Ecommerce b2b, platformy w Polsce i na świecie (3 techniki)

Sprzedaż e commerce
Sprzedaż e commerce (skuteczne techniki jak sprzedawać więcej online)
24 stycznia, 2022
E-commerce wikipedia
Definicja e-commerce wikipedia, czy zawiera prawdziwe informacje?
25 stycznia, 2022
Ecommerce b2b
Ecommerce b2b

Czym jest e-commerce B2B eB2B?

Zawartość strony

Handel elektroniczny B2B lub ecommerce b2b, czasem nazywany jako eB2B między firmami dotyczy transakcji online i procesu składania zamówień między przedsiębiorstwami.

Ponieważ zamówienia są przetwarzane cyfrowo, poprawia się efektywność zakupów dla hurtowników, producentów, dystrybutorów i innych rodzajów sprzedawców B2B.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Rodzaje e-commerce B2B

Istnieją statystyki które mówią że połowa firm dokonuje obecnie 50–80% wszystkich zakupów korporacyjnych online.

Pojawiające się technologie e-commerce zmniejszają również barierę wejścia dla tradycyjnych firm B2C w celu dodania komponentu B2B (B2C2B) i odwrotnie, dla firm tradycyjnie B2B w sprzedaży bezpośrednio konsumentom (B2B2C).

Ecommerce b2b

Przyjrzyjmy się teraz różnym typom modeli e-commerce B2B.

B2B2C

Handel elektroniczny typu business-to-business-to-consumer (B2B2C) eliminuje pośredników zwykle między organizacją B2B a B2C, umożliwiając firmom bezpośredni kontakt z konsumentem. Model B2B2C najlepiej można opisać, przyglądając się interakcji hurtownika lub producenta z tradycyjnymi modelami B2B i B2C.

W takich przypadkach hurtownik lub producent wysyła towary do B2B, a następnie te towary są sprzedawane konsumentowi końcowemu. W modelu B2B2C hurtownik lub producent dociera do konsumenta końcowego poprzez współpracę z B2B lub bezpośrednią sprzedaż konsumentowi. W przypadku handlu elektronicznego B2B2C zmiany te odbywają się online, często za pośrednictwem wirtualnych witryn, witryny e-commerce, a nawet aplikacji.

W wielu modelach handlu elektronicznego B2B2C konsument wie, że otrzymuje produkty od firmy innej niż ta, w której je kupił. Na przykład konsument może kupić produkt od blogera, ale produkt jest oznaczony inną marką i wysyłany przez producenta.

Sprzedaż hurtowa

Firmy często kupują towary po niższej cenie i pośredniczą, aby sprzedać je po wartości detalicznej. Towar najczęściej kupowany jest bezpośrednio od producenta lub dystrybutorów. To jest sprzedaż hurtowa i jest to popularna forma B2B. Sprzedaż hurtową można również opisać jako sprzedaż towarów innym firmom.

Modele hurtowe B2B są obecne w wielu branżach, m.in. w handlu detalicznym, gastronomii, budownictwie, medycynie. Tradycyjnie transakcje hurtowe B2B odbywały się przez telefon, e-mail lub za pomocą formularzy zamówień w arkuszach kalkulacyjnych.

W przypadku handlu hurtowego e-commerce wszystko jest cyfrowe przy użyciu platformy e-commerce B2B. Platforma umożliwia hurtownikowi łatwiejsze wyświetlanie produktów i zapewnia bezproblemowe zakupy.

Producenci

Producenci wytwarzają wyroby gotowe na dużą skalę, wykorzystując części i surowce w połączeniu z pracą i maszynami. W modelu B2B gotowe wyroby sprzedawane są innym producentom lub hurtownikom.

Branża motoryzacyjna jest dobrym przykładem producentów B2B. Producent tworzy poszczególne części samochodowe. Następnie producent sprzedaje te części firmie motoryzacyjnej, która z części buduje cały samochód i sprzedaje go konsumentowi.

