Targetowanie behawioralne czy kontekstowe? -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]

Pozyskiwanie lead贸w, lead quality (jak zwi臋kszy膰 jako艣膰 lead贸w)
Jak pozyskiwa膰 leady tworz膮c ciekawy content-co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
3 maja, 2022
eye tracking marketing seo
Eye tracking UX i marketing – Jak 艣ledzenie ruchu ga艂ek ocznych mo偶e pom贸c w optymalizacji witryny
3 maja, 2022
targetowanie reklam klient贸w
targetowanie reklam klient贸w

Targetowanie behawioralne czy kontekstowe? (znamy odpowied藕)

Zachowania czy miejsca?

Zanim rozwa偶ymy te kwestie najpierw wyja艣nijmy czym s膮 targetowanie behawioralne i targetowanie kontekstowe.

Co to jest targetowanie behawioralne

Targetowanie behawioralne definicja: odnosi si臋 do kierowania reklam na podstawie zainteresowa艅 i zachowa艅 ludzi w sieci.

Co to jest targetowanie kontekstowe

Targetowanie kontekstowe definicja: to technika wy艣wietlania reklam tam, gdzie reklamodawca okre艣la, w jakich miejscach powinny si臋 one wy艣wietla膰.

Profil behawioralny co to

Profil behawioralny, to nasze zainteresowania i to co wyszukujemy w internecie (co nas interesuje). Maj膮c ta wiedz臋 mo偶emy prognozowa膰 na temat tre艣ci, kt贸re mog膮 potencjalnie zaciekawi膰 dan膮 osob臋.

Rodzaje targetowania

  • Targetowanie kontekstowe.
  • Targetowanie demograficzne.
  • Targetowanie autorskie.
  • Targetowanie bahawioralne.
  • Retargeting, remarketing.

Skoro ju偶 znamy podstawowe r贸偶nice to chod藕my dalej, bo widzisz…

targetowanie reklam klient贸w

Na pocz膮tku marketerzy cz臋艣ciej u偶ywali kierowania kontekstowego (jak ju偶 wiesz jest to umieszczanie reklam w miejscach, w kt贸rych najch臋tniej b臋d膮 sp臋dza膰 czas online 鈥瀗ajlepiej dopasowani鈥 potencjalni klienci), aby przyci膮gn膮膰 wi臋cej odwiedzaj膮cych i przekonwertowa膰 ich na kupuj膮cych. Jednak wraz z pojawieniem si臋 technologii 艣ledzenia w sieci, kierowanie behawioralne zast膮pi艂o kierowanie kontekstowe.

Opr贸cz segmentacji odwiedzaj膮cych opieramy si臋 na ich zachowaniu podczas przegl膮dania stron internetowych. Czyli targetowanie behawioralne pomaga osi膮gn膮膰 wi臋ksze zaanga偶owanie w czasach, w kt贸rych ludzie maj膮 coraz wi臋ksz膮 tzw. 艣lepot臋 reklamow膮.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Co wi臋cej, stosowane razem z personalizacj膮, targetowanie behawioralne mo偶e pom贸c firmom rozwija膰 si臋 w tempie wyk艂adniczym. Nie trzeba dodawa膰, 偶e giganci rynkowi, tacy jak Netflix, Amazon, airbnb, czy Booking, s膮 przyk艂adami firm intensywnie wykorzystuj膮cych targetowanie behawioralne w celu zwi臋kszenia zaanga偶owania i wsp贸艂czynnika konwersji.

Poni偶ej zrozumiesz jak wykorzysta膰 targetowanie behawioralne na swoj膮 korzy艣膰.

Proces kierowania behawioralnego

Najpierw gromadzenie i analiza danych

Dane dotycz膮ce targetowania behawioralnego odwiedzaj膮cych s膮 zazwyczaj gromadzone z wielu 藕r贸de艂, w tym z witryn internetowych, system贸w CRM, aplikacji mobilnych, social media, youtube i wielu innych. Dane te obejmuj膮 najcz臋艣ciej:

  • Witryny/strony odwiedzane przez u偶ytkownik贸w w Twoim sklepie lub portalu
  • Informacje o logowaniu (w przypadku zarejestrowanych u偶ytkownik贸w), np cz臋stotliwo艣膰 logowa艅, poszczeg贸lne godziny logowa艅, liczba urz膮dze艅 u偶ywanych do logowania itp.
  • Dane demograficzne
  • Czas trwania sesji
  • Zaanga偶owanie w tre艣ci

Chocia偶 zbieranie takich danych wydaje si臋 stosunkowo prostym zadaniem, obecne borykamy si臋 z problemami z prywatno艣ci膮 u偶ytkownik贸w. Blokowanie cookies, update’y ios. W przesz艂o艣ci wiele rodzaj贸w pikseli 艣ledz膮cych lub plik贸w cookie stron trzecich by艂o wykorzystywanych do zdobycia tych informacji kt贸re s膮 niezb臋dne. Teraz jest to zdecydowanie trudniejsze.

