Najważniejsze:
Franczyza opiera się na koncepcji marketingowej, którą organizacja może przyjąć jako strategię ekspansji biznesowej. W przypadku wdrożenia franczyzodawca udziela licencji na swoje know-how, procedury, własność intelektualną, wykorzystanie swojego modelu biznesowego, marki, logo, znaków firmowych i praw w celu sprzedaży franczyzobiorcy swoich markowych produktów i usług.
Zawartość strony
🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸
🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).
Franczyza definicja: to rodzaj licencji, która zapewnia franczyzobiorcy dostęp do jego zastrzeżonej wiedzy biznesowej, procesów i znaków towarowych, umożliwiając franczyzobiorcy sprzedaż produktu lub usługi pod nazwą biznesową franczyzodawcy. W zamian za nabycie franczyzy franczyzobiorca zwykle płaci franczyzodawcy początkową opłatę i roczne opłaty licencyjne.
Gdy firma chce niewielkim kosztem zwiększyć swój udział w rynku lub zasięg geograficzny, może franczyzować swój produkt i markę. Franczyza to wspólne przedsięwzięcie pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Franczyzodawcą jest oryginalna firma. Sprzedaje prawo do używania swojej nazwy i pomysłu. Franczyzobiorca kupuje to prawo do sprzedaży towarów lub usług franczyzodawcy w ramach istniejącego modelu biznesowego i znaku towarowego.
Umowa franczyzy (ang. franchise agreement) jest to umowa pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą.
Stronami franczyzy są:
Franczyzy są popularnym sposobem na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, zwłaszcza w przypadku wejścia do wysoce konkurencyjnej branży, takiej jak fast food (najpopularniejszą franczyzą jest Mc Donald’s). Dużą zaletą zakupu franczyzy jest to, że masz dostęp do marki uznanej firmy. Nie będziesz musiał wydawać zasobów, aby pokazać klientom swoją nazwę i produkt.
REKLAMA
KONIEC REKLAMY
Model biznesowy oparty na franczyzie ma długą historię w Stanach Zjednoczonych. Koncepcja powstała w połowie XIX wieku, kiedy dwie firmy – McCormick Harvesting Machine Company i I.M. Singer Company – opracowały systemy organizacyjne, marketingowe i dystrybucyjne uznane za prekursory franczyzy. Te nowatorskie struktury biznesowe zostały opracowane w odpowiedzi na masową produkcję i pozwoliły McCormick i Singer sprzedawać swoje żniwiarki i maszyny do szycia na rozwijającym się rynku krajowym.
Najwcześniejsze franczyzy gastronomiczne powstały w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku. A&W Root Beer rozpoczęła działalność franczyzową w 1925 roku. Howard Johnson Restaurants otworzyła swój pierwszy sklep w 1935 roku, szybko się rozwijając i torując drogę sieciom restauracji i franczyzom, które definiują amerykański przemysł fast-food do dziś.
W Stanach Zjednoczonych działa ponad 790 000 placówek franczyzowych, które wnoszą do gospodarki prawie 500 miliardów dolarów. W sektorze spożywczym najpopularniejsze franczyzy obejmują marki, takie jak McDonald’s, Taco Bell, Dairy Queen, Denny’s, Jimmy John’s Gourmet Sandwiches i Dunkin’ Donuts . Inne popularne franczyzy to Hampton by Hilton i Day’s Inn, a także 7-Eleven i Anytime Fitness.
Przed zakupem franczyzy inwestorzy powinni uważnie przeczytać dokument ujawnienia franczyzy (Franchise Disclosure Document), który franczyzodawcy są zobowiązani dostarczyć. Ten dokument zawiera informacje o opłatach franczyzowych, wydatkach, oczekiwanych wynikach i inne kluczowe szczegóły operacyjne.
Umowy franczyzowe są złożone i różnią się dla każdego franczyzodawcy. Zazwyczaj umowa franczyzy obejmuje trzy kategorie płatności na rzecz franczyzodawcy. Po pierwsze, franczyzobiorca musi zakupić prawa lub znak towarowy od franczyzodawcy w formie opłaty z góry. Po drugie, franczyzodawca często otrzymuje wynagrodzenie za zapewnienie szkoleń, sprzętu lub usług doradztwa biznesowego. Wreszcie, franczyzodawca otrzymuje stałą opłatę lub procent sprzedaży.
