Czym jest Google data studio- raport + jak korzystać

Widżet Callpage i jego integracja
29 sierpnia, 2021
Google Internetowe rewolucje -online marketing. Zalety i wady kursu google
29 sierpnia, 2021
Google data studio

Google data studio, jak za jego pomocą analizować dane?

Analiza danych jest niezbędna, kiedy chcemy sprawdzić, czy dana kampania reklamowa przynosi pożądane efekty. Jednak jeszcze jakiś czas temu musieliśmy wykonywać analizę sami, z każdej aplikacji z osobna, co nie tylko powodowało, że traciliśmy o wiele więcej czasu, ale także było dosyć uciążliwe, szczególnie kiedy jednocześnie prowadziliśmy wiele kampanii równocześnie. Google data studio to aplikacja, która pozwala na jednoczesną analizę danych, nawet kilku kampanii jednocześnie.

Ponadto możemy liczyć na bezpłatne korzystanie z panelu, a także intuicyjność. To sprawia, że każdy bez wyjątku poradzi sobie z użytkowaniem aplikacji, co pozwala na zaoszczędzenie czasu. Jakiś czas temu bowiem, byliśmy zmuszeni kontrolować dane w Excelu, jednak to wymagało nanoszenia danych ręcznie. Dzięki możliwościom, jakie daje Google data studio nie jest to konieczne.

Idealna aplikacja dla analityków

Każdy analityk, aby prawidłowo przeprowadzić działania, które pozwolą na porównanie wyników z kampanii, a także innych czynności, które zostały wykonane, aby śledzić ich efekty, potrzebuje aplikacji. Jednak do tej pory nie było dużego wyboru tego rodzaju programów aż do czasu powstania Google data studio. Tutaj możemy liczyć na bardzo intuicyjne działanie, a także automatyczne wprowadzanie danych, co nie było możliwe, kiedy korzystaliśmy z Excela.

To z tego powodu analitycy bardzo chętnie korzystają z Google data studio, co w szybkim tempie pozwala ocenić, czy zastosowana kampania jest warta kontynuowania, czy lepiej zastosować inną metodę, która da o wiele korzystniejsze efekty. Możemy dzięki temu zaoszczędzić swoje pieniądze w porę wycofując się z kampanii, które nie są skuteczne i nie spełniają naszych oczekiwań. Jest to możliwe wyłącznie dzięki analizie danych, która wyraźnie pokazuje, jakie kampanie są opłacalne, a z jakich należy zrezygnować, bo są stratą naszych pieniędzy.

Google data studio

Bezpłatne korzystanie z Google data studio

Zdecydowanym plusem aplikacji jest fakt, że możemy liczyć na zupełnie darmowe korzystanie z programu. Nie musimy więc inwestować swoich pieniędzy w coś, co może nam się nie sprawdzić. Bezpłatna możliwość wypróbowania możliwości, a także bezpłatne dalsze korzystanie z aplikacji pozwala na oszczędności, które możemy zainwestować w kampanie, która da nam efekty, jakich oczekujemy. Jeśli jednak chcemy mieć większe możliwości w panelu Google data studio, to oczywiście możemy dokupić płatne opcje, które sprawią, że użytkowanie będzie jeszcze bardziej intuicyjne i użytkowe. Wszystko zależy od tego, jakie mamy potrzeby, a także czego oczekujemy od Google data studio.

Najlepiej jest przede wszystkim sprawdzić, czy jest to rozwiązanie dla nas i czy analizowanie danych w ten sposób jest dla nas korzystne. Możemy to zrobić darmowo, a dopiero później zdecydować się na płatne opcje, które jeszcze lepiej dostosują panel indywidualnie do danego użytkownika. Jest to bardzo korzystny sposób powodujący, że nie będziemy musieli korzystać z tego, co nam się nie do końca sprawdzi i nie będzie nas zadowalać.

Wszystkie dane widoczne w jednym panelu

Jeśli chodzi o Google data studio, możemy liczyć na to, że za pomocą jednego panelu będziemy w stanie zobaczyć wyniki kampanii wszystkich kampanii reklamowych. Ze względu na to, że możemy to wykonać w jednym miejscu nie musimy decydować się na korzystanie z każdego z panelu danej kampanii oddzielnie, co nie tylko jest mało komfortowe, intuicyjne, ale także nie daje nam pełnego obrazu wyników, jeśli chcielibyśmy wykonać porównanie. Takim sposobem nie jesteśmy bowiem w stanie stwierdzić, która kampania przynosi najlepsze efekty, co daje nam pełen obraz sytuacji, z której należy zrezygnować, a którą kontynuować, tym bardziej że Google data studio jest aplikacją darmową, nic nie tracimy, kiedy zdecydujemy się z niej skorzystać, nawet jeśli ta forma analizowania danych nie do końca nam się sprawdzi.

