Techniki sprzedaży w sklepie

Tworzenie strony internetowej
24 sierpnia, 2021
Strategie marketingowe
24 sierpnia, 2021

Skuteczne Techniki sprzedaży w sklepie

Techniki sprzedaży stosowane w handlu w XXI wieku z pewnością zdecydowanie różnią się od technik stosowanych jeszcze kilkanaście i kilkadziesiąt lat temu. Trzeba też pamiętać o przemianach politycznych, jakie zaszły w Polsce po okresie komunizmu. Na rynku pojawiła się konkurencja i trzeba było zacząć walczyć o klienta.

Co powinien zrobić sprzedawca, kiedy klient wchodzi do sklepu?

Sprzedawcy w sklepach stacjonarnych zazwyczaj przed rozpoczęciem pracy mają specjalne szkolenia sprzedażowe oraz szkolenia z zasad obsługi klienta. Każdy sklep ma swoje standardy, które jasno określają jak należy się zachowywać wobec klienta. Na przykład w supermarketach kasjerzy mają określone formułki, którymi należy witać oraz żegnać klienta. Jeżeli pracownik nie zastosuje się do tego typu standardów, może zostać ukarany na przykład pozbawieniem premii miesięcznej. Często sprzedawcy w sklepach odzieżowych mają za zadanie zaproponować klientowi dodatkowo jakiś element biżuterii albo bieliznę jako dodatek do zakupu odzieży. Niezależnie od standardów, każdy sprzedawca zawsze powinien być uśmiechnięty i uprzejmy. Kultura osobista jest bardzo ważna w pracy sprzedawcy. Na szkoleniach sprzedażowych bardzo często mówi się o tym, że energia sprzedawcy powinna być wyższa niż energia klienta. Jeżeli klient z entuzjazmem wypowiada się o jakimś produkcie, sprzedawca w procesie sprzedaży i kontakcie z klientem powinien wykazać jeszcze większy entuzjazm. Kiedy klient pojawia się w sklepie, wiele standardów sprzedażowych mówi o tym, że sprzedawca powinien wstać i przywitać klienta. Sprzedawca powinien klientowi dać trochę czasu, aby klient mógł swobodnie rozejrzeć się po sklepie, szczególnie wtedy, kiedy na przykład na półkach rozłożone są towary do zakupu. Reguła ta dotyczy na przykład sklepów AGD oraz sklepów odzieżowych bądź z dekoracjami dla domu. Później sprzedawca ma podejść do klienta i zadać pytanie otwarte. Pytania zamknięte to takie, na które można odpowiedzieć jednym słowem, tak lub nie. Natomiast na pytanie otwarte nie można odpowiedzieć tylko jednym słowem. Zadanie takiego pytania ma być wstępem do dłuższej rozmowy.

Szkolenie z technik sprzedaży

Każdy sprzedawca musi nieustannie doskonalić swoje umiejętności sprzedażowe. Oczywiście każdy sprzedawca uczy się tego na co dzień podczas pracy z klientem. Analiza sukcesów i porażek sprzedawcy pozwala dostrzec określone mechanizmy, które pozwoliły zarobić największe pieniądze. Szczególnie początkujący sprzedawcy powinni jednak udać się na szkolenie sprzedażowe, aby poznać jak najwięcej przydatnych technik sprzedaży, które pozwolą im zmaksymalizować swoje sukcesy w handlu. Handel to bardzo ciężki kawałek chleba, ponieważ jest to bardzo specyficzna praca z ludźmi. Niektórzy klienci są bardzo marudni, zadają wiele pytań, mają wiele obiekcji, trzeba poświęcić im sporo czasu, a i tak proces sprzedażowy nie zostaje zakończony i nie ma finalizacji sprzedaży, w związku z czym sprzedawca nie otrzymuje swojej premii. Niezależnie od tego czy pracodawca inwestuje w szkolenia sprzedażowe swojego pracownika, czy też pracodawca nie przewiduje żadnych szkoleń, każdy dobry sprzedawca powinien sam dbać o swoje wyszkolenie. Regularne uczestniczenie w kursach pomoże sprzedawcy być na bieżąco z tym, jakie obecnie panują trendy jeśli chodzi o sprzedaż.