W ten sam sposób, w jaki hurtownie prowadzą działalność w Internecie, robią to również producenci. Kupujący B2B szukają doświadczenia związanego z zakupem podobnego do B2C i te firmy to zauważają.

Dystrybutorzy

Dystrybutor to osoba, która ściśle współpracuje z producentami w celu zapewnienia widoczności produkowanych przez nich towarów w celu zwiększenia sprzedaży. W modelu e-commerce logistyka sprzedaży odbywa się online, często za pośrednictwem platformy e-commerce.

Wielu producentów współpracuje z dystrybutorami, a cyfryzacja stwarza większe możliwości rozwoju. Podobnie jak w przypadku innych modeli B2B, dystrybutorzy pracują nad skróceniem czasu realizacji od sprzedaży do dostawy i stworzeniem doświadczenia klienta, które przewyższa jego oczekiwania.

Jednym z powodów, dla których rynek e-commerce B2B się rozwija, jest zmiana dokonana przez B2C. Chociaż możliwe jest przejście, jest trochę krzywej uczenia się. Transakcje B2B są zwykle większe niż zakupy B2C, a sprzedaż B2B często opiera się na długotrwałych relacjach z dostawcami.

Istnieje mnóstwo nieporozumień dotyczących e-commerce B2B.

Od niezrozumienia złożonej dostępnej technologii po naiwność w zakresie najlepszych praktyk automatyzacji, które oszczędzają zarówno czas, jak i pieniądze.

Przekonanie, że nie sprzedajesz w B2B

Głównym powodem, dla którego wiele marek twierdzi, że nie sprzedaje B2B, jest to, że nie zdają sobie sprawy, że już to robią.

Sprzedaż B2B to różne rzeczy, w tym:

  • Hurt
  • Relacje dystrybucyjne z dużymi lub sieciowymi detalistami
  • Sprzedaż organizacjom (szkoły, czy organizacje non-profit)

Nie musisz być dostawcą, aby sprzedawać B2B. Wiele marek internetowych to zarówno B2B, jak i B2C.

Nie potrzebujesz oddzielnej witryny e-commerce, aby sprzedawać B2B. Korzystaj z grup klientów, aby umożliwić spersonalizowane przeglądanie dla Twojego segmentu B2B.

Przekonanie, że klienci B2B nie chcą zamawiać online

Gdy nowe pokolenie wejdzie w erę zarządzania przedsiębiorstwamij, preferowana przez nich metoda zakupów (e-commerce) przewyższy starsze procesy.

Ogólnie rzecz biorąc, klienci B2B chcą, aby ich udogodnienia B2C zostały przeniesione.

Te zachowania zakupowe naśladują zachowania zakupowe B2C, w których marki muszą edukować, budować zaufanie i budować społeczność, zanim zostanie podjęta decyzja zakupowa.

Jeśli chcesz, aby Twoja marka pojawiała się w tych rozważaniach zakupowych, musisz być obecny w Internecie.

Przekonanie, że e-commerce wymaga przejrzystości cen

Przy niskich marżach i zaciekłej konkurencji, która chce zaniżać ceny w biznesie B2B, wiele marek nie chce, aby ich ceny były dostępne publicznie.

To zabezpieczenie łańcucha dostaw jest zrozumiałe — dlatego wiele rozwiązań e-commerce oferuje dostępność cenową dopiero po zalogowaniu się klienta.

Oznacza to, że tylko Twoi klienci widzą ceny — a ceny mogą być prezentowane dokładnie tak, jak zostały wynegocjowane dla poszczególnych klientów.

Przekonanie, że zamawianie online nie buduje relacji

Jednym z najlepszych sposobów na upewnienie się, że klient nie idzie do konkurenta, jest budowanie z nim długoterminowej, osobistej relacji.

Dlatego tak wiele firm B2B to „firmy rodzinne”. Bycie „członkiem” rodziny ma osobisty charakter: rozmowy telefoniczne, kolacje, wizyty i wycieczki.

