Oferta handlowa wzór

Praca przez internet
24 sierpnia, 2021
Marketing w firmie
24 sierpnia, 2021

Oferta handlowa – wszystko, co warto o niej wiedzieć

Zacznijmy od tego, że trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat bez oferty handlowej. Owszem, z prawnego punktu widzenia wszelkie ulotki, reklamy i inne materiały marketingowe nie są taką ofertą (o czym jest się skrzętnie informowanym), ale obydwie te płaszczyzny mają wiele punktów wspólnych. Jednym z nich jest prezentacja określonych dobór i usług, a co za tym idzie – ich swoista reklama.

Reklama a oferta – podstawowe różnice

Idąc dalej torem “prawnym”, można wskazać kilka różnic, jakie istnieją pomiędzy reklamą (np. gazetką reklamową), a ofertą handlową. Jedną z nich – a zarazem chyba najważniejszą – jest to, że oferta jest skonstruowana w ten sposób, by jej celem było podpisanie umowy z wybraną osobą lub innym podmiotem. Formalnie rzecz biorąc, czymś takim nie jest gazetka reklamowa lub ulotka, gdyż celem tych materiałów jest jedynie przedstawienie określonych informacji, a nie sfinalizowanie transakcji (choć o to przecież chodzi).

Oferta handlowa – od strony formalnej – jest też swoistym dokumentem, który ukierunkowany jest na ściśle określoną osobę lub też (co raczej ma miejsce najczęściej) na wybraną firmę. Składa się więc ze ściśle sformalizowanych punktów, które – zgodnie z tradycją nawiązywania kontaktów biznesowych – należy spełnić. Oczywiście nie można zapominać, że chcąc sporządzić taką ofertę, należy ją spersonalizować. Oznacza to, że musi być ona skrojona pod wybrany podmiot i oferować zakres informacji, które dla tego podmiotu będą jak najbardziej przydatne. Dzięki temu tworzone są podwaliny, które następnie będą wykorzystywane na polu współpracy między obydwoma podmiotami.

Składniki oferty handlowej – co warto na ich temat wiedzieć?

Jeśli oferta handlowa ma spełniać określone założenia formalne, to musi ona również składać się z określonych punktów, na podstawie których zostanie ona sporządzona w odniesieniu do wybranego klienta. Dokument ten musi więc składać się z następujących części::

