Jak zwiększać współczynnik konwersji e-commerce (i nie tylko)

Facebook marketplace
27 sierpnia, 2021
Wyszukiwanie głosowe optymalizacja voice search
28 sierpnia, 2021
współczynnik konwersji

Jak poprawić współczynnik konwersji?

Osoby, które inwestują duże sumy na promocję w internecie chcą wiedzieć, czy jest to bezpieczna i dobra inwestycja. Współczynnik konwersji (jak podnosić konwersje) służy mierzeniu skuteczności działań internautów.

Czym jest konwersja?

Konwersja jest ustalonym celem, który w zamierzeniu właściciela witryny ma być zrealizowany przez osoby odwiedzające stronę internetową. Nakłanianie potencjalnych klientów do skorzystania z usług lub zakupu towarów jest nadrzędnym celem każdej biznesowej działalności. Należy jednak mieć na uwadze, że finalizacja transakcji nie następuje od razu, ponieważ klient potrzebuje trochę czasu, żeby dobrze zapoznać się z ofertą i samemu się przekonać, czy dana rzecz jest mu potrzebna.

W marketingu internetowym można podzielić konwersje na miękkie oraz twarde. Każde działanie, które w oczywisty sposób przybliża nas do spełnienia celów finansowych jest twardą konwersją, która jest również określana jako makrokonwersja.

Optymalizacja konwersji

Przykładami może być zakup lub pozyskanie leadów przez rozmowę telefoniczną lub formularz kontaktowy. Na szczególną uwagę zasługują także konwersje miękkie, które nie mają natychmiastowego wpływu na wyniki finansowe.

Czym jest współczynnik konwersji?

Należy do niech między innymi: rejestracja klienta, przejście na podstronę kontaktową, dodanie produktu do koszyka oraz zapisy na newsletter. Opłacalność prowadzonych działań można oszacować na podstawie odległości danej konwersji od końca lejka zakupowego. Współczynnik konwersji jest stosunkiem uzyskanych konwersji do ilości wszystkich sesji w twojej witrynie.

W internecie można znaleźć nawet specjalny wzór, który umożliwia wykonanie obliczeń: konwersje / sesje x 100. W takiej sytuacji, jeżeli na 100 kliknięć w reklamę, 5 z nich zakończy się konwersją to współczynnik będzie równy 2%.

W 2020 roku średni współczynnik konwersji dla e-commerce wynosił 1,78%. Należy jednak zauważyć, że pomiędzy poszczególnymi krajami występują znaczne różnice. Trzeba je koniecznie wziąć pod uwagę przy wyliczaniu optymalnego współczynnika konwersji dla biznesu. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wysoki współczynnik nie zawsze oznacza, że działania będą rentowne. Może to czasami zadziałać w drugą stronę, ponieważ w niektórych branżach nawet bardzo niski współczynnik konwersji może przynieść duże dochody. Wszystko tak naprawdę zależy od doświadczenia oraz umiejętności marketingowych właściciela strony.

Jak podnosić konwersje, Optymalizacja konwersji

Warto dodać, że jest to wskaźnik, który powinien być traktowany indywidualnie. Optymalizacja konwersji może naprawić pewne błędy i dzięki niej odzyskać utraconych klientów. Optymalizacja konwersji polega na szczegółowej analizie witryny oraz zachowania użytkowników. Chodzi o to, żeby dokładnie zrozumieć sposób poruszania się po stronie oraz znaleźć wszystko, co jest odpowiedzialne za blokowanie zamierzonego celu. Na współczynnik konwersji w kontekście witryny ma wpływ wiele czynników. Na początku trzeba zacząć od optymalizacji witryny. Dobre wrażenie robi się tylko raz, dlatego warto zadbać o odpowiedni design strony. Jest to wizytówka, która dużo może powiedzieć o firmie i prowadzonej działalności. Żeby zrobić profesjonalną witrynę wcale nie trzeba wydawać kilku tysięcy złotych, ponieważ każdy może to zrobić już samodzielnie.

W internecie jest masa poradników, które dokładnie tłumaczą krok po kroku jak zmienić design witryny. Przede wszystkim trzeba pamiętać, żeby strona była dopracowana i przejrzysta. Nie można tego odkładać na później, ponieważ klienci zapamiętają wygląd strony i już zawsze będzie im się to kojarzyć. Absolutną podstawą jest także dobrze zaplanowana oraz przejrzysta nawigacja.

