Zawartość strony
Najważniejszym wskaźnikiem, który powinieneś śledzić w swojej witrynie, jest jej współczynnik odrzuceń.
Świadczy o tym czy odwiedzający są zadowoleni z wrażeń jakie zapewnia im Twoja strona i czy odpowiada na pytania, które wpisali w google.
Więc czym jest bounce rate i jak zoptymalizować wysoki współczynnik odrzuceń?
Odpowiedzi poniżej:
Współczynnik odrzuceń jest to liczba, która mówi, jaki procent odwiedzających opuszcza Twoją witrynę po przejrzeniu tylko jednej strony lub w ciągu pierwszych 10 sekund (dokładna definicja bounce rate zależy w głównej mierze od narzędzia do analityki internetowej, którego używasz).
Im wyższy współczynnik odrzuceń, tym wyższa liczba potencjalnych klientów, których tracisz, ponieważ użytkownicy uważają, że Twoja witryna nie ma dla nich nic do zaoferowania i wychodzą bez dalszej interakcji.
Dzięki stale zmniejszającej się koncentracji uwagi i stale poszerzającym się opcjom czy viralowym tiktokom, Twoi odwiedzający mają bardzo małą motywację do aktywnego przeklikiwania Twojej witryny pod kątem tego, co oferujesz i jakie korzyści płyną dla nich. Tak więc obowiązkiem strony, na którą trafia odwiedzający, staje się przekonanie go, że warto spędzić u Ciebie czas.
POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…
(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)
Optymalizacja (zmniejszenie) współczynnika odrzuceń jest zatem niezwykle ważna dla Twojej firmy. Istnieje wiele powodów, dla których odwiedzający opuszczają natychmiast Twoją stronę.
Najważniejsze z nich to:
Czyli „nietrafność” wyszukiwania organicznego. Wyszukiwarki stają się coraz lepsze w znajdowaniu odpowiednich treści dla zapytania użytkownika, ale nadal nie są doskonałe.
Jeśli lubisz przeglądać statystyki search console, analytics, czy google ads (dawniej adwords) na pewno nieraz zastanawiasz się „jak to się w ogóle stało, że ktoś wszedł na stronę w mojej witrynie na takie zapytanie”.
Odwiedzający również czują to samo. Spróbuj porównać współczynnik odrzuceń dla użytkowników z organika (tych, którzy weszli przez wyszukiwarki) z użytkownikami z reklam płatnych. Zobaczysz jak te dane różnią się pomiędzy sobą.
Niezgodność oczekiwań, czyli odwiedzający spodziewają się zobaczyć „coś” w Twojej witrynie, podczas gdy Twoja strona mówi o czymś innym. Zdarza się to często, zwłaszcza gdy masz reklamę dla określonej oferty i kierujesz ludzi na swoją stronę główną.
Bardzo ważne jest dopasowanie do oczekiwań odwiedzających. Twoja witryna może mówić o wielu różnych rzeczach, ale odwiedzający odwiedza ją tylko po to, aby dowiedzieć się więcej o tym, co oferujesz.
Na przykład jeśli masz sklep zoologiczny i ustawiasz reklamę na „budy dla psów”, to nie kieruj odwiedzających na stronę główną, aby sami „sobie poszukali”/
Przyoszczędziłeś na designie? Użyłeś darmowego szablonu albo studenta z allegro i w efekcie Twoja strona internetowa jest do bani? Twoi odwiedzający oczekują atrakcyjnej wizualnie, przyjemnej dla oka strony internetowej.
Oni już mają dość tandetnych reklam z canvy, czy kiepsko wykonanych witryn , a jeśli Twoja nie jest lepsza, nie będą z tego powodu zbytnio zadowoleni. Spraw swoim odwiedzającym miłą niespodziankę, mając stronę internetową o odpowiednim kontraście, właściwej typografii, odpowiednim układzie i odpowiedniej kolorystyce. Zatrudnij najwyższej klasy projektanta i zapłać mu, ile możesz, ale upewnij się, że Twoja witryna wygląda dobrze.
Bardzo częsty błąd jakim jest brak wezwania do działania. Użytkownicy nie będą się domyślać o co Ci chodzi. Dobrze zaprojektowane i opracowane banery czy przyciski wezwania do działania (CTA) mogą mieć ogromny wpływ na współczynnik konwersji.
Brakujące lub źle zaprojektowane wezwania do działania mogą być głównym powodem, dla którego użytkownicy odbijają się od Twojej witryny.
Gdy odwiedzający przejdą przez stronę, na której wylądowali, nie pozwól im zmagać się z tym, co powinni robić dalej.
Poprowadź ich do działań, które Twoim zdaniem są optymalne.
Jeśli jest to blog, chcesz, aby subskrybowali newsletter. Możesz chcieć, aby pobrali raport lub case study.
Krótko mówiąc, nie pozwól im się zbytnio zastanawiać nad tym, jaka jest ich kolejna akcja na tej stronie. Prowadź ich delikatnie, używając wezwań do działania umieszczonych w widocznym miejscu w odpowiednich miejscach w witrynie.
Posiadanie zbyt wielu opcji dla odwiedzającego może również prowadzić do wyższego współczynnika odrzuceń. Jest to częściowo powód, dla którego bounce rate na Twojej stronie głównej jest prawdopodobnie wyższy niż na podstronach witryny. Zbyt wiele linków/wezwań do działania zabiegających o uwagę odwiedzających może zwiększać niepokój i prowadzić do opuszczania witryny w poszukiwaniu lepszej alternatywy.
Doświadczone firmy zajmujące się optymalizacją konwersji (takie jak nasza) i dobrzy projektanci stron internetowych pomagają w stworzeniu odpowiedniego układu z różnymi wezwaniami do działania, atrakcyjnymi dla różnych użytkowników, zmniejszając w ten sposób współczynnik odrzuceń.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
Na przykład dla ecommerce (źródło https://www.searchenginejournal.com/website-bounce-rate/332439/#close ):
Natomiast osobiście nie brałbym tego za wytyczne ponieważ dla większości blogów jest to ponad 90%.
Dla przykładu zobacz do jakich wniosków doszedł hubspot:
Wg nich współczynnik odrzuceń powinien wynosić:
Współczynnik odrzuceń jest obliczany na podstawie dzielenia odrzuceń (tj. łącznej liczby sesji z wyświetleniem 1 podstrony) przez całkowitą liczbę sesji w witrynie.
Możliwe jest znaczne zmniejszenie wysokiego współczynnika odrzuceń. Różne witryny służą różnym celom i są przeznaczone dla różnych odbiorców, więc nie ma jednego pewnego sposobu na zmniejszenie współczynnika odrzuceń.
Ale na szczęście istnieje kilka ogólnych technik, które możesz wypróbować w celu zmniejszenia współczynnika odrzuceń:
Jakie są twoje strategie obniżania współczynnika odrzuceń? Czy uważasz, że wykonujesz dobrą robotę na swojej stronie (jeśli chodzi o optymalizację współczynnika odrzuceń)? Czy jesteś zadowolony ze swojego obecnego bounce rate?
Odpowiedzi na te pytania można znaleźć tylko poprzez systematyczne i ciągłe testowanie. Gdy już będziesz mieć wyniki, upewnij się, że skoncentrujesz swoje wysiłki w zakresie optymalizacji witryny najpierw na współczynniku odrzuceń, a następnie na innych wskaźnikach.
A jak jest u Ciebie?
Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Wysoki współczynnik odrzuceń (optymalizacja bounce rate)?
Napisz w komentarzu.
Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)