E commerce w Polsce (3 najważniejsze statystyki + RAPORT)

Logistyka e commerce
Logistyka e commerce, dystrybucja i zamówienia (e-logistyka)
24 stycznia, 2022
e commerce manager
E commerce manager (kto to, co robi, zarobki i 3 ciekawe strategie)
24 stycznia, 2022
E commerce w Polsce
E commerce w Polsce

E commerce w Polsce Raport

Polski rynek e-commerce przeżywa rozkwit. Wzrasta zarówno wartość produktów sprzedawanych w sieci, jak i liczba sklepów internetowych. Jednocześnie rośnie udział zakupów internetowych w całkowitej sprzedaży detalicznej w poszczególnych segmentach rynku.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Historia e-commerce w Polsce

Początki polskiego rynku ecommerce są w miarę jasne. Najczęściej wskazuje się rok 1997. W tym roku powstał pierwszy polski sklep internetowy firmy Terent. Kolejnie wyliczając w 1999 roku swoją internetową działalność rozpoczął Empik oraz Merlin. W tym samym roku powstało Allegro, czyli nasza największa polska platforma transakcyjna online.

Wartość sprzedaży online wciąż rośnie

Polski rynek e-commerce stale się rozwija. W ciągu zaledwie jednego roku sprzedaż produktów online wzrosła o 35%. – Pochodzi z raportu PwC „Strategies for Winning. Perspektywy liderów e-commerce na rozwój handlu cyfrowego”. Jednym z powodów rosnącego zainteresowania zakupami online jest pandemia COVID-19, tymczasowa blokada nałożona przez rząd z powodu cyklicznego wzrostu liczby przypadków koronawirusa.

Polacy coraz częściej kupują przez internet artykuły do ​​domu i ogrodu. Wartość sprzedaży tych przedmiotów znacznie wzrosła. Kupujący wydają więcej na produkty z kategorii „Elektronika i media” oraz „Odzież i obuwie”.

Według prognozy, w ciągu kolejnych pięciu lat wartość sprzedaży produktów na rynku internetowym wzrośnie o 12 proc.

Coraz więcej sklepów internetowych pojawia się na rynku

W parze z wielkością wartości sprzedaży online wzrasta także liczba sklepów internetowych. W ciągu ostatnich lat w polskim e-handlu o prawie 60% zwiększyła się liczba domen, które działają w modelu e-commerce w Polsce.

Polacy częściej kupują online

Rośnie również udział sprzedaży przez internet patrząc z całej perspektywy sprzedaży detalicznej jaką mamy w Polsce. To olbrzymi wzrost w porównaniu do udziału jakie mają zakupy online w całej sprzedaży detalicznej. W dodatku taki wzrost obserwujemy analogicznie w różnych segmentach rok do roku. z tego segmentu z analogicznego okresu w ubiegłym roku.

E commerce w Polsce

Co jeszcze?

InPost ma najwięcej paczkomatów i zdominował polski rynek dostaw za pomocą automatycznych maszyn służących do odbierania paczek.

Z kolei liderem wśród punktów obioru jest Poczta Polska.

E-commerce to najbardziej dynamicznie rozwijający się rynek. Pomimo pandemii i globalnych blokad, istniejące sklepy internetowe często nie nadążają z realizacją zamówień, gdy sklepy stacjonarne, które odnotowały głębokie straty, odnotowały spadek obrotów. Zmieniła się struktura zakupów i zachowania konsumentów, a boom zakupowy w sklepie internetowym trwa do dziś.

W 2020 roku Polacy kupowali przez internet za ponad 15,3 mld euro, co stanowi wzrost o 31,4% w porównaniu do 2019 roku. Polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków europejskich. Według badania Ecommerce Europe Polska ma najlepsze wyniki w całej Europie. W porównaniu z rynkami zachodnimi polski rynek e-commerce jest na wczesnym etapie rozwoju, gdyż udział polskiego e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej jest wciąż niewielki.

Z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2020” z połowy 2020 r. wynika, że ​​aż 73% internautów robi zakupy online, a ich liczba wzrosła o 11 punktów procentowych. W porównaniu z danymi z lat poprzednich, 62% ankietowanych internautów którzy zostali przebadawni w 2019 roku, 56% w 2018 roku i 54% w 2017 roku.

Łączna wartość polskiego rynku e-commerce ma sięgnąć 162 mld zł w 2026 roku, co potwierdza prognoza PwC o średniorocznym wzroście na poziomie 12%. Z analiz PwC wynika, że ​​polski rynek e-commerce w 2020 roku jest wart 100 mld zł, w tym usługi generujące ok. 1,7 mld zł.

Najszybciej rosła sprzedaż żywności, artykułów dziecięcych i zabawek. Sprzedaż produktów z zakresu zdrowia i urody, odzieży i obuwia oraz produktów motoryzacyjnych będzie rosła na planowanym średnim poziomie wzrostu rynku. Badania przeprowadzone przez PwC w styczniu 2021 roku potwierdzają, że 85% ankietowanych Polaków zapewnia iż planują utrzymać poziom zakupów online po pandemii.

