CTR -Co to jest wska藕nik Click-through rate? (jak obliczy膰)

Marketing Automation
Automatyzacja marketingu internetowego – co to jest Marketing Automation
6 maja, 2022
mapy ciep艂a gor膮ca heatmap hotjar
Heatmap, co to jest i jak dzia艂aj膮 heat maps w analityce internetowej
6 maja, 2022
CTR Google Ads
CTR Google Ads

Wska藕nik CTR -Co to jest Click-through rate? (jak obliczy膰)

Wsp贸艂czynnik klikalno艣ci (z ang. Clickthrough rate, CTR) to wska藕nik, wyra偶ony w procentach, kt贸ry mierzy, ile os贸b klikn臋艂o Twoj膮 reklam臋, aby odwiedzi膰 witryn臋 lub stron臋 docelow膮.

Dlaczego wsp贸艂czynniki klikalno艣ci s膮 wa偶ne?

W przypadku p艂atnych reklam na Facebooku, Google Ads i innych platformach reklamowych wsp贸艂czynnik klikalno艣ci bezpo艣rednio wp艂ywa na Wynik Jako艣ci lub Trafno艣膰 reklamy.

Pami臋taj jednak, 偶e wysokie wsp贸艂czynniki klikalno艣ci nie zawsze s膮 pozytywnym znakiem. Je艣li Twoja reklama nie jest kierowana na w艂a艣ciwe s艂owa kluczowe lub jej tekst, strona docelowa lub oferta nie s膮 przydatne lub nie s膮 odpowiednie dla u偶ytkownika, mo偶esz wyda膰 du偶o pieni臋dzy na reklamy, kt贸re nie spowoduj膮 sprzeda偶y i innych konwersji. Kluczem jest przetestowanie ka偶dego elementu, kt贸ry ma przynie艣膰 zamierzone konwersje.

Dlatego musisz po艣wi臋ci膰 zawsze du偶o czasu na przeprowadzeniu bada艅 s艂贸w kluczowych, kt贸re maj膮 Ci zapewni膰, 偶e ka偶da p艂atna reklama b臋dzie odpowiednia dla idealnego klienta lub grupy docelowej.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Jaki jest wz贸r na obliczanie CTR wsp贸艂czynnika klikalno艣ci?

Aby obliczy膰 wsp贸艂czynnik klikalno艣ci p艂atnej reklamy, podziel 艂膮czn膮 liczb臋 klikni臋膰 reklamy przez 艂膮czn膮 liczb臋 wy艣wietle艅 (tj. 艂膮czn膮 liczb臋 os贸b, kt贸re widzia艂y reklam臋).

Za艂贸偶my na przyk艂ad, 偶e Twoja reklama wygenerowa艂a 100 klikni臋膰 i zosta艂a obejrzana przez 1000 os贸b podczas kampanii.

CTR = 100 (klikni臋cia) 梅 1000 (wy艣wietlenia) = 0,10 x 100 (procent) = 10% CTR

Obliczanie wsp贸艂czynnik贸w klikalno艣ci nie dotyczy wy艂膮cznie kana艂贸w efektywno艣ciowych.

A co jeszcze mog膮 przestawia膰?

Powiedzmy, 偶e chcesz wiedzie膰, ile os贸b wejdzie na stron臋 produktu w Twojej witrynie po przeczytaniu jednego z Twoich poradnik贸w na blogu. Np masz sklep fotograficzny i kto艣 przeczyta艂 „ranking statyw贸w do aparatu” w kt贸rym mia艂e艣 linki do produkt贸w, kt贸re mo偶e kupi膰.

W tym przypadku mo偶esz sprawdzi膰 ile os贸b klikn臋艂o link do ka偶dego z tych produkt贸w z Twojego poradnika na blogu, spo艣r贸d ca艂kowitej liczby odwiedzaj膮cych ten post.

