E business, czyli biznes elektroniczny (e-biznes)

Ekomers
Ecomers, ekomers -jak to poprawnie napisa膰? S艂ownik i definicja
24 stycznia, 2022
E-commerce w praktyce
E-commerce w praktyce, czyli co najlepiej robi膰 (najlepsze praktyki mistrz贸w sprzeda偶y online)
24 stycznia, 2022
E business
E business

E business, czyli biznes elektroniczny (e-biznes)

E business, czyli biznes elektroniczny (e-biznes) to spos贸b prowadzenia dowolnej firmy za pomoc膮 Internetu, ekstranetu, sieci i intranetu.

Obejmuje to kupowanie i sprzedawanie towar贸w lub us艂ug z wykorzystaniem transakcji handlowych przeprowadzanych drog膮 elektroniczn膮 wraz ze wsparciem klienta lub wsparciem technicznym za pomoc膮 internetu. E-biznes jest podobny do e-commerce, ale jest czym艣 wi臋cej ni偶 zwyk艂膮 czynno艣ci膮 kupowania i sprzedawania us艂ug lub towar贸w online.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

W rzeczywisto艣ci jest to metoda wykorzystania informacji cyfrowych i zaawansowanych technologii komunikacyjnych do usprawnienia r贸偶nych proces贸w biznesowych 鈥 od fazy pocz膮tkowej do fazy wdro偶enia. E-biznes obejmuje wiele proces贸w biznesowych, w tym przetwarzanie zam贸wie艅 online, CRM (zarz膮dzanie relacjami z klientami), zarz膮dzanie 艂a艅cuchem dostaw i wiele innych.

E-commerce jest cz臋艣ci膮 e-biznesu, wi臋c pozw贸l, 偶e przedstawimy Ci wyczerpuj膮ce szczeg贸艂y na temat tego, czym jest e-biznes.

E business

Je艣li chcesz zbudowa膰 w艂asny sklep eCommerce tylko do sprzedawania i kupowania produkt贸w, przeczytaj poni偶szy zestaw krok贸w, aby rozpocz膮膰 dzia艂alno艣膰 e-commerce.

Segmenty e-biznesu w Polsce

E-biznes sk艂ada si臋 z kilku komponent贸w, w tym BI (Business Intelligence), CRM (Zarz膮dzanie relacjami z klientami), ERP (Enterprise Resource Planning), SCM (Supply Chain Management), wsp贸艂pracy, dzia艂a艅 online i transakcji elektronicznych w firmie. Ale nast臋puj膮ce trzy obszary maj膮 olbrzymie znaczenie dla e-biznesu:

  1. E-zam贸wienia
    Jest r贸wnie偶 znane jako wymiana dostawc贸w, w ramach kt贸rej dzia艂a b2b, b2g,b2c (czyli biznes do biznesu, biznes do rz膮du, biznes do konsumenta) i sprzeda偶 us艂ug odbywa si臋 za pomoc膮 Internetu. Zasadniczo e-zam贸wienia to spos贸b przyj臋ty przez firmy w celu zmniejszenia koszt贸w i wysi艂k贸w poprzez pozyskiwanie produkt贸w lub us艂ug drog膮 elektroniczn膮.
  2. Sklepy internetowe
    Jest to elektroniczne zaopatrzenie (strona internetowa lub aplikacja) dla produkt贸w lub us艂ug, takich jak sklepy internetowe. Sklepy internetowe s膮 r贸wnie偶 znane jako e-sklep, sklep internetowy, sklep online, sklep wirtualny, e-commerce, m-commerce i witryna. G艂贸wnym celem tych sklep贸w jest oszcz臋dno艣膰 cennego czasu i pieni臋dzy. Ka偶dy mo偶e kupowa膰 produkty lub us艂ugi, dokonuj膮c p艂atno艣ci online za pomoc膮 kart kredytowych, p艂atno艣ci za pobraniem i innych metod.
  3. Marketplace online
    Jest to handel elektroniczny, kt贸ry 艂膮czy kupuj膮cych i dostawc贸w z us艂ugami lub produktami przez Internet. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e operator sklepu internetowego prezentuje tylko inwentarz innych os贸b i zapewnia mo偶liwo艣膰 przeprowadzenia transakcji.