  1. Nagłówek – jest to wstęp, którego zadaniem jest jasne określenie, czego tak naprawdę dotyczyć ma wybrane pismo. To z niego strona ma dowiedzieć się, czego wybrana osoba (bądź przedsiębiorstwo) od niej tak naprawdę chcą. W nagłówku powinna znaleźć się esencja całego tekstu, a więc wszystkie najważniejsze dane na temat potencjalnej współpracy, bądź też – jeśli oferta dotyczy transakcji – wybranego zakupu.
  2. Danych kontaktowych – kolejnym elementem oferty handlowej jest punkt odpowiedzialny za przedstawienie danych handlowych oferenta. Dzięki niemu cała potencjalna transakcja staje się po prostu bardziej wiarygodna. Poza tym – co równie ważne – dane kontaktowe można wykorzystać np. w procesie realizacji przelewu. Trudno bowiem wyobrazić sobie sytuację przedstawienia oferty handlowej przez firmę, która nie podaje żadnych danych poza… numerem rachunku bankowego.
  3. Bezpośredniego zwrócenia się do adresata – istotą oferty handlowej jest stworzenie klimatu dla dalszej współpracy. Dlatego obowiązuje tu sformalizowany, choć życzliwy ton, który jednocześnie będzie miał formę bezpośredniego zwrotu do adresata. Dzięki temu osoba ta (bądź przedstawiciel/właściciel firmy docelowej, będzie czuł się odpowiedzialny na odpowiedź względem tej oferty, a co za tym idzie – na podjęcie ścisłych działań i ewentualne kontynuowanie współpracy z wybraną jednostką. Nie można bowiem zapominać, że w języku biznesowym forma i język, to podstawa każdego sukcesu.
  4. Spisu treści – każda oferta handlowa powinna składać się również ze… spisu treści. Tak, w dzisiejszych czasach jego sporządzanie jest uważane przez specjalistów jako zbyt archaiczne, ale – będąc szczerym – jego umieszczenie w dokumencie znacznie porządkuje jego treść, a także sprawia, że osoba czytająca ów dokument, będzie mogła od razu przejść do sedna sprawy. I tutaj warto sobie wyobrazić co by było, gdyby ów spis nie istniał. Po pierwsze – adresat musiałby przebijać się przez gąszcz grzecznościowych zwrotów, danych kontaktowych i tzw. “lania wody”. Po drugie – zanim dotarłby on do najważniejszych informacji, po prostu skasowałby lub zniszczyłby on dany dokument.
  5. Opisu asortymentu – tak, teraz czas na konkrety, czyli opis przedmiotów, które są tak naprawdę najważniejszym elementem całej oferty handlowej. Mowa tu oczywiście o asortymencie, który – zgodnie z treścią oferty – ma zostać odsprzedany wybranej osobie, bądź też podmiotowi gospodarczemu. W tym punkcie towar ten (lub dobro, usługa itd.) powinien być jak najdokładniej opisany. Należy przy tym pamiętać, że brak podstawowych informacji może sprawić, że klient nie będzie chętny do jego zakupu. Co więcej, nawet jeśli będzie on chętny, to i tak najprawdopodobniej prześle on zapytanie o szczegóły wybranej oferty, co w konsekwencji znacznie wydłuży proces sprzedaży, doprowadzi do wygenerowania większych kosztów, ale też… może spowodować brak chęci zakupu dobra ze strony podmiotu docelowego.
  6. Cenę zakupu dobra i warunki płatności – to kolejny punkt, który obowiązkowo powinien wejść w skład każdej oferty handlowej. Cena jest tu oczywiście czymś niesamowicie ważnym, gdyż odbiorca oferty musi wiedzieć, czy określona kwota jest wartością netto, czy brutto (tak druga wartość ma szczególne znaczenie dla firm). Poza tym w ofercie należy zdefiniować cenę jednostkową wybranego towaru, a także składniki ceny, jeśli jest ona składową wielu innych, znacznie mniejszych kwot. Wszystkie te informacje muszą być przedstawione w sposób maksymalnie przejrzysty, gdyż dzięki temu będą one w pełni czytelne dla podmiotu docelowego. Na tym jednak nie koniec, gdyż w punkcie tym trzeba również uwzględnić warunki płatności. Dziś standardem jest co prawda przelew, ale – dzięki szybkim transakcjom realizowanym za pośrednictwem komórek – zaczyna się to wszystko powoli zmieniać. Niemniej również i w tym przypadku warto postawić na konkrety.
