Call to action button – jak stworzyć skuteczne wezwanie do działania

Jak zrobić dobry Brand Marketing (agencja odpowiada)
31 sierpnia, 2021
Galeria google i zdjęcia google grafiki
31 sierpnia, 2021
Call to action

Najczęstsze call-to-action to sprawdź, teraz, dodaj do koszyka, kup. Skuteczne cta to dopełnienie jeśli content promuje sklep internetowy.

Zwiększa klikalność i powoduje wiele akcji w social media w stosunku do Twojej oferty. Każdy internauta wpływa na współczynnik klikalności. Więc jeśli chcesz stworzyć skuteczne call to action żeby podnieść liczbę sprzedaży, dodania produktu do koszyka, czy zapisania się do newslettera to niezbędny jest wysoki ctr jaki możesz osiągnąć używając testy a/b, badając skuteczność określonego działania. Wiele osób zaleca cta w pierwszej osobie, ale musisz to u siebie przetestować. Kolejna kwestia, przycisk lub link.
Więc w tym wpisie nauczysz się jak tworzyć skuteczne cta na stronach, poznasz przykłady cta i jak badać wpływ skuteczności cta na konwersję.Miłej lektury!

Co to jest call to action

Jeżeli posiadamy własną witrynę w internecie, to zapewne chcemy, aby każda odwiedzająca nas osoba wykonała daną czynność. Z pomocą przychodzą nam tutaj różnego rodzaju przyciski i odnośniki, powinny mieć one formę wezwania do akcji (odwiedzający stronę musi wiedzieć co ma zrobić), najlepiej jakby takie odnośniki miały przejrzysty wygląd i jasno taktowały o wymaganej akcji. Przykłady takich odnośników to na przykład: Kliknij tutaj! Pobierz już teraz! Wejdź i nie czekaj!. Odnośniki takie to tak zwane ,,Call to action” (CTA), czyli wezwanie do akcji.
Pod przyciskiem call to action należy ukryć odnośnik do strony do której pragniemy sprowadzić ruch. Odnośnik taki może być przekierowaniem do akcji, która ma zapewnić nam jakiś zysk, na przykład oferty afiliacyjnej lub po prostu pobrania pliku. Zastosowanie techniki call to action jest bardzo szerokie i daje nam wiele możliwości zachęcenia użytkownika do wykonania pożądanej przez nas akcji, a tym samym pozyskiwaniu ruchu na innych stronach.
Wydaje się, że używanie zwrotów call to action to mały szczegół, w rzeczywistości jest to bardzo ważny element stron internetowych, to właśnie on zachęca i sprowadza ruch na naszą, na przykład stronę sprzedażową (może to być sklep) tak zwany Landing Page (LP).

Call to action button cta

Dlaczego Call to Action jest takie ważne?

Od wielu lat wiadomo, że pokazywanie potencjalnemu klientowi w jak najprostszy sposób co po kolei musi zrobić prowadzi do zwiększenia konwersji. Prowadzenie użytkownika za rączkę stwarza znacznie większą szansę na to, że podejmie on daną akcję CTA i tym samym spełni nasze oczekiwania.


Wezwanie do akcji można w takim razie porównać do drogowskazu, który dokładnie mówi nam w którą stronę mamy podążać aby osiągnąć jakiś cel, w tym przypadku nie jest to dojechanie do danej miejscowości, tylko na przykład skorzystanie z usługi zakupowej.

No dobrze ale jeżeli mamy zrobioną przejrzystą i piękną stronę internetową to oznacza że nie muszę stosować techniki call to action, prawda?


Niestety nie, nawet jeżeli nasza strona jest najlepiej zrobioną stroną w całym internecie, to bez różnego rodzaju wezwań do akcji strona ta najzwyczajniej w świecie nie będzie konwertować. Warto więc zadbać aby na każdej naszej witrynie znajdowała się wystarczająca liczba wezwań do działania.


Jeżeli dotychczas pojęcie call to action było da ciebie czymś obcym i nie stosowałeś go u siebie, to po zmianie tego z pewnością szybko zauważyć korzystną różnicę.


Wezwania takie nie służą tylko i wyłącznie do zachęcenia użytkowników do kliknięcia w dany link, mogą być też wykorzystywany na naszej ścieżce zakupowej.