W porównaniu sklep internetowy może wydawać się zimny, ale nie musi tak być.

W rzeczywistości rodzaj „bliskiej” obsługi klienta jest nie tylko łatwy do skonfigurowania, ale jest bardzo pożądany przez klientów na całym świecie.

Długi czas reakcji ze strony firmy online to największa skarga kupujących B2B na składanie zamówień internetowych.

Zwiększenie szybkości reakcji na klienta to dzisiejsza wersja wysokiej jakości interakcji twarzą w twarz. Zignoruj ​​to, a stracisz klienta.

Przekonanie, że sklep internetowy nie pozwala na niestandardowe zamówienia

W przypadku klientów B2B i hurtowni możliwość realizacji niestandardowych zamówień jest znacznie większa niż w przypadku witryny B2C.

Niestandardowe zamówienia nie są często normą w e-commerce.

Dzięki niestandardowym narzędziom do wyceny, unikalnym wariantom i segmentowanym grupom klientów, firmy B2B mogą umożliwiać klientom wysyłanie spersonalizowanych ofert, a następnie ocenę oferty i powrót w normalnych godzinach pracy, jeśli unikalne zamówienie może zostać zrealizowane.

Następnie Twoja firma B2B może umieścić tego klienta w swojej własnej, unikalnej grupie klientów, dzięki czemu przy następnym złożeniu zamówienia klient nie będzie musiał przechodzić przez sporządzanie ofert.

Zamiast tego mogą po prostu kliknąć i sprawdzić produkt zrobiony szczególnie dla nich.

Zalety korzystania z platformy e-commerce B2B

Korzystanie z platformy e-commerce B2B ma wiele zalet i są one niezbędne do odniesienia sukcesu w biznesie. Oto kilka powodów, dla których warto wybrać platformę e-commerce B2B:

Dotarcie do nowych klientów

Witryna e-commerce B2B ze stronami katalogu dostępnymi publicznie to potężny sposób na dotarcie do nowych klientów B2B. Wchodząc online, możesz wykorzystać strategie marketingu cyfrowego, aby zwiększyć swój zasięg.

Twoi przyszli nabywcy nie tylko wolą robić zakupy online, ale będą tego wymagać. Kupujący B2B tak bardzo przyzwyczajają się do robienia zakupów online, że zaczynają się tego spodziewać. Kupowanie online jest wydajne i znacznie ułatwia powtórne zakupy.

Lepsze zarządzanie dostawcami i klientami

Koncepcja e-commerce B2B oferuje lepsze zarządzanie zarówno dostawcami, jak i klientami. Cyfryzacja oznacza, że ​​możesz wykorzystać rozwiązania programowe do zarządzania biznesem e-commerce. To pokaże Ci dane o tym, jak robią zakupy Twoi klienci.

Będziesz mógł wykorzystać te informacje do tworzenia lepszych, bardziej spersonalizowanych zakupów dla swoich klientów. Zasadniczo cała inicjatywa jest korzystna dla obu stron.

Sprzedawaj więcej obecnym klientom

Nie tylko dotrzesz do nowych klientów, e-commerce umożliwia również łatwe wdrożenie zautomatyzowanego programu rekomendacji sprzedaży krzyżowej (cross sale) i dodatkowej (upsale). Idzie to w parze z oferowaniem kupującym spersonalizowanej obsługi.

Lepsza analiza danych.

E-commerce B2B stanowi idealną platformę dla organizacji do uruchomienia kompleksowej kampanii analitycznej. Dzięki analityce firmy B2B mogą podejmować lepsze decyzje biznesowe.

Ta funkcja jest dostępna w każdej platformie e-commerce B2B, która zapewnia dogłębną analizę efektywności sprzedaży. Możesz generować różne rodzaje raportów, aby zrozumieć, jak rozwija się Twoja firma.

