E commerce w Polsce (3 najwa偶niejsze statystyki + RAPORT)

Logistyka e commerce
Logistyka e commerce, dystrybucja i zam贸wienia (e-logistyka)
24 stycznia, 2022
e commerce manager
E commerce manager (kto to, co robi, zarobki i 3 ciekawe strategie)
24 stycznia, 2022
E commerce w Polsce
E commerce w Polsce

E commerce w Polsce Raport

Polski rynek e-commerce prze偶ywa rozkwit. Wzrasta zar贸wno warto艣膰 produkt贸w sprzedawanych w sieci, jak i liczba sklep贸w internetowych. Jednocze艣nie ro艣nie udzia艂 zakup贸w internetowych w ca艂kowitej sprzeda偶y detalicznej w poszczeg贸lnych segmentach rynku.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Historia e-commerce w Polsce

Pocz膮tki polskiego rynku ecommerce s膮 w miar臋 jasne. Najcz臋艣ciej wskazuje si臋 rok 1997. W tym roku powsta艂 pierwszy polski sklep internetowy firmy Terent. Kolejnie wyliczaj膮c w 1999 roku swoj膮 internetow膮 dzia艂alno艣膰 rozpocz膮艂 Empik oraz Merlin. W tym samym roku powsta艂o Allegro, czyli nasza najwi臋ksza polska platforma transakcyjna online.

Warto艣膰 sprzeda偶y online wci膮偶 ro艣nie

Polski rynek e-commerce stale si臋 rozwija. W ci膮gu zaledwie jednego roku sprzeda偶 produkt贸w online wzros艂a o 35%. – Pochodzi z raportu PwC 鈥濻trategies for Winning. Perspektywy lider贸w e-commerce na rozw贸j handlu cyfrowego鈥. Jednym z powod贸w rosn膮cego zainteresowania zakupami online jest pandemia COVID-19, tymczasowa blokada na艂o偶ona przez rz膮d z powodu cyklicznego wzrostu liczby przypadk贸w koronawirusa.

Polacy coraz cz臋艣ciej kupuj膮 przez internet artyku艂y do 鈥嬧媎omu i ogrodu. Warto艣膰 sprzeda偶y tych przedmiot贸w znacznie wzros艂a. Kupuj膮cy wydaj膮 wi臋cej na produkty z kategorii 鈥濫lektronika i media鈥 oraz 鈥濷dzie偶 i obuwie鈥.

Wed艂ug prognozy, w ci膮gu kolejnych pi臋ciu lat warto艣膰 sprzeda偶y produkt贸w na rynku internetowym wzro艣nie o 12 proc.

Coraz wi臋cej sklep贸w internetowych pojawia si臋 na rynku

W parze z wielko艣ci膮 warto艣ci sprzeda偶y online wzrasta tak偶e liczba sklep贸w internetowych. W ci膮gu ostatnich lat w polskim e-handlu o prawie 60% zwi臋kszy艂a si臋 liczba domen, kt贸re dzia艂aj膮 w modelu e-commerce w Polsce.

Polacy cz臋艣ciej kupuj膮 online

Ro艣nie r贸wnie偶 udzia艂 sprzeda偶y przez internet patrz膮c z ca艂ej perspektywy sprzeda偶y detalicznej jak膮 mamy w Polsce. To olbrzymi wzrost w por贸wnaniu do udzia艂u jakie maj膮 zakupy online w ca艂ej sprzeda偶y detalicznej. W dodatku taki wzrost obserwujemy analogicznie w r贸偶nych segmentach rok do roku. z tego segmentu z analogicznego okresu w ubieg艂ym roku.

E commerce w Polsce

Co jeszcze?

InPost ma najwi臋cej paczkomat贸w i zdominowa艂 polski rynek dostaw za pomoc膮 automatycznych maszyn s艂u偶膮cych do odbierania paczek.

Z kolei liderem w艣r贸d punkt贸w obioru jest Poczta Polska.

E-commerce to najbardziej dynamicznie rozwijaj膮cy si臋 rynek. Pomimo pandemii i globalnych blokad, istniej膮ce sklepy internetowe cz臋sto nie nad膮偶aj膮 z realizacj膮 zam贸wie艅, gdy sklepy stacjonarne, kt贸re odnotowa艂y g艂臋bokie straty, odnotowa艂y spadek obrot贸w. Zmieni艂a si臋 struktura zakup贸w i zachowania konsument贸w, a boom zakupowy w sklepie internetowym trwa do dzi艣.