Sprzedaż przez telefon

Bardzo specyficznym typem sprzedaży jest sprzedaż przez telefon. Wiele osób bardzo nie lubi, kiedy dzwonią do nich tak zwani telemarketerzy, którzy koniecznie chcą coś sprzedać przez telefon. Dla tych ludzi jest to jednak ich praca i nie czują się komfortowo, kiedy są obrażanie przez osoby po drugiej stronie słuchawki. Bardzo trudno jest dzisiaj sprzedać coś przez telefon, ponieważ ludzie bardzo irytują się, kiedy telemarketerzy do nich dzwonią. Wydaje się jednak, że czasami taki telemarketer ma szansę na sukces, kiedy na przykład dzwoni w sprawie przedłużenia umowy na kolejny okres, jeśli chodzi o telefonie komórkowym albo Internet bądź innego rodzaju usługi. Rozmowę przez telefon trzeba umiejętnie przeprowadzić, a można się tego nauczyć na specjalnych szkoleniach. Bardzo ważne jest pierwsze zdanie, od jakiego zaczyna się cała rozmowa. To zdanie powinno być dla klienta zachęcające do tego, aby pozostać na linii i nie odkładać słuchawki. Wiele mówi się o tym, że trzeba zbadać potrzeby klienta, ponieważ każdy produkt ma swoją określoną grupę docelową, a określenie tej grupy jest niezwykle ważne dla sukcesu sprzedażowego.

Jak zostać sprzedawcą?

Wiele osób zostaje sprzedawcą bez konkretnego wyszkolenia. Oczywiście można uczyć się w szkole zawodowej na kierunku sprzedawca. Taki dyplom bywa ceniony przez przyszłego pracodawcę. Najczęściej jednak można spotkać sprzedawców po innych kierunkach szkół i studiów. Często ludzie zostają sprzedawcami przez przypadek, ponieważ akurat tak ułożyło się ich życie. Niektórzy doskonale odnajdują się w tej roli i przez wiele lat pracują w handlu, zadowoleni ze swojej pracy i zarobków. Inni jednak już po kilku tygodniach rezygnują z pracy w charakterze sprzedawcy i nigdy do tej roli nie powracają. Wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji człowieka, ale także od firmy, która dba o wyszkolenie konkretnego sprzedawcy. Podejście pracodawcy jest bardzo ważne w każdej pracy, a brak wsparcia może podciąć skrzydła. Oprócz pracy na stanowisku sprzedawcy można zainteresować się pracą na stanowisku przedstawiciela handlowego. Zarobki na takim stanowisku są bardzo różne, w zależności od branży i umiejętności. Jeśli chodzi o branżę farmaceutyczną i medyczną, zarobki są bardzo wysokie. Przedstawiciele handlowi mogą zarabiać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Ich zadaniem jest skuteczna sprzedaż produktów. Niektórzy sami muszą zadbać o znalezienie klientów, ale bywa też tak, że baza danych jest podana i należy tylko regularnie odzywać się do stałych klientów. Są też kierunki studiów, takie jak na przykład Menedżer kluczowych klientów. Na takim kierunku studiów można zdobyć kompletną wiedzę na temat zdobywania i utrzymywania klientów w wielkich korporacjach. Kierunek taki jak handel zagraniczny pozwala zrozumieć istotę handlu międzynarodowego, przepływu usług i towarów pomiędzy różnymi państwami. Na takich studiach na pewno nikt nie będzie się nudził. Zwyczajny sprzedawca w sklepie spożywczym albo w sklepie odzieżowym zazwyczaj nie zarabia zbyt wiele, jest to dobra praca tylko na początek. Tego typu stanowisko może być jednak trampoliną do kariery. Na początku można zostać zastępcą kierownika zmiany, później kierownikiem zmiany, a później kierownikiem całego sklepu. Później można piąć się dalej po szczeblach kariery i dostać pracę na przykład w centrali. Techniki sprzedaży w sklepie są różne, ale na pewno nie wolno się narzucać klientowi, lecz należy o nim pamiętać.