Umowa franczyzy ma charakter tymczasowy, podobnie jak dzierżawa lub wynajem. Nie oznacza posiadania biznesu przez franczyzobiorcę. W zależności od umowy, umowy franczyzowe zwykle trwają od pięciu do 30 lat, z poważnymi karami, jeśli franczyzobiorca naruszy lub przedwcześnie wypowie umowę.
W Polsce przepisy regulujące franczyzę to:
W Europie (prawo europejskie):
Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 330/2010 z 20 kwietnia 2010 w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych.
Franczyza to biznes, w którym właściciel udziela licencji na jej działalność – wraz z produktami, marką i wiedzą – w zamian za opłatę franczyzową.
Franczyzodawca to firma, która udziela licencji franczyzobiorcom.
Zasada franczyzy nakłada na franczyzodawców obowiązek ujawnienia potencjalnym franczyzobiorcom kluczowych informacji operacyjnych.
Bieżące opłaty wypłacane franczyzodawcom różnią się w zależności od branży i mogą wynosić od 3% do 15%. Są to wartości przeciętne, ale zdarzają się spore rozbieżności.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Inwestowanie we franczyzę ma wiele zalet, ale także ma wady. Powszechnie znane korzyści obejmują gotową formułę biznesową do naśladowania.
Franczyza obejmuje produkty i usługi przetestowane na rynku, a w wielu przypadkach ugruntowaną rozpoznawalność marki.
Jeśli jesteś franczyzobiorcą McDonald’s, decyzje dotyczące sprzedawanych produktów, aranżacji sklepu, a nawet ubrań pracowników zostały już podjęte i nie masz tu wpływu.
Niektórzy franczyzodawcy oferują szkolenia i planowanie finansowe lub listy zatwierdzonych dostawców. Ale chociaż franczyzy mają formułę i osiągnięcia, sukces nigdy nie jest gwarantowany.
Wady obejmują wysokie koszty początkowe, a także bieżące koszty opłat licencyjnych. Kontynuując przykład McDonald’s, szacunkowa łączna kwota pieniędzy, jaką trzeba zapłacić za założenie franczyzy McDonald’s, wynosi powyżej 1 miliona złotych.
Jako franczyzobiorca musisz się liczyć także z takimi kosztami jak:
Ważną kwestią jest także sposób finansowania przez franczyzobiorcę wszystkich początkowych wydatków. Część franczyzodawców nie zezwala na pokrywanie kosztów z kredytów bankowych lub pożyczek. Wymagany jest określony wkład własny. Jedynie mniejsza część finansowania może ewentualnie pochodzić z kredytu.
Z pomocą jednak franczyzobiorcy mogą przyjść dotacje z urzędu pracy, które są w stanie pokryć większą część początkowych wydatków.
Wśród firm i marek są tacy, którzy publikują niedokładne informacje i chwalą się przychodami, rankingami i nagrodami, które są grubo przesadzone.
Tak więc franczyzobiorcy mogą płacić wysokie kwoty za niską wartość.
Franczyzobiorcom brakuje również kontroli nad terytorium lub kreatywności w prowadzonej działalności. Finansowanie od franczyzodawcy lub z innego źródła może być trudne do zdobycia.
Jeśli nie chcesz prowadzić biznesu na podstawie cudzego pomysłu, możesz założyć własny. Ale założenie własnej firmy jest ryzykowne, chociaż oferuje nagrody zarówno pieniężne, jak i satysfakcję.
Rozpoczynając własną działalność, jesteś sam. Wiele jest nieznanych Tobie kwestii.
Nie wiesz czy produkt będzie się sprzedawał. Czy klientom spodoba się to, co masz do zaoferowania. Czy zarobisz wystarczająco dużo pieniędzy, aby przeżyć.
Wskaźnik niepowodzeń w przypadku nowych firm jest wysoki.
Firma Euler Hermes przeprowadziła analizę, z której wynika, że w I półroczu 2017 roku ogłoszono informacje o niewypłacalności 418 przedsiębiorstw. Upadają zwykle młode firmy: po pierwszym roku działalności upada 30%, a po 5 latach – 70% małych i średnich firm.
Aby zamienić swoje marzenie w rzeczywistość, spodziewaj się, że będziesz pracować długo i ciężko bez wsparcia i specjalistycznego szkolenia. Jeśli wyruszasz w pojedynkę z niewielkim lub żadnym doświadczeniem, karty są przeciw tobie. Jeśli wydaje się to zbyt dużym obciążeniem, droga franczyzy może być mądrzejszym wyborem.
