Pozycjonowanie marki, strategie na skuteczny marketing i rozpoznawalność

Pozycjonowanie shoper
Pozycjonowanie shoper SEO sklepu internetowego i optymalizacja
27 grudnia, 2021
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego cennik e-commerce
28 grudnia, 2021
Pozycjonowanie marki
Pozycjonowanie marki

Czym jest pozycjonowanie marek?

Jeśli jesteś marketerem lub przedsiębiorcą, prawdopodobnie słyszałeś o koncepcji pozycjonowania marki. Ale jeśli czujesz, że ta idea pozostaje zbyt abstrakcyjna i niejasna, ten artykuł jest dla Ciebie!
Dzisiaj zdefiniuję koncepcję prostymi słowami i pokażę, jak wykorzystać ją do stworzenia silnej marki.

Co to jest pozycjonowanie marki?

Definiuje się ją jako przestrzeń mentalną, którą firma posiada w umyśle klienta i sposób, w jaki odróżnia się od konkurencji, pozycjonowanie marki jest strategią marketingową, która pomaga biznesowi wyróżnić się. Od producentów mebli po sprzedawców w sklepach internetowych, a nawet biznesy międzynarodowe czy lokalne, pozycjonowanie marki pomaga klientom natychmiast rozpoznać firmę i połączyć się z nią. Jednym z najważniejszych czynników sukcesu jest to, jak dobrze i ile osób zna Twoją markę. Nie wystarczy założyć strony internetowej i mieć nadzieję, że ludzie zgromadzą się na niej milionami jako Twoi fani. W rzeczywistości żadna firma nie jest w stanie naprawdę dobrze prosperować na rynku bez ugruntowanej pozycji marki.
Pozycjonowanie marki zostało zdefiniowane przez Kotlera jako „akt polegający na projektowaniu oferty i wizerunku firmy tak, aby zajmowały wyróżniające się miejsce w świadomości rynku docelowego”. Innymi słowy, pozycjonowanie marki opisuje, w jaki sposób marka różni się od konkurentów i gdzie lub jak zakorzeniła się w głowach klientów.
Strategia pozycjonowania marki polega więc na tworzeniu skojarzeń z marką w umysłach klientów, aby skłonić ich do postrzegania marki w określony sposób.

Czy strategie pozycjonowania marki to to samo co seo?

Kształtując preferencje konsumentów, strategie pozycjonowania marki są bezpośrednio powiązane z lojalnością konsumentów, wartością marki opartą na konsumentach oraz chęcią zakupu marki. Skuteczne pozycjonowanie marki można określić jako stopień, w jakim marka jest postrzegana jako korzystna, inna i wiarygodna w świadomości konsumentów.
SEO to natomiast z ang. search engine optimization i po polsku mówi się na to pozycjonowanie stron internetowych. Czyli są to praktyki które powodują że Twoja strona wyświetla się wyżej w wynikach google. Czyli seo to coś zupełnie innego niż kształtowanie świadomości u swoich odbiorców.
Wdrażanie storytelling’u marki dla Twojej firmy zaczyna się od oświadczenia. Stwierdzenie pozycjonowania marki to opis rynku docelowego, który zawiera również całościowy obraz tego, jak chcesz, aby Twoja marka była postrzegana przez klientów (na podstawie badań i danych).
Mówiąc najprościej, to stwierdzenie jest kim, kiedy, gdzie, dlaczego i jak określa tożsamość Twojej marki.

Jak ważne jest pozycjonowanie marki?

Większość marketerów zajmujących się marką martwi się tworzeniem angażujących doświadczeń związanych z brandem, a sporo liderów marketingu B2B jest przekonanych, że branding ma kluczowe znaczenie dla wzrostu, jasne jest więc, jak ważne jest pozycjonowanie marki. Oprócz kluczowego elementu rozpoznawalności klienta, pozycjonowanie marki jest ważne dla Twojej firmy na cztery sposoby:

  • Zróżnicowanie rynku: pokazanie wyjątkowości Twojego produktu w dowolnej branży stanowi główną zaletę. Kiedy używasz pozycjonowania swojej marki, aby pokazywać, w jaki sposób Twój produkt rozwiązuje konkretny problem lub potrzebę w inny sposób niż konkurencja, klienci to zauważą.
  • Łatwe decyzje zakupowe: poprzez jasne zdefiniowanie produktu i korzyści, jakie może on przynieść klientowi, eliminujesz zgadywanie z procesu zakupu. Gdy udzielisz klientom odpowiedzi na pytania, których szukają, szybciej zaufają i kupią.
  • Potwierdzenie wartości: silna marka nie musi polegać na wojnach cenowych z konkurencją. Zamiast tego świetne pozycje marki utwierdzają wysoką wartość ich produktu, sprawiając, że klienci chcą go kupić bez względu na wszystko (nawet jeśli nie jest najtańszy na rynku),
  • Wzmocniony komunikat: jasne oświadczenie o pozycjonowaniu marki stanowi przejście i nawiązanie do fascynującego, kreatywnego opowiadania historii. Mając konkretną wizję, możesz ulepszyć każdy dodatkowy element marketingu, aby jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję wśród konkurencji.

