Amazon

Allegro
22 sierpnia, 2021
Biznes internetowy
22 sierpnia, 2021

Amazon – największy gigant w świecie e-commerce

Zakupy internetowe stały się obecnie codziennością prawie każdego człowieka, a wiele osób całkowicie rezygnuje z odwiedzania sklepów stacjonarnych na rzecz korzystania z usług firm e-commerce. Niektóre takie firmy rozwinęły swoje skrzydła na tyle, żeby swoją działalność rozszerzyć na cały świat, obsługując klientów z każdego kontynentu bez budowania sieci sklepów. Na czele wszystkich tych działalności dumnie stoi Amazon, sklep internetowy najbogatszego człowieka na świecie – Jeffa Bezosa. Czym jest znana na całym świecie firma Amazon? Jak zapracowała sobie na sukces?

Amazon jako niepodważalnie największy sklep internetowy

Firma Jeffa Bezosa, choć w Polsce raczej się o niej nie mówi, jest najbardziej znanym sklepem na całym świecie, oferującym zarówno zakup wszelkiej maści produktów, pośrednictwo w sprzedaży i pomoc w zyskiwaniu klientów, liczne usługi elektroniczne, jak i wiele innych możliwości. Amazon zatrudnia około miliona pracowników, a każdy z nich dokłada wszelkich starań, żeby jak najbardziej zadowolić klientów firmy. W końcu jest to największy priorytet firmy, dla którego osiągnięcia Jeff Bezos często jest gotowy ubijać nawet takie interesy, na których jedynie traci pieniądze. Jednak to właśnie to nastawienie pomogło amerykańskiej działalności internetowej skraść serca klientów z całego świata, których niezliczona ilość oczywiście przyczyniła się do ogromnego sukcesu Amazonu. Utrzymywanie dobrych relacji z klientami pozwoliło Jeffowi Bezosowi zarabiać coraz więcej i więcej, aż w końcu stał się on najbogatszym człowiekiem świata. Amazon jest najlepszym dowodem twierdzenia, że podstawą każdej działalności jest obsługa klientów.

Jak wyglądają zakupy na Amazonie?

Jednym ze skutków stawiania klientów na pierwszym miejscu przez firmę jest to jak prosta jest obsługa sklepu internetowego Amazon. Najtrudniejszym procesem jest tak naprawdę założenie konta w serwisie, które i tak jest bardzo proste i na pewno każdy sobie z nim poradzi. Gdy już jest się zalogowanym można spokojnie wyszukać pożądany produkt i znaleźć najlepszą okazję. Pod tym względem Amazon działa trochę jak polskie Allegro, oferując klientom różne oferty innych sprzedawców dotyczące tego samego produktu. Tak jak w najpopularniejszym polskim serwisie, podczas zakupów w jego amerykańskim odpowiedniku to klient musi zdecydować, która oferta będzie dla niego najkorzystniejsza. W tym momencie warto dodać, że Amazon przez długi czas nie był dostępny dla Polaków i musieli oni zamawiać towary z niemieckiej lub amerykańskiej dystrybucji, jednak w marcu 2021 roku strona amazon.pl oficjalnie rozpoczęła swoją działalność.

Sprzedaż za pośrednictwem Amazonu

Możliwość łatwego wystawiania własnych produktów w serwisie jest kolejną cechą łączącą Amazon z polskim Allegro. Choć amerykański sklep przewyższa pod tym względem Allegro o głowę, zarówno pod względem dostępnego asortymentu, jak i ilości aktywnych sprzedawców. Trzeba jednak przyznać, że Amazon zarabia znacznie więcej na swoich partnerach handlowych, pobierając nie małą prowizję od każdego sprzedanego produktu.

