CRO – optymalizacja konwersji (dobre praktyki i przykłady)

design thinking
Metoda Design Thinking Process i jej wpływ na konwersje [CRO]
30 kwietnia, 2022
jak zwiększyć spzedaż w sklepie intenretowym konwersje
Jak zwiększyć konwersję na stronie www i landing page’u?
1 maja, 2022
jak zwiększyć spzedaż w sklepie intenretowym konwersje

CRO – optymalizacja konwersji (dobre praktyki i przykłady)

Bez względu na to, jak użyteczny jest Twój produkt ecommerce, produkt SaaS, czy usługa, to ni jest to wiele wart, jeśli nie możesz skłonić ludzi do zakupu, czy subskrypcji.

Cechą wyróżniającą firmy która działa online jest to, że produkt jest kupowany i dostępny w internecie. I to na stronach internetowych potencjalni klienci zaczynają oceniać produkt i ostatecznie podejmują decyzję, czy zostać klientem, czy nie.

Weź pod uwagę, że znaczna liczba klientów (chyba że produkt jest wyłącznie zorientowany na przedsiębiorstwo) należy do grupy osób prywatnych, lub małych i średnich firm, wtedy więc odpowiedzialność jaka spoczywa na Tobie odnośnie CRO w generowaniu leadów staje się oczywista.

Współczynnik konwersji staje się wówczas kluczowym czynnikiem decydującym o rozwoju biznesu. Na tym polega potrzeba ciągłej optymalizacji.

Jako inteligentna osoba łatwo zdasz sobie sprawę że różnica pomiędzy 1 a 5% jest olbrzymia. Zobacz jak wygląda statystyka:

CRO konwersje optymalizacja konwersji
źródło:wordstream

W tym poście zebraliśmy najważniejsze wskazówki dotyczące optymalizacji współczynnika konwersji, które pomogą Ci rozpocząć optymalizację witryny.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Co to jest CRO

CRO z angielskiego to conversion rate optimization, czyli współczynnik optymalizacji konwersji.

Strona główna

Większość odwiedzających, którzy przeglądają witrynę, najpierw trafia na stronę główną. Strona główna to miejsce, w którym odwiedzający wyrabiają sobie opinię o sklepie www i produkcie.

Strona główna to miejsce, w którym podajesz odwiedzającym przekonujący powód, aby zrozumieli, czy produkt/rozwiązanie jest dla nich, i przenosisz ich dalej w dół ścieżki.

Poniżej znajdują się wskazówki, które pomogą Ci ulepszyć swoją stronę główną.

Zachowaj przejrzystą propozycję wartości

Twoja strona główna daje Ci możliwość pozycjonowania Twojej marki/produktu przed potencjalnymi klientami. Odwiedzający wchodzący na Twoją stronę główną powinni natychmiast zidentyfikować wartość, jaką oferuje im Twój produkt.

Twoja strona główna powinna jasno i zwięźle przedstawiać propozycję wartości Twojego produktu.

Dobra propozycja wartości jest wyraźna — sprowadza się do zaledwie kilku słów — i ma duży wpływ na leady. Tekst uzupełniający musi być również krótki, aby skutecznie rozwijać koncepcje jakie przekazuje propozycja wartości.

Często dobrze się sprawdza, gdy strona główna wykorzystuje obrazy z prawdziwego życia Twojej firmy, lub używanie produktu, dostarczając dalszego kontekstu.

Wraz z jasną propozycją wartości, strona główna wyraźnie musi zawierać silne wezwanie do działania (CTA), zachęcające odwiedzających do wypróbowania produktu już teraz.

Social proof: dowód społeczny

Dowód społeczny wprowadza efekt Bandwagon (owczego pędu, kuli śnieżnej) do praktyki.

Dowód społeczny zawsze był jedną z obowiązkowych strategii w CRO. Pomaga przekonać odwiedzających, że inni, którzy ich lubią, ufają, używają i (czasami) polecają produkt.

Istnieją różne elementy dowodu społecznego, które możesz zastosować na swojej stronie głównej.