Najpopularniejsze kategorie

Lepiej unikać wielopoziomowych menu, ponieważ wprowadzają tylko chaos. Najpopularniejsze kategorie powinny znajdować się na górze listy, a wszystkie nazwy stron informacyjnych oraz kategorii muszą być jasne i czytelne. Prosta, ale funkcjonalna strona sprawdzi się zdecydowanie lepiej niż zaawansowana, ale skomplikowana witryna. Dla sklepów, które w swojej ofercie posiadają produkty z różnych branż, bardzo ważne jest sortowanie oraz filtrowanie produktów.

Takie rzeczy jak obuwie lub sukienki wieczorowe powinno być można sortować po kolorze lub rozmiarze. W ten sposób klienci mogą łatwiej znaleźć to czego faktycznie szukają. Bardzo ważne, żeby strona była wyposażona w certyfikat SSL, ponieważ w ten sposób można szybciej zdobyć zaufanie. Warto się też pochwalić recenzjami klientów, ponieważ zwiększają twoją wiarygodność. W 2020 roku tradycyjny przelew nie jest już wystarczający, ponieważ dużą popularnością cieszą się obecnie szybkie przelewy.

Dlatego trzeba zapewnić klientom dogodne formy płatności, takie jak: BLIK, Paypal, szybka płatność kartą oraz bramki płatności. Takie rozwiązania powodują, że klient ma poczucie bezpieczeństwa, a oprócz tego cały proces płatności trwa zdecydowanie krócej.

Formy wysyłki

Kluczowa jest też forma wysyłki, ponieważ wszyscy chcą jak najszybciej otrzymać swoje zakupy. Rozwój technologii sprawił, że nie trzeba dziś nawet wychodzić z domu, żeby zamówić potrzebne produkty.

Dobrym rozwiązaniem jest dodanie różnych form wysyłki, żeby klienci mogli wybrać taką, która pasuje do ich preferencji. Zdecydowana większość Polaków twierdzi, że odbiór paczki w Paczkomacie jest najbardziej komfortową opcją dostawy. Paczkomaty znajdują się obecnie w każdej miejscowości, dlatego raczej nikt nie powinien mieć problemów z odbiorem takiej wysyłki. Dobrym pomysłem jest również obserwacja liderów polskiego e-commerce, takich jak Allegro oraz e-obuwie.

Naśladowanie ich strategii może być naprawdę skuteczne, dlatego opłaca uczyć się od lepszych. Jednym z najbardziej newralgicznych obszarów każdego sklepu internetowego jest formularz zamówienia. Trzeba pamiętać o kilku prostych zasadach, dzięki którym nie odstraszymy potencjalnych klientów. Jest to kluczowy moment, ponieważ właśnie w tym miejscu wiele osób się wycofuje. Przede wszystkim trzeba zezwolić na zakup bez rejestracji oraz włączyć autouzupełnianie danych. Pola formularza najlepiej ograniczyć do minimum, żeby nie rozpraszały klientów.

Zakup bez rejestracji

Dużym zainteresowaniem cieszy się także rejestracja za pomocą konta Facebook lub Google. Trzeba również pamiętać, żeby zapewnić klienta, że wszystkie jego płatności oraz dane są całkowicie bezpieczne.

Przydatna jest również informacja o krokach procesu składania zamówienia. Jako właściciel strony powinieneś też zadbać o to, żeby wszystkie dane kontaktowe były zlokalizowane w dobrze widocznym miejscu. Adres e-mail oraz numer telefonu powinien być umieszczony tak, żeby klienci nie tracili czasu na poszukiwanie tych informacji. Dobrym pomysłem jest także umieszczenie danych adresowych w stopce.

Wiele stron internetowych zdecydowało się też wprowadzić czat, który umożliwia klientowi szybkie nawiązanie kontaktu ze sprzedawcą. Cena twoich produktów jest jednak najważniejszym czynnikiem, który ma wpływ na współczynnik konwersji. Wygląd strony nie musi być najlepszy, ale niskie ceny rynkowe sprawiają, że klienci sami będą wchodzić na witrynę.

