CRO – optymalizacja konwersji (dobre praktyki i przyk艂ady)

design thinking
Metoda Design Thinking Process i jej wp艂yw na konwersje [CRO]
30 kwietnia, 2022
jak zwi臋kszy膰 spzeda偶 w sklepie intenretowym konwersje
Jak zwi臋kszy膰 konwersj臋 na stronie www i landing page’u?
1 maja, 2022
jak zwi臋kszy膰 spzeda偶 w sklepie intenretowym konwersje

CRO – optymalizacja konwersji (dobre praktyki i przyk艂ady)

Bez wzgl臋du na to, jak u偶yteczny jest Tw贸j produkt ecommerce, produkt SaaS, czy us艂uga, to ni jest to wiele wart, je艣li nie mo偶esz sk艂oni膰 ludzi do zakupu, czy subskrypcji.

Cech膮 wyr贸偶niaj膮c膮 firmy kt贸ra dzia艂a online jest to, 偶e produkt jest kupowany i dost臋pny w internecie. I to na stronach internetowych potencjalni klienci zaczynaj膮 ocenia膰 produkt i ostatecznie podejmuj膮 decyzj臋, czy zosta膰 klientem, czy nie.

We藕 pod uwag臋, 偶e znaczna liczba klient贸w (chyba 偶e produkt jest wy艂膮cznie zorientowany na przedsi臋biorstwo) nale偶y do grupy os贸b prywatnych, lub ma艂ych i 艣rednich firm, wtedy wi臋c odpowiedzialno艣膰 jaka spoczywa na Tobie odno艣nie CRO w generowaniu lead贸w staje si臋 oczywista.

Wsp贸艂czynnik konwersji staje si臋 w贸wczas kluczowym czynnikiem decyduj膮cym o rozwoju biznesu. Na tym polega potrzeba ci膮g艂ej optymalizacji.

Jako inteligentna osoba 艂atwo zdasz sobie spraw臋 偶e r贸偶nica pomi臋dzy 1 a 5% jest olbrzymia. Zobacz jak wygl膮da statystyka:

CRO konwersje optymalizacja konwersji
藕r贸d艂o:wordstream

W tym po艣cie zebrali艣my najwa偶niejsze wskaz贸wki dotycz膮ce optymalizacji wsp贸艂czynnika konwersji, kt贸re pomog膮 Ci rozpocz膮膰 optymalizacj臋 witryny.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Co to jest CRO

CRO z angielskiego to conversion rate optimization, czyli wsp贸艂czynnik optymalizacji konwersji.

Strona g艂贸wna

Wi臋kszo艣膰 odwiedzaj膮cych, kt贸rzy przegl膮daj膮 witryn臋, najpierw trafia na stron臋 g艂贸wn膮. Strona g艂贸wna to miejsce, w kt贸rym odwiedzaj膮cy wyrabiaj膮 sobie opini臋 o sklepie www i produkcie.

Strona g艂贸wna to miejsce, w kt贸rym podajesz odwiedzaj膮cym przekonuj膮cy pow贸d, aby zrozumieli, czy produkt/rozwi膮zanie jest dla nich, i przenosisz ich dalej w d贸艂 艣cie偶ki.

Poni偶ej znajduj膮 si臋 wskaz贸wki, kt贸re pomog膮 Ci ulepszy膰 swoj膮 stron臋 g艂贸wn膮.

Zachowaj przejrzyst膮 propozycj臋 warto艣ci

Twoja strona g艂贸wna daje Ci mo偶liwo艣膰 pozycjonowania Twojej marki/produktu przed potencjalnymi klientami. Odwiedzaj膮cy wchodz膮cy na Twoj膮 stron臋 g艂贸wn膮 powinni natychmiast zidentyfikowa膰 warto艣膰, jak膮 oferuje im Tw贸j produkt.

Twoja strona g艂贸wna powinna jasno i zwi臋藕le przedstawia膰 propozycj臋 warto艣ci Twojego produktu.

