Testy AB przewodnik: jak przeprowadzić test A/B

Grafika rastrowa
Grafika rastrowa czy wektorowa (potocznie bitmapa, zastosowanie, zalety i wady)
29 kwietnia, 2022
Mapa ciepła w analityce internetowej heatmap
Mapa ciepła w analityce internetowej (heatmap)
29 kwietnia, 2022
Testy AB
Testy AB

W czym pomóc mogą testy AB strony internetowej?

Testy AB to bardzo popularna metoda badawcza, która w dużym skrócie mówiąc polega po prostu na porównaniu dwóch różnych wersji strony internetowej. W dużej mierze to właśnie dzięki tej metodzie będzie można wybrać witrynę, która najlepiej spełniać będzie określone zadania.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Jakie zastosowanie mają testy A/B?

Testy AB wykorzystuje się przede wszystkim w działaniach marketingowych. To właśnie dzięki nim można zoptymalizować strony i osiągnąć bardzo wysoki współczynnik konwersji. Profesjonalne testy bardzo często przeprowadzane są przez agencje SEO, które otrzymują drogocenne dane analityczne.

Testy a/b marketing

Testy AB najczęściej przeprowadza się przy sprawdzaniu skuteczności prowadzonych kampanii reklamowych. Wielu specjalistów z branży IT przeprowadza również zaawansowane testy przy wprowadzeniu nowego contentu. Olbrzymim atutem testów AB jest ich prostota, dlatego też w branży e-commerce cieszą się one tak dużym zainteresowaniem.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

O czym należy pamiętać podczas testów A/B?

Aby testy AB przyniosły satysfakcjonujący efekt pamiętać należy o kilku ważnych elementach. W pierwszej kolejności należy poważnie zastanowić się nad tym, na jaki rodzaj konwersi w szczególności nam zależy.

Nowo wprowadzone zmiany mogą mieć bezpośredni wpływ na kliknięcia w reklamy, zarejestrowanie się w serwisie, czy też na zapisanie się do newslettera.

W przypadku sklepów internetowych bardzo wiele osób w pierwszej kolejności chce oczywiście wpłynąć na sfinalizowanie zakupów. Test AB przyniesie wartościowe informacje tylko wtedy, gdy wyznaczy się odpowiedni element na stronie, który w rzeczywistości odpowiada za dany rodzaj konwersji.

Samodzielne przeprowadzenie testu AB nie jest prostym zadaniem, dlatego też warto skorzystać z pomocy doświadczonej agencji SEO.

Konwersję poprawić można na przykład poprzez zmianę nagłówków, długości tekstów, cen, układu nawigacji, czy stylu czcionki. Nawet drobne zmiany (kolor tła lub nowe zdjęcia) mogą znacząco zmienić konwersję.

Jak zacząć testowanie AB?

W pierwszej kolejności należy oczywiście wziąć po uwagę aktualny ruch na witrynie oraz aktualny poziom konwersji. To właśnie do tych elementów będzie można odnosić się po wprowadzeniu nowych zmian.

Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie ankiety, dzięki której dowiemy się na jakie zmiany czekają użytkownicy naszych serwisów. Przy projektowaniu stron i sklepów internetowych warto śledzić aktualne trendy.

Aby przeprowadzić test AB można skorzystać z pomocy specjalnego narzędzia od Google – Analytics Website Optimizer. Przy rozbudowanych sklepach internetowych dużym zainteresowaniem cieszy się także narzędzie optimizely.com.

Przeprowadzony test przyniesie miarodajne wyniki tylko wtedy, gdy wykonana będzie odpowiednia ilość konwersji. Jak łatwo się domyślić im większa liczba konwersji, tym oczywiście nasz test jest dokładniejszy.

Testy wielowymiarowe – co warto wiedzieć?

Opisane powyżej testy AB dotyczą tak naprawdę wyłącznie jednej zmiennej. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby w tym samym czasie sprawdzić kilka różnych zmiennych.

W zadaniu tym pomóc mogą testy wielowymiarowe. Pamiętać należy jedynie o tym, że przy testach wielowymiarowych niezbędny jest znacznie większy ruch na stronie, dzięki czemu będzie można uzyskać miarodajne wyniki. Dzięki testom wielowymiarowym można dowiedzieć się, które elementy na naszej stronie odgrywają najważniejszą rolę i mają największy wpływ na konwersję.

Dlaczego warto przeprowadzać testy AB?

Prawidłowo przeprowadzone testy AB są stosunkowo niedrogim sposobem na przeprowadzenie rzetelnej analizy preferencji poszczególnych użytkowników.

Olbrzymia popularność testów AB wynika również z tego, że dostarczają one wiarygodnych danych. Jest to idealne narzędzie dla tych osób, które chcą treści na stronie optymalnie dopasować do klientów. Jeżeli chodzi o testy wielowymiarowe to najlepiej sprawdzą się one na witrynach o bardzo dużym ruchu.

Częstym błędem przy wykonywaniu testów AB jest przedwczesne kończenie testów i testowanie przypadkowych elementów. Przyczyną porażki może okazać się również korzystanie z nieodpowiedniego oprogramowania, dlatego też warto postawić na sprawdzone rozwiązania.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Podsumowanie testów A/B/X

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Testy AB przewodnik: jak przeprowadzić test A/B?

Napisz w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)