Marketing prawniczy, Strategia marketingowa kancelarii prawnej-co to jest+[przykłady, definicja, oferta, cennik]

Marketing prawniczy, Strategia marketingowa kancelarii prawnej-co to jest+[przykłady, definicja, oferta, cennik]

Marketing prawniczy
Marketing prawniczy

Marketing prawniczy, Strategia marketingowa kancelarii prawnej (skuteczny marketing prawnika)

Jeśli chodzi o marketing usług prawniczych można śmiało stwierdzić, że jest to bardzo trudne zagadnienie, które łączy zarówno aspekty zgodności z zasadami tak zwanej white hat SEO, jak i zastosowanie etyki prawniczej ograniczającej dość mocno możliwości jakiejkolwiek reklamy.

Nie można mówić do końca z jednej strony o całkowitym zakazie reklamy kancelarii prawnych, z drugiej strony slogany typu „najlepsza kancelaria radcowska w mieście” czy „z nami każda sprawa jest wygrana” zakrawają już o reklamowe przekłamanie niezgodne z etyką zawodów prawniczych.

Przykładem perfekcyjnej strategii marketingowo-reklamowej może być kancelaria NIK.

Marketing prawniczy, Strategia marketingowa kancelarii prawnej-co to jest+[przykłady, definicja, oferta, cennik] 1

Do rąk specjalistów SEO i marketingu internetowego należy więc znalezienie najlepszych metod reklamy dla zawodów jakim jest ogólnie mówiąc prawnik. Jak zbudować prawidłowo wizerunek kancelarii prawnej, radcy czy adwokata?

To dobre pytanie, na które odpowiedź znajdzie się poniżej.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Marketing prawniczy – czym jest?

Jeśli chodzi o marketing prawniczy to są to działania, w których dąży się do promowania działalności kancelarii oraz pozyskiwanie nowych potencjalnych klientów. W przypadku takich zawodów prawniczych jak radca prawny, notariusz czy adwokat jest to bardzo utrudniona kwestia.

Nie można bowiem prowadzić kampanii reklamowej, która obejmuje takie działania jak na przykład porównywanie jakości swoich usług względem konkurencji czy też składać zapewnienia, co do których nie ma gwarancji ich zrealizowania. Z powyższych powodów wiele kancelarii rezygnuje z jakichkolwiek działań marketingowych bądź prowadzi je nieudolnie.

Wydaje się bowiem, że przepisy nie pozostawiają przedstawicielom zawodów prawniczych zbyt dużego pola do działania. I jest to prawdą. Reklama w przypadku zawodów prawniczych to bardzo delikatna kwestia.

Karykaturalne byłoby bowiem wychwalanie cech nawet prawdziwych – ale jednak w obliczu tego, że każdy w tym zawodzie reprezentuje siebie tym co robi i jakie przynosi to efekty, a nie reklamą na bilbordzie czy w gazecie porannej.

Dlatego marketing prawniczy wymaga spojrzenia na reklamę i promocję od zupełnie innej strony. Nie ma sensu wychwalać zalet danej kancelarii, powinno się stosować treści typowo informacyjne, które pomagają budować renomę firmy.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Strategia marketingowa kancelarii prawnej

Strategia marketingowa kancelarii prawnej/notarialnej musi opierać się przede wszystkim na informowaniu o swojej działalności – ale bez cech wartościujących. Pierwszy krok potrzebny do stworzenia strategii marketingowej jest analiza silnych i słabych stron kancelarii prawnej.

Promowanie usług prawnika, adwokata, radcy prawnego, notariusza czy całej kancelarii jest możliwe i legalne.

Stan prawny

Zobaczy co mówi Kodeks Etyki Radcy Prawnego. Dokładnie art. 31 gdzie mamy napisane wprost:

Informowanie o wykonywaniu zawodu oraz działalności z nim związanej jest prawem radcy prawnego.

Spójrzmy teraz na Kodeks Etyki Adwokackiej który wyraźnie zakazuje reklamy. W §23 mamy zapis: 

Adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu. 

Jednak Kodeks dopuszcza możliwość aby informować o swojej działalności oraz o usługach jakie są świadczone, pod warunkiem, że takie informacje:

  • nie deklarują wyniku pracy adwokata (naciągane hasła gruszki na wierzbie), może to wywoływać nieuzasadnione oczekiwania
  • nie można powoływać się na układ, znajomości urzędników, prokuratorów czy  znajomość sędziów
  • nie można krytykować innych kancelarii ani stosować porównań
  • informowanie nie może być natarczywe i niestosowne
  • brak elementów oceniających

Powyższe zapisy zakazują prowadzenia agresywnej reklamy usług prawniczych, jednak nie wynika z nich brak możliwości podejmowania jakichkolwiek działań mających na celu promowanie. 