Jednak nie da się ukryć, że wystawianie swoich towarów na stronie najbardziej znanego sklepu świata pozwala na pozyskanie ogromnej ilości klientów… pod warunkiem, że sprzedaje się wyjątkowy towar. W końcu przy konkurencji na skalę światową istnieje znacznie mniejsza szansa, że klient wybierze akurat Twoją ofertę spośród tysięcy podobnych produktów pochodzących z innych krajów. Niemniej jednak produkty takie jak rękodzieło lub własne książki doskonale się sprzedają wśród klientów Amazonu, a mimo pobieranej przez serwis prowizji za sprzedaż można ubić na nich naprawdę dobry interes.

Usługi oferowane przez Amazon

Firma Jeffa Bezosa poza sprzedażą towarów i pośrednictwem w handlu oferuje liczne usługi, których lista z każdym rokiem staje się coraz dłuższa. Najważniejszą z nich jest sprzedaż łatwego dostępu do pojemnych dysków internetowych, a także hosting całych prywatnych serwerów. Można ich używać zarówno do tak prostych czynności jak granie w gry z przyjaciółmi, jak i wykorzystywać je w swojej firmie, prowadząc własną działalność internetową. To jednak jedynie czubek góry lodowej, ponieważ Amazon ma w swojej ofercie także platformy do odtwarzania muzyki, oglądania (często dostępnych wyłącznie na platformach Amazonu) filmów i seriali, organizacji pracy, a także płatną ofertę jeszcze szybszej i sprawniejszej obsługi podczas zakupów. Szczególnym uznaniem cieszy się jednak system Kindle – bezdyskusyjnie najlepsza i najbardziej znana platforma z e-bookami na całym świecie.

Amazon Kindle, czyli największa duma amerykańskiej firmy

Tym co szczególnie przyczyniło się do sławy sklepu Jeffa Bezosa jest czytnik e-booków Kindle. Można śmiało powiedzieć, że gdyby nie on, to rynek e-booków praktycznie by nie istniał. W końcu wydany w 2007 roku czytnik e-booków firmy Amazon rozpowszechnił na cały świat technologię E-Ink, bez której obecnie czytelnicy elektronicznych książek nie wyobrażają sobie żadnej lektury.

E-Ink nazywa się często papierem elektronicznym, co chyba najbardziej oddaje istotę tego innowacyjnego rozwiązania. W końcu pozwala ono na wyświetlanie książek na czytniku w taki sposób, że czytelnik czuje się jakby miał przed sobą prawdziwy papier z naniesionym drukiem. Technologia E-Ink w żaden sposób nie podrażnia wzroku, nie odbija światła ani prawie wcale nie zużywa energii elektrycznej, a w połączeniu z przenośną i wygodną formą czytnika Kindle pozwala wszystkim fanom literatury delektować się dobrą książką w każdych warunkach.

Jeśli natomiast chodzi o sam czytnik e-booków produkcji firmy Amazon, to już od swoich początków w 2007 roku sprzedawał się on jak ciepłe bułeczki. Był on znacznie gorszy jakościowo i od współczesnych czytników i mało wygodny, jednocześnie ceniąc się na ponad tysiąc złotych, jednak ludzie nieświadomi przyszłości elektronicznych książek i tak zachwycali się nową technologią i wydawali na niego wszelkie oszczędności.

Z upływem lat czytniki Kindle przechodziły coraz bardziej radykalne zmiany, aż w końcu doszły do niewyobrażalnie wysokiego poziomu jakim cechują się modele produkowane w latach 20 XXI wieku. Urządzenia tej marki mają współcześnie znacznie wygodniejszy kształt, estetyczniejszą oprawę graficzną, lepsze parametry, stały dostęp do Internetu i sklepu z e-bookami, są wodoszczelne, a także wyposaża się je w wiele funkcji znacznie ułatwiających czytanie.