Ponadto obszarami e-biznesu s膮 r贸wnie偶:

  1. Spo艂eczno艣ci internetowe
    Spo艂eczno艣ci internetowe to grupy os贸b o tych samych zainteresowaniach lub celach, kt贸re wykorzystuj膮 Internet do komunikowania si臋 ze sob膮. Jest u偶ywany mi臋dzy osobami i organizacjami w celu przygotowania decyzji transakcyjnych.
  2. Firmy internetowe
    To w艂a艣nie elektroniczna wsp贸艂praca biznesowa 艂膮czy poszczeg贸lne firmy i tworzy wirtualny biznes ze wsp贸ln膮 ofert膮 transakcyjn膮.

Proces realizacji zam贸wienia

Proces realizacji zam贸wienia opiera si臋 na wszystkich czynno艣ciach potrzebnych klientowi do otrzymania zam贸wionego produktu lub us艂ugi, w tym zwi膮zanych z nimi us艂ug dla klienta. Czym jest e-biznes i jak realizowane s膮 zam贸wienia, om贸wione jest za pomoc膮 poni偶szej sekwencji.

  1. Zapytanie o produkt
    Przegl膮dasz witryn臋 internetow膮 dowolnej renomowanej marki biznesowej produkuj膮cej komputery lub telefony i mo偶esz wy艣wietli膰 wszystkie ich produkty.
  2. Wycena sprzeda偶y
    Ceny laptop贸w, rozmiar ekranu lub wykorzystanie s膮 wyra藕nie podane na stronie internetowej w ramach oferty sprzeda偶y dla klient贸w.
  3. Konfiguracja zam贸wienia
    Gdy klienci wybior膮 to, co chc膮 kupi膰, liczba produkt贸w mo偶e zosta膰 艂atwo dostosowana lub anulowana na tym etapie.
  4. Rezerwacja zam贸wienia
    Ta faza obejmuje rezerwacj臋 produkt贸w dost臋pnych na stronie.
  5. Potwierdzenie zam贸wienia
    Ten proces zapewnia, 偶e 鈥嬧媠zczeg贸艂y zam贸wienia, takie jak ceny i ilo艣ci, s膮 dok艂adne.
  6. Rozliczenie
    Rozliczenia to proces, kt贸ry umo偶liwia klientom p艂acenie za produkty kart膮, paypal, stripe, przelewem tradycyjnym lub innymi dost臋pnymi metodami p艂atno艣ci.
  7. Planowanie zam贸wie艅
    Ka偶dy klient ma inne opcje dostawy, wi臋c zam贸wienie zostanie odpowiednio dostarczone.
  8. Przetwarzanie zam贸wienia
    Po potwierdzeniu zam贸wienia firma zapewnia odpowiedni towar w odpowiedniej ilo艣ci, czasie, miejscu, cenie i stanie dla w艂a艣ciwego klienta.
  9. Przesy艂ka
    Zgodnie z wymaganiami klient贸w produkty b臋d膮 dostarczane w ramach dzia艂ania i kuriera.
  10. Dostawa
    Produkty zostan膮 dostarczone w okre艣lonym przedziale czasowym pod w艂a艣ciwy adres.
  11. Rozliczenie
    Jest to spos贸b na uregulowanie wszystkich pozosta艂ych op艂at, takich jak koszty dostawy czy wydatki nad dodatkowymi produktami.
  12. Zwroty
    Wi臋kszo艣膰 firm oferuje opcj臋 zwrotu na swoich szczeg贸lnych warunkach. Tak wi臋c ka偶dy klient, kt贸ry otrzyma艂 produkty, z jakimikolwiek problemami technicznymi lub fizycznymi, mo偶e z 艂atwo艣ci膮 zwr贸ci膰 swoje produkty w okre艣lonym czasie.

Model e-biznesowy

Czym jest elektroniczny model biznesowy i jego elementy? W rzeczywisto艣ci jest to spos贸b, kt贸ry opisuje, w jaki spos贸b firma funkcjonuje, aby dostarcza膰 us艂ugi lub produkty i jak generuje zyski. Ponadto okre艣la r贸wnie偶, w jaki spos贸b firma b臋dzie tworzy膰 i dostosowywa膰 si臋 do nowych technologii lub rynk贸w. Wszystkie sk艂adniki modelu biznesowego wsp贸艂pracuj膮 ze sob膮, aby zapewni膰 pomy艣lne operacje biznesowe.