Możliwość tworzenia własnych konektorów

Konektor jest niezbędny, aby móc pobrać dane z aplikacji i sprawdzić, jaki jest wynik kampanii, którą zdecydowaliśmy się zastosować w naszym przypadku. W Google data studio możemy znaleźć wiele konektorów, które są gotowe do użycia i pochodzą od wielu zaufanych i popularnych partnerów. Minus jednak jest taki, że często musimy za korzystanie z nich dodatkowo zapłacić. Bardzo często okazuje się także, że dany konektor nie spełnia naszych oczekiwań, co utrudnia korzystanie z niego na co dzień.

Możemy jednak zdecydować się na stworzenie własnego konektora, który będzie dokładnie taki, jak tego oczekujemy. Warto to więc robić, kiedy w dostępnych konektorach, które znajdziemy w Google data studio nie znajduje się ten, który zadowoli nas w pełni i sprawi, że pobieranie danych będzie nie tylko wygodne, intuicyjne i dokładne, tym bardziej że to właśnie konektor sprawia, że aplikacja staje się wyjątkowo użyteczna i ułatwia nam analize danych na bieżąco. Musimy jednak postarać się, aby wybrany przez nas konektor był dokładnie taki, jak tego oczekujemy, a jeśli nie znajdziemy idealnego, to najlepiej jest stworzyć własny, tym bardziej że mamy taką możliwość.

Jakich wad możemy spodziewać się w Google data studio?

Osoby korzystające z aplikacji najbardziej narzekają na powolne działanie, które bardzo często także skutecznie uniemożliwia sprawdzenie aktualnych danych. Jednak ze względu na fakt, że jest to rozwiązanie całkowicie darmowe przy podstawowej wersji jest to wada jak najbardziej do przejścia. Ponadto w przypadku wielu konektorów musimy też liczyć się z ograniczeniami, które w wielu kwestiach zakłóca użytkowanie Google data studio i wykorzystanie całego potencjału programu. Jednak możemy stworzyć w tym przypadku własny konektor, który sprawi, że poprawimy sobie działanie aplikacji, a także sprawimy, że będzie dla nas na tyle idealne, że bez problemu poradzimy sobie ze sprawdzaniem danych z zastosowanych przez nas kampanii.

Komu sprawdzi się szczególnie Google data studio?

Kiedy decydujemy się na korzystanie z kampanii za pomocą kilku rozwiązań np. Facebooka, Youtube i Google to musimy liczyć się z tym, że bardzo trudno będzie nam analizować dane dokładnie bez konieczności wprowadzania danych jednocześnie. Jeśli jednak skorzystamy z Google data studio, to możemy być pewni, że w kilka chwil będziemy w stanie zobaczyć wyniki kampanii, które będą umiejscowione obok siebie. To bardzo obrazowo pokazuje, które kampanie sprawdzają się najlepiej, a które nie do końca i lepiej z nich zrezygnować. Jest to więc sposób, które pozwoli oszczędzić nasze pieniądze na wyłapanie błędów i poprawienie warunków kampanii, kiedy ta nie będzie się sprawdzać.

Możemy także liczyć na to, że za pomocą Google data studio, każdy wynik będzie widoczny w jednym miejscu, jest to bardzo ważne i zdecydowanie warto korzystać z takiej możliwości, tym bardziej że jest darmowa i zdecydowanie ułatwiająca analizę danych. Jest to szczególnie ważne wtedy, kiedy korzystamy z kilku kampanii jednocześnie i kontrola danych każdego rozwiązania z osobna jest kłopotliwa.

Dlaczego warto skorzystać z Google data studio?

Odkąd powstała możliwość analizowania danych za pomocą jednej tylko aplikacji możemy zauważyć, na jak wielkie możliwości możemy liczyć, a także jak łatwo kontrolować dane z kampanii za pomocą jednego panelu. Analitycy docenili ten fakt i bardzo chętnie korzystają z Google data studio. Możemy tutaj nie tylko liczyć na darmowe korzystanie, ale także na indywidualne dopasowanie warunków, co pozwala dokupienie nie tylko stworzenie konektora, czy wykupienie dodatkowych opcji, ale także dostosowanie panelu, aby był jeszcze bardziej intuicyjny i wygodny w użytkowaniu codziennym.

