Strategia marketingowa b2b

seo sem reklama google ads pozycjonowanie
UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
Strategia marketingowa b2b
Loading
/

W porównaniu do B2C, marketing B2B jest o wiele trudniejszy.

Jeśli mówimy o sprzedaży do konsumenta to jest to relatywnie proste, ale na etapie firma do firmy, sprawa staje się już trudniejsza.

Bardzo wielu decydentów i bardzo rozciągnięty cykl sprzedaży.

Ale prawda jest taka, że nie potrzebujesz tysięcy użytkowników na swojej stronie. Potrzebujesz tych którzy podejmują decyzje.

Więc w tym filmie pokażę Ci jak takie najlepsze osoby możesz pozyskiwać i jak możesz im pokazać że to Ty jesteś najlepszą opcją dostepną na rynku.

Zacznijmy!

Punkt pierwszy:

Content marketing

Szeroki termin.

Dla mnie content marketing to nie jest tańczenie na tiktoku, chyba że masz szkołę tańca, ale publikowanie wysoce jakościowego kontentu pod względem merytorycznym. Tak aby inni widzieli Twoją fachowość, bo do kogo idziesz jak masz problem? Fachowca czy krzykacza?

thought leadership

Aby pisać i tworzyć treści będące wyrazem lidera myśli, ważne jest, aby mieć solidne zrozumienie kluczowych cech takiego contentu:

  • Powinien on oferować oryginalne spostrzeżenia i perspektywy, które nie były wcześniej szeroko eksplorowane. Dzięki dostarczaniu nowych pomysłów i rozwiązań, wyraźnie odróżnia się od konkurencji.
  • Istotna jest również trafność, ponieważ treści powinny bezpośrednio odpowiadać na problemy i wyzwania docelowej grupy odbiorców, dostarczając cenne informacje lub rozwiązania, które pomogą im pokonać trudności lub osiągnąć cele.
  • Kluczowe jest ustalenie wiarygodności. Treści lidera myśli powinny prezentować autora lub organizację jako zaufane i kompetentne źródło w swojej branży. Można to osiągnąć poprzez doświadczenie branżowe, badania, studia przypadków i analizy oparte na danych.
  • Treści lidera myśli powinny być również dogłębne i szczegółowe, wykraczające poza powierzchowne obserwacje, aby zapewnić kompleksowe informacje i praktyczne wskazówki.
  • Powinny być pisane jasnym, angażującym sposobem, unikając żargonu i fachowego języka, aby zapewnić dostępność.
  • Treści lidera myśli powinny prowokować do myślenia, kwestionować konwencjonalne myślenie i stymulować nowe pomysły oraz dyskusje.
  • Powinny one priorytetowo dostarczać wartość czytelnikom, oferując praktyczne porady lub strategiczne wglądy, które pozytywnie wpłyną na ich biznesy.

Oprócz tego ważne jest, aby mieć na uwadze dwa dodatkowe czynniki. Pierwszy to skuteczna dystrybucja i promocja, które są niezbędne, aby dotrzeć do szerszej publiczności i zwiększyć wpływ treści. A na koniec, treści powinny wykazywać nutę osobowości.

case studies

na ten temat mam odcinek na kanale, ale pamiętaj o podstawowym rozróżnieniu.

Mamy case studies które są ciekawe, pokazują story, jak rozwiązałeś jakiś problem i skupiają się na tym co interesuje użytkownika.

Drugi rodzaj to te nudne, czyli raporty na tematy które nikogo nie interesują.

content edukacyjny

Tu masz szerokie pole do popisu. Podcast branżowy, PDF’y, youtube, krótkie szorty z wiedzą, tzw „pigułki wiedzy”. I inne. Jest tego sporo.

Dlaczego to wszystko o czym do tej pory mówiłem działa?

Zobacz, Twój idealny klient ma problem.

Zaczyna szukać w internecie. Nie interesują go płytkie porady o których mówi każdy coach. Ty robisz wedle zasady thought leadership, content wysokiej klasy, edukujesz.

On widzi że się znasz na tym lepiej niż inni. I wybiera Ciebie.

Jeszcze jedna rzecz którą warto tutaj wspomnieć.

Content interaktywny.

Mogą to być np różnego rodzaju kalkulatory. U jednego klienta mamy kalkulator frankowy. Czyli możesz wstepnie policzyć ile bank jest Ci winien z tytułu kredytu w frankach szwajcarckich.

Hubspot jako przykład, -oni posiadają praktycznie wszytko to o czym mówiliśmy. Podobnie u nas. Podcast, blog, kanal youtube.

Wideo

Możesz tutaj działać organicznie jak i za pomocą reklam.

Ja personalnie uwielbiam VSL – video sales letter i autowebinary.

Inni uwielbiają webinary, albo konferencje, czy summit online.

Lead gen, czy demand generation

Odwieczny problem. Gated content czy ungated.

To na prawdę zależy od Ciebie. Czy masz wielu sprzedawców, czy sa dobrzy czy słabi.

Personalizacja

Jak segmentujesz grupy, albo dzielisz je na TOFU, MOFU, BOFU, to możesz łatwo do danego poziomu w lejku pokazywać odpowiedni content. czy bardziej edukacyjny, czy bardziej sprzedażowy.

ABM marketing

Account based marketing to dosyć zaawansowana strategia social sellingu.

Opcji jest kilka:

  • one to one
  • one to few
  • one to many

One to one obejmuje nawet to że śledzisz na jakeie konferencje jeździ Twój prospekt i starasz się z nim zaprzyjaźnić. Wysyłasz paczki do biura itp.

Przykład:

GumGum, ekspert w dziedzinie wizji komputerowej, przeniósł to na zupełnie nowy poziom.