Lista dużych klientów

Powiedz odwiedzającym, że dołączą do grona osób/firm które mają świetne rezultaty i są znane, jeśli wybiorą Twój produkt.

Pokaż im listę najlepszych marek z Twojej bazy klientów.

Liczba użytkowników

Jeśli liczba Twoich użytkowników/klientów jest dość duża, dobrym pomysłem jest umieszczenie jej na swojej stronie głównej.

Referencje

Komu wolisz wierzyć: firmie chwalącej się własnym produktem, czy osobie, którą znasz, doceniającej ten produkt?

Większość pójdzie tym drugim kierunku. Nowi odwiedzający witrynę wierzą, że ludzie tacy jak oni będą mieli bezstronną opinię na temat produktu, a ich uznanie będzie szczere.

Dodanie referencji znanych marek/osobistości do swojej strony głównej sprawi, że Twoja oferta będzie bardziej wiarygodna.

Historie sukcesów

Historie sukcesu dają odwiedzającym wgląd w rzeczywiste scenariusze, w których produkt może pomóc im zrobić coś lepszego. Pomagają odwiedzającym zwizualizować rolę produktu we własnej strategii operacyjnej.

Historie sukcesu są w szczególności skuteczne w przekonywaniu dużych (przedsiębiorstw) i nie do końca ufających Tobie osób.

Ułatw użytkownikom rozpoczęcie/zakup

Dobra strona główna musi być intuicyjna. Nie powinna pozwalać odwiedzającym wędrować po zakładkach bez celu, ale dostarczać im odpowiednich informacji i prowadzić do korzystnego działania (przy użyciu Twojego produktu).

Innymi słowy, użyj CTA. Ale Twój call to action nie może być byle jaki.

Aby odwiedzający spływali po Twojej ścieżce zakupowej w dół lejka, potrzebujesz skutecznych CTA. Niezależnie od tego, czy wezwanie do działania prowadzi do „Bezpłatnej wersji próbnej”, „Kup teraz” czy „Poproś o demo”, należy je odpowiednio umieścić na stronie głównej.

Zastrzeżenie: należy umieszczać wezwania do działania tylko wtedy, gdy wymaga ich strona główna. Umieszczanie nadmiernych CTA na stronie głównej w przeciwnym razie doprowadzi tylko do słabego UX.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Nie przytłaczaj swoich gości

Umieszczenie zbyt dużej ilości informacji na stronie głównej przytłoczy odwiedzających. Podobnie jak mówienie wszystkiego o sobie na pierwszej randce.

Przyjrzyj się uważnie swojej stronie głównej i zidentyfikuj sekcje i elementy, które nie są zbyt przydatne. „Czy zamieszczasz na swojej stronie głównej zbyt wiele treści które dotyczą funkcji Twojego produktu?” Lub „czy używasz zbyt wielu referencji?” Nie narzucaj się odwiedzającym.

Opisy działania Twoich produktów, usług

Masz więc świetną stronę główną, która skutecznie zainteresuje odwiedzających Twoim produktem. Mimo to odwiedzający, którzy są naprawdę zainteresowani Twoim produktem, chcieliby dowiedzieć się więcej o jego funkcjach, zanim podejmą jakąkolwiek konkretną decyzję.

Opisywanie funkcji produktu to miejsce, w którym możesz się pochwalić wprost co dajesz przyszłym klientom.

Daj podgląd funkcji

Co jest lepszego niż czytanie o funkcjach produktu?

Oglądanie produktu w akcji.

Możesz wspomnieć o każdej funkcji swojego produktu na samej stronie głównej, a następnie na podstronach. Podgląd wraz z opisem może pomóc odwiedzającym dowiedzieć się, jak łatwy jest w użyciu produkt. Możesz zaoferować wgląd w postaci obrazów, GIF-ów lub krótkich filmów.

Spraw, aby Twoje funkcje były oparte na korzyściach

Zapewnienie odwiedzającym czystej wiedzy technicznej na temat funkcji Twojego produktu może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego — nawet jeśli Twoja wyższość nad konkurencją opiera się na jakości wykonania czy technologii.

