Grafika rastrowa czy wektorowa (potocznie bitmapa, zastosowanie, zalety i wady)

Opisy kategorii seo
Fmcg -co to znaczy, kto pracuje i jak wygląda marketing/sprzedaż
29 kwietnia, 2022
Testy AB
Testy AB przewodnik: jak przeprowadzić test A/B
29 kwietnia, 2022
Grafika rastrowa
Grafika rastrowa

Grafika rastrowa czy wektorowa (potocznie bitmapa, zastosowanie, zalety i wady)

Więc czym jest grafika rastrowa i jakie ma zastosowania?

Każda osoba, która choćby pobieżnie ma do czynienia z grafiką komputerową, z pewnością zna pojęcie grafiki rastrowej. Jest ona oparta na matrycy składającej się z pikseli, zwanej inaczej rastrem bądź też bitmapą. W grafice rastrowej cały obraz składa się z tysięcy pikseli, z których każdy posiada swoją cyfrową definicję oraz niezależny od innych kolor.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Czym charakteryzuje się grafika rastrowa?

Z im większej liczby pikseli składa się grafika rastrowa, tym lepsza jest ostateczna jakość obrazu. Aby zdać sobie sprawę z tego, jak ogromna liczba pikseli jest potrzebna do jego uzyskania, trzeba powiedzieć, że na obraz o rozdzielczości 800 x 600 pikseli składa się prawie pół miliona punktów.

Jednak trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że im większa liczba pikseli w obrazie, tym więcej waży cały plik. Jest to spory minus w sytuacji, kiedy użytkownik dysponuje ograniczonymi zasobami pamięci.

Dlatego też bardzo często obrazy stworzone przy pomocy grafiki rastrowej poddaje się kompresji która ma za zadanie zmniejszyć ostateczną wagę pliku.

Kompresja jest również nieoceniona, jeśli chodzi o grafiki stosowane na stronach internetowych – im większy plik, tym dłużej będzie się ładował, co może stanowić sporą niedogodność dla użytkownika.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Jakie wady i zalety posiada grafika rastrowa?

Jeśli chodzi o zalety grafiki rastrowej, to z pewnością warto wspomnieć o jej szczegółowości. Obrazy rastrowe charakteryzują się bardzo zróżnicowanymi barwami, a także idealnym odwzorowaniem kolorów. Detale są doskonale widoczne, a cieniowanie robi wrażenie.

Kolejnym atutem grafiki rastrowej jest to, że użytkownik może dowolnie dopasować do swoich potrzeb takie parametry obrazu jak kontrast, jasność czy też nasycenie barw. Stąd też grafika rastrowa bardzo często wykorzystywana jest przy ratuszu czy też fotomontażu.

Jeśli chodzi o wady grafiki rastrowej, to z pewnością trzeba wspomnieć o braku możliwości skalowania obrazu według własnych potrzeb. I o ile jego pomniejszenie nie sprawia żadnych trudności, o tyle powiększenie powoduje, że jakość grafiki znacznie spada, a piksele stają się rozmyte i widoczne.

Grafika rastrowa zastosowanie

Pomimo kilku wad grafika rastrowa stosowana jest dość powszechnie. Przede wszystkim, sprawdza się ona w branży fotograficznej, gdzie różnego rodzaju aparaty cyfrowe w formatach grafiki rastrowej zapisują wykonane zdjęcia. Dzięki temu nie trzeba dysponować specjalistycznym oprogramowaniem, by móc otworzyć na komputerze wykonane zdjęcia.

Grafika rastrowa wykorzystywana jest także w branży reklamowej. Przy jej pomocy stworzyć można różnego rodzaju materiały promocyjne – foldery, ulotki, plakaty czy też katalogi. Z możliwości grafiki rastrowej czerpie także branża poligraficzna czy też osoby, które zajmują się tworzeniem stron internetowych.

Najpopularniejsze formaty grafiki rastrowej

Podstawowe formaty grafiki rastrowej można otworzyć przy pomocy oprogramowania zainstalowanego na każdym, domowym komputerze.

Jednym z najczęściej wykorzystywanych formatów jest BMP, który charakteryzuje się wyjątkowo nieskomplikowaną strukturą. Pozwala on na szybkie przetwarzanie nawet najbardziej złożonych obrazów. Jest to format powszechny, który można otworzyć na każdym urządzeniu. Jego minusem jest to, że potrzebuje dość dużo zasobów pamięci.

Za uniwersalny uchodzi również format JPG. Zapisywane są w nim obrazy, które charakteryzują się płynnymi przejściami barw.

Dzięki temu, że pliki JPG są skompresowane, nie zajmują one dużo miejsca na urządzeniu. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że efektem kompresji bardzo często jest utrata szczegółowości obrazu, co może być sporym utrudnieniem w przypadku wielkoformatowych wydruków.

Omawiając grafikę rastrowa wspomnieć trzeba także wspomnieć format gif. Umożliwia on użytkownikowi tworzenie nieskomplikowanych animacji. Ogromnym plusem tego formatu jest to, że pozwala on na zachowanie przezroczystości grafiki. Trzeba jednak powiedzieć, że nie sprawdza się on w przypadku skomplikowanych projektów. Za następcę tego formatu uznaje się PNG, który umożliwia korzystanie z szerokiej palety barw.

Podsumowując, grafika rastrowa wciąż cieszy się dużą popularnością w niektórych branżach. Nic dziwnego – zapewnia użytkownikom szeroki wachlarz możliwości.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Podsumowanie

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Grafika rastrowa czy wektorowa (potocznie bitmapa, zastosowanie, zalety i wady)?

Napisz w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)