Jeszcze kilka lat temu, do analizy wykorzystywany był Excel, który jest dokładny, ale wymaga przede wszystkim wprowadzania danych ręcznie, co w przypadku wielu kampanii jest kłopotliwe i zajmuje wiele czasu. Jeśli jednak zdecydujemy się na Google data studio, to możemy liczyć na pełen obraz, który pokazuje, które kampanie się opłacają, a z których lepiej zrezygnować na rzecz innych. Jesteśmy bowiem w stanie zobaczyć, z czego wynikają błędy danej kampanii i albo z niej zrezygnować, albo jeszcze lepiej dostosować jej warunki do naszych potrzeb.

Automatyczne importowanie danych w Google data studio

Google data studio pozwala na bardzo wygodne importowanie danych z wielu źródeł za pomocą dostępnych konektorów. Jest to sposób bardzo wygodny, a także sprawiający, że możemy oszczędzić wiele czasu, szczególnie kiedy korzystamy z wielu kampanii równocześnie. Ograniczony wybór konektorów sprawia jednak, że bardzo często nie jesteśmy w stanie wybrać dla siebie tego idealnego, który spełni nasze wszystkie potrzeby. Możemy jednak sami stworzyć taki, który będzie dla nas najbardziej intuicyjny i pozwoli na automatyczne importowanie danych z kampanii, z których korzystamy aktualnie.

Dzięki temu analiza danych będzie nie tylko zdecydowanie bardziej skuteczna, ale także sprawi, że nie będziemy korzystać z tego, co nie do końca nam się sprawdza i powoduje, że w efekcie płacimy za to, co nie jest dla nas.

Ty sposobem Google data studio zyskało przez lata wielu zwolenników, bo analiza danych z kampanii, a także możliwość automatycznego importowania danych nie tylko pokazuje cały obraz zastosowanych kampanii, ale także możemy zaoszczędzić wiele czasu, który kiedyś nie był możliwy do oszczędzenia.

Jeszcze jakiś czas temu do tego celu korzystało się wyłącznie z Excela, jednak konieczna była jego znajomość, a także poświęcenie czasu na wprowadzenie danych. Teraz możemy liczyć na zautomatyzowanie tych czynności i prowadzić kampanie jednocześnie z kilku źródeł, a także na bieżąco sprawdzać ich efekt. Zdecydowanym plusem jest także fakt, że Google data studio, jak wiele innych możliwości tutaj także możemy liczyć na darmowe użytkowanie.

Nawet więc jak nam się nie sprawdzi, to nie stracimy swoich pieniędzy, chyba że zdecydujemy się na dokupienie płatnych opcji. Wszystko zależy jednak od tego, czego oczekujemy, a także czy wybierzemy darmowe opcje, czy płatne, które usprawniają działanie aplikacji.

Mam nadzieję że wiesz jak to narzędzie google do wizualizacji danych działa. Pamiętaj żeby wykorzystać 100 potencjału musisz korzystać z różnych źródeł danych: więc sugeruję połączyć całość w pewien “kombajn” z google analytics, google ads (dawniej google adwords), google search console. Musisz mieć po prostu świetne źródło danych. Wtedy dostajesz wykres słupkowy, interaktywny, kołowy itp. Możesz go dalej udostępniać.

Fajnym dodatniem jest arkusz google, ale nie odbiegajmy od tematu bo chcę wszystko na koniec szybko streścić. Data studio posiada olbrzymią wartość dla e-commerce. Pamiętaj tylko aby za każdym razem ustawić prawidłowy zakres dat. Nieraz widziałem niepoprawne dane, albo z włsćiwych miesięcy ale już poprzedni rok:)

Dalej, pamętaj aby mieć odpowiedni szablon na dane z różnych źródeł, żeby poprawnie raportować. Znam wiele osób które mają swoje personalne ustawienia, a prawda jest taka że właściciele firm chcą mieć wszystkie dane w jednym raporcie, albo wystarczy im nawet tabela. Ty jako marketer jednak nie idziesz tą drogą i czasem trzeba trochę posiedzieć i wszystko m.in. filtrować i postarać się żeby każda metryka była przedstawiona w czytelny sposób. Także logujesz się na swoje konto google, kliknij aby skonfigurować i przedstawić dane. Dalej pobierasz potrzebne dane z google analytics i wchodzisz na swój dashboard żeby tworzyć raporty dzięki google data studio. Brzmi prosto, prawda? 😉

Ale wiesz że sem i dane google analytics czy dane z google search console to taki fundament w naszej branży.

Zapraszam do współpracy! Wejdź z biznesem w nowy wymiar, a wszyscy możemy na tym skorzystać!

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)