W 2020 roku Polacy kupowali przez internet za ponad 15,3 mld euro, co stanowi wzrost o 31,4% w por贸wnaniu do 2019 roku. Polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijaj膮cych si臋 rynk贸w europejskich. Wed艂ug badania Ecommerce Europe Polska ma najlepsze wyniki w ca艂ej Europie. W por贸wnaniu z rynkami zachodnimi polski rynek e-commerce jest na wczesnym etapie rozwoju, gdy偶 udzia艂 polskiego e-commerce w ca艂kowitej sprzeda偶y detalicznej jest wci膮偶 niewielki.

Z raportu Gemius 鈥濫-commerce w Polsce 2020鈥 z po艂owy 2020 r. wynika, 偶e 鈥嬧媋偶 73% internaut贸w robi zakupy online, a ich liczba wzros艂a o 11 punkt贸w procentowych. W por贸wnaniu z danymi z lat poprzednich, 62% ankietowanych internaut贸w kt贸rzy zostali przebadawni w 2019 roku, 56% w 2018 roku i 54% w 2017 roku.

艁膮czna warto艣膰 polskiego rynku e-commerce ma si臋gn膮膰 162 mld z艂 w 2026 roku, co potwierdza prognoza PwC o 艣redniorocznym wzro艣cie na poziomie 12%. Z analiz PwC wynika, 偶e 鈥嬧媝olski rynek e-commerce w 2020 roku jest wart 100 mld z艂, w tym us艂ugi generuj膮ce ok. 1,7 mld z艂.

Najszybciej ros艂a sprzeda偶 偶ywno艣ci, artyku艂贸w dzieci臋cych i zabawek. Sprzeda偶 produkt贸w z zakresu zdrowia i urody, odzie偶y i obuwia oraz produkt贸w motoryzacyjnych b臋dzie ros艂a na planowanym 艣rednim poziomie wzrostu rynku. Badania przeprowadzone przez PwC w styczniu 2021 roku potwierdzaj膮, 偶e 85% ankietowanych Polak贸w zapewnia i偶 planuj膮 utrzyma膰 poziom zakup贸w online po pandemii.

Badania Retailx potwierdzaj膮, 偶e Polacy najcz臋艣ciej korzystaj膮 z Allegro, a Allegro ma najwy偶szy udzia艂 w polskim rynku e-commerce z udzia艂em blisko 35%. Wchodz膮c na gie艂d臋, firma zyska艂a miano najwi臋kszej sp贸艂ki gie艂dowej w Polsce. W pierwszym dniu notowa艅 cena akcji wzros艂a o 62,8%, a warto艣膰 rynkowa Allegro przekroczy艂a 70 mld z艂. Na platformie Allegro zarejestrowanych jest prawie 18 milion贸w u偶ytkownik贸w. W ci膮gu zaledwie p贸艂 roku (od grudnia 2019 do czerwca 2020 liczba sprzedawc贸w na allegro.pl wzros艂a o 14% do ponad 117 000, a liczba pozycji oferowanych w serwisie wzros艂a o 21% do 164 mln sztuk. raport 300RESEARCH 鈥濫-Commerce and Fintech. Connected Ship Systems鈥, w samym tylko I p贸艂roczu 2020 r. 艂膮czna warto艣膰 sprzedanych towar贸w na platformie przekroczy艂a 16 mld z艂, co stanowi wzrost o ponad 50% w por贸wnaniu z analogicznym okresem 2019.