Ale co dalej?

Ot贸偶 zebrane dane s膮 nast臋pnie wykorzystywane do analizy i tworzenia segment贸w odbiorc贸w.

Segmentacja

Na tym etapie odwiedzaj膮cy s膮 po艂膮czeni w r贸偶ne segmenty na podstawie ich zachowania. Na przyk艂ad osoby, kt贸re cz臋sto kupuj膮 w Twoim sklepie karm臋 dla ps贸w, s膮 zaliczane do jednej kategorii, a ci, kt贸rzy kupuj膮 karm臋 dla kot贸w, do innej.

Stosowanie i aplikacja danych

Na tym etapie, projektujemy unikalne i dostosowane kampanie. Wszystko po to, aby dopasowa膰 si臋 do potrzeb i wymaga艅 okre艣lonych segment贸w odbiorc贸w i sprawi膰, by ka偶da reklama by艂a dla nich bardziej spersonalizowana, czyli odpowiednia . Pomaga to nie tylko nada膰 indywidualny charakter Twoim kampaniom, ale tak偶e zwi臋ksza szanse na wi臋cej odpowiedzi i konwersji.

Jednak tworzenie kampanii to dopiero pocz膮tek. R贸wnie wa偶ne s膮 pomiary i weryfikacja rezultat贸w.

Powiniene艣 korzysta膰 narz臋dzi jako艣ciowych i ilo艣ciowych, takich jak:

  • google analytics,
  • mapy ciep艂a,
  • analiza zachowa艅 odwiedzaj膮cych,
  • analiza ruch贸w ga艂ek ocznych,
  • a tak偶e testowanie A/B kampanii w okre艣lonych segmentach,

…aby zrozumie膰, czy zmierzasz we w艂a艣ciwym kierunku. To ma bardzo wa偶ne znaczenie dla biznesu.

Personalizacja reklam i targetowanie behawioralne

Gdyby艣my mieli i艣膰 o krok dalej, to co by to by艂o?

Mam na my艣li personalizacj臋 strony internetowej. Najwa偶niejsze teraz z powodu MEGA ostrej konkurencji i rosn膮cych koszt贸w reklamy, sta艂o si臋 traktowanie ka偶dego odwiedzaj膮cego witryn臋 jako oddzielnej i niepowtarzalnej szansy na sprzeda偶. Musimy osobi艣cie anga偶owa膰 si臋 z tak膮 osob膮 w bardziej z艂o偶on膮 interakcj臋 ni偶 konwencjonalna masowa strategia 鈥瀢szystko takie samo dla wszystkich鈥.

Tak wi臋c, interpretuj膮c to czego szuka odwiedzaj膮cy w czasie rzeczywistym za pomoc膮 targetowania behawioralnego, mo偶emy reagowa膰 na ka偶d膮 intencj臋 w spersonalizowany spos贸b.

Oto kilka technik personalizacji, w kt贸rych kierowanie behawioralne odgrywa znacz膮c膮 rol臋:

  • Ukierunkowane kampanie e-mailowe oparte na zachowaniu u偶ytkownika: bardzo cz臋sto stosowane przez amazon i zalando. Przekonaj si臋 samemu. Po przeczytaniu tego artyku艂u zaloguj si臋 na jakiej艣 z tych platform i poprzegl膮daj przez kilka minut produkty BEZ KUPOWANIA. Zobaczysz jakie wiadomo艣ci email dostaniesz.
  • Algorytmy rekomendacji, kt贸re pokazuj膮 produkty/us艂ugi na podstawie wcze艣niej ogl膮danej tre艣ci przez odwiedzaj膮cego: TikTok, Faecbook i Youtube s膮 艣wietnymi przyk艂adami. Czasem jest tak, 偶e specjalnie pomijam jakie艣 tre艣ci, bo co艣 mo偶e Ciebie na chwil臋 zainteresowa膰 viralowo, a p贸藕niej b臋dziesz ci膮gle to widywa艂.
  • Dynamiczne strony docelowe: okre艣laj膮 trafnie tre艣ci dla u偶ytkownika/odwiedzaj膮cego. Jest to wy偶sza szko艂a jazdy, ale wersj膮 „podstawow膮” mog膮 by膰 kampanie DSA w google kt贸re kieruj膮 na r贸偶ne landing page w Twojej witrynie. Mo偶e nie do ko艅ca jest to ta technika, bo pokazujesz r贸偶ne strony (czyli r贸偶ne URL’e), a nie dynamiczn膮 tre艣膰, ale jak si臋 nie ma co si臋 lubi to si臋 lubi co si臋 ma.