Skupili się na T-Mobile jako jednym z kont docelowych, które chcieli podpisać. Zamiast jednak rozmawiać bezpośrednio z firmą zwykłymi kanałami, skontaktowali się bezpośrednio z dyrektorem generalnym.

Jak oni to zrobili?

Z komiksem!

Z wpisu na Twitterze dyrektora generalnego T-Mobile, Johna Legere’a, dowiedzieli się, że jest zagorzałym fanem Batmana. Wykorzystując tę wiedzę, stworzyli niestandardowy komiks zatytułowany „T-Man and Gums”. Przedstawiał dyrektora generalnego jako superbohatera

B2B SEO

To jest zupełnie inna historia niż B2C czy ecommerce. Tutaj miesięczna liczba wyszukiwań jest na prawdę niska.

Skup się więc na słowach transaksyjnych, czyli takich które wpisuje uzytkownicy, aby dokonać zakupu lub stać się leadem.

Twoje oprogramowanie do SEO może nawet pokazywać że mniej jak 10 użytkowników w miesiącu je wpisuje

Ale tym się nie przejmuj.

Ciekawa strategia to porównania i rankingi.

Np najlepszy program do zarządzania magazynem, ranking CRM itp.

Sam możesz taki content Tworzyć i oczywiście wiesz kto w takich porównaniach będzie najlepszy 😉

A jeśli chodzi o linnkbuilding to staraj się umieszczac je we wpisach na innych stronach kóre mają ruch. Oprócz link juice pozyskasz także wejścia na stronę.

Influencerzy

Możesz pomyśleć że influencerzy to tylko ecommerce, ale nie.

  • Ludzie kupują od ludzi – wszyscy o tym wiemy, więc dlaczego nie wykorzystać tego?
  • Ludzie chcą widzieć treści, które ich dotyczą, a nie Ciebie
  • Ludzie badają więcej, niż myślisz
  • Ludzie chętniej kupią, jeśli przyjdą do Ciebie
  • Ludzie będą czytać Twoje treści, muszą tylko wiedzieć, że one istnieją

I jest to mega popularna metoda w świecie oprogramowania. Jeśli zaczniesz zwracac uwagę to zobaczysz że bardo wielu twórców/influencerów promuje dane programy. Robia tutoriale i pokazują fajne sztuczki.

Teraz widzę taką wojne pomiędzy edytorami filmów wideo, gdzie częśc promuje Da vinci resolve, a część Adobe.

Pozyskiwanie ciepłych leadów B2B (Business to Business) za pomocą SEO (Search Engine Optimization) jest kluczową strategią, która pozwala na docieranie do potencjalnych klientów już na wczesnym etapie ich procesu zakupowego. Skuteczne wykorzystanie SEO w celu generowania ciepłych leadów wymaga jednak zrozumienia specyfiki rynku B2B oraz odpowiedniego dostosowania taktyk marketingowych. Oto kilka kroków, które pomogą Ci zbudować skuteczną strategię pozyskiwania leadów B2B poprzez SEO:

1. Rozpoznanie intencji wyszukiwania

Zrozumienie, jakie kwestie są ważne dla Twojej docelowej grupy klientów B2B, jest pierwszym krokiem do stworzenia skutecznej strategii SEO. Analiza słów kluczowych pozwoli Ci zidentyfikować frazy, które potencjalni klienci używają podczas wyszukiwania informacji, produktów lub usług związanych z Twoją branżą.

2. Optymalizacja treści pod SEO

Tworzenie wartościowych i optymalizowanych pod kątem SEO treści, które odpowiadają na potrzeby i pytania Twojej grupy docelowej, jest kluczowe. Wartościowa treść nie tylko przyciąga uwagę potencjalnych klientów, ale także buduje wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

3. Wykorzystanie długiego ogona w SEO

Słowa kluczowe typu „long tail” (długie frazy) często mają mniejszą konkurencję i lepiej odzwierciedlają specyficzne intencje wyszukiwania. Umożliwiają one dotarcie do bardziej precyzyjnie zdefiniowanej grupy docelowej, która jest bliżej podjęcia decyzji zakupowej.

4. Poprawa użyteczności i doświadczeń użytkowników (UX)

Strona przyjazna użytkownikowi, która szybko się ładuje, jest łatwa w nawigacji i dostosowana do urządzeń mobilnych, zwiększa szanse na utrzymanie uwagi odwiedzających i zachęca ich do dalszego eksplorowania Twojej oferty.

5. Budowanie autorytetu domeny

Pozyskiwanie linków zwrotnych (backlinks) z zaufanych i renomowanych stron w Twojej branży może znacząco wpłynąć na wzrost autorytetu Twojej domeny. Wysokiej jakości linki zewnętrzne są silnym sygnałem dla wyszukiwarek, że Twoja strona jest wartościowym źródłem informacji.

6. Monitoring i analiza danych

Regularna analiza danych z narzędzi takich jak Google Analytics i Google Search Console pozwoli Ci monitorować efektywność swoich działań SEO, zrozumieć zachowania użytkowników na stronie i odpowiednio optymalizować strategię.

7. Personalizacja i segmentacja treści

Dostosowanie treści do konkretnych segmentów Twojej grupy docelowej może zwiększyć skuteczność pozyskiwania leadów. Personalizacja treści pozwala na budowanie głębszych relacji z potencjalnymi klientami i lepsze zaspokajanie ich indywidualnych potrzeb.

Pamiętaj, że SEO w kontekście B2B to maraton, a nie sprint. Budowanie pozycji w wyszukiwarkach wymaga czasu, ale konsekwentne stosowanie powyższych zasad może przynieść znaczące korzyści w postaci ciepłych leadów gotowych do dalszych etapów sprzedaży.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!