Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia)

Podstawy biznesu. Jak stworzyć dużą firmę (przedsiębiorczość)
7 listopada, 2021
Mowa ciała w biznesie. Komunikacja niewerbalna i język odczytywania sygnałów
9 listopada, 2021

Transkrypt filmu pt. Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia)

Finlandia jest znana na całym świecie z różnych rzeczy. Sauna, którą osobiście uwielbiam i przydaje się w szczególności jeśli ktoś uprawia sport. Mają znane zespoły heavy metalowe: nightwish, apocayptica, lordi, HIM. I nasz dzisiejszy bohater odcinka NOKIA. Obecnie zatrudniają nieco ponad 93 tysiące osób na całym świecie, najwięcej bo aż 132 tysiące w roku 2010 więc cały czas jest to gigant. Rok 2020 zakończyli z rocznym przychodem prawie 25 miliardów dolarów.

Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia) 1
Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia) 2

Nokia stała się globalną siłą, ale jej początki są tak samo wyjątkowe jako kraj, w którym wszystko się zaczęło. W tym filmie przyjrzymy się powstaniu Nokii i temu, jak stała się ona jednym ze światowych liderów technologii telefonii komórkowej.

Rafał Szrajnert zapraszam.

Firmę założył ponad 150 lat temu Frederik Idestam.

Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia) 3

Chciał wykorzystać ogromny fiński przemysł leśny i stworzył swoja pierwszą papiernię, a niedługo potem zbudował drugą w pobliżu miasta które nazywało się NOKIA, które leżało nad rzeką Nokianvirta.

Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia) 4

Kilka lat później Frederik nawiązał współpracę z człowiekiem o nazwisku Leo Mechelin (wym. mekelin), który miał dużo większą wizję niż prowadzenie papierni w małym miejscu na Finlandii. Przekonał Frederika aby stworzyć spółkę publiczną Nokia Ab, a po tym, jak Frederick przeszedł na emeryturę, Mechelin wykorzystał rzekę do rozpoczęcia wytwarzania energii elektrycznej dla firmy.

W tym samym czasie człowiek o nazwisku Edward Polon założył fińską fabrykę gumy, która produkowała produkty z gumy, takie jak buty i opony.

edward polon nokia

Po I wojnie światowej Nokia aB Mechelina upadała i została wykupiona przez fińską fabrykę gumy, umożliwiając firmie dalsze wytwarzanie energii elektrycznej i produktów papierniczych, do której miała dołączyć również trzecia firma. W 1912 roku została założona fińska fabryka kabli, a 20 lat później, czyli w 1932 roku przejęta przez fińskie zakłady gumowe.

Dla firmy zbliżały się piękne czasy. Po II wojnie światowej Związek Radziecki desperacko w szybkim tempie chciał odbudować swoją infrastrukturę. Wiec Fińska firma która produkowała telefony i kable była nastawiona na zarobienie fortuny. Ogromny napływ gotówki w tamtym czasie pomógł i firma umocniła swoją pozycję finansową rozszerzając swoje możliwości na nowe rynki. To w tamtym czasie z mało znanego przedsiębiorstwa stali się tym co znamy dzisiaj.

Śmiało możemy powiedzieć że był to konglomerat bo działała w niemal każdej branży jaką można sobie wyobrazić. Produkcja telewizorów, papier, produkcja masek przeciwgazowych, tworzywa sztuczne i chemia, moglibyśmy jeszcze wymieniać. Kolejny przełom nastąpił we wczesnych latach 70., kiedy Nokia wynalazła nowy sposób do przełączania central telefonicznych, co zapoczątkowało długą historię rozwoju technologii telefonicznej, która pomogła przekształcić systemy używane na całym świecie w późnych latach 60.

Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia) 5

W tym okresie Nokia produkowała także radiotelefony, które były używane w samochodach i przez wojsko, do 1978 r. zapewniały 100% zasięg w całej Finlandii dzięki swoim systemom samochodowym.

Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia) 6

Zaledwie rok później Nokia podjęła kroki w celu współpracy z producentem telewizorów o nazwie SALORA, aby opracować zupełnie nową skandynawską sieć telefonii komórkowej. Była to pierwsza na świecie sieć komórkowa i w tamtym czasie była znana jako system 1G ,pierwsza generacja komórkowa, która wykorzystywała sygnał analogowy. Na początku lat 80. Nokia wprowadziła na rynek swój pierwszy telefon samochodowy mobira senator.

Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia) 7

Był skuteczny, ale niezwykle nieporęczny, każda jednostka ważyła aż 10 kilogramów. Wkrótce po tym, wypuścili mobira talkman, o połowę lżejszy od pierwszej wersji, ale wciąż zbyt niezgrabny i dostępny tylko w samochodzie

Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia) 8

Pierwszym prawdziwie przenośnym telefonem komórkowym był Mobira CITYMAN, ważący zaledwie 800 gramów, ale miał ogromną cenę przy 24 000 fińskich marek równowartość około 8000 dolarów.

Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia) 9

Ze względu na jego wygórowaną cenę, i fakt że zbyt wiele osób nie rozumiało tej technologii, na zasadzie, „przecież telefon mam w domu więc po co go nosić”, to sprzedaż nie była oszałamiająca, dopóki nie sfotografowano prezydenta Związku Radzieckiego Michaiła Gorbaczowa, używającego go w Helsinkach w 1987 r.,

Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia) 10

Prawie z dnia na dzień, stał się kultowym symbolem statusu, posiadanie go potwierdzało Twój status i bogactwo. Nokia kontynuowała rozwój swojej sieci komórkowej, ustanawiając sieć 2g GSM, która do 1987 r. przeszła z sygnału analogowego do cyfrowego. Standard systemu 2g w całej Europie umożliwił przesyłanie danych cyfrowo ostatecznie torując drogę dla wiadomości tekstowych SMS. Pierwsza na świecie wiadomość tekstowa brzmiała: Wesołych Świąt.

Na początku lat 90. Nokia stanęła w obliczu pewnych problemów finansowych, próbując usprawnić swój biznes zaczęła sprzedawać swoje oddziały i tworzyć oddzielne podmioty. Najpierw przemysł papierniczy, a wkrótce potem produkcja opon i gumy. Po wyprzedaży większości innych gałęzi przemysłu Nokia miała jeden cel aby rozwijać główną jednostkę. Czyli telekomunikację.

Jak Nokia Stała Się Tytanem, A Później Upadła (historia) 11

W 1994 roku Nokia wypuściła nowy model telefonu 2100. Był on zaprojektowany dla każdego, zawierała także kultowy, znany nam dzwonek i grę snake. Kto spędził na niej długie godziny w swoim życiu niech daje łapkę w górę. Popyt przeszedł ich oczekiwania. Pierwotnie Nokia przewidziała serię 400 000 sztuk, natomiast ostatecznie sprzedali ponad 20 milionów na całym świecie. Nokia nie była w stanie produkować 2100 wystarczająco szybko. Menedżerowie mogli kupować tylko tyle materiałów, aby utrzymać fabryki które produkowały ten model i ni mogli sobie pozwolić na tworzenie zapasów półproduktów a także komponentów.

Utworzyli zupełnie nowy dział, aby zreorganizować cały łańcuch dostaw. Przemysł telefonów komórkowych bardoz szybko się rozwijał. Stając w obliczu takich samych wyzwań, jakie musiały podjąć inne marki, takie jak Ericsson i Motorola nadchodziła era drastycznych zmian. Trzeba było nadążyć za zwiększonym popytem na telefony.

Więc co zrobili aby wyprzedzić inne firmy i stać się liderem? Zamiast polegać na jednym dostawcy w Japonii Nokia nauczyła się budować swoją technologię w swoim kraju i nauczyła tego fińskiego dostawcę elektroniki. Wszelkie tworzywa sztuczne i sprawy z nimi związane były również outsorcowane do firmy w Finlandii. Po rozwiązaniu problemu z łańcuchem dostaw Nokia szybko wyprzedziła swoją konkurencję. W latach 1996-2001 pomnożyli swoje dochody ponad 500% ponad to, co było już i tak świetnym wynikiem. Dominowali w branży, w której stali się największym dostawcą telefonii komórkowej na świecie.

Do roku 2001 to było istne eldorado, aż nie pojawił się on. Steve Jobs i Apple z iphonem. To był początek końca dla Nokii. iPhone był czymś więcej niż tylko eleganckim urządzeniem wykonanym z materiałów najwyższej jakości, ważnym ulepszeniem używanym przez innych smartfony w tym czasie było to że był to pierwszy na świecie smartfon z wyświetlaczem dotykowym.

W ciągu jednej nocy narodziła się rewolucja w smartfonach. W ciągu najbliższych kilku lat świat zaczął odchodzić od fizycznych plastikowych klawiatur, na rzecz cyfrowych wyświetlaczy. Ceny akcji Nokii spadły o ponad 90%. Co się stało? Otóż chodziło o innowacyjność. Przez dekady firma stawiała właśnie na to, zaczynając od sieci 1g, aż tu nagle nie potrafili przystosować się szybko do rynku smartofonów.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)

 

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.