Jeżeli klient doda już nasz produkt do swojego koszyka, to w przejrzysty sposób musimy go pokierować co ma robić dale, czy ma kontynuować swoje zakupy, czy raczej przejść jeszcze do naszej oferty i dodać więcej rzeczy do koszyka, aby na przykład otrzymał darmową dostawę.


Przy wejściu w koszyk, klient także musi być jasno informowany jaki następny krok musi wykonać aby sfinalizować swój zakup.


Można więc stwierdzić, że cała filozofia call to action to nic innego jak pokazywanie użytkownikowi krok po kroku co ma zrobić aby wykonać dane działanie. Bez tej taktyki strona najzwyczajniej w świecie nie będzie dobrze konwertować ruchu na zysk.

Także gdzie można jeszcze stosować call to action?


Tak na prawdę wszędzie gdzie wymagamy od użytkownika wykonania konkretnej akcji; najczęściej CTA wykorzystuje się na stronach internetowych i kampaniach opartych o e-mailing.


Niektórzy używają je nawet w mediach społecznościowych w publikowanych postach, aby zwiększyć na przykład liczbę polubień, obserwacji albo po prostu zachęcić ludzi do wejścia na daną stronę. Wszystko zależy od naszej wyobraźni.


Co do celów wykorzystania CTA to są one różne, na przykład:

  • zapisanie się na jakiś kurs lub webinar,
  • przejście do oferty sklepu,
  • pobranie pliku,
  • wezwanie do kontaktu,
  • wypełnienie formularza lub ankiety
  • rejestracja na portalu.
    Jak widzimy wezwania do akcji możemy zastosować dosłownie wszędzie i odnośnie wszystkiego.
    Dlaczego ludzie to robią?
    Bo po prostu to działa! Nie możemy liczyć na to że klient bez jasnych wskazówek wykona pożądane działanie. Użytkownik to nie wróżka, nie przeczyta nam w myślach co chcemy aby uczynił w danym momencie ścieżki sprzedażowej.

Jeżeli chcemy zastosować tę metodę na swojej witrynie musimy wiedzieć jak.
Stworzenie wezwania do akcji nie jest specjalnie trudne, ale nie ma określonej reguły jak to robić, są jedynie wskazówki.


Wiadomo od dawna, że nie każdy tekst zachęcający do podjęcia działania będzie konwertował ruch tak samo, ważne aby był on dopasowany do naszej grupy odbiorców. Klienci muszą czuć, że tekst ten jest napisany specjalnie dla nich/ że mówi on bezpośrednio do nich.


Aby znaleźć idealne wezwanie, należy testować różne możliwości i obserwować statystyki.

Warto zadbać aby przekaz był prosty i jasny.


Wiele osób komplikuje sprawę i dodaje zbędny tekst. Sformułowanie musi być proste i nie może stwarzać żadnych wątpliwości co do wymaganego działania. Więc przycisk wymagający zakupienia produktu powinien nosić nazwę “KUP” lub “Dodaj do koszyka”, w następnych krokach przyciski z tekstem “Zamawiam”, “Płacę”. Jak widać nie jest to trudne, a pozwala osiągać o wiele większe wyniki sprzedażowe.

Warto zadbać aby przycisk wzbudzał zaufanie wśród czytelników. Przyciski typu “Kliknij” mimo przejrzystego i ładnego wyglądu nie wzbudzają niestety zbyt wiele zaufania, użytkownik kojarzy takie przyciski z przekierowaniem do oferty, która może nam zainfekować sprzęt jakimś wirusem. My jako twórca takiego przycisku wiemy, że takie coś się nie stanie, jednak potencjalnie zainteresowany użytkownik takiej wiedzy nie posiada. Użytkownik musi wiedzieć co czeka go po kliknięciu w dany przycisk, dobre wezwanie do akcji to na przykład “Przejdź do koszyka” (jasno informuje nas o tym gdzie po kliknięciu się znajdziemy).

W CTA warto nie wspominać o działaniach jakie użytkownik będzie musiał wykonać po wejściu na daną stronę, oznacza to że przycisk “wprowadź dane do przelewu online” nie będzie zbytnio zachęcający dla użytkownika, przez myśli użytkownika, że będzie to bardzo skomplikowana czynność, która zajmie mu dużo czasu. Zamiast takiego przycisku możemy użyć na przykład frazę “Zapłać”, jest ona prosta i przejrzysta, a także nie wzbudza niepokoju i zbędnego myślenia o złożoności procesu.

