E marketing

Facebook Ads Manager
23 sierpnia, 2021
Domena co to
23 sierpnia, 2021

E-marketing – wszystko, co trzeba o nim wiedzieć

Sztuka dobrego prowadzenia kampanii marketingowych od zawsze była jedną z najważniejszych części każdego udanego biznesu. Jednak wraz z rozwojem technologicznym stare metody pozyskiwania klientów przestały się sprawdzać, a firmy, które nie reklamowały się idąc z duchem czasu w skrajnych przypadkach nawet bankrutowały. Dlatego dzisiaj trudno sobie wyobrazić działalność, która w ogóle nie przeprowadza kampanii e marketingowych. Czym jest e-marketing i jak skutecznie pozyskać klientów z jego pomocą?

Marketing internetowy

Marketing internetowy lub tak zwany e-marketing to pozyskiwanie klientów i promocja swojej działalności z wykorzystaniem wszelkich możliwości jakie daje przedsiębiorcom Internet. Definicja ta wydaje się prosta, ale składa się na nią znacznie więcej elementów, niż mogłoby się wydawać. Zbudowanie dobrej relacji z klientami z całego kraju jest niepozornie trudne, a także rządzi się swoimi własnymi zasadami, niespotykanymi w żadnych innych kampaniach reklamowych. W końcu działania e-marketingowe zwykle zmuszają do regularnych rozmów z całą rzeszą klientów i zapamiętywaniem o nich wielu informacji. Mogłoby się wydawać, że relacja z klientem, którego nigdy nawet się nie widziało nie może być trwała i głęboka, jednak często dochodzi do tego, że konsultanci i anonimowi klienci zaczynają naprawdę dobrze się dogadywać i prowadzą między sobą regularne konwersacje (oczywiście na tematy związane z reklamowaną działalnością). Można to jednak osiągnąć, stosując wyłącznie profesjonalne metody, wypracowane na przestrzeni lat przez specjalistów e-marketingu.

Zalety i wady marketingu w sieci

E marketing niesie za sobą cały szereg zalet, które pozwalają na rozsławienie marki niezależnie od rodzaju prowadzącej działalności. W końcu jest to metoda pozwalająca dotrzeć do największej ilości potencjalnych klientów, ponosząc przy tym najmniejsze, często nawet zerowe koszty. Ponadto wyznaczeni do e marketingu konsultanci prowadzą częste i długie rozmowy z klientami, nie tylko budując w ten sposób dobre imię firmy i pozytywnie nastawiając ich do skorzystania z jej usług, ale także słuchając potrzeb zainteresowanych nią osób, co pozwala na regularne ulepszanie oferty każdej działalności. Warto też wspomnieć, że marketing internetowy daje możliwość łatwego analizowania skutków kampanii reklamowych, dzięki czemu mogą one być przeprowadzane metodą prób i błędów, tak aby znaleźć najkorzystniejsze rozwiązania marketingowe.

Niestety nie ma rozwiązań idealnych, dlatego e marketing ma też swoje wady. Przede wszystkim nie każdy korzysta z części Internetu, w których przedsiębiorca zdecyduje się reklamować swoją firmę. Oczywiście nie jest to duży problem, patrząc na to, ilu Polaków aktywnie korzysta z internetu i posiada chociażby pocztę elektroniczną, jednak w przypadku wąskiej grupy odbiorców, kiedy liczy się każdy pozyskany klient, e marketing może przynieść mniejsze korzyści niż inne formy reklamy. Warto też wspomnieć, że niektóre osoby, choć widzą reklamy internetowe, często są do nich bardzo sceptycznie nastawione. Taka postawa sprawia, że klient nie tylko jest obojętny na oferty firmy, ale także zaczyna się do niej nastawiać negatywnie pod wpływem wyświetlanych mu na każdym kroku, uciążliwych reklam.

Jak skutecznie przeprowadzić kampanię e-marketingową?

Trzeba jednak podkreślić, że samo przeprowadzanie kampanii e-marketingowej nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu – firma musi znać specjalne techniki pozyskiwania klientów przez Internet i budowania z nimi trwałych relacji.

Podstawą każdej kampanii reklamowej, niezależnie od tego czy jest ona przeprowadzana w Internecie, prasie lub telewizji jest dobry plan. Trudno sobie wyobrazić skuteczną kampanię marketingową, która nie byłaby wcześniej dokładnie rozplanowana. Co powinno składać się na takowy plan? Prawda jest taka, że im więcej szczegółów się w nim uwzględni tym lepiej, jednak do podstawowych informacji należą cel kampanii marketingowej, grupa docelowa, zalety reklamowanych produktów, a także wybór osób odpowiedzialnych za e-marketing.

Następnie trzeba wybrać dobre narzędzia do reklamy swojej działalności. W końcu Internet składa się z bardzo wielu społeczności i środków komunikacji, dlatego trzeba ustalić w jakim środowisku można znaleźć najwięcej potencjalnych klientów i na nim przygotować podstawy swojej kampanii marketingowej. Mogą to być między innymi media społecznościowe, blogi, video blogi, a także poczta elektroniczna. Oczywiście można zdecydować się na prowadzenie kilku kampanii w tym samym czasie, jednak nie będzie to tak skuteczne jak skupienie całej swojej uwagi na jednym środowisku internetowym, w którym i tak można znaleźć wystarczającą liczbę potencjalnych klientów.