Dobra propozycja warto艣ci jest wyra藕na 鈥 sprowadza si臋 do zaledwie kilku s艂贸w 鈥 i ma du偶y wp艂yw na leady. Tekst uzupe艂niaj膮cy musi by膰 r贸wnie偶 kr贸tki, aby skutecznie rozwija膰 koncepcje jakie przekazuje propozycja warto艣ci.

Cz臋sto dobrze si臋 sprawdza, gdy strona g艂贸wna wykorzystuje obrazy z prawdziwego 偶ycia Twojej firmy, lub u偶ywanie produktu, dostarczaj膮c dalszego kontekstu.

Wraz z jasn膮 propozycj膮 warto艣ci, strona g艂贸wna wyra藕nie musi zawiera膰 silne wezwanie do dzia艂ania (CTA), zach臋caj膮ce odwiedzaj膮cych do wypr贸bowania produktu ju偶 teraz.

Social proof: dow贸d spo艂eczny

Dow贸d spo艂eczny wprowadza efekt Bandwagon (owczego p臋du, kuli 艣nie偶nej) do praktyki.

Dow贸d spo艂eczny zawsze by艂 jedn膮 z obowi膮zkowych strategii w CRO. Pomaga przekona膰 odwiedzaj膮cych, 偶e inni, kt贸rzy ich lubi膮, ufaj膮, u偶ywaj膮 i (czasami) polecaj膮 produkt.

Istniej膮 r贸偶ne elementy dowodu spo艂ecznego, kt贸re mo偶esz zastosowa膰 na swojej stronie g艂贸wnej.

Lista du偶ych klient贸w

Powiedz odwiedzaj膮cym, 偶e do艂膮cz膮 do grona os贸b/firm kt贸re maj膮 艣wietne rezultaty i s膮 znane, je艣li wybior膮 Tw贸j produkt.

Poka偶 im list臋 najlepszych marek z Twojej bazy klient贸w.

Liczba u偶ytkownik贸w

Je艣li liczba Twoich u偶ytkownik贸w/klient贸w jest do艣膰 du偶a, dobrym pomys艂em jest umieszczenie jej na swojej stronie g艂贸wnej.

Referencje

Komu wolisz wierzy膰: firmie chwal膮cej si臋 w艂asnym produktem, czy osobie, kt贸r膮 znasz, doceniaj膮cej ten produkt?

Wi臋kszo艣膰 p贸jdzie tym drugim kierunku. Nowi odwiedzaj膮cy witryn臋 wierz膮, 偶e ludzie tacy jak oni b臋d膮 mieli bezstronn膮 opini臋 na temat produktu, a ich uznanie b臋dzie szczere.

Dodanie referencji znanych marek/osobisto艣ci do swojej strony g艂贸wnej sprawi, 偶e Twoja oferta b臋dzie bardziej wiarygodna.

Historie sukces贸w

Historie sukcesu daj膮 odwiedzaj膮cym wgl膮d w rzeczywiste scenariusze, w kt贸rych produkt mo偶e pom贸c im zrobi膰 co艣 lepszego. Pomagaj膮 odwiedzaj膮cym zwizualizowa膰 rol臋 produktu we w艂asnej strategii operacyjnej.

Historie sukcesu s膮 w szczeg贸lno艣ci skuteczne w przekonywaniu du偶ych (przedsi臋biorstw) i nie do ko艅ca ufaj膮cych Tobie os贸b.

U艂atw u偶ytkownikom rozpocz臋cie/zakup

Dobra strona g艂贸wna musi by膰 intuicyjna. Nie powinna pozwala膰 odwiedzaj膮cym w臋drowa膰 po zak艂adkach bez celu, ale dostarcza膰 im odpowiednich informacji i prowadzi膰 do korzystnego dzia艂ania (przy u偶yciu Twojego produktu).

Innymi s艂owy, u偶yj CTA. Ale Tw贸j call to action nie mo偶e by膰 byle jaki.

Aby odwiedzaj膮cy sp艂ywali po Twojej 艣cie偶ce zakupowej w d贸艂 lejka, potrzebujesz skutecznych CTA. Niezale偶nie od tego, czy wezwanie do dzia艂ania prowadzi do 鈥濨ezp艂atnej wersji pr贸bnej鈥, 鈥濳up teraz鈥 czy 鈥濸opro艣 o demo鈥, nale偶y je odpowiednio umie艣ci膰 na stronie g艂贸wnej.

