoże Ci ocenić każdą persona kupującego i dlaczego będzie potrzebował Twojego produktu. Te kluczowe przesłania powinny pojawiać się w każdym fragmencie content marketingu, który wyprodukujesz.

Zrób analizę SWOT

Analiza SWOT jest popularnym narzędziem, ponieważ zmusza firmę do myślenia poza schematami. Badając swoje wewnętrzne mocne i słabe strony oraz zewnętrzne szanse i zagrożenia (analiza konkurencji), otrzymujemy ogólny obraz tego, czy nasz produkt odniesie sukces, czy też nie.

Ustal plan sprzedaży

Wybierz strategię sprzedaży, która najlepiej sprawdzi się dla Twojego produktu i firmy. Czy klienci będą wymagali pielęgnowania przez cały okres podróży po produkcie? Czy możesz współpracować z inną marką w celu promocji krzyżowej lub sprzedaży w ich sklepach fizycznych? Głównym celem jest przekształcenie potencjalnych klientów w nabywców.

Wybierz kanały marketingowe

Choć możesz chcieć promować swój produkt w każdym kanale, może to pochłonąć dużo pieniędzy i czasu. Weź pod uwagę swoją grupę docelową i to, gdzie spędzają najwięcej czasu online. Celujesz w Gen Z? Może warto skierować swój marketing w stronę TikTok. Próbujesz dotrzeć do pokolenia baby boomers? Praca nad SEO i email marketingiem może być bardziej warta Twojego czasu.

Ustal cele

Posiadanie planu jest świetne, ale powinieneś mieć również cele, które będziesz mógł monitorować. Ustal konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie cele (aka cele SMART), które pomogą Ci śledzić, jak działa Twój plan go-to-market. Używaj wskaźników KPI do pomiarów ilościowych podczas startu. I używaj OKR, które łączą koncepcję celów SMART i KPI, aby pomóc Ci ilościowo mierzyć wydajność.

Podziel się procesami

Ostatnim krokiem jest wdrożenie Twojej strategii GTM. Musisz nakreślić swoje procesy zarządzania projektami, śledzenia celów, szablonów i struktur. Chodzi o to, by każdy członek zespołu wiedział, czego się od niego oczekuje, podobnie jak ktoś nowy – im lepsza komunikacja, tym płynniejsze wprowadzenie produktu na rynek.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jakie szczegóły powinny być zawarte w strategii go to market?

Strategia go-to-market powinna zawierać kluczowe szczegóły, przedstawione w formie pytań. Zespoły mogą wykorzystać to do zrozumienia, jakie techniki marketingowe należy zastosować, czy określone promocje pomogą zwiększyć wartość premiery produktu i inne. Można to wykorzystać również w przypadku przyszłych produktów.

Jak napisać strategię go to market?

Po pierwsze, zespoły powinny jasno zdefiniować swój produkt. Jednomyślny opis produktu będzie informował o całym marketingu produktu, od docelowej grupy odbiorców po używany język. Następnie należy zdefiniować rynek docelowy, obejmujący różne demografie, średni dochód itp. Całkowity adresowalny rynek, potrzeby rynku, punkty bólu i propozycja wartości powinny być brane pod uwagę, zbyt.

Kto jest odpowiedzialny za strategię go to market?

Zespół marketingowy jest zazwyczaj odpowiedzialny za strategię go-to-market, przy udziale zespołu produktowego. Wspólnie mogą oni określić najbardziej odpowiedni sposób promowania i wypuszczania produktu, aby uzyskać maksymalny wpływ i ekspozycję. W przeciwnym razie zespół marketingowy może nie być świadomy pewnych kluczowych elementów lub korzyści płynących z produktu.

Dlaczego zespół produktowy powinien korzystać z ram strategii go-to-market?

Ramy strategii go to market służą jako plan dla zespołu produktowego, aby upewnić się, że podejmują wszystkie kroki wymagane do pomyślnego dostarczenia nowego produktu do grupy docelowej. Zespoły produktowe mogą współpracować z zespołami marketingu i sprzedaży, aby zmaksymalizować zainteresowanie nowym produktem przed jego wprowadzeniem na rynek.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!