Kolejnym niezastąpionym krokiem jest analizowanie skutków swoich działań marketingowych. Wszystkie miejsca w sieci, w których można przeprowadzać kampanię reklamową dają możliwość łatwego wglądu na wszelkie statystyki związane z reklamą. Firma może analizować nie tylko tak podstawowe dane jak ilość wyświetleń i odpowiedzi na reklamę, ale także godziny w których działania e-marketingowe przynosiły najlepsze efekty i cechy wspólne osób, na których reklama faktycznie podziałała. Uczenie się na błędach i poprawianie swoich działań reklamowych w sieci jest kluczem do sukcesu e-marketingowego.

Nie można też zapomnieć o największej zalecie marketingu w sieci, jaką jest możliwość budowania stałych relacji z klientami. Najlepiej sprawdza się to w przypadku zapisaniu się klientów do newslettera, jednak media społecznościowe i wpisy na blogach również dają taką możliwość. Zapamiętywanie potencjalnych klientów, poświęcanie im uwagi, wysłuchiwanie ich opinii i aktywne odpowiadanie na ich wypowiedzi jest bardzo ważne dla każdej kampanii e-marketingowej. Trzeba tu podkreślić, że zaprzyjaźniając się z jednym klientem, można pozyskać ich znacznie więcej, ponieważ zadowolone i pozytywnie nastawione do firmy osoby będą ją polecały swojej rodzinie i znajomym.

Rodzaje e-marketingu

W powyższej części artykułu jest mowa o różnych środowiskach, w których można podjąć się kampanii e-marketingowej. Warto przyjrzeć się każdemu z nich, tak aby wiedzieć, na co powinno się być gotowym podczas działania na danym obszarze Internetu.

Pierwszym z nich są media społecznościowe lub tzw. social media. Prawie każdy użytkownik Internetu ma z nimi styczność, a choć takowych serwisów jest bardzo wiele, to wszystkie mają wiele cech wspólnych, na których można oprzeć swoją taktykę e-marketingową. Użytkownicy praktycznie każdej strony zaliczającej się do mediów społecznościowych szukają wypowiedzi na kontrowersyjne tematy, często tworzące podziały między ludźmi. Dlatego też pokazywanie poparcia lub sprzeciwu dla danych grup społecznych i wypowiadanie się w sprawie nagłośnionych tematów pozwoli na zyskanie sympatii bardzo wielu potencjalnych klientów. Innymi metodami, którymi można pozyskać sympatię wielu osób w mediach społecznościowych jest też udostępnianie humorystycznych obrazków i nagrań, pisanie recenzji i poradników, dokładne prezentowanie i testowanie swoich produktów, częsta integracja z obserwującymi i dokładne śledzenie najnowszych trendów.

Inną metodą marketingu sieciowego jest e-mail marketing, polegający na rozsyłaniu wiadomości elektronicznych do potencjalnych klientów. Tutaj przede wszystkim należy pamiętać, że nie mogą być to przypadkowe osoby. Na stronie firmy dobrze jest umieścić formularz zgłoszeniowy do newslettera, który pozwoli zbudować bazę osób zainteresowanych regularnym kontaktem z firmą. Reklamowanie swojej marki “na siłę” u osób, które sobie tego nie życzą nie tylko jest nieefektywne, ale również tworzy złą opinię o firmie. Jeśli jednak samemu nie można zebrać odpowiedniej ilości adresów e-mail można pokusić się o zakup gotowych baz danych. Są one na tyle spersonalizowane, że choć nie dotyczą konkretnej firmy, to składają się na nią osoby zainteresowane tematyką dotyczącą prowadzonej działalności. W przypadku kampanii e-mail marketingowej należy też pamiętać, że użytkownicy poczty elektronicznej najczęściej otwierają wiadomości o krótkich tytułach i treści.

Często pomijaną formą marketingu internetowego jest content marketing, czyli pisanie blogów, artykułów, relacji i innych rodzajów wpisów mających na celu pozyskanie klientów. Ludzie bardzo często wyszukują w Internecie interesujące ich treści, dlatego wystarczy regularnie takowe tworzyć, a potencjalni klienci sami je znajdą. Mogą to nawet być całe książki elektroniczne, po które będą sięgać bardziej wymagający użytkownicy Internetu. W content marketingu należy zachować pozorny obiektywizm, jedynie subtelnie wspominając o swojej działalności i zachęcając do skorzystania z niej swoich czytelników. Takie działania pozwalają na pokazanie się klientom z dobrej strony i udowodnienie im, że ma się profesjonalną wiedzę na temat oferowanych przez siebie usług. Co więcej, regularne pisanie dłuższych tekstów ma wpływ na pozycję strony firmy w wynikach wyszukiwania Google, a także pozwala na pozyskanie dużej liczby stałych klientów, którzy mają tendencję do zżywania się z blogerami i recenzentami.

Oczywiście istnieją też inne narzędzia do kampanii e-marketingowych, jednak nie są one tak skuteczne jak te wyżej wymienione. Zalicza się do nich między innymi e-commerce marketing, marketing wirusowy, SMS marketing i kampanie reklamowe Google Ads. Warto powiedzieć kilka słów o tych ostatnich. W teorii pojawiające się na każdym kroku reklamy wydają się być dobrym rozwiązaniem, ponieważ potencjalni klienci mają ciągły wgląd na informacje o firmie, nawet gdy nie szukają związanych z jej działalnością treści. Jednak w praktyce natarczywe reklamy jedynie budują niechęć wśród większości użytkowników Internetu, a większość takich kampanii kończy się niedużym powodzeniem. Co więcej Polska należy do krajów, w którym użytkownicy Internetu najczęściej korzystają z programów blokujących reklamy (tzw. addblocków), co sprawia, że osobom stosującym ten rodzaj e-marketingowej kampanii znacznie trudniej jest znaleźć klientów w Polsce niż zagranicą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)