Deepfake – jak AI generuje fałszywe obrazy (przykłady, definicja)

Opisy kategorii seo
deepfake

Co to jest deepfake? Definicja.

Deepfake (to połączenie dwóch wyrazów od ang. deep learning „głębokie uczenie” oraz fake „fałszywy”) – wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI artificial intelligence) do głębokiego uczenia się, aby stworzyć podobieństwo jednej osoby z drugą w wideo i innych mediach cyfrowych.

Istnieją uzasadnione obawy, że technologię deepfake można wykorzystać do tworzenia fałszywych wiadomości i wprowadzających w błąd, fałszywych filmów.

W tym artykul wprowadzenie do deepfake – co to jest, jak działa i jak można to wykryć.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Co to znaczy Deep fake?

Komputery coraz lepiej symulują rzeczywistość. Na przykład współczesne kino opiera się w dużej mierze na generowanych komputerowo postaciach i scenografii zamiast używania prawdziwych rekwizytów, podróży do różnych zakątków świata, czy tworzenia bardzo skomplikowanych scenerii. Takie obrazy w dużej mierze są praktycznie nie do odróżnienia od rzeczywistości.

Oczywiście tak zaawansowana technologia znalazła swoje zastosowanie jako deepfake do niecnych czynów. Obecnie używana jest w obrazowaniu komputerowym, a samo deepfake, powstaje, gdy sztuczna inteligencja (AI) jest zaprogramowana w celu zastąpienia podobizny jednej osoby inną w nagranym wideo.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Jak zrobić Deep fake?

Tak na prawdę to deepfake możesz zrobić samemu w prymitywnej formie za pomocą swojego smartfona i filtrów w aplikacjach typu instagram, czy tiktok.

Bardziej profesjonalnie mówiąc: istnieje kilka metod tworzenia deepfake’ów, ale najczęstsza opiera się na wykorzystaniu głębokich sieci neuronowych z wykorzystaniem autokoderów, które wykorzystują technikę zamiany twarzy. Najpierw potrzebujesz docelowego filmu wideo, który będzie podstawą deepfake, a następnie zestaw klipów wideo osoby, którą chcesz wstawić do nowego nagrania.

Przy czym te filmy mogą być całkowicie niepowiązane. Możesz na przykład użyć filmu z Jamesem Bondem i twarz Pierca Brosnana umieścić u nastolatki na tiktoku.

Autokoder to program AI do uczenia się, którego zadaniem jest badanie klipów wideo w celu zrozumienia, jak dana osoba wygląda pod różnymi kątami i w różnych warunkach środowiskowych, a następnie program mapuje taką osobę na kogoś innego w docelowym filmie.

Do tej mieszanki dodawany jest inny rodzaj uczenia maszynowego, znany jako GAN. W zależności od tłumaczenia ten skrót po polsku może brzmieć jako generatywne sieci przeciwstawne, generatywna sieć kontradyktoryjna, czy sieć generatywna.

GAN wykrywa i poprawia wszelkie wady w deepfake w wielu iteracjach, co utrudnia ich dekodowanie przez detektory deepfake.

GAN’y są również wykorzystywane jako popularna metoda tworzenia deepfake, polegająca na badaniu dużych ilości danych, aby „nauczyć się”, jak opracowywać nowe przykłady naśladujące rzeczywistość.

Dużą ilość oprogramowania typu deepfake można znaleźć na GitHub, społeczności open source zajmującej się tworzeniem skryptów, aplikacji, czy kodu. Niektóre z tych aplikacji są wykorzystywane wyłącznie do celów rozrywkowych — dlatego tworzenie deepfake nie jest zakazane — podczas gdy inne są znacznie bardziej narażone na przestępcze wykorzystanie.

Wielu ekspertów uważa, że ​​w przyszłości deepfake staną się znacznie bardziej wyrafinowane w miarę rozwoju technologii i mogą wprowadzić poważniejsze zagrożenia dla społeczeństwa, związane z ingerencją w wybory, napięciami politycznymi i dodatkową działalnością przestępczą.

Jak wykorzystuje się deepfake?

Chociaż możliwość automatycznej zamiany twarzy w celu stworzenia wiarygodnego i realistycznie wyglądającego syntetycznego wideo ma kilka interesujących zastosowań (takich jak kino i gry), jest to oczywiście niebezpieczna technologia.

Jedną z pierwszych rzeczywistych aplikacji do deepfake’ów było tworzenie syntetycznej pornografii.

Deepfake przykład

„Wkraczamy w erę, w której nasi wrogowie mogą zmusić każdego do powiedzenia wszystkiego w dowolnym momencie.”