Zastrze偶enie: nale偶y umieszcza膰 wezwania do dzia艂ania tylko wtedy, gdy wymaga ich strona g艂贸wna. Umieszczanie nadmiernych CTA na stronie g艂贸wnej w przeciwnym razie doprowadzi tylko do s艂abego UX.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Nie przyt艂aczaj swoich go艣ci

Umieszczenie zbyt du偶ej ilo艣ci informacji na stronie g艂贸wnej przyt艂oczy odwiedzaj膮cych. Podobnie jak m贸wienie wszystkiego o sobie na pierwszej randce.

Przyjrzyj si臋 uwa偶nie swojej stronie g艂贸wnej i zidentyfikuj sekcje i elementy, kt贸re nie s膮 zbyt przydatne. 鈥濩zy zamieszczasz na swojej stronie g艂贸wnej zbyt wiele tre艣ci kt贸re dotycz膮 funkcji Twojego produktu?鈥 Lub 鈥瀋zy u偶ywasz zbyt wielu referencji?鈥 Nie narzucaj si臋 odwiedzaj膮cym.

Opisy dzia艂ania Twoich produkt贸w, us艂ug

Masz wi臋c 艣wietn膮 stron臋 g艂贸wn膮, kt贸ra skutecznie zainteresuje odwiedzaj膮cych Twoim produktem. Mimo to odwiedzaj膮cy, kt贸rzy s膮 naprawd臋 zainteresowani Twoim produktem, chcieliby dowiedzie膰 si臋 wi臋cej o jego funkcjach, zanim podejm膮 jak膮kolwiek konkretn膮 decyzj臋.

Opisywanie funkcji produktu to miejsce, w kt贸rym mo偶esz si臋 pochwali膰 wprost co dajesz przysz艂ym klientom.

Daj podgl膮d funkcji

Co jest lepszego ni偶 czytanie o funkcjach produktu?

Ogl膮danie produktu w akcji.

Mo偶esz wspomnie膰 o ka偶dej funkcji swojego produktu na samej stronie g艂贸wnej, a nast臋pnie na podstronach. Podgl膮d wraz z opisem mo偶e pom贸c odwiedzaj膮cym dowiedzie膰 si臋, jak 艂atwy jest w u偶yciu produkt. Mo偶esz zaoferowa膰 wgl膮d w postaci obraz贸w, GIF-贸w lub kr贸tkich film贸w.

Spraw, aby Twoje funkcje by艂y oparte na korzy艣ciach

Zapewnienie odwiedzaj膮cym czystej wiedzy technicznej na temat funkcji Twojego produktu mo偶e przynie艣膰 efekt przeciwny do zamierzonego 鈥 nawet je艣li Twoja wy偶szo艣膰 nad konkurencj膮 opiera si臋 na jako艣ci wykonania czy technologii.

Techniczny 偶argon musisz zamieni膰 na prosty j臋zyk, ilustruj膮cy ko艅cowe korzy艣ci, jakie u偶ytkownicy otrzymaj膮 dzi臋ki funkcjom Twojego produktu. Nast臋pnie mo偶esz poprze膰 swoje s艂owa zaletami technicznymi, jakie posiada Tw贸j produkt.

Zapewnij 艂atw膮 nawigacj臋

W przypadku posiadania wielu produkt贸w w nawigacji musisz odpowiednio rozmie艣ci膰 kategorie, je艣li natomiast masz us艂ugi lub sprzedajesz ma艂o produkt贸w, albo dzia艂asz w modelu SaaS, to z pewno艣ci膮 chcia艂by艣 pochwali膰 si臋 ka偶d膮 jego funkcj膮 na swojej stronie internetowej.

Musisz jednak upewni膰 si臋, 偶e odwiedzaj膮cy maj膮 na uwadze wszystkie funkcje produktu.

Oferuj 艂atw膮 nawigacj臋 na swojej stronie funkcji, aby odwiedzaj膮cy zawsze mogli przechodzi膰 od jednej funkcji do drugiej (i z powrotem).

