Automatyzacja marketingu internetowego – co to jest Marketing Automation

Wezwanie do dzia艂ania
Wezwanie do dzia艂ania – jak skutecznie zwi臋ksza膰 sprzeda偶 i konwersje
6 maja, 2022
CTR Google Ads
CTR -Co to jest wska藕nik Click-through rate? (jak obliczy膰)
6 maja, 2022
Marketing Automation
Automatyzacja marketingu

Automatyzacja marketingu internetowego – co to jest Marketing Automation

Ilo艣膰 danych online ro艣nie w olbrzymim tempie. Co wi臋c najlepiej z tym fantem zrobi膰? Jako marketerzy, jak mo偶emy to wykorzysta膰 na nasz膮 korzy艣膰? Takie pytania doprowadzi艂y do 鈥嬧媝owstania automatyzacji marketingu.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Czym jest automatyzacja marketingu?

M贸wi膮c najpro艣ciej, automatyzacja marketingu (z ang marketing automation) odnosi si臋 do praktyki wykorzystywania oprogramowania do automatyzacji powtarzalnych zada艅 marketingowych. Odbywa si臋 to z dw贸ch g艂贸wnych powod贸w.

Po pierwsze, aby zwi臋kszy膰 wydajno艣膰 zespo艂贸w marketingu i sprzeda偶y oraz po drugie aby wzbogaci膰 do艣wiadczenia klient贸w poprzez efektywne zaanga偶owanie.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Dzi艣 maszyny mog膮 przeszukiwa膰 miliardy danych w ci膮gu kilku sekund. Platformy i technologie do automatyzacji marketingu maj膮 niemal niesko艅czon膮 zdolno艣膰 rozumienia informacji i docierania do klient贸w za pomoc膮 automatycznych wiadomo艣ci za po艣rednictwem poczty e-mail, reklam, sieci i medi贸w spo艂eczno艣ciowych.

Do czego s艂u偶y automatyzacja marketingu?

Od marketingu e-mailowego i marketingu w mediach spo艂eczno艣ciowych po kampanie reklamowe i powiadomienia push; marketing automation jest coraz cz臋艣ciej wykorzystywany do automatyzacji i usprawnienia codziennych proces贸w i zada艅 marketingowych. Poza tym automatyzacja marketingu pomaga 艣ledzi膰 i analizowa膰 zachowanie klient贸w w Internecie i wzorce zakupowe. Mo偶e to by膰 nast臋pnie wykorzystane do segmentacji docelowych odbiorc贸w, a nast臋pnie dostarczania spersonalizowanych komunikat贸w.

Korzy艣ci z automatyzacji marketingu

Spersonalizowane do艣wiadczenie klienta

Przechwytuj膮c odpowiednie dane z kana艂贸w marketingowych, kt贸re pomagaj膮 analizowa膰 zachowania klient贸w, automatyzacja marketingu pomaga w dostarczaniu dostosowanych tre艣ci ka偶demu kupuj膮cemu we w艂a艣ciwym czasie.

Zwi臋kszona wydajno艣膰 i kreatywno艣膰

Tw贸j zesp贸艂 nie musi skupia膰 si臋 na nudnych i powtarzalnych zadaniach, kt贸re mog膮 by膰 zaplanowane do wykonania przez platform臋 do automatyzacji marketingu. Mog膮 skierowa膰 wi臋c ca艂膮 swoj膮 uwag臋 na wymy艣lanie bardziej kreatywnych pomys艂贸w marketingowych, co z kolei zwi臋ksza wydajno艣膰 Twojego zespo艂u i zapewnia lepsze wyniki.

Lepsze utrzymanie klient贸w

Mo偶esz zaufa膰 narz臋dziom do automatyzacji marketingu, kt贸re zapewni膮 bezproblemow膮 obs艂ug臋 klienta. Olbrzymim plusem jest mnogo艣膰 sposob贸w aby 艂膮czy膰 si臋 z kupuj膮cymi za po艣rednictwem wielu kana艂贸w podczas ich podr贸偶y zakupowej i utrzymywa膰 wysokie zaanga偶owanie w nasze posty i tre艣ci. A je艣li klient ma 艣wietne do艣wiadczenia i kontakt z Twoimi mediami i procesem zakupowym, a co najwa偶niejsze jest zadowolony z produkt贸w to istnieje wysoka szansa 偶e stanie si臋 ewangelista marki.

