Yandex -wyciekły czynniki rankingowe dla SEO (pełna lista 1922)

Prawdopodobnie słyszałeś o Yandex, czwartej co do wielkości wyszukiwarce na świecie pod względem udziału w rynku. Na początku roku 2023 wyciekł zastrzeżony kod źródłowy Yandex.
Najbardziej interesującą częścią dla społeczności SEO jest: lista wszystkich 1922 czynników rankingowych używanych w algorytmie wyszukiwarki.
Dlaczego jest to ogromna wiadomość dla społeczności SEO?
Zawartość strony
- 1 Dlaczego jest to ogromna wiadomość dla społeczności SEO?
- 2 Najważniejsze wnioski jeśli chodzi o seo i pozycjonowanie
- 3 244 usuniętych czynników, 988 przestarzałych
- 4 Co wyciekło?
- 5 Yandex zaprzecza próbie włamania
- 6 Pełna lista czynników rankingowych dla wyszukiwarki Yandex przetłumaczona na język angielski
Z mojego doświadczenia wynika, że wyniki Yandex i Google korelują lepiej niż wyniki Google i Bing.
Najważniejsze wnioski jeśli chodzi o seo i pozycjonowanie
Szacuje się, że ponad 70% czynników SEO Yandex jest wykorzystywanych przez samo Google. Na Twitterze @alex_buraks opublikowało dwa wątki, w których omówił 32 najważniejsze czynniki SEO i sposób ich działania. Oto przejrzysta lista:
- Wiek linków jest czynnikiem rankingowym
- Czynnikami oceny są ruch i % ruchu organicznego. Zasadniczo oznacza to, że reklamy PPC wpływają na rankingi.
- Liczby w adresach URL są złe dla rankingu
- Wiele ukośników/slashy w adresach URL źle wpływa na ranking
- Twardy pesymizm równa się PR=0
- Rzetelność hostingu jest czynnikiem oceny. Im mniej błędów 40x/50x tym lepiej dla ruchu organicznego.
- Ciekawostka dotycząca bazy danych – istnieje osobny współczynnik oceny dla wzmianek/linków z Wikipedii
- Wiele czynników oceny jest powiązanych z zachowaniem użytkownika – CTR, ostatnie kliknięcie, czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń. Jest prawie na 100% pewne, że w Yandex te czynniki wpływają na pozycje znacznie bardziej niż w Google.
- Czynnikami oceny są wiek dokumentu i jego ostatnia aktualizacja.
- Czynnikiem rankingowym jest średnia pozycja domeny we wszystkich zapytaniach.
- Głębokość indeksowania jest czynnikiem oceny. Ważne aby trzymać się blisko strony głównej:
- najlepsze strony: 1 kliknięcie ze strony głównej
- ważne strony: <3 kliknięcia
- Współczynnik oceny dla stron osieroconych – są to strony, na które nie wskazuje żaden link z innych części serwisu. Możesz je łatwo znaleźć za pomocą Screaming Frog lub innych crawlerów.
- Linki zwrotne ze stron głównych są ważniejsze niż ze stron wewnętrznych.
- Liczba wyszukiwań Twojej strony/adresu URL jest czynnikiem rankingowym. Oczywiście im więcej osób przeszukuje Twoją stronę = tym lepiej.
- Ruch z Wikipedii jest czynnikiem oceny.
- Jeśli Twój adres URL był ostatnim w sesji wyszukiwania (użytkownik znajduje tutaj to, czego potrzebuje) – może to wpłynąć na ranking. Istnieją na to ścisłe czynniki, a także czynniki przewidywalne.
- Współczynnik oceny zakładek. Im więcej użytkowników dodaje adres Twojej witryny do zakładek, tym jest ona cenniejsza.
- Specjalne współczynniki oceny dla krótkich filmów (tiktok, shorty, reels)
- Mapy js-api na stronie (np. Google Maps) to czynnik rankingowy. Dodawanie map z przydatnymi informacjami/funkcjami działa również w Google (np. w branży travel/podróże).
- Słowa kluczowe w adresach URL to czynniki rankingowe. Jak widać z opisu – optymalnie byłoby zawrzeć do 3 słów z zapytania.
- Powracający użytkownicy są czynnikiem rankingowym. Twórz produkty o dobrej retencji, które przyniosą korzyści Twojemu SEO (istnieje wiele czynników rankingowych, które należy zmierzyć).
- Procent WIELKICH LITER w jest czynnikiem oceny. Nie używaj ich zbyt wiele!
- Czynnikiem oceny jest odsetek ruchu bezpośredniego. Jeśli cały Twój ruch pochodzi z bezpłatnych wyników wyszukiwania – jest to podejrzane i szkodliwe dla Twoich rankingów.