Strona cenowa

Podczas gdy strona g艂贸wna i strona funkcji odgrywaj膮 swoj膮 rol臋 w wywieraniu wp艂ywu na odwiedzaj膮cych, ostatecznie jest to strona z cenami, na kt贸rej potencjalni klienci podejmuj膮 najwi臋ksz膮 decyzj臋, czyli zakup. W przypadku Ecommerce, strona produktu zawiera w sobie wszystkie od tej pory omawiane, ale je艣li dzia艂asz w modelu us艂ug, lub saas to osoba przechodzi przez wszystkie etapy.

Poni偶sze wskaz贸wki maj膮 na celu optymalizacj臋 strony cenowej dla us艂ug, lub SaaS.

Pom贸偶 swoim go艣ciom wybra膰

Odwiedzaj膮cy przechodz膮cy na stron臋 z cenami powinni mie膰 mo偶liwo艣膰 natychmiastowego wyboru planu zakupu. Musisz wyra藕nie podzieli膰 swoje plany cenowe, aby ka偶dy odwiedzaj膮cy mia艂 tylko jeden plan odpowiadaj膮cy jego potrzebom i m贸g艂 go wyra藕nie zidentyfikowa膰.

Nast臋pnie mo偶esz osobno przetestowa膰 oferowane modu艂y produkt贸w wraz z ofert膮 typu 鈥瀢szystko w jednym鈥.

Kiedy u偶ytkownicy por贸wnuj膮 r贸偶ne plany cenowe dla produktu, patrz膮 na funkcje, kt贸re zawiera ka偶dy plan. Kiedy jednak wspomnisz o du偶ej li艣cie funkcji, z kt贸rych wiele jest wsp贸lnych dla wszystkich twoich plan贸w cenowych, to tylko mylisz u偶ytkownik贸w.

Niemniej jednak nadal istnieje rozwi膮zanie, je艣li masz wiele funkcji, kt贸re Twoim zdaniem ludzie rozwa偶膮 przed wyborem planu, mo偶esz wymieni膰 najwa偶niejsze funkcje na stronie z cenami i przej艣膰 do innej strony, podaj膮c pe艂n膮 list臋 funkcji.

FAQ: cz臋sto zadawane pytania

Przewiduj pytania, jakie odwiedzaj膮cy mog膮 mie膰 na temat Twoich plan贸w cenowych. Mo偶esz doda膰 ma艂膮 sekcj臋 FAQ na stronie z cenami i link do dedykowanej strony FAQ (je艣li j膮 masz).

Nie dawaj zbyt wielu wybor贸w

Jednym z najstarszych przykaza艅 dotycz膮cych CRO czyli optymalizacji wsp贸艂czynnika konwersji jest zminimalizowanie opcji nawigacji dla odwiedzaj膮cych, gdy s膮 na stronach transakcji. Istniej膮 r贸偶ne dowody, kt贸re 艣wiadcz膮 o sukcesie tej strategii. Zw艂aszcza witryny ecommerce (handlu elektronicznego) wykorzystuj膮 t臋 strategi臋 na swoich stronach p艂atno艣ci, aby powstrzyma膰 u偶ytkownik贸w przed opuszczeniem. Zauwa偶, na stronie p艂atno艣ci nie masz ju偶 rozbudowanego menu, aby u偶ytkownicy przypadkiem nie klikn臋li. Czyli 偶adnych rozpraszaczy!

Strona z cenami to r贸wnie wa偶na strona, na kt贸rej nie chcesz, aby odwiedzaj膮cy przechodzili na inne strony internetowe. Mo偶esz przetestowa膰 wersje A/B swojej strony cenowej, usuwaj膮c pasek nawigacyjny i sprawdzi膰, czy rzeczywi艣cie poprawia to wsp贸艂czynnik konwersji.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Teraz twoja kolej

Czy przegapili艣my jak膮艣 wa偶n膮 praktyk臋 CRO z punktu optymalizowania konwersji? Kt贸r膮 praktyk臋 osobi艣cie uwa偶asz za najlepsz膮?

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. CRO – optymalizacja konwersji (dobre praktyki i przyk艂ady)?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)