Z reguły jednak ciężko jest zaoferować bardzo atrakcyjną cenę, dlatego trzeba systematycznie śledzić konkurencję i obserwować jej ruchy. Jeśli ceny będą się odbiegać od innych ofert to mamy dużą szansę, żeby się przebić. Na rynku dostępne są narzędzia, które służą do automatyzacji śledzenia konkurencji. Kluczowe jest dopasowanie treści do docelowych odbiorców.

Komunikacja z klientami

W tym celu trzeba bardzo dobrze poznać swoje odbiorcę, a pomocna jest w tym komunikacja. Sprzedawca powinien znać podstawowe informacje o swoich klientach, takie jak: wiek, miejsce zamieszkania, płeć, sposoby komunikacji, problemy do rozwiązania. Jeśli dobrze poznasz swojego odbiorcę to znacznie łatwiej będzie zaprezentować produkt dopasowany do jego potrzeb.

Klienci są różni, dlatego trzeba być elastycznym i umieć się dostosować do zmieniających się warunków. Wiadomo, że nie da się dopasować każdemu, ale warto przynajmniej się postarać, ponieważ od tego w dużej mierze zależy twoja konwersja w przyszłości. Zanim ktoś odwiedzi twoją stronę, musi się najpierw jakoś o niej dowiedzieć. Niezwykle skuteczną formą promocji jest reklama w Google Ads. Dobre ustawienia i zarządzanie kampaniami reklamowymi mogą znacząco zoptymalizować konwersję.

Bardzo ważne jest też zagadnienie słów kluczowych. Szczególnie istotny jest research, który powinien poprzedzać założenie każdego nowego konta. Dłuższe i konkretniejsze słowa kluczowe są określane jako frazy z długiego ogona. Warto zwrócić uwagę na fakt, że są one z reguły tańsze niż frazy ogólne. Należy pamiętać, żeby trzymać się kilku prostych zasad przy tworzeniu reklamy i wszystko będzie dobrze. Reklama musi zawierać słowa kluczowe, a także być napisana zrozumiałym i prostym językiem.

Oprócz tego musi być też oczywiście poprawna gramatycznie i przedstawiać korzyści z oferowanego produktu lub usługi. Treść reklamy musi odpowiadać temu, czego szukają klienci.

Strona docelowa

Duże znaczenie ma też przygotowanie odpowiedniej strony docelowej. Jej treść powinna dobrze korespondować ze słowami kluczowymi. Klient opuści stronę zaraz po jej wejściu, jeśli w ciągu kilku chwil nie znajdzie tego co potrzebuje.

Odpowiednio dobrana strona docelowa ma duży wpływ na wynik jakości, a to z kolei ma bezpośrednie przełożenie na tańszy koszt kliknięcia. Optymalizacja współczynnika konwersji jest procesem ciągłym, dlatego na efekty trzeba trochę poczekać. Warto jednak mieć na uwadze, że dzięki trzymaniu się pewnych zasad można znacznie skrócić proces transakcji i zwiększyć zainteresowanie klientów. Współczynnik konwersji pomaga zobrazować skuteczność kampanii reklamowej.

Z reguły po zapoznaniu z ofertą, w głowie klienta zaczynają rodzić się różne wątpliwości i nie jest on pewien, czy dany produkt jest mu faktycznie potrzebny. Dlatego dobrze jest sobie wcześniej przygotować listę zastrzeżeń oraz wątpliwości, które może mieć potencjalny kupiec. Dzisiejsi klienci są bardzo wymagający i zależy im na tym, żeby zakupy przez internet były przyjemne, szybkie oraz łatwe. Chodzi o to, żeby proces zakupowy na witrynie był intuicyjny i mało skomplikowany, tak żeby każdy mógł sobie z tym bez większych problemów poradzić.

Podsumujmy wszystko. Pamiętaj aby stosować testy a/b. Liczba konwersji i conversion rate (cro) zależy od pracy jaką włożysz w testowanie. Przychód jest tworzony przez dokonanie strategicznych zmian. Natomiast sam wskaźnik konwersji to nie tylko przysłowiowy przycisk na zdarzenie w google analytics.

Także pamiętaj, aby zwiększyć współczynnik konwersji w sklepie poprzez dokonanie zakupu jest procesem.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)