Rozw贸j e-mail marketingu, CRM i SaaS

Pocz膮tki systemu CRM to lata 80-te XX wieku. Wkr贸tce potem pojawi艂y si臋 programy do obs艂ugi klienta, serwis i zarz膮dzania sprzeda偶膮 i innymi wa偶nymi funkcjami. Niestety jak na tamte czasy, tego typu oprogramowanie by艂o bardzo drogie i dlatego u偶ywa艂o je bardzo ma艂o firm.

W roku 1992 roku powsta艂a firma Unica, kt贸ra stworzy艂a oprogramowanie marketingowe do analityki internetowej, kt贸re upraszcza艂o zrozumienie danych. Pod koniec lat 90. Hotmail zacz膮艂 oferowa膰 bezp艂atne us艂ugi e-mail.

Do tego zacz臋艂y powstawa膰 wyszukiwarki takie jak google, czy Yahoo.

W okolicy roku 2000 powsta艂o Salesforce.com i to nie w modelu jednorazowej olbrzymiej p艂atno艣ci, a raczej w modelu subskrypcyjnym. Inne firmy z bran偶y posz艂y za ich przyk艂adem. W rezultacie platformy marketingowe i systemy CRM do zarz膮dzania klientami sta艂y si臋 znacznie ta艅sze. Salesforce przebudowa艂 bran偶臋 dzi臋ki bardziej spostrzegawczemu modelowi biznesowemu, co zaowocowa艂o pojawieniem si臋 SaaS 鈥 Software as a Service.

P贸藕niej pojawi艂o si臋 SEO

W 1995 roku kiedy kr贸lowa艂a wyszukiwarka Yahoo! wyniki wyszukiwania by艂y uporz膮dkowane alfabetycznie. Termin 鈥瀘ptymalizacja wyszukiwarek czyli SEO鈥 zosta艂 spopularyzowany w 1997 roku, kiedy Google wprowadzi艂o swoj膮 wyszukiwark臋 z z go艂a innym algorytmem ni偶 yahoo. Google stworzy艂o r贸wnie偶 鈥濸ageRank鈥 jako metryke do oceniania rankingu stron.

Nast臋pnie SEO’wcy zacz臋li pozycjonowa膰 si臋 wed艂ug liczby link贸w, co zapocz膮tkowa艂o now膮 epidemi臋 spamu. W tamtych latach, kiedy SEO by艂o w swoim prymitywnym stadium, ludzie zacz臋li nadu偶ywa膰 upychania s艂贸w kluczowych (keyword stuffing), umieszczaj膮c dodatkowo spamerskie linki zwrotne, aby uzyska膰 wy偶sze rankingi wyszukiwania.

W 2005 roku pojawi艂 si臋 Google Analytics i wszystko zacz臋艂o si臋 zmienia膰. Praktyki SEO r贸wnie偶 sta艂y si臋 bardziej skomplikowane. W tym samym czasie Google zacz臋艂o wprowadza膰 spersonalizowane wyniki wyszukiwania.

W 2010 roku nast膮pi艂a ogromna zmiana, kiedy Google wprowadzi艂o update’y w swoim algorytmie, eliminuj膮c „nadmiern膮 optymalizacj臋”. Mia艂o to ogromny wp艂yw na spos贸b, w jaki strony by艂y od teraz indeksowane.

Zacz臋艂a si臋 pojawia膰 automatyzacja marketingu w mediach spo艂eczno艣ciowych

Uwa偶a si臋 偶e pierwszym portalem portal spo艂eczno艣ciowym by艂o Geocities, kt贸re powsta艂o w 1994 roku. Umo偶liwia艂o u偶ytkownikom tworzenie w艂asnych stron internetowych i grupowanie ich w miasta na podstawie tre艣ci na stronie.

W 1997 roku powsta艂 portal 鈥濻ix Degrees鈥. Ludzie mogli tu tworzy膰 swoje profile i utrzymywa膰 kontakt ze znajomymi.

Nast臋pnie wkroczyli艣my w sfer臋 komunikator贸w internetowych. Komunikator internetowy AQL, Yahoo Messenger a w Polsce pami臋tne Gadu-Gadu.

Facebook powsta艂 w 2004 roku, a wkr贸tce potem YouTube (2005 rok, Twitter (2006), Tumblr (2007), Instagram (2010) i Snapchat (2011). Obecnie kr贸lem jest chyba tiktok pod wzgl臋dem viralowo艣ci.

Teraz wiele kampanii marketingowych mo偶na zaplanowa膰 na r贸偶nych platformach za pomoc膮 jednego pulpitu nawigacyjnego, a reklamy mo偶na zautomatyzowa膰 za pomoc膮 Google Ads, Yahoo, Bing, Facebook Instagram Ads itp.