Analityka pomoże Ci określić, co działa, a co nie dla Twojej firmy. Możesz dowiedzieć się, czego klient szuka w Twojej witrynie i podjąć odpowiednie kroki, aby zwiększyć zaangażowanie w witrynie. Podsumowując, ta funkcja odegra kluczową rolę w sukcesie Twojej organizacji

Marketing e-commerce B2B

Oto, jak kierować reklamy do klientów B2B, aby zwiększyć sprzedaż online, usprawnić działalność i skupić się na tym, co robisz najlepiej: dostarczaniu produktów do rąk klientów.

  • Edukuj lepiej niż konkurenci.
  • Naucz klientów, jak oszczędzać czas dla siebie i CIEBIE.
  • Korzystaj z technologii, aby ograniczyć pracę ręczną i błędy.
  • Zwiększaj obsługę klienta i lojalność przez cały czas.
  • Dopasuj swoje zespoły do ​​jednego źródła.
  • Zmniejsz koszty przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży.
  • Uczyń e-commerce integralną, a nie centralną częścią.
  • Rozmawiaj z klientami tak.
  • Posegmentuj doświadczenia klientów, aby każdy czuł się wyjątkowo.

Omówmy je po krótce:

Edukuj klientów o produktach, funkcjach i promocjach

Koncepcja strategii online, przeplatającej się z treścią i handlem, ma bardzo praktyczne zastosowanie.

Jeśli użytkownik nie otrzyma wszystkich informacji — od tabeli rozmiarów, przez składniki— to poszuka ich gdzie indziej.

Doświadczenia użytkowników B2B przekształciły się z kiepskich jakościowo portali w ścieżki edukacyjne, które wypychają produkty i promocje do kupujących.

Czemu? Ponieważ tak działa drabina wartości i edukacja.

Udowadniasz swoją wartość dla klientów za darmo poprzez treści edukacyjne

Potem zamykasz transakcję, gdy ci zaufają

Przenieś klientów z kanałów offline do kanałów online

Liczba klientów B2B, którzy wolą rozmawiać z przedstawicielem handlowym osobiście lub przez telefon, a nawet e-mail, będzie nadal spadać w szybkim tempie.

Jeśli Twój zespół wdraża nowy kanał e-commerce, komunikuj się z klientami wcześnie i często.

Proste formularze internetowe zapewniają możliwość łączenia się ze sprzedażą i wsparciem, a także zamawiania próbek i katalogów online. Okno czatu w całej witrynie jest również pomocne, jako kolejna opcja, dzięki której klienci mogą szukać pomocy.

Niezależnie od tego, jaki prowadzisz kanał cyfrowy, powinieneś przewidywać pytania i wątpliwości, a co najważniejsze, podkreślać korzyści płynące z migracji na nową platformę.

Aby zapewnić klientom efektywne korzystanie z platformy, utwórz:

  • FAQ-Często zadawane pytania
  • Poradniki
  • Interaktywne nawigacje

Korzystaj z technologii, aby rozwiązywać bieżące wyzwania klientów

Błędy realizacji B2B są zazwyczaj znacznie większe niż te związane z zakupami B2C, ze względu na rodzaj i ilość zamawianego produktu.

Twoja marka B2B musi być w stanie konsekwentnie dostarczać odpowiednie produkty na czas, spełniając jednocześnie oczekiwania.

Zamiast radzić sobie z wyzwaniami związanymi z obsługą klienta, zwrotami pieniędzy i przeprosinami, Twój zespół musi być w stanie nawiązać nowe relacje i wprowadzić usługi dodatkowe.

Większość marek B2B używa systemu ERP lub OMS.

Platformy e-commerce mogą również automatyzować różne aspekty e-commerce, aby poprawić wrażenia klientów.