Nachalny sprzedawca?

Sprzedawca często postrzegany jest jako osoba, która bardzo dużo mówi. Na szkoleniach sprzedażowych słuchacze są jednak przestrzegani przed tym, aby nie zamęczać klienta, ponieważ dobry sprzedawca powinien przede wszystkim słuchać i potrafić odgadnąć potrzeby klienta. Kluczem do sukcesu jest właściwie przeprowadzona analiza potrzeb czyli dobra rozmowa ze swoim klientem. Jest to przepis na sukces w każdej branży, niezależnie od tego czy chodzi o dobór kosmetyków do twarzy czy też sprzedaż samochodu albo mieszkania. Sprzedawca nie może być nachalny, ale musi wciągnąć klienta w rozmowę, która będzie polegała na odkryciu jego potrzeb. Sprzedawca musi dowiedzieć się co dla klienta jest najważniejsze na przykład przy zakupie samochodu. To niektórych osób będzie to bezpieczeństwo, dla innych wygląd samochodu, a jeszcze inni zwrócą największą uwagę na niską cenę i niskie spalanie paliwa. Bardzo ważne jest to, aby nie przenosić swoich uprzedzeń oraz upodobań na klienta. Niektórzy sprzedawcy nie mogą pozwolić sobie finansowo na produkty, które sprzedają. Z różnych powodów te produkty bądź usługi są dla nich niedostępne. Bardzo ważne jest też to, aby nie oceniać klienta w żaden sposób, a już na pewno nie po ubiorze. Wielu ludzi wybiera się na zakupy ubranych bardzo skromnie, ale są w stanie wydać naprawdę duże pieniądze. Każdy klient, który przychodzi do sklepu, powinien zostać bardzo dobrze obsłużony, a sprzedawca zawsze musi zachowywać się kulturalnie. Jedno niewłaściwe zachowanie może zniszczyć reputację całego sklepu, dlatego też dla kadry zarządzającej niezwykle ważne jest znalezienie dobrych sprzedawców.

Sprzedaż w XXI wieku

Obecnie sprzedaż odbywa się w różnych miejscach i na pewno nie są to tylko sklepy stacjonarne. Sprzedaż przeniosła się do Internetu. Wielu ludzi każdego dnia robi zakupy na platformach internetowych, a właściwie w ogóle nie zaglądają już do sklepów stacjonarnych, chyba, że czasami po zakupy spożywcze. Dlatego też marketing zmienił się w ostatnich latach. Dzisiaj każda firma musi zadbać o to, aby posiadać swoją stronę internetową ze szczegółową opisaną ofertą. Przedsiębiorstwo powinno komunikować się z klientem językiem korzyści. Klient musi wiedzieć, czego może spodziewać się po skorzystaniu z danej usługi albo po zakupie danych produktów. Klienci są dzisiaj bardzo wymagający i trudno im się dziwić. Na rynku panuje duża konkurencja w każdej branży. Niektórzy walczą ze sobą oferując jak najniższe ceny. Wydaje się jednak, że nie jest to najbardziej właściwe droga do sukcesu. Budowanie zaangażowanej społeczności w mediach społecznościowych to dobra strategia. Można zauważyć sukcesy w tym obszarze u osób takich jak na przykład Kamila Rowińska, Jakub Bączek czy popularni youtuberzy oraz osoby działające na Instagramie. Każda osoba ma swoją grupę docelową, do której trafia. W każdej działalności bardzo ważne jest przejrzystość i uczciwość. Osoba bądź firma raz złapana na kłamstwie już nigdy nie odzyska pełnego zaufania, a minie wiele miesięcy albo lat, aby klienci na nowo zdecydowali się skorzystać z jej usług. Takie wpadki są często pierwszym symptomem tego, że firma wkrótce upadnie. Warto więc zadbać o uczciwość w każdej firmie.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)