Modele atrybucji w google analytics i na facebooku + atrybucja konwersji

Grafiki YouTube
Grafiki YouTube. Wymiary grafik na kana艂 i miniaturka
2 wrze艣nia, 2021
Jak Generowa膰 Leady lead generation
Jak Generowa膰 Leady sprzeda偶owe (lead generation i marketing)
14 wrze艣nia, 2021
modele atrybucji google
modele atrybucji google

Najwa偶niejsze modele atrybucji, czym jest atrybucja

Dobrze przeprowadzona kampania reklamowa jest podstaw膮 ka偶dej dzia艂alno艣ci, zw艂aszcza je艣li chce si臋 pozyska膰 klient贸w na obszarze ca艂ego kraju. Dlatego przedsi臋biorcy potrafi膮 sp臋dzi膰 kilka, a czasem nawet kilkana艣cie dni na wymy艣laniu odpowiedniej strategii marketingowej. Nierzadko jednak zapomina si臋 o tym, 偶eby analizowa膰 skuteczno艣膰 dzia艂a艅 reklamowych i ulepsza膰 je w oparciu o pope艂nione b艂臋dy. W艂a艣nie w tym celu na wielu witrynach reklamowych, takich jak Facebook lub Google, u偶ytkownicy maj膮 dost臋p do wielu modeli atrybucji. Czym jest atrybucja i jaki model b臋dzie najkorzystniejszy dla Twojej firmy?

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Kr贸tko o atrybucji

呕eby m贸c m贸wi膰 o modelach atrybucji najpierw trzeba wyja艣ni膰 znaczenie tego poj臋cia marketingowego. Atrybucj膮 mo偶na nazwa膰 wszelki zbi贸r regu艂, kt贸re pomagaj膮 pozyska膰 informacje o bezpo艣rednich i po艣rednich konwersjach podczas kampanii reklamowej. Oznacza to, 偶e dzi臋ki systemowi atrybucji mo偶na 艣ledzi膰 i analizowa膰 艣cie偶k臋 zakupow膮 klienta. Pokazuje on statystyki dotycz膮ce tego jak dana reklama przyczyni艂a si臋 do odwiedzenia przez klienta danej strony, czy te偶 zakupu produktu firmowego. Analogicznie dzi臋ki atrybucji mo偶na dowiedzie膰 si臋 tak偶e jakie narz臋dzia marketingowe nie przynosz膮 oczekiwanych efekt贸w.

Dlaczego warto zwr贸ci膰 uwag臋 na systemy atrybucji?

Tak jak w wi臋kszo艣ci dziedzin 偶ycia, prowadz膮c kampani臋 reklamow膮 trzeba koniecznie analizowa膰 swoje b艂臋dy i wyci膮ga膰 z nich wnioski na przysz艂o艣膰. Takie dzia艂anie pozwoli nie tylko na pozyskanie wi臋kszej ilo艣ci klient贸w, ale r贸wnie偶 przyczyni si臋 do oszcz臋dzenia na wielu niepotrzebnych wydatkach reklamowych, a tak偶e zwi臋kszy wygod臋 pracy os贸b prowadz膮cych kampani臋 marketingow膮. W 艣wiecie, w kt贸rym kr贸luje marketing internetowy praktycznie niemo偶liwe jest osi膮gni臋cie sukcesu reklamowego bez zwracania uwagi na statystyki atrybucyjne.

Jakie s膮 modele atrybucji?

Ka偶da osoba zajmuj膮ca si臋 e-marketingiem powinna wiedzie膰, 偶e istnieje bardzo wiele odmiennych modeli atrybucji, kt贸re s膮 przystosowane do potrzeb r贸偶nego rodzaju przedsi臋biorc贸w. Najpopularniejszym modelem jest tzw. atrybucja „Last Click”, przypisuj膮ca ca艂o艣膰 zas艂ug wy艂膮cznie reklamom, kt贸re bezpo艣rednio doprowadzi艂y do odwiedzenia promowanej strony i ewentualnego zakupu produktu. O ile ta metoda jest najprostsz膮 i najefektywniejsz膮 dla ma艂ych firm nieorganizuj膮cych skomplikowanych kampanii reklamowych, to wielu specjalist贸w od marketingu internetowego ten model atrybucji jedynie wprowadza w niepotrzebny b艂膮d, dlatego unikaj膮 go jak ognia.

W ko艅cu w przypadku wi臋kszych kampanii marketingowych na po偶膮dany efekt sk艂ada si臋 wiele czynnik贸w, od pozyskania uwagi potencjalnego klienta a偶 po wzbudzenie w nim potrzeby zakupu. Dlatego te偶 coraz cz臋艣ciej u偶ywa si臋 modelu „Linear”, rozdzielaj膮cego zas艂ugi po r贸wno mi臋dzy wszystkimi reklamami, kt贸re znalaz艂y si臋 na 艣cie偶ce konwersyjnej klienta.