Ale co ze wsp贸艂czynnikiem konwersji i jak wypada w por贸wnaniu z klikalno艣ci膮? (bo to powinno Ciebie interesowa膰 nawet bardziej)

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Co to jest wsp贸艂czynnik konwersji?

Wsp贸艂czynnik konwersji to metryka wyra偶ona jako warto艣膰 procentowa pokazuj膮ca, ilu odwiedzaj膮cych witryn臋 i aplikacje wykona艂o dzia艂anie z ca艂kowitej liczby u偶ytkownik贸w.

Ale dlaczego wsp贸艂czynniki konwersji s膮 wa偶ne?

Dla wielu marketer贸w i przedsi臋biorc贸w wsp贸艂czynnik konwersji jest najwa偶niejszym wska藕nikiem do monitorowania, poniewa偶 ma bezpo艣redni wp艂yw na og贸ln膮 sprzeda偶 i przychody ich firmy.

Musisz zapami臋ta膰 teraz kilka rzeczy.

Po pierwsze, wi臋kszy ruch niekoniecznie oznacza wzrost sprzeda偶y.

Mo偶e to wynika膰 z kilku problem贸w:

  • Niedzia艂aj膮ce formularze generowania lead贸w
  • Przyci膮ganie niew艂a艣ciwego rodzaju ruchu poprzez kierowanie do niew艂a艣ciwych zainteresowa膰 (FB), lub s艂贸w kluczowych (Google Ads)
  • Posiadanie tre艣ci na stronie, kt贸re nie s膮 zwi膮zane z Twoimi produktami i us艂ugami

Po drugie, zwi臋kszenie konwersji w sieci jest znacznie 艂atwiejsze i zajmuje mniej czasu ni偶 zwi臋kszenie ruchu.

Dlatego wa偶ne jest, aby zna膰 si臋 bardzo dobrze na CRO, a nie tylko optymalizacji wska藕nika CTR.

Po trzecie, nadanie priorytetu CRO (optymalizacji wsp贸艂czynnika konwersji) przed optymalizacj膮 ruchu w sieci 鈥 zamiast na odwr贸t 鈥 ma wi臋kszy wp艂yw na ROI i rentowno艣膰 Twojej firmy.

Jak obliczy膰 wsp贸艂czynniki konwersji?

Aby obliczy膰 wsp贸艂czynnik konwersji, podziel 艂膮czn膮 liczb臋 odwiedzaj膮cych Twoj膮 witryn臋 lub stron臋 docelow膮 przez liczb臋 zrealizowanych cel贸w.

Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e ta formu艂a b臋dzie si臋 nieznacznie zmienia膰 w zale偶no艣ci od rodzaju mierzonych konwersji.

Na przyk艂ad, je艣li mierzysz wsp贸艂czynnik konwersji os贸b odwiedzaj膮cych Twoj膮 witryn臋, kt贸re zamieniaj膮 si臋 w potencjalnych klient贸w, formu艂a b臋dzie wygl膮da膰 tak:

Ca艂kowita liczba zebranych potencjalnych klient贸w/ca艂kowity ruch w witrynie x 100 = wsp贸艂czynnik konwersji

Podobnie, je艣li chcesz obliczy膰, ilu odwiedzaj膮cych witryn臋 przekszta艂ci艂o si臋 w p艂ac膮cych klient贸w, formu艂a wsp贸艂czynnika konwersji b臋dzie wygl膮da膰 tak:

Liczba sprzeda偶y/ca艂kowity ruch w witrynie x 100 = wsp贸艂czynnik konwersji

Na koniec, je艣li chcesz zmierzy膰, ile os贸b zapisa艂o si臋 do Twojego newslettera po klikni臋ciu reklamy, formu艂a wsp贸艂czynnika konwersji zmieni si臋 na:

Liczba os贸b, kt贸re zasubskrybowa艂y newsletter/ca艂kowita liczba os贸b, kt贸re klikn臋艂y reklam臋 x 100 = wsp贸艂czynnik konwersji

Narz臋dzia analityczne Google do 艣ledzenia wsp贸艂czynnik贸w konwersji i wsp贸艂czynnik贸w klikalno艣ci CTR

Google Analytics to niezwykle wszechstronne narz臋dzie, kt贸re pozwala zrozumie膰, kim s膮 Twoi odbiorcy, jak zachowuj膮 si臋 w Twojej witrynie, sk膮d dowiaduj膮 si臋 o Twojej firmie (czyli 藕r贸d艂a ruchu) i w jaki spos贸b wchodz膮 w interakcj臋 z zawarto艣ci膮 witryny.