Koncepcja e-biznesu

Czym jest koncepcja e-biznesu i jak jest niezb臋dna dla sukcesu w biznesie? Opisuje to podstawowe informacje o biznesie, w tym cele, wizj臋, produkty i oferty, z kt贸rych w艂a艣ciciel b臋dzie czerpa膰 przychody. Skuteczna koncepcja opiera si臋 na analizie rynku, kt贸ra okre艣li zainteresowania klient贸w zakupem produktu i ile mog膮 za niego zap艂aci膰.

Czym jest koncepcja e-biznesu? Tutaj musimy skoncentrowa膰 si臋 na celach. Czy firma jest przygotowana do realizacji cel贸w okre艣lonych w planie wdro偶enia do prowadzenia dzia艂alno艣ci gospodarczej oraz w procesie biznesplanu dla firm rozpoczynaj膮cych dzia艂alno艣膰.

Strategie korporacyjne s膮 r贸wnie偶 osadzone w koncepcji e-biznesu i opisuj膮, w jaki spos贸b koncepcja biznesowa b臋dzie wdra偶ana i mo偶e by膰 modyfikowana w celu poprawy wynik贸w biznesowych.

Koncepcja biznesowa i badania rynku s膮 wa偶ne, aby zrozumie膰 rynek. Po przeprowadzeniu badania rynku, teraz nale偶y ustala膰 ceny zgodnie z konkurencj膮.

Propozycja warto艣ci

Jak sama nazwa wskazuje, propozycja warto艣ci jest warto艣ci膮, kt贸r膮 organizacja lub firma zapewni swoim klientom. Mo偶e zawiera膰 jeden lub wi臋cej z nast臋puj膮cych punkt贸w:

  • Obni偶ona cena
  • Ulepszona obs艂uga lub lepsze funkcjonalno艣ci z przyjazno艣ci膮 dla u偶ytkownika
  • Szybka dostawa i lepsza pomoc
  • Produkty lub us艂ugi, kt贸re skutkuj膮 wi臋ksz膮 wydajno艣ci膮 i produktywno艣ci膮
  • Dost臋p do dost臋pnych zapas贸w z r贸偶nymi opcjami dla kupuj膮cego

Dostarczanie warto艣ci za pomoc膮 integracji

Ka偶da funkcjonalna strona internetowa sk艂ada si臋 z dw贸ch cz臋艣ci: frontendu do bezpo艣redniego kontaktu z klientami oraz backendu w celu zautomatyzowania operacji online firmy bez bezpo艣redniego kontaktu z klientami. Sk艂adanie zam贸wie艅 za pomoc膮 system贸w POS (Point of Sales), personalizacja produkt贸w, 艣ledzenie i realizacja zam贸wie艅 to czynno艣ci wymagaj膮ce zintegrowanych system贸w.

殴r贸d艂a przychod贸w

Co oznacza e business je艣li firmy nie zarabiaj膮? Handel elektroniczny jest r贸wnie偶 znany jako handel e-commerce/internetowy, odnosi si臋 do kupowania i sprzedawania us艂ug/produkt贸w. Obejmuje r贸wnie偶 opcje p艂atno艣ci online, kt贸re zapewniaj膮 wspania艂e wra偶enia z zakup贸w online. Tak wi臋c e-biznes b臋dzie mia艂 trzy, cztery lub kombinacj臋 nast臋puj膮cych 藕r贸de艂, okre艣lanych jako model przychodowy:

  • Reklama
  • Przynale偶no艣膰
  • Prowizje agenta/przedstawiciela
  • Koncesjonowanie
  • Prowizje od sprzeda偶y
  • Sponsoring
  • Op艂at
  • Subskrypcja

Wymagane czynno艣ci, zasoby i mo偶liwo艣ci

Aby realizowa膰 misj臋 firmy, wymagane s膮 r贸偶ne dzia艂ania i potrzebne s膮 okre艣lone zasoby. Na przyk艂ad profesjonalni pracownicy o okre艣lonych umiej臋tno艣ciach lub zdolno艣ciach mog膮 lepiej wykonywa膰 okre艣lone czynno艣ci biznesowe.

Poszczeg贸lne procesy biznesowe lub grupy proces贸w, kt贸re s膮 wymagane do realizacji koncepcji biznesowej, nazywane s膮 dzia艂aniami. Operacyjny model biznesowy s艂u偶y do identyfikacji koszt贸w/wydatk贸w i wynik贸w ka偶dego dzia艂ania.