Wiele zmieniła Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r., która zobowiązuje państwa członkowskie do zniesienia całkowitego zakazu informacji handlowych, obowiązującego zawody regulowane, w tym prawników.

Dla marketingu prawniczego istotna jest także precedensowa sprawa z 2016 r., kiedy to pewna pani adwokat została oskarżona o łamanie zasad kodeksu poprzez zastosowanie płatnej reklamy w Google.

W związku z tą sprawą 22 października Wyższy Sąd Dyscyplinarny wydał orzeczenie uniewinniające. W uzasadnieniu powołał się on na wspomnianą dyrektywę unijną. Uzasadnił również, że adwokat w żaden sposób nie złamała zapisów kodeksu etycznego, gdyż jej reklama miała jedynie informacyjny charakter.

Zawierała dane prawnika, nazwę miejscowości, link do strony internetowej, numer telefonu oraz informacje o dyskrecji i szerokim zakresie usług. Taka reklama w żaden sposób nie łamała prawa, ponieważ nie była perswazyjna – nie zachęcała do skorzystania z usługi. Uzasadnienie sądu w logiczny sposób udowadnia, że marketing prawniczy jest możliwy.

Ważne jednak, by był prowadzony umiejętnie oraz zgodnie z prawem i etyką zawodu. Jakie zatem możliwości ma kancelaria, która chce się wypromować w sieci?

źródło simpliteca.com

Prawidłowy wizerunek kancelarii prawniczej

Zawody związane bezpośrednio ze stosowaniem prawa są najczęściej bardzo specyficzne i to pod wieloma względami.

Ponieważ w tej branży liczy się najbardziej to, jakie ktoś ma doświadczenie i kompetencje. Warto pokierować pod względem reklamy tak kancelarią aby podkreślić ważne cechy tej branży.

Jeśli prawnik ma opinie profesjonalisty nie jest potrzebna agresywna reklama. Marketing prawniczy najczęściej opiera się na doradztwie połączonym z eksponowaniem wiedzy oraz doświadczenia danego podmiotu. Internet to miejsce, które stwarza idealne ku temu warunki.

Niezwykle często wystarczy połączony ze stroną kancelarii coś na kształt bloga, który regularnie uzupełniany o rzetelne artykuły wyjaśnia interesujące dla klientów kwestie. Blog komentujący zmiany w przepisach i tłumaczący inne zawiłości prawne czy reagujący na najnowsze zmiany to coś, w co warto zdecydowanie zainwestować.

Zawód prawniczy należy pamiętać, że obok radcy prawnego, adwokata to również sędzia, prokurator, mediator czy kurator sądowy. Skala zawodów jest więc bardzo szeroka – oraz ich specyfika.

Każdy z nich jest podobny bo ogólnie dotyczy branży prawniczej, ale specyfika samego pola semantycznego danej gałęzi, zawodu potrafi być diametralnie różna. I tak adwokat i radca raczej zajmują się reprezentowaniem w sądzie, pisaniem pism procesowych jak i poradami prawnymi.

Sędzia z kolei prowadzi rozprawy sądowe i wydaje wyroki. Prokurator przygotowuje akty oskarżenia. Mediator próbuje doprowadzić do porozumienia. Także jak widać specyfika zawodów jest bardzo różna. Możliwe jeśli chodzi o reklamę jest korzystanie z kanałów komunikacji, w tym mediów społecznościowych. Coraz większą popularnością cieszą się treści audio i wideo.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Slogany prawnicze

„Instytucja adwokata jest gwarancją demokratycznego rozwoju społeczeństwa oraz wolności osobistej człowieka”

Bacaraci

„Stan adwokacki jest równie stary jak sąd, równie szlachetny jak cnota, równie potrzebny jak sprawiedliwość… Podczas gdy najznamienitsze zawody są najbardziej zależne, on jeden pośród wszystkich innych trwa przy swojej szczęśliwej i niewzruszalnej niezawisłości”

Henri Francois d’Aguesseau

„Nie szpetota bronionej sprawy może rzucić cień na adwokata, lecz jego nieszczerość, brak odwagi i nieumiejętność zajęcia w sprawie stanowiska”.