Techniczny żargon musisz zamienić na prosty język, ilustrujący końcowe korzyści, jakie użytkownicy otrzymają dzięki funkcjom Twojego produktu. Następnie możesz poprzeć swoje słowa zaletami technicznymi, jakie posiada Twój produkt.

Zapewnij łatwą nawigację

W przypadku posiadania wielu produktów w nawigacji musisz odpowiednio rozmieścić kategorie, jeśli natomiast masz usługi lub sprzedajesz mało produktów, albo działasz w modelu SaaS, to z pewnością chciałbyś pochwalić się każdą jego funkcją na swojej stronie internetowej.

Musisz jednak upewnić się, że odwiedzający mają na uwadze wszystkie funkcje produktu.

Oferuj łatwą nawigację na swojej stronie funkcji, aby odwiedzający zawsze mogli przechodzić od jednej funkcji do drugiej (i z powrotem).

Strona cenowa

Podczas gdy strona główna i strona funkcji odgrywają swoją rolę w wywieraniu wpływu na odwiedzających, ostatecznie jest to strona z cenami, na której potencjalni klienci podejmują największą decyzję, czyli zakup. W przypadku Ecommerce, strona produktu zawiera w sobie wszystkie od tej pory omawiane, ale jeśli działasz w modelu usług, lub saas to osoba przechodzi przez wszystkie etapy.

Poniższe wskazówki mają na celu optymalizację strony cenowej dla usług, lub SaaS.

Pomóż swoim gościom wybrać

Odwiedzający przechodzący na stronę z cenami powinni mieć możliwość natychmiastowego wyboru planu zakupu. Musisz wyraźnie podzielić swoje plany cenowe, aby każdy odwiedzający miał tylko jeden plan odpowiadający jego potrzebom i mógł go wyraźnie zidentyfikować.

Następnie możesz osobno przetestować oferowane moduły produktów wraz z ofertą typu „wszystko w jednym”.

Kiedy użytkownicy porównują różne plany cenowe dla produktu, patrzą na funkcje, które zawiera każdy plan. Kiedy jednak wspomnisz o dużej liście funkcji, z których wiele jest wspólnych dla wszystkich twoich planów cenowych, to tylko mylisz użytkowników.

Niemniej jednak nadal istnieje rozwiązanie, jeśli masz wiele funkcji, które Twoim zdaniem ludzie rozważą przed wyborem planu, możesz wymienić najważniejsze funkcje na stronie z cenami i przejść do innej strony, podając pełną listę funkcji.

FAQ: często zadawane pytania

Przewiduj pytania, jakie odwiedzający mogą mieć na temat Twoich planów cenowych. Możesz dodać małą sekcję FAQ na stronie z cenami i link do dedykowanej strony FAQ (jeśli ją masz).

Nie dawaj zbyt wielu wyborów

Jednym z najstarszych przykazań dotyczących CRO czyli optymalizacji współczynnika konwersji jest zminimalizowanie opcji nawigacji dla odwiedzających, gdy są na stronach transakcji. Istnieją różne dowody, które świadczą o sukcesie tej strategii. Zwłaszcza witryny ecommerce (handlu elektronicznego) wykorzystują tę strategię na swoich stronach płatności, aby powstrzymać użytkowników przed opuszczeniem. Zauważ, na stronie płatności nie masz już rozbudowanego menu, aby użytkownicy przypadkiem nie kliknęli. Czyli żadnych rozpraszaczy!

Strona z cenami to równie ważna strona, na której nie chcesz, aby odwiedzający przechodzili na inne strony internetowe. Możesz przetestować wersje A/B swojej strony cenowej, usuwając pasek nawigacyjny i sprawdzić, czy rzeczywiście poprawia to współczynnik konwersji.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Teraz twoja kolej

Czy przegapiliśmy jakąś ważną praktykę CRO z punktu optymalizowania konwersji? Którą praktykę osobiście uważasz za najlepszą?

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. CRO – optymalizacja konwersji (dobre praktyki i przykłady)?

Napisz w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)