Funkcje takie jak dodatkowy ekran dotykowy, wbudowany słownik języków i wyrazów obcych, możliwość wyszukiwania, podkreślania i zapisywania fragmentów książek, możliwość nieszkodliwego dla oczu czytania po zmroku, a nawet synchronizacja czytników Kindle z chmurą sprawiają, że czytanie staje się dla wielu prawdziwym rajem na Ziemi. Podejrzewa się, że za kilka-kilkanaście lat tego typu technologie całkowicie zastąpią druk na papierze, nie tylko ze względu na ogromną wygodę jaką się cechują, ale również w celach ekologicznych. W końcu czytanie tysięcy książek na jednym elektronicznym urządzeniu pozwala na ratowanie całych lasów przed wycinkami, przez zmniejszenie podaży na produkcję papieru.

Historia najbogatszej firmy e-commerce

Jeff Bezos, obecnie najbogatszy człowiek świata, zaczął swoją działalność w 1995 roku otwierając małą księgarnię internetową. W tamtych czasach był to bardzo ryzykowny biznes, jednak przedsiębiorca słusznie przewidział, że handel internetowy będzie w przyszłości jedną z najbardziej opłacalnych działalności, dlatego uparcie rozwijał swój projekt.

Prowadzona przez Jeffa Bezosa w małym garażu księgarnia internetowa Cadabra zgodnie z jego przewidywaniami bardzo szybko osiągnęła ogromny sukces, a klienci składali tyle zamówień, że często dochodziło do błędów niedopracowanych jeszcze wtedy serwerów internetowych, a sam Bezos nie wyrabiał się z realizacją dużej części zamówień.

Sława przyczyniła się nie tylko do ogromnych możliwości i rozwoju znanej już wtedy marki, ale także konieczności zmiany jej nazwy. Cadabrę zastąpiła firma Relentless, jednak i ona się nie przyjęła, dlatego Jeff Bezos postanowił wykorzystać imię sławnej rzeki i nazwać swoją działalność Amazon.

W tamtych czasach prowadzenie i promocja sklepu internetowego było naprawdę trudne, ze względu na dopiero rozwijającą się technologię internetową i brak możliwości zyskania dużego rozgłosu. Jednak obecny najbogatszy człowiek świata doskonale sobie z tym poradził stosując ruchome bilbordy z adresem internetowym swojej księgarni. Promocja ta okazała się na tyle skuteczna, że do końca XX wieku Amazon rozwinął się na tyle, że amerykański przedsiębiorca potrzebował ponad pół tysiąca pracowników dla swojej firmy.

Kolejnym bardzo ważnym krokiem na drodze do sukcesu Amazonu było wprowadzenie sklepu na pozagiełdowy rynek akcji NASDAQ. Dzięki temu nie tylko mógł zarobić i rozwinąć swoją firmę, ale też sprawdzić jak wysokim cieszy się ona zainteresowaniem wśród innych przedsiębiorców. Wskutek ogromnego wsparcia jakie do tej pory Jeff Bezos otrzymuje na rynku akcji w Amazonie powoli zaczęły pojawiać się inne produkty, aż w końcu zmienił się on w sklep oferujący klientom dosłownie wszystko, czego mogliby potrzebować.

Warto też wspomnieć, że to właśnie za inicjatywą Jeffa Bezosa wynaleziona została współcześnie powszechnie stosowana strategia marketingowa – afiliacja. Polega ona na pozyskiwaniu klientów przez osoby trzecie, które za każdego nowego klienta zyskanego z ich pomocą otrzymują od firmy małą prowizję od jego zakupów. Dzięki temu zadowoleniem cieszy się zarówno przedsiębiorca, który zdobywa więcej klientów, zarabiający na tym polecający, a także sami klienci, którzy są zadowoleni z usług firmy i chętnie z nich korzystają.

Amazon z biegiem lat rozwijał się coraz bardziej i bardziej, stopniowo poszerzając obszar obejmujący działalność sklepu, wykupując mniejsze działalności i eliminując wszelką konkurencję doskonałymi strategiami biznesowymi i bardzo atrakcyjnymi cenami produktów. W ten właśnie sposób mała księgarnia garażowa stała się prawdziwym gigantem wśród firm e-commerce, doskonale znanym w każdym zakątku świata.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)