Marketing przychodz膮cy, a automatyzacja

Marketing przychodz膮cy (z ang. Inbound marketing) to strategia marketingowa, kt贸ra 艂膮czy wszystkie powy偶sze elementy. Obejmuje platformy CRM, SEO, aplikacje, marketing e-mailowy, media spo艂eczno艣ciowe i blogowanie.

Aby wszystko u艂atwi膰, platformy zacz臋艂y usprawnia膰 ca艂y proces marketingowy. Aby upro艣ci膰 te zadania, powsta艂a w艂a艣nie automatyzacja marketingu. Dzi臋ki temu firmy zacz臋艂y gromadzi膰 ogromne zbiory danych.

Dzisiejsza automatyzacja marketingu obraca si臋 wok贸艂 optymalizacji i doskonalenia obs艂ugi klienta poprzez automatyzacj臋 ka偶dego zadania, kt贸re mo偶e poprawi膰 wydajno艣膰. Koncentruje si臋 to na zmniejszeniu punkt贸w w kt贸rych tracimy klient贸w i na polepszaniu interakcji kupuj膮cych z Twoj膮 firm膮 i utrzymywaniu z nimi sta艂ego kontaktu przez ca艂y okres ich zakupu.

Automatyzacja marketingu przyk艂ady

Przyjrzyjmy si臋 kilku zadaniom, kt贸re mo偶esz zautomatyzowa膰 i zmaksymalizowa膰 swoje dzia艂ania marketingowe:

Automatyzacja e-maili

Mo偶esz zautomatyzowa膰 wysy艂anie aktualizacji post贸w na blogu poczt膮 e-mail do czytelnik贸w, podobnie jak w przypadku RSS Push.

Podstawowa r贸偶nica miedzy wiadomo艣ciami push a email to wska藕nik otwieralno艣ci, dodatkowo push’e pojawiaj膮 si臋 natychmiast na ekranach urz膮dze艅.

Oferty na specjalne okazje

Jako marketer musisz pozosta膰 aktywny w 偶yciu swoich klient贸w, a 艣wietnym sposobem na to jest wykorzystanie r贸偶nych 艣wi膮t i okazji, np. urodzin, rocznic i festiwali, aby oferowa膰 specjalne zni偶ki i oferty. Co wi臋cej, za pomoc膮 takich kampanii mo偶esz tak偶e budowa膰 lepsze relacje z klientami.

艢wietnym sposobem jest zaplanowanie powiadomie艅 na p贸藕niej, dzi臋ki czemu nigdy nie przegapisz 偶adnej okazji. W wyznaczonym wcze艣niej terminie Twoja wiadomo艣膰 zostanie dostarczona do Twojego klienta. Dzi臋ki temu nie tylko zaobserwujesz zwi臋kszone zaanga偶owanie klient贸w, ale tak偶e lepsz膮 zbudujesz 艣wiadomo艣膰 marki.

Powiadomienia

Wchodzi to cz臋艣ciowo w wymienione wcze艣niej powiadomienia emailowe i push. Mo偶esz to robi膰 aby Twoi subskrybenci byli zawsze na bie偶膮co z Twoim blogiem, a tak偶e mogli dowiedzie膰 si臋, co nowego u Ciebie s艂ycha膰. Mo偶esz tak偶e zautomatyzowa膰 nowe aktualizacje post贸w dla subskrybent贸w. Troch臋 wi臋cej o push’ach:

  • Push: wysy艂a powiadomienie push do subskrybent贸w Twojego bloga w momencie dodania nowego posta. Tytu艂 bloga jest traktowany jako nag艂贸wek powiadomienia, a pierwsze znaki tre艣ci staj膮 si臋 wiadomo艣ci膮 powiadomienia. Mo偶esz oczywi艣cie edytowa膰 szczeg贸艂y i zaplanowa膰 powiadomienie na p贸藕niej. Ta metoda jest skuteczna, poniewa偶 wiadomo艣膰 push pojawia si臋 na ekranach urz膮dze艅 u偶ytkownik贸w jako wiadomo艣ci zach臋caj膮c ich do klikni臋cia. W ten spos贸b znajdziesz bardziej zaanga偶owanych czytelnik贸w.

Wiadomo艣ci powitalne

Okej, za艂贸偶my 偶e kto艣 wybra艂 Tw贸j produkt/us艂ug臋, teraz pytanie co robisz nast臋pnie? Jak utrzymujesz komunikacj臋? Wysy艂anie automatycznej, ale spersonalizowanej wiadomo艣ci 鈥濿itamy w naszej rodzinie鈥 to 艣wietny spos贸b na natychmiastowe nawi膮zanie kontaktu z go艣ciem, kt贸ry w艂a艣nie przekszta艂ci艂 si臋 w klienta lub subskrybenta.