  7. Informacji dotyczących dostawy asortymentu. Jeśli oferta handlowa dotyczy zakupu określonego asortymentu, to musi ona również uwzględniać sposób, w jaki zostanie on dostarczony do osoby, do której została ona skierowana. Najczęściej transport ten realizowany jest za pomocą samochodów należących do przedsiębiorstwa wystawiającego ofertę lub też do firmy kurierskiej. Może się też okazać, że wybrany towar trzeba będzie odebrać z siedziby sprzedawcy osobiście, choć – rzecz jasna – taka sytuacja zdarza się rzadko i sprawdza się jedynie w ściśle określonych przypadkach. Co istotne, w ofercie powinna znaleźć się również informacja o tym, czy transport wybranych dóbr odbywa się za darmo, czy też wiąże się z koniecznością realizacji określonej opłaty. Dzięki temu osoba docelowa (firma) ma pewność, że cała ta oferta jest zrealizowana w sposób profesjonalny, a co za tym idzie – w pełni uczciwy i przejrzysty.
  8. Informacji dotyczących warunków dostawy – jest to jeden z najbardziej “nielubianych” przez oferentów punktów, gdyż to właśnie tutaj powinny znajdować się wszystkie najważniejsze informacje dotyczące sposobu, w jaki zostanie zrealizowana wybrana dostawa. Mowa tu między innymi o warunkach dostawy, czyli – mówiąc krótko – o instrukcjach pakowania, fakturowania, a także o sposobie transportu i ubezpieczenia. Dzięki tym informacjom, klient docelowy będzie miał pełną świadomość na temat wszystkich usług, które będą realizowane przez oferenta. Zgodnie z tym, co było napisane wcześniej, najważniejszą kwestią pozostaje przejrzystość działań.
  9. Referencji – opinie przekazane przez poprzednich klientów, znacznie podnoszą wiarygodność oferenta w oczach jego klientów. Co ważne, najlepiej jeśli dotyczą one wszystkich aspektów pracy wybranego przedsiębiorstwa. Zgodnie z tym, powinny one dotyczyć nie tylko jakości wybranego asortymentu (choć jest to punkt najważniejszy), ale też szybkości zrealizowanych przezeń dostaw, bezpieczeństwa transakcji itd. To na podstawie tych danych, podmiot docelowy wyrobi sobie opinię na temat wybranego oferenta. Co więcej, to one posłużą mu w procesie decyzyjnym dotyczącym skorzystania z oferty. Warto przy tym pamiętać, że referencje muszą mieć ograniczoną formę i nie mogą przytłaczać swą treścią tego, co najważniejsze, czyli samego asortymentu. Bądź co bądź, to on pozostaje najważniejszym składnikiem całej tej dokumentacji.
  10. Terminu ważności oferty – każda oferta handlowa ma swój określony termin. I nie chodzi tu wcale o zmuszenie podmiotu docelowego do szybkiego działania. Kwestia ta jest bardzo prosta: jeśli jest towar, który chce się komuś sprzedać, to nie może on zalegać na magazynie przez całą wieczność. Dlatego właśnie przyjęło się, że każda oferta handlowa ma ściśle określony termin. Oczywiście można zrobić i tak, że w polu tym oferent zdeklaruje się co do pewnych zniżek, o ile klient zdecyduje się na sfinalizowanie transakcji w krótkim czasie. Zaleca się przy tym, aby maksymalny termin ważności danej oferty, nie był dłuższy niż dwa tygodnie. Oczywiście okres ten będzie zależny od łącznej kwoty transakcji, artykułów, które w ten sposób chce się sprzedać, a także wielu innych kwestii.

Tylko tak skonstruowana oferta handlowa ma szansę na “przebicie się” do klienta. Nie można zapominać, że w dzisiejszych czasach to do niego należy rynek, a co za tym idzie – to on może wybierać pomiędzy określonymi dostawcami. Jeśli dana oferta zostanie sporządzona w sposób profesjonalny, to zawsze istnieje nadzieja, że będzie ona miała większą “siłę przebicia”, niż oferta tańsza, choć sporządzona – mówiąc kolokwialnie – na przysłowiowym kolanie. Tak czy inaczej, liczy się tu przejrzystość oferty, sposób w jaki zostanie ona sporządzona, a także życzliwy, bezbłędny język. Tylko taka oferta może zostać zaakceptowana przez podmiot docelowy.

Kilka słów podsumowania

Profesjonalnie sporządzona oferta handlowa to klucz do sukcesu. Na tej podstawie widać różnice pomiędzy nią, a gazetką reklamową, którą otrzymuje się w kolportażu realizowanym przez np. sieci handlowe. I właśnie dlatego – po lekturze powyższego tekstu – nikogo już nie powinien dziwić fakt, że obydwa materiały różnią się między sobą i to w dość… drastyczny sposób.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)