Ludzie zazwyczaj kupują franczyzę, ponieważ widzą historie sukcesu innych franczyzobiorców.
Franczyzy oferują ostrożnym przedsiębiorcom stabilny, sprawdzony model prowadzenia udanego biznesu.
Z drugiej strony, dla przedsiębiorców z wielkim pomysłem i solidnym zrozumieniem, jak prowadzić biznes, uruchomienie własnego startupu to szansa na wolność osobistą, finansową i większy zysk.
Decyzja, który model jest dla Ciebie odpowiedni, jest wyborem, którego możesz dokonać tylko Ty.
#1 Carrefour Express
Carrefour posiada ok. 650 sklepów franczyzowych, które działają w 3 formatach: Express convenience – sklepy o powierzchni do 250 m², Express minimarket – sklepy od 100 do 500 m² oraz Globi – małe sklepy w niewielkich miejscowościach.
Stanowi sprawdzony koncept handlowy i biznesowy dla wszystkich, którzy czują się dobrze w prowadzeniu placówek handlowych. Jak każdy Franczyzodawca sieci sklepów, również Carrefour zapewnia kompleksowe wsparcie na każdym etapie prowadzenia własnej placówki handlowej.
Największe plusy:
#2 Al.Capone Specjaliści od alkoholu
Silnym trendem jest wzrost znaczenia segmentu alkoholi premium. Na przestrzeni trzech ostatnich lat wzrosło zainteresowanie specjalistycznymi sklepami z alkoholem. Przykładem jest sieć Al. Capone, której oferta franczyzy była drugą najczęściej odwiedzaną w bazie ofert franczyzowych.
Koszty na początek działalności wahają się w granicach 150-200 tysięcy złotych. Jednak jak pokazują dane, pomimo młodego wieku firma bardzo szybko się rozrasta i obecnie w naszym kraju możemy znaleźć około 40 lokali tego typu.
#3 epaka.pl
Na miejscu trzecim wymieniona jest firma zajmująca się wysyłaniem listów oraz paczek. Dzięki rozwojowi sprzedaży internetowej zapotrzebowanie na usługi firmy z roku na rok są coraz większe.
Aby przystąpić do sieci franczyzy należy liczyć się z opłatą początkową około 20 tysięcy złotych.
#4 Esotiq
Sieć sklepów z bielizną damską od kilku lat jest w czołówce naszego zestawienia. Esotiq&Henderson to dziś sieć 280 sklepów w największych polskich miastach. Marka Esotiq na rynku jest od 2006 roku. Model sprzedaży opiera się na franczyzie depozytowej – właścicielem towaru jest Esotiq&Henderson, a franczyzobiorca nie musi angażować środków w zatowarowanie salonu.
Jak wynika z raportu sporządzonego przez firmę PMR, w ostatnich latach sklepów sieciowych z bielizną przybywa w tempie ok. 5 proc. rocznie, a zakupy robi w nich aż 60 proc. Polaków.
Stabilnie rozwijająca się od kilku lat marka bielizny damskiej. Obecnie w Polsce działa około 300 punktów. Jednakże firma rozpoczęła rozszerzania działalności na takie kraje jak Rosja, czy Kazachstan.
#5 Żabka Polska, Freshmarket
Największa sieć małych sklepów w Polsce. Oprócz sprzedaży produktów spożywczych można tam załatwić bardzo wiele rzeczy, takich jak doładowanie telefonu, a nawet odbiór paczki. Żabka opiera swoją strategię właśnie na franczyzie, oferuje świetne warunki dla franczyzobiorców, dzięki czemu rozrasta się w Polsce bardzo szybko.
Większość z nas kojarzy sklepy Żabka nie tylko dlatego, że robi w nich często zakupy, ale dlatego, że tych sklepów jest tak dużo. Ponad 5600 sklepów w całej Polsce, z czego aż 3900 to franczyzobiorcy. Te liczby pokazują jak bardzo sieć sklepów Żabka jest nastawiony na współpracę z małymi biznesami, które chciałyby uzyskać pomoc i wsparcie na początku.