Korzy艣ci z targetowania behawioralnego

Opr贸cz tego, 偶e jest to dobra technika marketingowa, zalety korzystania z targetowania behawioralnego staj膮 si臋 z czasem znacznie bardziej zach臋caj膮ce do dalszego eksplorowania.

Tworzenie kampanii z wykorzystaniem danych o zachowaniach odwiedzaj膮cych nie tylko przynosi korzy艣ci firmie, ale tak偶e sami odwiedzaj膮cy maj膮 tutaj szereg benefit贸w jak np. lepsze dopasowanie produktu.

Poni偶ej kilka zalet reklamy behawioralnej:

Rozpoczynasz budowanie 艣wiadomo艣ci

Korzystaj膮c z mocy jak膮 daje targetowanie behawioralne, zyskujesz mo偶liwo艣ci anga偶owania si臋 w r贸偶nego rodzaju segmenty odwiedzaj膮cych. Na przyk艂ad, je艣li planujesz kierowa膰 reklamy do odwiedzaj膮cych z r贸偶nych kraj贸w, to mo偶esz tworzy膰 spersonalizowane landing page, newslettery, reklamy remarketingowe i inne. Taka metoda nie tylko pomaga zainicjowa膰 d艂ugotrwa艂膮 komunikacj臋, ale tak偶e przyci膮gn膮膰 wi臋cej odwiedzaj膮cych.

Domknij niezdecydowanych

Pami臋taj, 偶e 鈥瀗iezdecydowane zachowanie鈥 mo偶na rozpozna膰 po liczbie stron, kt贸re odwiedza u偶ytkownik, czasie sp臋dzonym w witrynie i wielu innych podobnych wzorcach. Zwykle do Ciebie nale偶y ustalenie danych, kt贸re chcesz przeanalizowa膰 zgodnie z profilem i celem Twojej witryny.

Zwi臋ksza zaanga偶owanie i interakcje

Kierowanie behawioralne to jedna z najlepszych technik ponownego kierowania i/lub ponownego anga偶owania u偶ytkownik贸w, kt贸rzy opu艣cili Twoj膮 witryn臋 z jakiego艣 powodu. Pokazuj膮c produkty/us艂ugi, kt贸rymi si臋 zainteresowali, ale odeszli bez zakupu, mo偶esz przekierowa膰 ich z powrotem do swojej strony, pokazuj膮c tre艣ci (wiadomo艣ci, produkty/us艂ugi itp.), kt贸re domkn膮 sprzeda偶.

Podczas przechodzenia przez Twoj膮 witryn臋 niekt贸rzy u偶ytkownicy mog膮 wykazywa膰 zachowania sugeruj膮ce, 偶e s膮 zainteresowani Twoj膮 ofert膮, ale jednocze艣nie maj膮 w膮tpliwo艣ci, czy kontynuowa膰. Je艣li tak jest, to popchnij ich w kierunku finalizacji. Zwabiaj ich rabatami, a nawet pokazuj spersonalizowane rekomendacje, aby mogli podj膮膰 decyzj臋.

Zwi臋ksz 艣redni膮 warto艣膰 zam贸wienia

Za ka偶dym razem, gdy odwiedzaj膮cy przegl膮da Twoj膮 witryn臋, pozostawia pewne informacje o sobie. To okazuje si臋 korzystne i pomaga poleca膰 produkty/us艂ugi odpowiadaj膮ce preferencjom odwiedzaj膮cego. Pomagaj膮c odwiedzaj膮cym Twoj膮 witryn臋 odkry膰 podobne, czy komplementarne produkty/us艂ugi, mo偶esz nie tylko zwi臋kszy膰 liczb臋 otrzymywanych zam贸wie艅, ale tak偶e ich og贸ln膮 warto艣膰.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Podsumowanie

Podsumowuj膮c, targetowanie behawioralne jest pot臋偶nym narz臋dziem, kt贸re stwarza firmom mo偶liwo艣膰 lepszego zrozumienia i zaspokojenia potrzeb docelowych odbiorc贸w. Jednocze艣nie osi膮gasz cele biznesowe, zwi臋kszasz ROAS i ROI.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)