Badania Retailx potwierdzają, że Polacy najczęściej korzystają z Allegro, a Allegro ma najwyższy udział w polskim rynku e-commerce z udziałem blisko 35%. Wchodząc na giełdę, firma zyskała miano największej spółki giełdowej w Polsce. W pierwszym dniu notowań cena akcji wzrosła o 62,8%, a wartość rynkowa Allegro przekroczyła 70 mld zł. Na platformie Allegro zarejestrowanych jest prawie 18 milionów użytkowników. W ciągu zaledwie pół roku (od grudnia 2019 do czerwca 2020 liczba sprzedawców na allegro.pl wzrosła o 14% do ponad 117 000, a liczba pozycji oferowanych w serwisie wzrosła o 21% do 164 mln sztuk. raport 300RESEARCH „E-Commerce and Fintech. Connected Ship Systems”, w samym tylko I półroczu 2020 r. łączna wartość sprzedanych towarów na platformie przekroczyła 16 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 50% w porównaniu z analogicznym okresem 2019.

W pierwszych dniach marca 2021 roku Amazon zadebiutował na polskim rynku w polskiej wersji – zdecydowanie jest największym globalnym konkurentem Allegro (jego udział w polskim rynku e-commerce w 2020 roku to mniej niż 5%). Oczekuje się, że dla wielu sklepów polska wersja Amazona może stać się dodatkowym kanałem sprzedaży i pozyskiwania klientów na rynku polskim i światowym. Dzięki temu polscy przedsiębiorcy mają możliwość dotarcia do większej liczby odbiorców. Czy wejście globalnego giganta na polski rynek zagrozi pozycji polskiego lidera, serwisu allegro.pl? Struktura rynku e-commerce może się zmieniać, ale polityka cenowa może mieć duży wpływ, ponieważ warunki korzystania są bardzo ważne dla sprzedawców i są dokładnie analizowane (np. wysokość prowizji od sprzedaży, terminy zwrotów, opłaty za dostawę itp.).

Trzeba mieć na uwadze fakt, że Amazon zdobędzie na rynku Polskim swoich zwolenników niczym kiedyś apple i będzie dla właścicieli e-commerce nowym miejscem na to aby zwiększać sprzedaż. Z drugiej perspektywy stoi Allegro które ma ma bardzo ugruntowaną pozycję i historię na polskim rynku. Co na pewno pozwoli in przez najbliższe lata pozostać liderem polskiego rynku.

W 2020 roku globalny rynek e-commerce doświadczył ogromnej ekspansji. Wynika to głównie z globalnej pandemii i zamrożenia wielu sektorów gospodarki. Handel elektroniczny przyciągnął wielu nowych klientów i do tej pory objął wiele branż, które oparły się cyfrowej transformacji. Znacząco wzrosły też giełdowe wyceny największych platform sprzedażowych, kilkukrotnie wyżej niż największych stabilnych instytucji finansowych. Globalna sprzedaż internetowa od kilku lat dynamicznie rośnie, a coraz więcej klientów robi zakupy w sieci za pomocą smartfonów. Zakupy online mają również coraz większy udział w całkowitej sprzedaży detalicznej. W 2019 r. globalna sprzedaż internetowa osiągnęła 3,5 biliona dolarów, co stanowi średnio 14,1% całkowitej sprzedaży detalicznej. Oczekuje się, że e-commerce może stanowić w tym roku ponad 16,5% globalnej sprzedaży detalicznej, osiągając 4,2 bln USD, co stanowi wzrost o 700 mld USD w porównaniu z rokiem poprzednim i jest rekordowo wysoki.

Wartość rynku e-commerce w Polsce 2020

W opracowaniu „Chmura w ecommerce w Polsce 2021: wyzwania, trendy, dobre praktyki”, wartość polskiego rynku ecommerce w roku 2020, który to był rokiem pandemicznym, przekroczyła 100 mld zł i była o 40 mld zł większa niż szacowano.

Rozwój e-commerce w Polsce

E-commerce w 2020 roku przeżył na całym świecie prawdziwy skok w swoim rozwoju. Lata 2021, 2022, 2023 i kolejne to szacowany ciągły wzrost. W ciągu ostatnich lat w polskim e-handlu według raportu z analizy danych agencji badawczej Dun & Bradstreet A Dun & Bradstreet Company. obserwujemy wzrost o 53,33 proc. liczby domen które pozwalają na zakupy online.

Liderzy e-commerce w Polsce

Liderem naszego krajowego rynku jest znane wszystkim platforma Allegro. Natomiast dla ogólnoświatowego rynku ecommerce ostatnie miesiące były czasem dynamicznych zmian. Nasz polski rynek zyskujesz wciąż w ciągu miesięcy bardzo dużo, robiąc niebywały postęp.

Linki i raporty

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)