Jak stworzyć silne pozycjonowanie marki na rynku aby konkurencja straciła potencjalnych klientów

Każdy doświadczony marketer może opracować strategię pozycjonowania brandu. Prawdziwe wyzwanie? Sprawiając, że prowadzi to do rzeczywistych wyników biznesowych i rezonuje z docelowymi odbiorcami.
Będziesz potrzebować czegoś więcej niż starannie przygotowanego planu. Aby stworzyć silną pozycję firmy, potrzebujesz badań, danych klientów, autentyczności i elastyczności.
Oto trzy wskazówki, które pomogą Ci po drodze:

  • Przeprowadź badania: porównaj wszystkich konkurentów, aby określić, jaka jest pozycja ich marki, jak dobrze sobie radzi i jak możesz ją prześcignąć. Dzięki ciągłej wiedzy na temat swojej pozycji wśród konkurencji będziesz w stanie pozycjonować się w sposób, który zwraca uwagę klientów.
  • Bądź autentyczny: Pozycjonowanie Twojej marki jest tym, o czym chcesz, aby ludzie myśleli, gdy widzą Twoją firmę, więc upewnij się, że jest autentyczna. Opracuj historię, która uchwyci Twoją misję jako firmy i uwzględni Twoje własne wartości, tak abyś zawsze był godny zaufania.
  • Dostosuj odpowiednio: posiadanie ustalonej pozycji marki nie oznacza, że ​​nie może się ona zmienić. Gdy zidentyfikujesz błędy w swoim storytellingu nie bój się odpowiednio dostosować wiadomości.

Przykłady pozycjonowania marki

Od gigantycznych firm po rozwijające się startupy, każda firma w dowolnej branży może skorzystać jeśli zdecyduje się zbudować spójny i konkurencyjny wizerunek marki.
Firmy udowadniają, że świetna historia może pomóc aby kreować ugruntowaną pozycję na rynku:
Firma Verizon Wireless, zajmująca się telefonami komórkowymi, zyskała miano „Największej i najbardziej niezawodnej sieci 4G LTE w Ameryce”. Podkreślany przez billboardy, reklamy telewizyjne i nie tylko, Verizon poparł swoje twierdzenie niezliczonymi danymi, które są nie tylko imponujące, ale także zdobywają zaufanie i dolary wielu Amerykanów.
Jest wiele przykładów. Znasz jakieś ciekawe? Daj znać w komentarzu a my dodamy tutaj w tekście!

Jak poprawić pozycjonowanie marki

Pozycjonowanie produktu czy brandu powinno być dynamiczne i płynne. Nie oznacza to, że musisz co roku przeprowadzać gruntowny audyt, ale musisz sprawdzać jak reaguje grupa docelowa co najmniej raz na kwartał, aby zobaczyć, jak możesz ulepszyć segment.
Oto trzy sposoby na poprawę pozycjonowania marki:

  • Słuchaj swoich klientów: nie twórz wizerunku jaki ma dana marka w próżni. Aby rezonować z klientami, upewnij się, że słuchasz tego, co mają do powiedzenia. Skonfiguruj grupy fokusowe, wyślij ankiety, określ atrybuty lub po prostu rozmawiaj z klientami podczas wydarzeń i wykorzystaj wszystkie te spostrzeżenia, aby poprawić swój przekaz i brzmienie rynkowe.
  • Zmień swoją wypowiedź: Czy próbujesz może robić zbyt dużo i straciłeś atrybuty które naprawdę czynią cię wyjątkowym? Jeśli Twoje oświadczenie straciło koncentrację, wróć do podstaw, wracając do swoich początkowych badań (lub przeprowadzając nowe badania), aby sprawdzić, czy Twoje oświadczenie jest nadal skuteczne.
  • Stwórz trochę szumu (WOMM, word of mouth marketing): jeśli jesteś małą firmą, która dopiero zaczyna, możesz nie mieć wystarczająco dużej liczby obserwujących, aby przetestować pozycjonowanie swojej marki i jak ono wpływa na produkt lub usługę. Jeśli potrzebujesz więcej uwagi aby wyróżnić się na rynku, zainwestuj w płatne reklamy, aby przeprowadzić testy A/B czyli próbki kontrolne (być może ogólne stwierdzenie dotyczące Twojej firmy) w porównaniu z oświadczeniem pozycjonującym Twoją markę, aby zobaczyć, jak ludzie reagują.

Jakie działania marketingowe przeprowadzić żeby zwiększyć rozpoznawalność marki (3 proste kroki)

Krok 1: Aby obietnica marki była skuteczna, musisz przeanalizować następujące elementy:

  • Zrozum, czego chcą Twoi konsumenci i co chce nabywca
  • Zrozum, jakie są możliwości Twojej firmy i marki
  • Dowiedz się, jak każdy konkurent pozycjonuje swoją markę i swój produkt

Krok 2: Gdy już to zrobisz, będziesz musiał wybrać oświadczenie pozycjonujące, które:

  • Rezonuje z Twoimi konsumentami
  • Może być dostarczone przez Twoją firmę w stosunku do marek konkurencyjnych
  • Prostym sposobem na zdefiniowanie wypowiedzi pozycjonującej markę jest podsumowanie jej w trzech słowach. Mówi się na to USP, unique selling proposition. Staraj się nie wybierać ogólnych słów, takich jak „produkty wysokiej jakości, wyjątkowe, najlepsze”.

Krok 3: Pozostałym wyzwaniem jest odzwierciedlenie tego pozycjonowania marki we wszystkim, co robisz (osobowość marki, projekt opakowania, produkt, usługa, projekt identyfikacji wizualnej, komunikacja itp.).

Końcowe przemyślenia odnośnie komunikacji marketingowej jakie musi mieć każda marka

Pozycjonowanie marki to różnica między byciem znaną marką, a po prostu inną firmą próbującą konkurować na przesyconym rynku. Nawet po ustaleniu początkowego strategii ze względu na to by wykorzystać fakt dedykowania ich określonej kategorii nabywców produktu czy usługi nie powinno skupiać się tylko na cechach. Pamietaj, zawsze bądź elastyczny i gotowy doprecyzować swoje oświadczenie, aby zapewnić najlepszą możliwą rozpoznawalność i relacje z klientami. Na tym właśnie polega dobre pozycjonowanie i kreowanie wizerunki firmy.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)