Tak powiedział Obama, ale czy to na pewno był on?

Zobacz:

Jak wykryć Deep fake?

Ponieważ deepfake stają się coraz bardziej popularne, najprawdopodobniej będziemy musieli przystosować się do wykrywania filmów typu deepfake w taki sam sposób, jak obecnie musimy identyfikować cyberataki czy wirusy na facebooku.

Często, tak jak w przypadku cyberbezpieczeństwa, jeśli pojawi się więcej technologii deepfake, to aby temu zapobiec będzie tworzonych więcej systemów do wykrywania, co z kolei może wywołać błędne koło i potencjalnie spowodować więcej szkód.

Istnieje kilka wskazówek, aby lepiej zidentyfikować deepfake:

  • Obecne filmy deepfake mają problemy z realistyczną animacją twarzy, a rezultatem jest wideo, w którym osoba nigdy nie mruga lub mruga zbyt często lub nienaturalnie.
  • Szukaj problemów ze skórą lub włosami albo twarzami, które wydają się bardziej rozmyte niż otoczenie, w którym się znajdują. Ostrość może wyglądać nienaturalnie.
  • Czy oświetlenie wygląda nienaturalnie? Często algorytmy deepfake zachowują oświetlenie klipów, które były używane jako modele dla fałszywego wideo, co słabo pasuje do oświetlenia w docelowym filmie.
  • Dźwięk może nie pasować do osoby, zwłaszcza jeśli wideo zostało sfałszowane, ale oryginalny dźwięk nie został tak starannie przerobiony.

Czy deepfake jest legalne?

Obecnie każdy może za pomocą aplikacji, czy filtra na tiktoku wcielić się w gwiazdę hollywood i jest to w pełni legalne, jeśli używamy tego w celach prywatnych, a nie komercyjnych. Osoba używająca efekt techniki deepfake musi mieć na uwadze, że jej działanie może naruszać przepisy wielu różnych dziedzin prawa np. prawa cywilnego, prawa autorskiego, przepisów chroniących dane osobowe czy prawa karnego.

Deepfake, czyli manipulacja multimediów przy użyciu sztucznej inteligencji w celu tworzenia fałszywych treści, nie jest legalna we wszystkich przypadkach. Z jednej strony, technologia ta może być używana w celach artystycznych lub edukacyjnych, w takim przypadku mogą istnieć wyjątki od prawa autorskiego lub zasady fair use. Z drugiej strony, tworzenie deepfake’ów w celu oszustwa lub szkodzenia komuś może prowadzić do naruszenia prawa cywilnego, karnego lub prywatności. W niektórych krajach wprowadzono już przepisy prawne dotyczące deepfake’ów i manipulacji multimediów, mające na celu zapobieganie nielegalnym działaniom. W każdym przypadku należy dokładnie przeanalizować, czy dana czynność jest zgodna z prawem i etyką.

Jak rozpoznać Deep fake?

Rozpoznanie deepfake’u może być trudne, ponieważ fałszywe treści mogą wyglądać bardzo realistycznie i być trudne do odróżnienia od oryginału. Niemniej jednak, istnieją pewne wskazówki, które mogą pomóc w wykryciu deepfake’u:

  1. Sprawdź źródło – upewnij się, że źródło treści jest wiarygodne i zaufane, a jeśli coś wydaje Ci się podejrzane, spróbuj znaleźć inne źródła potwierdzające informacje.
  2. Analiza ustawień wideo – w przypadku deepfake’u, ustawienia wideo mogą być zmienione i niezgodne z oryginalnym nagraniem. Można zwrócić uwagę na takie elementy jak jakość obrazu, perspektywa, oświetlenie, ruch postaci, tło, czy też nagrania dźwięku i porównać je z oryginałem.
  3. Analiza ruchu wideo – deepfake może zawierać sztuczne ruchy lub nierealistyczne gesty, więc warto zwrócić uwagę na szczegóły takie jak mimika twarzy, ruchy oczu, gesty rąk czy też sposób poruszania się postaci.
  4. Wykorzystanie narzędzi do rozpoznawania deepfake’u – istnieją specjalne narzędzia online i aplikacje mobilne, które mogą pomóc w wykryciu deepfake’u. Jednym z takich narzędzi jest np. Sensity AI Deepfake Detection.
  5. Ostatnio, ale równie ważne, bądź ostrożny i zachowaj zdrowy sceptycyzm – jeśli coś wydaje Ci się podejrzane lub nierealistyczne, to prawdopodobnie takie jest.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Podsumowanie

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Deepfake – jak AI generuje fałszywe obrazy?

Napisz w komentarzu.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 111

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!