Najważniejsze zalety:
#6 Chata Polska
Nie słabnie również zainteresowanie konceptem Chata Polska, który rokrocznie pojawia się w pierwszej dziesiątce naszego zestawienia. Chata Polska to sieć sklepów ogólnospożywczych zbudowana w oparciu o polski kapitał, rozwijająca się od 1997 roku i dziś działająca na terenie pięciu województw. Obecnie w sieci działa ponad 280 sklepów. – Format naszego sklepu w tym roku obchodzi 10-lecie. Zaczęliśmy już pracę nad jego odświeżeniem, po to żeby trafić w gusta klientów, którzy są o 10 lat starsi, a także dotrzeć do nowych, młodych klientów – mówi Robert Siemiński, właściciel Grupy Mar-Ol, w skład której wchodzi sieć Chata Polska.
#7 McDonald’s
Pierwszy koncept z branży gastronomicznej, który wzbudza największe zainteresowanie wśród użytkowników bazy sieci. I choć jest to jedna z najdroższych franczyz, jak widać chętnych nie brakuje.
Absolutny gigant branży gastronomicznej nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Co roku w Polsce przybywa coraz więcej lokalów z charakterystycznymi żółtymi łukami.
Ciekawostką jest fakt, że jest to pierwsza firma w Polsce która zaoferowała franczyzę.
Ugruntowana pozycja na rynku oraz duży potencjał zarobkowy sprawiają, że nawet wysoki próg opłat początkowych (1,2 miliona złotych) nie odstrasza potencjalnych franczyzobiorców.
#8 Da Grasso
Ostatnim konceptem z branży gastronomicznej w naszym zestawieniu jest Da Grasso. To największa polska franczyzowa sieć pizzerii, obejmująca blisko 180 lokali w 118 miastach. Pierwsza pizzeria Da Grasso powstała w 1996 r. w Łodzi. W 2013 roku franczyzowa sieć przeszła rewolucyjną zmianę wizerunku. Rebranding idący w parze ze zmianą komunikacji zaowocował nowym sloganem „Przyjaciele od pizzy”. Optymalna powierzchnia lokalu to 120-150 m². Minimalna kwota inwestycji to 150 tys. zł, do tego trzeba jeszcze doliczyć opłatę wstępną w wysokości 12 tys.zł.
#9 Subway
Sieć restauracji franczyzowych, oferujących głównie kanapki, sałatki i wrapy. Firma Subway jest znana na całym świecie, dowodem czego są punkty gastronomiczne w ponad 100 krajach. Założycielem Subway jest Fred DeLuca, który w 1965 roku otworzył budkę z kanapkami.
Firma Subway proponuje franczyzobiorcom pomoc w otwarciu własnej restauracji. W zamian za współpracę z firmą i otwarcie własnej restauracji, Subway obiecuje zwrócić nawet 50% kosztów zakupu licencji.
Najważniejsze zalety:
#10 Delikatesy centrum
Sieć Delikatesów Centrum funkcjonuje na rynku od roku 1999. To jedna z większych sieci franczyzowych, obejmująca ponad 1100 jednostek. Delikatesy Centrum wyróżnia bardzo zaawansowany system lojalnościowy oraz lokalne, wysokiej jakości produkty.
Kwota inwestycji przystąpienia do działalności pod szyldem tej marki jest ustalana indywidualnie z każdym potencjalnym franczyzobiorcą.
Najważniejsze plusy:
Popularność branż bez zmian
Na pierwszym miejscu niepodzielnie od lat królują firma z branży gastronomicznej-spożywczej. Nasuwa się więc pytanie – dlaczego? Otóż jeśli prześledzimy rynek franczyzy w Polsce, zauważymy, że ponad połowa wszystkich placówek franczyzowych funkcjonuje właśnie w tych branżach. I najlepiej rozwijają się obecnie sklepy typu convenience oraz małoformatowe, co współgra z trendem, że ludzie szukają tzw. „sklepów pod ręką”, co też potwierdza nasze zestawienie.
Bezsprzecznie najpopularniejsza i najczęstsza forma franczyzy, zazwyczaj wymaga jednej osoby — właściciela (wykonawcy), który często, choć nie zawsze jeździ do klientów furgonetką wyposażoną w narzędzia potrzebne do wykonania usługi albo wypełnioną towarem na sprzedaż.
Ten rodzaj franczyzy jest atrakcyjny z dwóch powodów: zazwyczaj charakteryzuje się najniższą skalą wydatków inwestycyjnych i jest prosty w kierowaniu.
Franczyza jako pomysł na biznes bardzo często pojawia się w poradnikach oraz stronach internetowych poświęconych zarabianiu.