O czym warto jeszcze pamiętać? Sam przycisk CTA nie wystarczy, musi on posiadać wszędzie dookoła siebie tekst zachęcający do kliknięcia w przycisk. Tekst musi być atrakcyjny dla użytkowników i jasno musi mówić o korzyściach płynących ze skorzystania z oferty. W tekstach takich warto wykreować w ludziach potrzebę, która może zostać zaspokojona po kliknięciu w przycisk z napisem jasno mówiącym że to właśnie tutaj użytkownik ma kliknąć.

Poza dobrze napisanym tekstem sprzedażowym kreującym potrzebę skorzystania z oferty, warto zadbać o prawidłowe rozmieszczenie i wyeksponowanie przycisku call to action, aby nie został on pominięty w odmętach tekstu.


Wręcz zabronionym działaniem jest umieszczanie przycisku na samym dole strony, sprawia to, że użytkownik aby móc z niego skorzystać musi przekopać całą stronę aż dojdzie do samego końca artykułu i może kliknie w docelowy przycisk.


Najlepiej jest umieszczać wezwanie do działania na górze strony, aby użytkownik nie musiał przewijać obszernego tekstu, aby dokopać się do oferty w którą chcemy żeby kliknął. Jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ wiele użytkowników wchodzi na stronę i czyta tylko to co widać bez przewijania strony, więc jeżeli nie będzie tam naszego CTA to po prostu potencjalny klient w niego nie wejdzie.


Forma CTA powinna jasno mówić użytkownikowi, że można w nią kliknąć, warto więc zadbać o to aby pożądana akcja była umieszczona w grafice, która będzie się wyróżniać i przypominać przycisk.


Tekst w przycisku można sformułować w pierwszej osobie liczby pojedynczej, co w niektórych przypadkach pozwala znacznie zwiększyć konwersję. Wokół CTA powinno być wystarczająco dużo przestrzeni aby nie zaginął on na naszej stronie, co groziło by pominięciem go i nie spełnienia wymaganego działania.

Trzeba pamiętać aby jedna oferta zawierała jedno CTA, pozwala to uniknąć zbędnego zamieszania, gdy pododajemy dużo różnych CTA to użytkownik będzie czuł się zagubiony i nie kliknie w żaden z nich.


Jedno CTA nie oznacza jednak, że ma być ono zawarte na naszej stronie tylko raz, wręcz przeciwnie. Możemy jedno wezwanie do akcji umieszczać w różnych częściach naszej strony, aby użytkownik nie ważne w którym miejscu się znajdując mógł kliknąć w stworzony odnośnik.

Wezwanie do akcji powinno być krótki, czyli powinno zawierać od dwóch do maksymalnie 4 słów, wpływa to na jego przejrzystość i lepszą konwersję. W projektowaniu takich odnośników unikać należy oklepanych sformułowań typu “Kliknij!”, nie mówią one zbyt wiele o ofercie czekającej po drugiej stronie, a co ważniejsze nie wzbudzają one zainteresowania wśród użytkowników.

Pamiętaj!

Zawsze po zaprojektowaniu strony, zanim ją opublikujesz sprawdź czy wszystko działa poprawnie (czy nasze odnośniki przekierowują na istniejącą stronę na którą zamierzaliśmy odesłać użytkownika). Szkoda tracić potencjalnego klienta, który wejdzie na naszą stronę, będzie chciał obejrzeć naszą ofertę, a jego oczom ukaże się błąd dotyczący nieistniejącej strony www. Taki użytkownik raczej nie wróci na naszą stronę w celu ponownego sprawdzenia poprawności przekierowania. Takim prostym sposobem możemy stracić dużo potencjalnych klientów.

Na koniec warto dodać, aby cały czas monitorować działanie naszej witryny, a także miejsca w które użytkownik najczęściej klika. Możemy wtedy modyfikować stronę i ją ulepszać aby coraz lepiej konwertowała i przynosiła nam upragnione zyski.

Teraz gdy wiesz już co to jest Call to action i jak ono działa, z pewnością będziesz chciał zastosować te metodę na własnej stronie. Jeżeli to uczynisz to możesz być pewny drastycznego podniesienia konwersji na witrynie, a co za tym idzie zysków produkowanych przez twoją stronę.

Jaki masz swój ulubiony przycisk call to action?

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)