Na przykład:

  1. Automatyczne zarządzanie zapasami z punktu widzenia klienta. Skonfiguruj reguły, aby ostrzegać klientów o stanach magazynowych i wyświetlać powiadomienia o braku zapasów bez konieczności wykonywania czynności.
  2. Widoczność pulpitu zamówień dla zespołu realizującego zamówienia. Dla zespołów realizujących zamówienia dostępny musi być przejrzysty pulpit nawigacyjny. Możesz również użyć interfejsów API do wysyłania informacji o zamówieniach do systemu ERP w celu synchronizacji w czasie rzeczywistym. Z tego widoku możesz również wyraźnie zobaczyć proces realizacji — co zostało wysłane, co jest w toku i dlaczego.

Wdrażaj programy, które pobudzają lojalność, wyższe wartości zamówień i zwiększoną częstotliwość zakupów

Po wdrożeniu platformy poszukaj innych inicjatyw, aby nieustannie się rozwijać.

Prawdopodobnie, jeśli jesteś organizacją B2B, dostarczasz produkty, które są zużywalne lub będą wymagały ciągłej konserwacji i wymiany.

Umożliwienie zarówno zakupów opartych na subskrypcji, jak i tradycyjnych jednorazowych zakupów może zablokować kupujących, zapewnić wyższą wartość życiową klienta i uprościć prowadzenie działalności.

Ponadto dane mogą umożliwić Twojemu zespołowi sprzedaży prezentowanie i oferowanie produktów uzupełniających, a także zrozumienie, kiedy klient może być gotowy do zakupu.

Dopasuj procesy biznesowe i zespoły do ​​skali

Organizacje często pracują nieefektywnie z powodu niewłaściwych ról lub procesów, które negatywnie wpływają na dynamikę.

Przeszkody te pojawiają się albo dlatego, że kanał cyfrowy został zbudowany jako „dodatek” i nie jest spójnie zorganizowany w ramach organizacji, albo dlatego, że organiczne decyzje z czasem przekształciły się w strukturę która nie ma już skutecznych podstaw do spójnego wzrostu w wielu kanałach.

Zmniejsz koszty zaplecza i wyeliminuj starsze systemy

Ponieważ platformy handlowe stają się bardziej niezawodne pod względem funkcjonalności wykraczającej poza „koszyk na zakupy”, ich zasięg i wpływ na istniejący krajobraz technologiczny firmy poszerza się.

Linie tradycyjnych aplikacji zacierają się, ponieważ duże firmy programistyczne w szybkim tempie nabywają i integrują mniejsze, specjalistyczne oprogramowanie.

Ta wiedza może pozwolić na zmniejszenie kosztów licencji w przypadku nakładających się technologii i zmniejszenie nadwyżek technicznych.

Twórz wartość po ludzkiej stronie transakcji

Użyteczność jest podstawowym elementem tworzenia wartości dla klientów.

Niekoniecznie oznacza to tworzenie „konsumenckich” doświadczeń e-commerce skoncentrowanych na elementach wizualnych i interaktywnych.

Zamiast tego skup się na takich czynnikach, jak:

  • Wydajność witryny
  • Wyszukiwanie rozbudowane
  • Skuteczny lejek zakupowy
  • Szczegółowa zawartość produktu
  • Uproszczona realizacja transakcji

Użyteczność oznacza również umożliwienie klientom przejęcia kontroli i realizacji celów na ich warunkach.

Uwzględnienie responsywnego projektowania jako części oprogramowania e-commerce pozwala klientom na badanie, przeprowadzanie transakcji i zarządzanie swoimi kontami, niezależnie od urządzenia.

Twórz wartość po biznesowej stronie transakcji

Nie ma dwóch takich samych klientów.

Dostosuj kanał e-commerce do sposobu, w jaki prowadzą działalność i zostań partnerem biznesowym.

Zaczyna się to od budowania relacji.

Użyj segmentacji, aby zaprezentować katalogi i ceny specyficzne dla klienta, a także wprowadzić programy motywacyjne, które nagradzają klientów za lojalność i wielkość transakcji, którą prowadzą.

Następnie opracuj przepływy pracy, które dostosowują ekosystem e-commerce do sposobu, w jaki Twoi klienci prowadzą interesy, aby wyeliminować wszelkie tarcia z tego procesu.