Pomimo, iż większość osób jest w stanie wymienić kilka przykładów biznesów tego typu, to już nie wszyscy wiedzą dokładnie co to jest franczyza i jak ona działa.
Dlatego też powstał ten artykuł, który nie tylko przybliżył ci podstawowe informacje, ale także wskazał najciekawsze przykłady franczyzy, dostępnych w naszym kraju.
Franczyza jest sprawdzoną metodą prowadzenia biznesu, z której korzysta wielu przedsiębiorców. Chcąc rozpocząć działalność na licencji franczyzowej, musisz liczyć się z tym, że narzucone zostaną Ci wszelkie standardy obowiązujące w danej sieci, konieczność brania udziału w akcjach promocyjnych, a także kupowanie towaru od konkretnego dostawcy.
Franczyza jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie mają pomysłu na biznes mogący się rozwinąć i przynosić zadowalający zysk. Działalność na zasadzie franczyzy w takim przypadku z pewnością da lepszy start i możliwość szybkiego rozwoju.
System franczyzowy nie jest dobry dla każdego. Trzeba pamiętać że jest to po prostu inna forma prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast jeśli chcesz rozwinąć swój biznes to zapraszamy do siebie. Dzięki współpracy osiągniesz super wynik.
Franczyzodawca to podmiot, który stworzył oryginalny koncept biznesowy i udostępnia go innym przedsiębiorcom jako model franczyzowy. To osoba lub firma, która posiada wypracowany system, znak towarowy, oraz doświadczenie w danej branży, a teraz daje szansę innym na wykorzystanie swojego know-how.
Franczyzobiorca to osoba lub firma, która nabywa licencję na wykorzystanie marki, systemu operacyjnego i wsparcia oferowanego przez franczyzodawcę. To przedsiębiorca gotowy na współpracę z franczyzodawcą, aby rozwijać swój biznes w oparciu o udokumentowany model sukcesu.
Umowa franczyzowa to dokument, który formalizuje relację pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. W umowie określane są prawa i obowiązki obu stron, zasady korzystania z systemu franczyzowego oraz wszelkie aspekty współpracy.
System franczyzowy to spójny zbiór standardów, procedur i praktyk, które stanowią o funkcjonowaniu franczyzobiorcy. Ten wypracowany model biznesowy obejmuje aspekty operacyjne, marketingowe, szkoleniowe oraz inne elementy potrzebne do prowadzenia biznesu zgodnie z wizją franczyzodawcy.
Biznes franczyzowy daje przedsiębiorcom możliwość otwarcia własnego biznesu, wykorzystując gotowy model i wsparcie od franczyzodawcy. To opcja szczególnie atrakcyjna dla tych, którzy chcą uniknąć ryzyka związanego z tworzeniem od zera własnej firmy.
Franczyza gastronomiczna to popularny rodzaj franczyzy, w którym franczyzobiorcy otwierają restauracje, kawiarnie lub inne lokale gastronomiczne, korzystając z wypracowanego menu, marki i systemu operacyjnego franczyzodawcy.
Franczyza handlowa dotyczy sklepów i innych form działalności handlowej. Franczyzobiorcy otwierają sklepy, oferując produkty zgodnie z koncepcją i standardami franczyzodawcy.
Franczyza usługowa obejmuje różne branże, w których przedsiębiorcy oferują usługi zgodnie z modelem udostępnionym przez franczyzodawcę. Może to obejmować usługi z zakresu edukacji, zdrowia, finansów czy innych dziedzin.
Franczyza nieruchomościowa to model stosowany w branży nieruchomości, gdzie franczyzobiorcy działają jako agenci nieruchomości pod marką i według standardów franczyzodawcy. To umożliwia tworzenie rozległych sieci biur nieruchomości.
Franczyza to model biznesowy, który umożliwia przedsiębiorcom otwarcie własnej działalności wykorzystując sprawdzony system i wsparcie od franczyzodawcy. To wyjątkowa szansa na rozwijanie biznesu w oparciu o udokumentowany model sukcesu, jednocześnie czerpiąc korzyści z marki i doświadczenia franczyzodawcy. Modele franczyzowe obejmują wiele branż, od gastronomii przez handel po usługi, co pozwala dostosować się do unikalnych potrzeb i zainteresowań przedsiębiorców. Współpraca pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą to klucz do osiągnięcia wspólnego wzrostu i sukcesu w dzisiejszym zmiennym środowisku biznesowym.
Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:
Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!
Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.
Skontaktuj się z nami:
Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?
Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555
Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)