Dok艂adniej, Google Analytics umo偶liwia konfigurowanie cel贸w, co daje mo偶liwo艣膰 艣ledzenia ka偶dego okre艣lonego dzia艂ania podj臋tego w witrynie (tj. wsp贸艂czynnika konwersji), takiego jak przesy艂anie formularzy lub zakup produkt贸w.

Opr贸cz Google Analytics do 艣ledzenia wsp贸艂czynnik贸w konwersji i/lub wsp贸艂czynnik贸w klikalno艣ci mo偶na u偶y膰 dowolnej z poni偶szych opcji (chocia偶 obecnie w zwi膮zku z update’ami IOS i komplikacjami z plikami cookies jest to utrudnione).

  • Platformy reklamowe (Facebook Ads Manager, Twitter , Google Ads)
  • Oprogramowanie analityczne innych firm ni偶 google
  • Narz臋dzia do optymalizacji wsp贸艂czynnika konwersji (CRO)

Wsp贸艂czynnik konwersji a wsp贸艂czynnik klikalno艣ci: kt贸ry z nich nale偶y mierzy膰?

Marketingowcy powinni ostatecznie u偶ywa膰 zar贸wno wsp贸艂czynnika konwersji, jak i wsp贸艂czynnika klikalno艣ci CTR, aby mierzy膰 sukces swoich dzia艂a艅 marketingowych.

Jednak wsp贸艂czynniki klikalno艣ci CTR i wsp贸艂czynniki konwersji CRO wp艂ywaj膮 na dwa r贸偶ne etapy lejka marketingowego/sprzeda偶owego.

W g贸rnej cz臋艣ci lejka wsp贸艂czynnik klikalno艣ci mierzy, jakie czynno艣ci wykonuj膮 u偶ytkownicy (np. klikaj膮 reklam臋), zanim dotr膮 do Twojej witryny.

Na 艣rodku i na dole lejka sprzeda偶owego (MOFU/BOFU) wsp贸艂czynniki konwersji mierz膮 dzia艂ania, kt贸re ludzie podejmuj膮, gdy s膮 ju偶 na Twojej stronie.

Na przyk艂ad:

  • Pobranie ebooka
  • Przes艂anie formularzy
  • Zapis na email
  • Zakupy produkt贸w
  • itp.

A wi臋c, kt贸ry wska藕nik masz mierzy膰 鈥 wsp贸艂czynnik konwersji czy wsp贸艂czynnik klikalno艣ci?

Odpowied藕 zale偶y od tego, kt贸ry etap lejka marketingowego/sprzeda偶owego chcesz zoptymalizowa膰.

Je艣li chcesz zwi臋kszy膰 ruch na blogu, pomiar i optymalizacja wsp贸艂czynnika klikalno艣ci, CTR czy to z reklam czy z klikalno艣膰 w SERP’ach jest idealnym rozwi膮zaniem.

Je艣li chcesz skupi膰 si臋 na powi臋kszaniu listy subskrypcji e-mailowych, zwi臋kszaniu liczby os贸b, kt贸re zapisuj膮 si臋 na bezp艂atny okres pr贸bny, demo produktu lub zwi臋kszaniu liczby produkt贸w, kt贸re sprzedajesz online, skup si臋 na pomiarze i optymalizacji wsp贸艂czynnik贸w konwersji witryny.