Na przykład, jeśli klienci wymagają wieloetapowego procesu zatwierdzania zamówień, podstawowa platforma e-commerce powinna być zbudowana w celu obsługi tego.

To samo dotyczy płatności.

Od włączania zamówień zakupu po sprawdzanie dostępności i egzekwowanie progów zakupowych, upewnij się, że system e-commerce jest zgodny z potrzebami klientów.

Informuj klientów na bieżąco, zachowując przejrzystość danych.

Aktywnie powiadamiaj klientów o zaległych pozycjach i niskich stanach magazynowych produktów, które kupują, aby zminimalizować potencjalne zakłócenia w ich działalności.

Przykłady e-commerce B2B

Wszystkie rodzaje różnych firm przyjęły e-commerce B2B. Oto kilka przykładów firm, które wykorzystały e-commerce na swoją korzyść.

Przykłady e-commerce w sektorze B2B to między innymi:

GE Electrical Grid Solutions: Gigant produkcyjny GE sprzedaje w swoim sklepie internetowym sprzęt do instalacji elektrycznych.

Boeing Modification Marketplace: Praktycznie jest to platforma, która „odpicowuje” samoloty dla obecnych klientów Boeinga. Jest to część trwającej od wielu lat inicjatyw e-commerce Boeinga, takich jak strona PART, gdzie każdego dnia procesowanych jest dziennie ponad 70.000 transakcji.

RS Components: RS sprzedaje za pomocą swojej strony internetowej części elektroniczne, oferując około 500.000 produktów ponad milionowi klientów i wysyłając 44000 przesyłek dziennie.

https://dhlexpress.pl/e-commerce-b2b-trendy/

Podsumowanie ecommerce b2b

To błędne przekonanie, że świat ecommerce nie może zaspokoić potrzeb sprzedawców i marek B2B.

Nie jest jednak nieporozumieniem, że Twoja marka może nie być gotowa.

Pamiętaj, aby przeznaczyć odpowiednie środki na uruchomienie swojej witryny ecommerce B2B, w tym współpracuj z partnerami i agencjami w celu stworzenia unikalnych narzędzi, których potrzebujesz.

Chociaż może być konieczne dokonanie inwestycji, wzrost przychodów, którego można się spodziewać, znacznie przewyższa te początkowe wydatki.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące ecommerce B2B

Oto kilka prostych odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące ecommerce B2B.

Jaka jest różnica między ecommerce B2B i B2C?

Handel B2B to sprzedaż towarów firmom. Handel B2C to sprzedaż towarów konsumentom indywidualnym. Główna różnica dotyczy użytku profesjonalnego i osobistego.

Jakie są niektóre korzyści z posiadania witryny ecommerce B2B?

  • Zwiększona sprzedaż: większa sprzedaż przy mniejszym zasięgu i pracach.
  • Zwiększ widoczność marki.
  • Skalowalność: skaluj swoją markę dzięki sprzedaży przychodzącej i wychodzącej.
  • Ekspansja: Rozszerz swoją ofertę o nowe kategorie lub obszary geograficzne, korzystając z jednego źródła informacji i zlokalizowanych witryn, aby zdobyć lojalność klientów.
  • Wygraj dzięki obsłudze klienta: Zapewnij zautomatyzowane, dostosowane do potrzeb klienta doświadczenie dla nowej generacji nabywców B2B.

Platforma B2B co to jest

Platforma sprzedażowa B2B (z angielskiego business-to-business) jest stworzone do realizacji wymiany handlowej pomiędzy dwoma lub więcej przedsiębiorstwami/firmami. W przeciwieństwie do platform sprzedażowych B2C (czyli z angielskiego business-to-customer) skierowana jest do partnera/klienta biznesowego, przez co umożliwia na przykład sprzedaż hurtową. Korzystać może z niej także Hurtownia B2B.

Przy okazji, jakie Platformy B2B w Polsce możesz polecić z własnego doświadczenia?

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)