Odmian膮 tej metody jest te偶 model atrybucji „Time Decay”, kt贸ry tak偶e wyr贸偶nia ka偶d膮 reklam臋, kt贸ra przyczyni艂a si臋 do pozyskania nowego klienta, jednak z ma艂膮 r贸偶nic膮. Model ten nadaje tym mniejsz膮 warto艣膰 danemu narz臋dziu marketingowemu im wcze艣niej od udanego zakupu zadzia艂a艂o ono na klienta. Najcz臋艣ciej u偶ywa si臋 jej w przypadku kampanii, kt贸re potrzebuj膮 wiele wysi艂ku i czasu, 偶eby pozyska膰 nowych interesant贸w.

Warto te偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na pozycyjne modele atrybucji, czyli tzw. modele „Position Based”. Rozdzielaj膮 one wk艂ad danych reklam zawsze w tych samych proporcjach – 40% zas艂ug przypada reklamie, kt贸ra jako pierwsza poskutkowa艂a na potencjalnego klienta, a tak偶e tej, kt贸ra bezpo艣rednio doprowadzi艂a do zakupu. Pozosta艂e 20% wa偶no艣ci jest rozdzielane r贸wnomiernie mi臋dzy reszt臋 narz臋dzi marketingowych na 艣cie偶ce konwersyjnej.

Przeciwie艅stwem najpopularniejszego modelu „Last Click” jest atrybucja „First Click”. Wyr贸偶nia ona wy艂膮cznie te reklamy, kt贸re zapocz膮tkowa艂y dzia艂anie ca艂ego procesu marketingowego, odpowiednio przykuwaj膮c uwag臋 klienta. Jest to idealne rozwi膮zanie dla ka偶dego, kto jest pewien, 偶e po zyskaniu zainteresowania danej osoby bez problemu poradzi sobie z doprowadzeniem jej do zakupu.

Modelem, kt贸ry jest u偶ywany przez wi臋kszo艣膰 du偶ych firm jest atrybucja na podstawie danych. Funkcja ta jest dost臋pna w serwisie Google Ads i wymaga ponad 3000 klikni臋膰 i 300 konwersji w ci膮gu ostatniego miesi膮ca. System ten dzia艂a w oparciu o sztuczn膮 inteligencj臋, kt贸ra sama analizuje wszystkie dane kampanii reklamowej i automatycznie dobiera najlepsze dla firmy metody dzia艂ania. Sztuczna inteligencja dopasowuje stawki p艂acone za klikni臋cia, zwi臋kszaj膮c je przy najlepiej si臋 sprawdzaj膮cych narz臋dziach marketingowych, jednocze艣nie obni偶aj膮c lub ca艂kowicie zeruj膮c je przy tych nieskutecznych. Model ten nie tylko pozwala na stosowanie najkorzystniejszych dla firmy rozwi膮za艅 reklamowych, ale te偶 zmniejsza prawdopodobie艅stwo pomy艂ki do minimum.

Nie mo偶na zapomnie膰, 偶e istniej膮 specjali艣ci, kt贸rzy nie uwa偶aj膮, 偶eby 偶adna z tych metod odpowiada艂a ich potrzebom. Dlatego te偶 nierzadko widzi si臋, 偶e kto艣 korzysta z personalizowanego modelu atrybucji, w kt贸rym dostosowuje wszystko w oparciu o swoj膮 strategi臋 marketingow膮.

Modele atrybucji mo偶esz ustala膰 praktycznie wsz臋dzie. 艢cie偶ka konwersji bardzo dobrze je艣li wybierasz google analytics. Sama interakcja ma tutaj r贸wnie偶 kluczowe znaczenie. To jak u偶ytkownik ma wyszukiwa膰 Tw贸j produkt i jak wygl膮da domy艣lny kana艂 konwersji. Co innego uzyskasz gdy wybierzesz ostatnie klikni臋cie, czyli model ostatnia interakcja, a inaczej np first click. Mam nadziej臋 偶e teraz rozumiesz jaki wybra膰 model. Najwi臋kszy udzia艂 w social media ma facebook ads. Tutaj te偶 bardzo dobrze dzia艂a atrybucja konwersji, chocia偶 wed艂ug mnie osobi艣cie lepiej wida膰 to na przyk艂adzie reklamy google. Transakcja i wej艣cie bezpo艣rednie s膮 du偶o bardziej czytelne.

Modele atrybucji w Google ads i google analytics

Zobacz jakie modele atrybucji w google ads masz do wyboru. Jest to fragment z oficjalnej strony google.