5 praktycznych wskaz贸wek 偶eby poprawi膰 CTR na ka偶dym etapie lejka

Oto kilka kr贸tkich wskaz贸wek, kt贸re pomog膮 Ci poprawi膰 wsp贸艂czynniki klikalno艣ci:

  • Pisz jasne i zwi臋z艂e CTA. Czyli Twoje wezwanie do dzia艂ania, musi wyja艣nia膰 u偶ytkownikow, czego mo偶e si臋 spodziewa膰 po klikni臋ciu reklamy
  • Przeprowad藕 badania na swojej grupie docelowej. Lepiej zrozumiesz, na jaki rodzaj promocji Twoi docelowi odbiorcy ch臋tniej zareaguj膮
  • U偶yj narz臋dzi do badania s艂贸w kluczowych, aby znale藕膰 okre艣lone frazy, kt贸rych szukaj膮 Twoi docelowi odbiorcy. Uwzgl臋dnij w swoich badaniach wykluczaj膮ce s艂owa kluczowe i s艂owa kluczowe zwi膮zane z Twoim brandem
  • Napisz reklam臋, kt贸ra b臋dzie stworzona wed艂ug modelu AIDA i wyr贸偶ni Twoj膮 mark臋. U偶ywaj mocnych s艂贸w, kt贸re wyra偶aj膮 pilno艣膰, autorytet, wydajno艣膰, zaawansowan膮 technologi臋, niedob贸r lub dow贸d spo艂eczny
  • U偶ywaj w swoich reklamach wysokiej jako艣ci, przyci膮gaj膮cych wzrok film贸w wideo lub zdj臋膰

Skuteczne wskaz贸wki jak po poprawieniu CTR zaj膮膰 si臋 CRO

Optymalizacja wsp贸艂czynnika konwersji polega na identyfikowaniu, analizowaniu, testowaniu i ulepszaniu r贸偶nych punkt贸w styku na 艣rodkowym i dolnym poziomie lejka marketingowego. Oto kilka kr贸tkich wskaz贸wek, jak zoptymalizowa膰 wsp贸艂czynniki konwersji.

  • Spersonalizuj swoje wiadomo艣ci
  • Skup si臋 na UX UI aby do艣wiadczenia u偶ytkownik贸w kszta艂towa膰 w oparciu o przeanalizowane zachowanie, preferencje lub zainteresowania odwiedzaj膮cych
  • Nie id藕 na 艂atwizn臋 i nie rezygnuj z odwiedzaj膮cych, kt贸rzy nie dokonali od razu konwersji. W tym momencie musisz uruchomi膰 remarketing i retargeting
  • Oferuj obs艂ug臋 klienta przez ca艂y cykl zakupu, zwi臋kszysz wtedy LTV.
  • Mo偶esz oferowa膰 czat w czasie rzeczywistym z przedstawicielem obs艂ugi klienta
  • Przekszta艂膰 odwiedzaj膮cych witryn臋 w potencjalnych klient贸w, oferuj膮c bezp艂atne materia艂y w zamian za informacje kontaktowe (np webnar, lead magnet, raport, ebook, plik pdf itp)
  • Istnieje niewielka szansa, 偶e 鈥嬧媖to艣 pierwszy raz odwiedzi Twoj膮 witryn臋 i od razu kupi. Zamiast tego daj niezdecydowanym odwiedzaj膮cym dodatkowe mo偶liwo艣ci konwersji (mikrokonwersje),
  • Testy A/B r贸偶nych element贸w swoich stron docelowych, w tym obrazy , wezwania do dzia艂ania, slogany, opisy, pozycjonowanie przycisk贸w, format formularzy i inne
  • Dodaj dow贸d spo艂eczny
  • Eksperymentuj, dodaj膮c referencje klient贸w, marki, z kt贸rymi wsp贸艂pracowa艂e艣, lub recenzje i oceny
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Podsumowanie

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. CTR -Co to jest Click-through rate? (jak obliczy膰)?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)