ROAS i ROI (reklama, kampania i zwrot z nak艂ad贸w na reklam臋)

Podcast co to i jak zacz膮膰 podcast (zacz膮膰 nagrywa膰 i opublikowa膰)
31 sierpnia, 2021
Social media marketing
Social media marketing spo艂eczno艣ciowy (content na facebook, twitter, linkedin, tiktok i inne)
31 sierpnia, 2021
roas
roas

Roas i roi mo偶esz stosowa膰 zar贸wno w google ads, jak i facebook ads. Zwrot z inwestycji powinien by膰 zawsze jak najwi臋kszy, a Ty musisz d膮偶y膰 do roas na poziomie czo艂owych graczy w bran偶y advertising.

Wi臋c jak osi膮gn膮膰 poziom docelowego roas i zwi臋ksza膰 warto艣膰 konwersji?

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

ROAS i ROI (reklama, kampania i zwrot z nak艂ad贸w na reklam臋)

Czy cpc to dobry wyb贸r? Z jakiej strategii ustalania stawek korzysta膰 偶eby generowa膰 zadowalaj膮ce warto艣ci roas.

Te, a tak偶e inne informacje o e-commerce, czy jakie dzia艂ania marketingowe wybra膰 do konkretnej kampanii reklamowej content marketing wybra膰 znajdziesz w tym artykule.

Je艣li zg艂osisz si臋 do nas na bezp艂atn膮 konsultacj臋 odno艣nie prowadzenia kampanii otrzymasz r贸wnie偶 ciekawe case study.

Do dzie艂a z tym ROAS!

Influencer-marketing

Wska藕nik roas

Obecnie istnieje wska藕nik pokazuj膮cy nam zwrot z sprecyzowanych kampanii reklamowych.

Obliczymy dzi臋ki niemu przych贸d, kt贸ry zosta艂 wygenerowany poprzez bud偶et jaki przeznaczyli艣my na nasz膮 kampani臋 reklamow膮. Ten wska藕nik nazywa si臋 roas a jest to skr贸t od Return On Ad Spend. Za jego pomoc膮 przedstawimy zysk z ka偶dej akcji reklamowej w Google Ads.

Jest to 艣wietne narz臋dzie, niezb臋dne do pokazywania przychod贸w wykorzystanych na kampani臋 reklamow膮. Informuje nas te偶 o tym czy ceny ustalonych produkt贸w s膮 dopasowane do cel贸w finansowych zaplanowanych do osi膮gni臋cia oraz czy reklama jest nale偶ycie skuteczna a jej wy艣wietlania przek艂adaj膮 si臋 dostatecznie na konwersj臋. Miernik ten mo偶na w skr贸cie podsumowa膰 jednym zdaniem: to narz臋dzie przygl膮daj膮ce si臋 proporcji, kt贸ra zachodzi pomi臋dzy przychodem a wydatkami z kampanii w internecie.

Przez przych贸d rozumie si臋 warto艣膰 brutto ze sprzeda偶y, jednak nale偶y pami臋ta膰, 偶e od ceny zakupionego towaru nale偶y odj膮膰 par臋 czynnik贸w takich jak koszty przeprowadzonej kampanii, mar偶臋, koszty logistyczne, op艂aty za dzia艂alno艣膰 pracownik贸w i dodatkowe op艂aty, kt贸re wi膮偶膮 si臋 ze sprzeda偶膮. Dlatego te偶 kiedy odejmiemy to wszystko mo偶e si臋 okaza膰, 偶e zwrot z naszej inwestycji ani troch臋 nie jest a偶 tak zadowalaj膮cy jakby艣my tego chcieli. Zalet膮 tego wska藕nika jest to, 偶e nie musimy sami wylicza膰 jaki przych贸d przyniesie nam kampania, poniewa偶 poprawnie skonfigurowane Google Ads udost臋pni nam te dane automatycznie.

Mo偶na r贸wnie偶 korzysta膰 z odpowiednich strategii, kt贸re ustalaj膮 stawki kampanii poprzez bazowanie na minimalnej warto艣ci wska藕nika. Warto zwr贸ci膰 na niego uwag臋, poniewa偶 pokazuje nam efektywno艣膰 konwersji i dzi臋ki niemu analiza naszej pracy przynosi lepsze efekty.

Sprawdza si臋 w sprzeda偶y us艂ug i pozwala na korzystniejsze przemy艣lanie bud偶etu na reklamy i kampanie, koncentracj臋 na maksymalnie op艂acalnym marketingu internetowym, usuni臋cie niepotrzebnych koszt贸w oraz realizowanie lepszych dzia艂a艅 sprzeda偶owych poprzez inwestycj臋 wy艂膮cznie w te zabiegi marketingowe, kt贸re wygl膮daj膮 na najbardziej op艂acalne. Z tego wska藕nika najbardziej uciesz膮 si臋 reklamodawcy, dla kt贸rych najwa偶niejsza jest wydajno艣膰 i potencja艂 danej kampanii.

ROAS definicja

Najprostsza definicja tego wska藕nika to opisany procentowo zwrot z koszt贸w na reklam臋.

Obliczamy go wed艂ug wzoru przych贸d/koszt *100%.

Za zadowalaj膮c膮 warto艣膰 akceptuje si臋 t膮 o pu艂apie 300 procent. Warto r贸wnie偶 wzi膮膰 pod uwag臋 takie elementy jak wielko艣膰 dzia艂alno艣ci i dziedzina danej firmy.

Google Ads daje mo偶liwo艣膰 aby skorzysta膰 ze strategii, kt贸re s膮 automatyczne i ustalenia stawki danej kampanii opieraj膮c si臋 przy tym na minimalnej warto艣ci wska藕nika.

Pozwala to bardzo dok艂adn膮 kontrol臋 wydatkowa艅 poszczeg贸lnych reklam na przyk艂ad na Facebooku. Czasem jednak po prostu nie op艂aca si臋 trwa膰 przy twardo za艂o偶onym wska藕niku za ka偶dym razem, gdy偶 dzi臋ki elastyczno艣ci kampanii unikniemy zni偶kowania udzia艂贸w, stagnacji w rozwoju oraz spadku skali. To zadanie dla kogo艣 kto zrozumie tajniki kampanii, zbuduje odpowiedni膮 struktur臋 i nie dopu艣ci do powstania trudno艣ci podtrzymywaniu zadowalaj膮cego wska藕nika.

Kiedy kampania naprawd臋 zarabia

Wa偶ne s膮 r贸wnie偶 sk艂adowe i dzia艂ania konkurencji oraz oczekiwania u偶ytkownik贸w. Pozwoli to zatwierdzi膰 nale偶yte cele i wypracowa膰 najlepszy rezultat ca艂o艣ciowy kampanii. Trzeba jeszcze pami臋ta膰 o tym, 偶e gdy ustawimy wska藕nik na nieosi膮galnym poziomie mo偶e to wywo艂a膰 ograniczenie klikni臋膰 a przy tym i konwersji. Nale偶a艂oby wi臋c wprowadzi膰 adekwatn膮 strategi臋 uwzgl臋dniaj膮c膮 kontekst naszej kampanii, jej cz臋艣ci sk艂adowe, wspomniane ju偶 oczekiwania u偶ytkownik贸w i post臋powanie konkurencji.

Przygotowuj膮c si臋 do strategii na najbardziej efektowny wynik, powinno si臋 wzi膮膰 pod uwag臋 nast臋puj膮ce czynniki: typ kampanii i jej cel, histori臋 relacji z klientami, algorytmy, sezonowo艣膰, posuni臋cia konkurencji i promocje. Ten ostatni czynnik mo偶e jednak odbi膰 si臋 negatywnie na wska藕niku. Recept膮 na to jest ulokowanie celu sprzeda偶owego poni偶ej ostatecznego wska藕nika poniewa偶 w dniu promocji b臋dzie to nam si臋 po prostu kalkulowa膰. Przyk艂adem mo偶e by膰 og艂oszenie przez nas promocji czasowej i klient, kt贸ry chcia艂 kupi膰 produkt ju偶 teraz, ale zach臋cony promocj膮 postanawia poczeka膰 z zakupem na ni偶sz膮 cen臋.

To z kolei spowoduje spadek wska藕nika, dlatego jedynym w艂a艣ciwym rozwi膮zaniem jest nastawienie naszego celu ni偶ej docelowego wska藕nika. W celu sprzeda偶y czegokolwiek konieczne jest koordynowanie za艂o偶e艅 wzgl臋dem reali贸w, kt贸re panuj膮 na rynku. Bior膮c pod uwag臋 to, 偶e w ka偶dym sezonie mo偶liwo艣ci na konwersj臋 mog膮 si臋 r贸偶ni膰, warto dostosowa膰 wska藕nik tak, aby usprawni膰 go do danej sytuacji.

ROI a ROAS. Na czym polega r贸偶nica?

Przyk艂adem mo偶e by膰 tu rower, kt贸ry najlepiej b臋dzie sprzedawa膰 si臋 w miesi膮cach letnich. Nale偶y zda膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e marketing internetowy nie jest gromad膮 przypadkowych dzia艂a艅, to odpowiednio kierowany proces pozwalaj膮cy na wypracowanie szczeg贸艂owych danych, kt贸re z kolei pozwalaj膮 sprawdzi膰 czy zainicjowane czynno艣ci przynios艂y oczekiwany rezultat, a to wszystko dzi臋ki omawianemu wska藕nikowi. Mo偶na zatem 艣mia艂o stwierdzi膰, 偶e ten wska藕nik jest jednym z najwa偶niejszych w marketingu online. Je艣li chcemy stwierdzi膰 kt贸re dzia艂ania reklamowe s膮 dla nas op艂acalne pod wzgl臋dem czasu i pieni臋dzy, mo偶emy u偶y膰 wska藕nika do zweryfikowania kampanii, kt贸re przynosz膮 najwi臋kszy zysk.

Mo偶emy r贸wnie偶 oszacowa膰 czy wprowadzane optymalizacje albo aktualizacje materia艂贸w wp艂ywaj膮 korzystnie na rentowno艣膰 i skuteczno艣膰 naszych reklam. W celu obliczenia wska藕nika dla kampanii reklamowych musimy obserwowa膰 konwersje oraz komunikaty sprzeda偶owe dla naszych kampanii. Dla przyk艂adu: je偶eli nadzorujemy wska藕nik kampanii Google Ads, mo偶emy dowiedzie膰 si臋 potrzebnych informacji na stronie Grupy reklam w g艂贸wnym panelu. Po nagromadzeniu danych odno艣nie konwersji i sprzeda偶y z Google Ads mo偶emy obliczy膰 zwrot z nak艂ad贸w na reklam臋 dzi臋ki wska藕nikowi.

ROAS marketing

To bardzo proste, w przeciwie艅stwie do innych wska藕nik贸w marketingowych. Wystarczy podzieli膰 przych贸d netto z kampanii reklamowej przez koszty wydane na kampani臋. Dzi臋ki wska藕nikowi nie musimy zgadywa膰 czy nasza reklama wytwarza wi臋cej przychod贸w czy koszt贸w, ponadto wska藕nik okre艣la jaki wp艂yw ma kampania na wyniki naszej marki. Ponadto je偶eli kt贸ra艣 reklama ma wysoki wska藕nik, mo偶emy sprawdzi膰 dlaczego tak si臋 dzieje. Wp艂ynie to pozytywnie na r贸偶ne aspekty, powoduj膮c wzrost zwrotu z naszych przysz艂ych kampanii.

Dzi臋ki wska藕nikowi lepiej wykorzystamy nasz bud偶et niezale偶nie od tego jaki prowadzimy biznes. Pragn膮c zwi臋kszy膰 wska藕nik powinni艣my zwi臋kszy膰 przychody nie zmieniaj膮c przy tym koszt贸w, zmniejszy膰 koszty reklam przy jednoczesnym zachowaniu przychod贸w oraz zwi臋kszy膰 przychody i zarazem obni偶y膰 koszty. Oczywi艣cie najlepsze metody polepszenia wska藕nika zale偶膮 ostatecznie od poszczeg贸lnych kampanii.

ROAS jaki jest dobry

Zdecydowanie jedn膮 z naj艂atwiejszych metod na zmniejszenie niepotrzebnych wydatk贸w na popraw臋 i reklamy wska藕nika jest wplecenie wykluczaj膮cych si臋 s艂贸w kluczowych. Pomaga to pomno偶y膰 konkretny ruch kt贸ry generuj膮 reklamy, tym samym poprawiaj膮c zwrot z wydatk贸w na reklamy. Musimy r贸wnie偶 upewni膰 si臋, 偶e nasze strony docelowe s膮 dopracowane w odniesieniu do konwersji.

Strona ta powinna by膰 dopasowana do odbiorc贸w, kt贸rych chcemy sobie zjedna膰 oraz przystosowana do przekazu kt贸ry zosta艂 u偶yty w reklamie. Warto r贸wnie偶 偶eby zawiera艂a tre艣ci, kt贸re p艂ynnie przechodz膮 z tekstu reklamy. Je艣li nasz wska藕nik jest wysoki powinni艣my zastosowa膰 zwi臋kszenie wydatk贸w na reklamy, dzi臋ki czemu pozyskamy wi臋kszy ruch na naszej stronie i liczb臋 konwersji.

Je艣li za艣 wska藕nik jest niski powinni艣my pomy艣le膰 o podniesieniu przychodu i obni偶eniu koszt贸w. Mo偶emy to uzyska膰 zmieniaj膮c stawki, bud偶ety oraz sprawdzaj膮c czy parametry konwersji s膮 na dobrym miejscu. Ka偶d膮 kampani臋 powinni艣my optymalizowa膰 pod k膮tem poprawy wska藕nika.

Obecnie nie ma chyba firmy, kt贸ra nie korzysta艂aby z tego wska藕nika i metody wyliczenia stawek w celu uzyskania jak najwi臋kszej konwersji zachowuj膮c przy tym konkretny zwrot nak艂ad贸w poniesionych na reklam臋. Nie jest tajemnic膮, 偶e im wy偶szy jest wynik jako艣ci Google, tym samym ni偶szy jest koszt klikni臋cia i wy偶sza klasyfikacja reklamy. Je艣li chcemy poprawi膰 adekwatno艣膰 reklam, mo偶emy podzieli膰 kampanie na mniejsze i bardziej wyspecjalizowane reklamy.

Wska藕nik s艂u偶膮cy do nadzoru koszt贸w kampanii reklamowej i pocz膮tkowej ocenie skuteczno艣ci jest narz臋dziem pomocnym wielu przedsi臋biorstwom, kt贸re coraz cz臋艣ciej i ch臋tniej z niego korzystaj膮. Warto艣膰 i 艣wiadomo艣膰 firmy obecnie okre艣la si臋 przez wyniki jakie uzyskuj膮 kampanie reklamowe w internecie, a co za tym idzie, wa偶na jest profesjonalnie zbudowana strona kt贸ra jest sprawnie odbierana i pozycjonowana w wyszukiwarce przez algorytmy Google.

Chc膮c aby nasza kampania wytwarza艂a zyski musimy na pocz膮tku w ni膮 zainwestowa膰 a przydatno艣膰 i sektor tych inwestycji zoptymalizuje wspomniany wska藕nik. Trzeba zwr贸ci膰 uwag臋, i偶 sam wska藕nik nie rozpatruje mar偶y i koszt贸w produktu, a pokazuje zwrot brutto nak艂ad贸w na reklam臋. Wszystko tak naprawd臋 bazuje na wysoko艣ci mar偶y kt贸r膮 otrzymujemy za poszczeg贸lny produkt.

Nale偶a艂oby wiedzie膰, 偶e podniesienie wska藕nika zwiastuje zmian臋 ca艂ej strategii marketingowej dla danego produktu lub marki. Zazwyczaj wi膮偶e si臋 to z uszczupleniem koszt贸w ujednoliconej kampanii reklamowej na rzecz powi臋kszenia przychod贸w.

Jest to sprawa dyskusyjna, poniewa偶 z jednej strony zmniejszenie liczby reklam mo偶e fatalnie wp艂yn膮膰 na sprzeda偶, a z drugiej strony mniejsza ilo艣膰 reklam to s艂absza dostrzegalno艣膰 produkt贸w w internecie. Bez przemy艣lanej strategii i weryfikacji miernik贸w sprzeda偶y nie zdob臋dziemy rzeczywistych danych o przychodach przedsi臋biorstwa. Musimy zatem dobrze pozna膰 oraz opanowa膰 wska藕nik, aby osi膮gn膮膰 sukces.

Bezb艂臋dna strategia marketingowa dopasowana do naszych potrzeb pozwoli nam zachowa膰 wzrost przychod贸w na stabilnym poziomie bez pogr膮偶ania pieni臋dzy w reklamach, kt贸re nie zawsze przynosz膮 zyski. Wska藕nik to wspania艂y sprzymierzeniec w prowadzeniu szeregu dzia艂alno艣ci.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)