W wiadomo艣ci powitalnej mo偶esz zapyta膰 ich o ocen臋 procesu zakupowego, zainteresowania. Mo偶esz tak偶e przekaza膰 im istotne aktualizacje, porozmawia膰 o tym, co oferujesz jako firma, lub po prostu pom贸c im zacz膮膰 korzystanie z produktu.

Marketing automation
Marketing automation (automatyzacja marketingu)

Przypomnienia

Je艣li Twoja firma uczestniczy, lub organizuje wydarzeniach, to warto zautomatyzowa膰 przypomnienia zamiast robi膰 to r臋cznie. Czy to zaproszenie, wiadomo艣膰 przed wydarzeniem lub po wydarzeniu; wysy艂anie przypomnie艅 we w艂a艣ciwym czasie to 艣wietny spos贸b na nawi膮zanie kontaktu. Mo偶esz z wyprzedzeniem zaplanowa膰, jak chcesz post臋powa膰 i co b臋dziesz wysy艂a膰.

Obs艂uga klienta

W dzisiejszych czasach jednym z najwi臋kszych sposob贸w na stracenie klienta jest zmuszanie go do czekania. Czy to obs艂uga klienta, czy zakupy…

Na szcz臋艣cie powsta艂y tzw. chatboty i na prawd臋 zrewolucjonizowa艂y spos贸b, w jaki marki komunikuj膮 si臋 z u偶ytkownikami, jednocze艣nie minimalizuj膮c ich czas oczekiwania.

Chatboty oszcz臋dzaj膮 czas i daj膮 艣wietne rezultaty.

Marketerzy i pracownicy dzia艂u obs艂ugi klienta mog膮 by膰 zwolnieni z konieczno艣ci zagl膮dania do przepe艂nionych skrzynek odbiorczych lub wykonywania rutynowych rozw贸j, czy wklejania gotowych odpowiedzi na wci膮偶 te same pytania. To 艣wietne medium do bezproblemowej komunikacji.

Maszyna czy cz艂owiek?

To tylko kilka z wielu zada艅, kt贸re s膮 obecnie zautomatyzowane przez marketer贸w. Jednak szybki wzrost automatyzacji marketingu nasuwa pytanie 鈥 czy automatyzacja marketingu zast膮pi ludzk膮 interakcj臋 i kreatywno艣膰?

Tempo, w jakim marketing automation wykorzystuje technologie takie jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe do budowania biznes贸w przysz艂o艣ci jest naprawd臋 fascynuj膮ce. Od oferowania spersonalizowanych tre艣ci i dostarczania spersonalizowanych rekomendacji po zapewnianie pomocy podobnej do ludzkiej za po艣rednictwem chatbot贸w.

AI jest jednym z kluczowych filar贸w w definiowaniu solidnej strategii automatyzacji marketingu.

Po艂膮czenie sztucznej inteligencji z automatyzacj膮 marketingu pomaga marketerom naprawd臋 usprawni膰 dzia艂ania, zapewniaj膮c lepsz膮 obs艂ug臋 klienta, zwi臋kszaj膮c wydajno艣膰, publikuj膮c bardziej odpowiednie tre艣ci i nap臋dzaj膮c rozw贸j biznesu.

Jednak czy nie sprawia to, 偶e zastanawiasz si臋 nad niesko艅czonymi mo偶liwo艣ciami, jakie niesie ze sob膮 technologia? Bior膮c pod uwag臋 wszystkie post臋py, jedn膮 z onie艣mielaj膮cych obawy jest to, 偶e technologia przejmie miejsca pracy i potencjalnie wygra w bitwie 鈥瀋z艂owiek kontra maszyna鈥.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Znalezienie w艂a艣ciwej r贸wnowagi

Musimy przyzna膰, 偶e automatyzacja nie jest magiczn膮 pigu艂k膮. Pomaga tylko zmaksymalizowa膰 twoje wysi艂ki, ale tylko wtedy jak wiesz kiedy i jak tego u偶ywa膰.

Automatyzacja marketingu ma na celu zwi臋kszenie naszych wynik贸w przy minimalnym wysi艂ku oraz wykonanie za nas nudnej i skomplikowanej pracy, co pozwala skupi膰 si臋 na marketingu i rozwoju firmy od strony strategicznej i zarz膮dczej.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Automatyzacja marketingu internetowego – co to jest Marketing Automation?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)