W pierwszych dniach marca 2021 roku Amazon zadebiutowa艂 na polskim rynku w polskiej wersji 鈥 zdecydowanie jest najwi臋kszym globalnym konkurentem Allegro (jego udzia艂 w polskim rynku e-commerce w 2020 roku to mniej ni偶 5%). Oczekuje si臋, 偶e dla wielu sklep贸w polska wersja Amazona mo偶e sta膰 si臋 dodatkowym kana艂em sprzeda偶y i pozyskiwania klient贸w na rynku polskim i 艣wiatowym. Dzi臋ki temu polscy przedsi臋biorcy maj膮 mo偶liwo艣膰 dotarcia do wi臋kszej liczby odbiorc贸w. Czy wej艣cie globalnego giganta na polski rynek zagrozi pozycji polskiego lidera, serwisu allegro.pl? Struktura rynku e-commerce mo偶e si臋 zmienia膰, ale polityka cenowa mo偶e mie膰 du偶y wp艂yw, poniewa偶 warunki korzystania s膮 bardzo wa偶ne dla sprzedawc贸w i s膮 dok艂adnie analizowane (np. wysoko艣膰 prowizji od sprzeda偶y, terminy zwrot贸w, op艂aty za dostaw臋 itp.).

Trzeba mie膰 na uwadze fakt, 偶e Amazon zdob臋dzie na rynku Polskim swoich zwolennik贸w niczym kiedy艣 apple i b臋dzie dla w艂a艣cicieli e-commerce nowym miejscem na to aby zwi臋ksza膰 sprzeda偶. Z drugiej perspektywy stoi Allegro kt贸re ma ma bardzo ugruntowan膮 pozycj臋 i histori臋 na polskim rynku. Co na pewno pozwoli in przez najbli偶sze lata pozosta膰 liderem polskiego rynku.

W 2020 roku globalny rynek e-commerce do艣wiadczy艂 ogromnej ekspansji. Wynika to g艂贸wnie z globalnej pandemii i zamro偶enia wielu sektor贸w gospodarki. Handel elektroniczny przyci膮gn膮艂 wielu nowych klient贸w i do tej pory obj膮艂 wiele bran偶, kt贸re opar艂y si臋 cyfrowej transformacji. Znacz膮co wzros艂y te偶 gie艂dowe wyceny najwi臋kszych platform sprzeda偶owych, kilkukrotnie wy偶ej ni偶 najwi臋kszych stabilnych instytucji finansowych. Globalna sprzeda偶 internetowa od kilku lat dynamicznie ro艣nie, a coraz wi臋cej klient贸w robi zakupy w sieci za pomoc膮 smartfon贸w. Zakupy online maj膮 r贸wnie偶 coraz wi臋kszy udzia艂 w ca艂kowitej sprzeda偶y detalicznej. W 2019 r. globalna sprzeda偶 internetowa osi膮gn臋艂a 3,5 biliona dolar贸w, co stanowi 艣rednio 14,1% ca艂kowitej sprzeda偶y detalicznej. Oczekuje si臋, 偶e e-commerce mo偶e stanowi膰 w tym roku ponad 16,5% globalnej sprzeda偶y detalicznej, osi膮gaj膮c 4,2 bln USD, co stanowi wzrost o 700 mld USD w por贸wnaniu z rokiem poprzednim i jest rekordowo wysoki.

Warto艣膰 rynku e-commerce w Polsce 2020

W opracowaniu 鈥濩hmura w ecommerce w Polsce 2021: wyzwania, trendy, dobre praktyki鈥, warto艣膰 polskiego rynku ecommerce w roku 2020, kt贸ry to by艂 rokiem pandemicznym, przekroczy艂a 100 mld z艂 i by艂a o 40 mld z艂 wi臋ksza ni偶 szacowano.

Rozw贸j e-commerce w Polsce

E-commerce w 2020 roku prze偶y艂 na ca艂ym 艣wiecie prawdziwy skok w swoim rozwoju. Lata 2021, 2022, 2023 i kolejne to szacowany ci膮g艂y wzrost. W ci膮gu ostatnich lat w polskim e-handlu wed艂ug raportu z analizy danych agencji badawczej Dun & Bradstreet A Dun & Bradstreet Company. obserwujemy wzrost o 53,33 proc. liczby domen kt贸re pozwalaj膮 na zakupy online.

Liderzy e-commerce w Polsce

Liderem naszego krajowego rynku jest znane wszystkim platforma Allegro. Natomiast dla og贸lno艣wiatowego rynku ecommerce ostatnie miesi膮ce by艂y czasem dynamicznych zmian. Nasz polski rynek zyskujesz wci膮偶 w ci膮gu miesi臋cy bardzo du偶o, robi膮c niebywa艂y post臋p.

Linki i raporty

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)