Google Ads udost臋pnia kilka modeli atrybucji:

 Ostatnie klikni臋cie (model atrybucji last click, model ostatniego klikni臋cia): przypisuje ca艂y udzia艂 w konwersji reklamie, kt贸ra zosta艂a klikni臋ta jako ostatnia, i powi膮zanemu z ni膮 s艂owu kluczowemu.

 Pierwsze klikni臋cie (model atrybucji first click, model pierwszego klikni臋cia): przypisuje ca艂y udzia艂 w konwersji reklamie, kt贸ra zosta艂a klikni臋ta jako pierwsza, i powi膮zanemu z ni膮 s艂owu kluczowemu.

 Model Liniowy: r贸wnomiernie przypisuje udzia艂 w konwersji wszystkim interakcjom z reklam膮 na 艣cie偶ce.

 Spadek udzia艂u z up艂ywem czasu: przypisuje wi臋kszy udzia艂 klikni臋ciom, kt贸re nast膮pi艂y w najkr贸tszym czasie przed konwersj膮. Udzia艂 jest przypisywany z uwzgl臋dnieniem 7-dniowego okresu po艂owicznego zaniku. Oznacza to, 偶e interakcji z reklam膮, kt贸ra ma miejsce 8 dni przed konwersj膮, przypisuje si臋 o po艂ow臋 mniejszy udzia艂 w konwersji ni偶 interakcji z reklam膮 wyst臋puj膮cej 1 dzie艅 przed konwersj膮.

 Uwzgl臋dnienie pozycji: przypisuje 40% udzia艂u pierwszej i ostatniej interakcji z reklam膮 oraz powi膮zanym z nimi s艂owom kluczowym, a pozosta艂e 20% udzia艂u po r贸wno innym interakcjom z reklam膮 na 艣cie偶ce.Oparty na danych: rozdziela udzia艂 w konwersji na podstawie historycznych danych zwi膮zanych z dzia艂aniem powoduj膮cym konwersj臋. R贸偶ni si臋 od innych modeli atrybucji tym, 偶e u偶ywa danych o konwersji z Twojego konta do obliczania rzeczywistego udzia艂u poszczeg贸lnych interakcji na r贸偶nych etapach 艣cie偶ki konwersji.

Atrybucja na Facebooku

Zobaczmy co w przeciwie艅stwie do tego jak dzia艂a reklama Google Ads robi FB. Oto informacja z ich strony:

Atrybucja na Facebooku domy艣lnie wybiera model ostatniego punktu styku z 1-dniowym przedzia艂em atrybucji wy艣wietle艅 i 28-dniowym przedzia艂em atrybucji klikni臋膰. Je艣li na przyk艂ad konwersja zosta艂a zdefiniowana jako zakup i dodatkowo zastosowano domy艣lmy model i przedzia艂 atrybucji, raport b臋dzie uwzgl臋dnia膰 zakupy, kt贸re Facebook mo偶e przypisa膰 do ostatniego klikni臋cia reklamy maj膮cego miejsce w 28-dniowym okresie od zakupu lub do ostatniego wy艣wietlenia reklamy maj膮cego miejsce w ci膮gu 1 dnia od zakupu, w zale偶no艣ci od tego, co zdarzy艂o si臋 wcze艣niej.

Zmiana modelu atrybucji

Mo偶esz teraz doj艣膰 do wniosku 偶e model atrybucji w google analytics zale偶y od tego jakie masz 藕r贸d艂o ruchu. Wyniki wyszukiwania i liczba konwersji nie zawsze id膮 ze sob膮 w parze. wi臋c w g艂owie musisz mie膰 odpowiedni model rozk艂adu czasowego. Ustawiaj wszystko tak, 偶e konwersja zostanie przypisana zgodnie z tym jak projektujesz dzia艂ania marketingowe.

My艣l ca艂y czas o relacji sprzeda偶y i konwersji do punkt贸w w kt贸rych mo偶esz okre艣li膰 jasno z jakiej reklamy masz najwi臋kszy udzia艂 konwersji w google.

Nie istnieje najlepszy model konwersji w google analytics. Sam musisz da膰 sobie feedback, projektujesz lejek sprzeda偶owy i okre艣lasz tych kt贸rzy dokonali konwersji. Pomocy mo偶esz szuka膰 w raportach google.

I pami臋taj poszczeg贸lne modele atrybucji wykazuj膮ce najwi臋cej konwersji nie zawsze b臋d膮 najlepsze. Zale偶y to g艂贸wnie od kana艂u marketingowego danej konwersji.

PS. Po naszej interwencji zmienisz domy艣lny model atrybucji, gdy dowiesz si臋 kilku ciekawych fakt贸w.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)