adw. Roman Łyczywek

„Niezawisłość pracy adwokata jest celem, niezawisłość pracy adwokatury jest środkiem realizacji tego celu”

adw. Roman Łyczywek

„Podobnie jak prokurator jest rzecznikiem państwa, tak adwokat ma być rzecznikiem społeczeństwa”

Eugeniusz Waśkowski

„Adwokat energicznie występujący w słusznej sprawie i matematyk, przenikający gwiezdne niebo, obaj wydają sie mieć cechy boskie”

Johann Wolfgang Goethe

„Jeśli ktoś chce ustanowić prawo o charakterze politycznym, to zawsze adwokaci się temu sprzeciwiają”.

Napoleon Bonaparte

Jak reklamować kancelarię prawną?

Istnieje wiele sposobów na reklamowanie kancelarii prawnej. Oto kilka popularnych metod:

  1. Marketing w wyszukiwarkach (SEO): Optymalizuj swoją stronę internetową, aby była przyjazna dla wyszukiwarek i wysoko w wynikach wyszukiwania. Użyj odpowiednich słów kluczowych i metaopisów, aby pomóc wyszukiwarkom zrozumieć, czym zajmuje się Twoja kancelaria.
  2. Google AdWords: Utwórz reklamy tekstowe i graficzne na Google AdWords, aby dotrzeć do potencjalnych klientów wyszukujących informacje na temat usług prawnych w wyszukiwarce.
  3. Social media: Wykorzystaj popularne platformy społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter i LinkedIn, aby zbudować swoją markę i dotrzeć do potencjalnych klientów. Możesz także promować posty i reklamy na tych platformach, aby zwiększyć zasięg.
  4. Reklama w lokalnych mediach: Zainwestuj w reklamy w lokalnych gazetach i czasopismach, aby dotrzeć do potencjalnych klientów w Twojej okolicy.
  5. Referral marketing: Skup się na budowaniu pozytywnych relacji z innymi profesjonalistami, takimi jak lekarze, doradcy finansowi i rzecznicy patentowi, aby otrzymywać polecenia od nich.
  6. Networking: Bierz udział w wydarzeniach branżowych i biznesowych, aby nawiązać kontakty i zbudować swoją sieć kontaktów.
  7. Strona internetowa: Zaopatrz swoją stronę internetową w przyjazne dla użytkownika i atrakcyjne treści, aby przyciągnąć i utrzymać uwagę potencjalnych klientów.

Pamiętaj, że najważniejsze jest, aby zrozumieć swoich potencjalnych klientów i dostosować swoje działania marketingowe do ich potrzeb i preferencji. Zastanów się, co sprawi, że ludzie będą chcieli podpisać z Tobą umowę.

Strona internetowa kancelarii prawnej

Podstawą budowania wizerunku kancelarii w sieci i jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych tam gdzie nie ma miejsca na bezpośrednią reklamę to stworzenie bardzo dobrej strony internetowej.

To właśnie profesjonalna, merytoryczna i ponad wszystko prosta strona internetowa będzie mogła stanowić wirtualną wizytówkę kancelarii, adwokata, czy radcy prawnego.

To ona z bardzo dużym prawdopodobieństwem będzie należeć do pierwszych miejsc kontaktu potencjalnego klienta z prezentowaną ofertą danej branży. To, jakie zrobi wrażenie, może być decyzyjne w kwestii sukcesu całej kancelarii.

Już od pierwszego kontaktu powinna zainteresować czytelnika dobra strona internetowa. Nowo odwiedzające ją osoby powinny już na wstępie odnaleźć informacje o:

  • oferowanych przez daną kancelarię usługach,
  • działających w kancelarii prawnikach – opis, w którym zamieści się informację na temat wykształcenia oraz tego czym zajmuje się dany prawnik – każdy ma jakaś specjalizację, nie da się być dobrym od każdej gałęzi prawa,
  • metodzie kontaktu,
  • referencjach kancelarii, które wyróżniają ją na tle konkurencji.
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta dla prawników: pozycjonowanie, seo reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Podsumowanie jak robić skuteczny marketing prawnika

Istnieje pewien zakres dozwolonych czynności i form działań marketingowych, dzięki którym możesz skutecznie promować swoją działalność prawniczą, adwokacką lub notarialną.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Marketing kancelarii notarialnej, marketing prawniczy, strategia marketingowa kancelarii prawnej?

Napisz w komentarzu.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 556

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!