Czym jest e-biznes i jego procesy?

Nale偶y pami臋ta膰, 偶e niekt贸re dzia艂ania e-biznesu mog膮 narusza膰 patenty. R贸偶ne procesy biznesowe lub 鈥瀖etody prowadzenia biznesu鈥 mog膮 zosta膰 opatentowane, tak aby model biznesowy m贸g艂 przypadkowo obejmowa膰 w艂asno艣膰 intelektualn膮. Na przyk艂ad:

e biznes

Organizacje potrzebuj膮 zasob贸w ludzkich, materialnych, niematerialnych i pomocniczych, aby wykonywa膰 dzia艂ania w spos贸b efektywny. Zasoby materialne s膮 r贸wnie偶 okre艣lane jako fizyczne i finansowe, w tym sprz臋t firmy, rezerwy i obiekty.

Z kolei zasoby niematerialne obejmuj膮 dostosowane oprogramowanie, dane klient贸w, w艂asno艣膰 intelektualn膮 i procesy biznesowe, kt贸re mo偶na opatentowa膰. Zasoby pomocnicze obejmuj膮 procesy informatyczne i komunikacyjne oraz struktur臋 organizacyjn膮.

Pracownicy z wymaganymi umiej臋tno艣ciami s膮 niezb臋dni dla ka偶dej udanej firmy. Czym jest e-biznes i dlaczego potrzebne s膮 mo偶liwo艣ci? E-biznes jest podobny do tradycyjnego biznesu, z wyj膮tkiem obecno艣ci w Internecie, szerszego grona odbiorc贸w i mo偶liwo艣ci zakupu bez odwiedzania plac贸wki firmy. P艂ace pocz膮tkowe/pocz膮tkowe s膮 najwy偶szym kosztem dla firmy, a zdolny pracownik mo偶e nie by膰 dost臋pny przez ca艂y czas.

Krytyczne czynniki rozwoju e-biznesu

Og贸lnie rzecz bior膮c, tworzenie skutecznych firm e-biznesowych opiera si臋 na czterech krytycznych czynnikach: gdzie znajduj膮 si臋 aktywa (bazy danych), jak s膮 przetwarzane (aplikacje), kto zarz膮dza procesami lub aplikacjami (IT/Personel Operacyjny) i kto jest beneficjentem (u偶ytkownik ko艅cowy)?

Uwarunkowania e-biznesu

Czym jest e-biznes i dlaczego potrzebujemy jego odpowiednich uwarunkowa艅? Zobacz… zatrudniasz sprzedawc臋 do swojego tradycyjnego sklepu, aby efektywnie zarz膮dza膰 procesami i zwi臋kszy膰 sprzeda偶. W podobnym celu istnieje kilka proces贸w s艂u偶膮cych do usprawnienia operacji i funkcjonalno艣ci e-biznesu za pomoc膮 r贸偶nych sterownik贸w. Te sterowniki obejmuj膮 usprawnienie proces贸w operacyjnych, redukuj膮c ich koszty, zapewniaj膮c szybk膮 reakcj臋 (informacje) oraz zwi臋kszanie us艂ugi dla klient贸w.

Proces realizacji zapytania o produkt

Po sfinalizowaniu zapytania o dost臋pno艣膰 produktu, aby Twoja aplikacja e-biznesowa by艂a bardziej efektywna i godna zaufania niezb臋dna jest identyfikacja zasob贸w informacyjnych i zmapowanie ich z procesami, kt贸re je wspieraj膮.

艁a艅cuch dostaw e-biznesu

Aby zrozumie膰 konceptualnie e-biznes, musimy zdefiniowa膰 go zar贸wno z perspektywy B2C, jak i B2B. W B2C, sprzedawcy internetowi wprowadzaj膮 oparty na konsumentach 艂a艅cuch dostaw pomocny w艂a艣nie dla konsument贸w i dodatkowo usprawniamy procesy.

Istniej膮 g艂贸wnie trzy klasy B2C, kt贸re umo偶liwiaj膮 realizacje e-biznesu:

  • Dostawa produkt贸w pod jedn膮 mark膮 biznesow膮
  • Tworzenie nowych kana艂贸w rynkowych
  • Eliminacja po艣rednik贸w

e-biznes

Czym jest handel elektroniczny i jego rodzaje?