- Kolejnym czynnikiem oceny jakości treści jest niefunkcjonalny osadzony film na stronie. Osadzanie filmów jest dobre dla ocen. Uszkodzone osadzone filmy są złe dla rankingów.
- Różne konta w mediach społecznościowych są oceniane inaczej niż inne adresy URL. Ważne przy wyszukiwaniu marki – idealnie, jeśli pojawiają się tylko Twoje domeny + zweryfikowane sieci społecznościowe. to one powinny znajdować się na pierwszych 10 pozycjach podczas wyszukiwania Twojej marki.
- Jeśli kotwice linków zwrotnych zawierają wszystkie słowa ze słów kluczowych – jest to dobre dla SEO. Jeśli jest w jednym łączu – jest to korzystniejsze. Zwłaszcza jeśli kolejność słów jest taka sama.
- Stosunek „dobrych” do „złych” linków zwrotnych jest czynnikiem oceny. Niestety, nie jest do końca jasne, co dokładnie oznacza „dobry” link zwrotny, ale jest to całkiem jasne.
- Ocena jakości tekstów w domenie jest czynnikiem oceny. Witryny o niskiej jakości treści mają wpływ na całą domenę.
- Ilość reklam na stronie jest czynnikiem wpływającym na ranking. Mniej = lepiej.
- Co ciekawe, istnieje szansa na “testowanie” jako osobny czynnik ratingowy. Jeśli nie rozumiesz, dlaczego niektóre strony są na górze – może to być losowe pozycjonowanie (w celu przetestowania czynników behawioralnych).
- JS z Google Analytics jest czynnikiem oceny. Dobre strony internetowe częściej korzystają z GA niż złe strony internetowe.
- Linki zwrotne ze 100 najlepszych stron według PageRank wpływają na ranking.
244 usuniętych czynników, 988 przestarzałych
W dokumencie zawierającym 1922 czynniki 244 zostały sklasyfikowane jako „nieużywane” i usunięte z rozważań.
Oryginalna nazwa czynnika rankingowego, opis i inne informacje identyfikujące inne niż jego numer w dokumencie zostały usunięte.
988 czynników rankingowych jest również wymienionych jako przestarzałe, co oznacza, że 64% dokumentu albo nie jest aktywnie używane, albo zostało zastąpione – więc jest to raczej około 690 potencjalnych czynników rankingowych, a wiele z nich zawiera krótkie opisy.
Wiek niektórych z tych czynników jest również wątpliwy, ponieważ wydaje się, że niektórzy autorzy/osoby odpowiedzialne za pewne czynniki opuściły Yandex ponad dziesięć lat temu.
Co wyciekło?
Wyciek zawieał 44,7 GB plików powiązanych ze źródłami Yandex git. Pliki zostały rzekomo skradzione z Yandex w lipcu 2022 r. Uważa się, że oprócz wytycznych antyspamowych repozytoria kodu zawierają kod źródłowy Yandex.
Według badacza wycieków danych, Arsenija Szestakowa, ujawnione repozytorium Yandex Git zawierało dane techniczne i kodowanie związane z głównymi produktami Yandex, takimi jak:
- Yandex Taxi
- Yandex Mail
- Yandex Maps
- Yandex Market
- AI assistant Alice
- Yandex Direct Ads service
- Workspaces service Yandex360
- Cloud storage service Yandex Disk
- Travel booking service Yandex Travel
- Payment processing service Yandex Pay
- Yandex Cloud, and internet analytics solution Yandex Metrika.
Yandex zaprzecza próbie włamania
Yandex twierdzi, że jest świadomy wycieku i wszczął już dochodzenie w celu sprawdzenia, w jaki sposób „fragmenty” kodu źródłowego zostały ujawnione opinii publicznej. Warto zaznaczyć, że wyciek nie obejmuje danych osobowych użytkowników ani pracowników.
Biorąc jednak pod uwagę znaczenie Yandex w rosyjskiej infrastrukturze IT i wyciek danych, można przypuszczać, że motywem ataku była inwazja tego kraju na Ukrainę. W grę mogą więc wchodzić proukraińscy hakerzy.
W swoim oficjalnym oświadczeniu Yandex wyjaśnił, że firma nie została zhakowana, a były pracownik mógł być zamieszany w wyciek kodu źródłowego do domeny publicznej. Zauwazono, że ujawnione archiwum zawiera fragmenty kodu będące częścią wewnętrznego repozytorium, którego dane różnią się od tych używanych w najnowszej wersji repozytorium.
Pełna lista czynników rankingowych dla wyszukiwarki Yandex przetłumaczona na język angielski
Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!
Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.
Skontaktuj się z nami: