Wszystko, co musisz wiedzieć o Google PageRank (dlaczego nadal ma znaczenie)

buzz marketing
Buzz marketing- przestań marzyć i zacznij robić dobry marketing szeptany (WOM). Szeptanka czy szemranka?!
12 lipca, 2021
Co to jest Google Moja Firma i dlaczego tego potrzebuję? 1
Co to jest Google Moja Firma i dlaczego tego potrzebuję?
23 lipca, 2021
google pagerank

Plus minus, dziesięć lat temu PageRank był wskaźnikiem SEO, o którym mówili wszyscy.

Jeśli pracujesz w branży dłużej niż kilka lat, z pewnością pamiętasz hype, który pojawiał się, gdy usłyszałeś, że nastąpiła aktualizacja paska narzędzi PageRank (page rank toolbar).

Przy odrobinie szczęścia Twoje ostatnie wysiłki przyniosłyby wzrost wyniku PageRank, wiedząc, że oznacza to, że Google postrzega teraz Twoją witrynę jako bardziej autorytatywną niż wcześniej.

Zobacz NAJLEPSZY kurs facebook ads w internecie:

Szkolenie Facebook Ads

Wzrost wyniku PageRank był świetnym dowodem na to, że Twoja strategia SEO (a w szczególności strategia budowania linków) działała.

Obecnie PageRank jest rzadko wspominany.

Ale to nie dlatego, że nie jest już ważny, tylko dlatego, że nie jest już wskaźnikiem dostępnym publicznie. A kiedy SEO’wcy nie mogą już czegoś zmierzyć, to po co o tym mówić?

Oficjalnie mówi się że Google zrezygnowało z page rank, ale wiemy że cały czas używają go do swoich celów.

Dzisiaj zgłębimy się we wszystko, co musisz wiedzieć o Google PageRank i co może nam dać w obecnym roku.

Co to jest PageRank?

Jeśli pamiętasz Page Rank, to prawdopodobnie najlepiej przychodzi Ci na myśl, coś takiego:

co to jest google page rank

To jest właśnie pasek narzędzi Google PageRank.

To właśnie wszyscy zaczęliśmy kojarzyć z PageRank i metryką, na której punkcie SEOwcy dostawali bzika.

Ale PageRank to znacznie więcej niż pasek narzędzi.

PageRank — system rankingu stron internetowych

PageRank to system rankowania stron internetowych. Larry Page i Sergey Brin (założyciele google), opracowali na Uniwersytecie Stanforda. Ważne jest, aby zrozumieć, że PageRank dotyczy wyłącznie linków.

Im wyższy PageRank linku, tym bardziej jest on autorytatywny.

Możemy uprościć algorytm PageRank, aby opisać go jako sposób mierzenia ważności strony internetowej poprzez analizę ilości i jakości odsyłających do niej linków.


Wynik PageRank

PageRank to złożony algorytm, który przypisuje stronie w sieci ocenę jak ważna jest lub jaki autorytet posiada.

Jeśli chodzi o SEO, PageRank był liniową reprezentacją skali logarytmicznej od 0 do 10, która była wyświetlana na pasku narzędzi PageRank.

Wynik PageRank równy 0 oznacza zazwyczaj witrynę o niskiej jakości, podczas gdy z drugiej strony wynik 10 oznaczał tylko najbardziej wiarygodne witryny w sieci.

PageRank jak działa

Kluczem do zrozumienia wyników PageRank jest użycie skali logarytmicznej.

Czyli co to dokładnie oznacza?

Zobacz co na ten temat pisze SER:

skala page rank

Tłumacząc na polski:

PageRank jest obliczany przy użyciu skali logarytmicznej (podobnej do skali Richtera), o wartości od 0 do 10. Ma szacunkową podstawę 4-5. Innymi słowy, zakładając bazę 5, linki PR2 są porównywalne z 5 linkami PR1; link PR6 jest porównywalny z 5 linkami PR5 i tak dalej.

Szybko widzimy więc, że link o PR10 jest porównywalne z tysiącami linków PR1.

Powodem, dla którego SEOwcy tak bardzo zafiksowali się na tym wskaźniku, jest to, że PageRank przechodzi z jednej strony na drugą, co oznacza, że witryna może zyskać autorytet dzięki linkom z innej, która ma wyższy wynik PageRank.

Mówiąc prościej, PageRank (przekazywany między witrynami za pomocą linków) pomaga witrynie uzyskać wyższą pozycję w rankingu, a algorytm opiera się na założeniu, że strona jest uważana za ważną, jeśli linki do niej znajdują się na innych ważnych stronach.

Google do dziś wykorzystuje PageRank jako część swojego algorytmu.

Jak powstał pagerank

Jak już wspomniałem był to rok 1988.

Krótko mówiąc, Google zostało dosłownie utworzone w oparciu o pomysł Sergeya Brina, że informacje w sieci mogą być pozycjonowane na podstawie popularności linków na stronie, że im więcej linków wskazuje na stronę, tym wyżej jest ona w rankingu.

W 2000 roku firma Google wprowadziła pasek narzędzi, który wszyscy teraz pamiętamy jako sposób, w jaki mogliśmy zobaczyć wynik PageRank naszej witryny (i konkurencji).

W rezultacie SEOwcy zaczęli skupiać się wyłącznie na zwiększaniu PageRank jako wskaźnika poprawiającego rankingi, głównie dzięki uproszczonemu zrozumieniu algorytmu, który sugerował, że strona internetowa z największą liczbą linków powinna być najwyżej w rankingu.

Prostym wyjaśnieniem podejścia stosowanego przez wielu na początku XXI wieku było to, że ich celem było uzyskanie jak największej liczby linków ze stron internetowych o jak najwyższym PageRank.

Przez to powstawały SWL czyli systemy wymiany linków, czy blackhat, głównie blasty takimi narzędziami jak GSA, czy Xrumer.

Zaktualizowany PageRank

Oryginalny patent PageRank z 1998 roku wygasł w 2018 roku i, ku zaskoczeniu wielu, nie został odnowiony.

Oczywiście to nie oznacza że nie jest używany, został zastąpiony przez nowszą wersję.

Oto patent na nowy pagerank:

google pagerank

Na czym polega nowy patent google pagerank?

Zobacz:

google pagerank

Chodzi w nim o tzw. seed sites.

Seed sites to bardoz zaufane strony w oczach google, i siła linków jest determinowana przez to jak daleko nasze linki i domena są od tego seed’a.

Jak działa pagerank (przekazywanie mocy)

jak działa pagerank

Przeanalizujmy powyższy obrazek.

Koncepcja PageRank jest dość prosta: strona A ma określoną wartość linku (PageRank) dzięki linkom, które do niej prowadzą. Kiedy strona A następnie łączy się ze stroną B, strona B otrzymuje dawkę wartości linku, którą ma strona A.

Oczywiście strona B nie otrzymuje tego samego PageRank, co już ma strona A. Podczas gdy strona A ma linki przychodzące, które dają jej pewną wartość PageRank, w moim przykładzie strona B uzyskuje PageRank tylko za pośrednictwem jednego linku ze strony A. Zatem strona B nie może być postrzegana jako równie wartościowa jak strona A. Dlatego też PageRank tej strony B pobiera ze strony A musi wynosić mniej niż 100% PageRank strony A.

W oryginalnym artykule opublikowanym przez Google w celu opisania PageRank, ustawili ten współczynnik „tłumienia” na 0,85. Oznacza to, że PageRank strony A jest mnożony przez 0,85, co daje PageRank strony B. W ten sposób strona B otrzymuje 85% PageRank strony A, a 15% PageRank zostaje zniesione.

Gdyby strona B miała wówczas link do strony C, „współczynnik tłumienia” miałby zastosowanie ponownie. PageRank strony B (85% PageRank strony A) jest mnożony przez 0,85, więc strona C uzyskuje 72,25% pierwotnego PageRank strony A.

I tak dalej, gdy strony łączą się ze sobą, a PageRank rozprzestrzenia się w całej sieci. To jest podstawowa idea PageRank: strony łączą się ze sobą, wartość linków przepływa przez te strony i traci trochę mocy z każdym kolejnym linkiem, więc strony internetowe uzyskują różne wartości PageRank z każdego linku, który do nich kieruje.

Strony, które nie mają żadnych linków, uzyskują podstawową początkową wartość PageRank wynoszącą 0,15, ekstrapolując z oryginalnego obliczenia PageRank, więc istnieje punkt wyjścia do analizy i nie zaczynamy od zera.

Czy istnieje zastępczy wskaźnik PageRank?

Google nigdy oficjalnie nie opublikowało nowej wersji paska narzędzi PageRank, ale oczywiście PageRank jest nadal bardzo często używany przez Google.

Po prostu nie możemy już tego zmierzyć za pomocą jakiegoś narzędzia.

Wiele SEO softów wprowadziło własne wskaźniki autorytetu. DR, Authority score, Moz PR, Trust Flow i inne.

PageRank strony, o czym pamiętać

Pamiętaj, PageRank nie umarł.

Być może nie mamy już paska narzędzi, ale to nie znaczy, że nie musimy rozumieć, jak działa i jakie czynniki na niego wpływają.

Pod wieloma względami to dobrze, że SEOwcy przestali mieć obsesję na punkcie tego pojedynczego wskaźnika, biorąc pod uwagę, że przyczynił się on do zmiany, która oznacza, że w dużej mierze branża nie polega na taktykach manipulacji.

Agencje SEO nadużywały PageRank i z tego powodu straciliśmy pasek narzędzi, ale w oczach wielu niekoniecznie jest to złe.

Koniecznie ZOBACZ:

Jak napisać reklamę

Link do kursu jak napisać reklamę i ofertę.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)