W skr贸cie jest to forma handlu elektronicznego, kt贸ra s艂u偶y do kupowania i sprzedawania produkt贸w lub us艂ug przez Internet. E-commerce ma nast臋puj膮ce typy:

  1. Biznes do biznesu (B2B)

Jak sama nazwa wskazuje, jest to nazwa transakcji elektronicznych r贸偶nych us艂ug lub produkt贸w mi臋dzy dwiema firmami lub przedsi臋biorstwami. W modelu B2B uwzgl臋dniono firmy obs艂uguj膮ce p艂atno艣ci i platformy do zarz膮dzania relacjami z klientami (CRM).

  1. Biznes do konsumenta (B2C)

B2C to najcz臋stsza forma biznesu e-commerce, poniewa偶 jest to relacja mi臋dzy sprzedawc膮 a odbiorc膮 ko艅cowym. Business to Consumer bardzo si臋 rozwin臋艂o wraz z rozwojem Internetu i najnowszych technologii. Ka偶dy mo偶e znale藕膰 w Internecie r贸偶nego rodzaju sklepy internetowe i kupi膰 produkty lub us艂ugi bez odwiedzania sklepu fizycznego.

  1. Konsument do Konsumenta (C2C)

W C2C transakcje elektroniczne s膮 dokonywane mi臋dzy klientem a innym klientem. Sta艂o si臋 to mo偶liwe dzi臋ki pomocy stron trzecich, takich jak allegro.

  1. Konsument do biznesu (C2B)

Jest to rodzaj modelu biznesowego, w kt贸rym klienci lub u偶ytkownicy tworz膮 us艂ug臋/produkt, z kt贸rego korzysta firma. Na przyk艂ad ka偶dy niezale偶ny freelancer, np grafik tworzy logo, a ka偶da firma mo偶e korzysta膰 z jego us艂ug.

  1. Biznes do administracji (B2A)

B2A to forma transakcji elektronicznych produkt贸w lub us艂ug, w kt贸re zaanga偶owane s膮 biznes i rz膮d. Na przyk艂ad ubezpieczenie spo艂eczne, dokumenty prawne itp.

  1. Konsument do administracji (C2A)

Konsument do administracji obejmuje wszystkie transakcje mi臋dzy konsumentem/klientem a rz膮dem. Na przyk艂ad podatki, edukacja itp.

E-biznes pomys艂y

Je艣li nie masz pomys艂u na biznes elektroniczny to na szcz臋艣cie mamy te wpisy, zobacz je:

https://uniqueseo.pl/biznes-internetowy/

https://uniqueseo.pl/pomysl-na-biznes/

biznes elektroniczny

Jakie s膮 kluczowe r贸偶nice mi臋dzy handlem elektronicznym a e-biznesem?

  1. E-biznes nie ogranicza si臋 tylko do kupowania i sprzedawania produkt贸w lub us艂ug. Natomiast E-Commerce to praktycznie synonim kupowania i sprzedawania produkt贸w/us艂ug za pomoc膮 Internetu.
  2. E-Commerce to g艂贸wna cz臋艣膰 E-Biznesu. Nie ma potrzeby, aby e-biznes by艂 „fizycznie obecny”. Je艣li firma ma fizyczne biura wraz z dzia艂alno艣ci膮 biznesow膮 online, mo偶na j膮 okre艣li膰 jako E-Commerce.
  3. Handel elektroniczny obs艂uguje wszelkiego rodzaju transakcje biznesowe zwi膮zane z pieni臋dzmi, ale biznes elektroniczny obejmuje dzia艂ania pieni臋偶ne i pokrewne.
  4. Handel elektroniczny potrzebuje internetu, aby komunikowa膰 si臋 z klientami online z ca艂ego 艣wiata. E-biznes mo偶e korzysta膰 z Internetu, intranetu i ekstranetu.

E-biznes wady i zalety

Istot膮 e-biznesu jest ch臋膰 rozwoju wspania艂ego przedsi臋biorstwa w internecie. My艣l臋, 偶e skoro jeste艣 a偶 tutaj to doskonale wiesz ju偶 jakie s膮 plusy i minusy dzia艂alno艣ci w internecie.

Je艣li chcesz zbudowa膰 w艂asny e-biznes lub sklep e-commerce, napisz do nas!

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)