Yahoo wyszukiwarka – Jak Yahoo kupi┼éo google i to prawie dwa razy! (ciekawa historia)

Pozycjonowanie firmy w Google
Pozycjonowanie firmy w Google, seo stron internetowych www i sklep e-commerce (pozycjonowanie stron internetowych)
2 grudnia, 2021
Pozycjonowanie oferta
Pozycjonowanie oferta SEO (Twoja strona www wysoko w wynikach wyszukiwania + cennik)
6 grudnia, 2021
yahoo reklamy
yahoo wyszukiwarka

Wyszukiwarka Yahoo -co to jest, definicja jak działa + ciekawe wideo

Yahoo! ÔÇô ameryka┼äski portal internetowy, niegdy┼Ť konkurencja dla Google. Tw├│rcami tego serwisu s─ů David Filo i Jerry Yang. S─ů to absolwenci uniwersytetu Stanforda. Oboje s─ů doktorantami na Wydziale In┼╝ynierii Elektrycznej. Zacz─Öli prowadzi─ç swoj─ů dzia┼éalno┼Ť─ç w 1994 roku.

Transkrypt filmu pt.

Jak Yahoo kupiło google i to prawie dwa razy!

Yahoo: gigant technologiczny, kt├│ry by┼é bardzo bliski podboju Internetu, a mimo to poni├│s┼é sromotn─ů kl─Ösk─Ö. Upadek Yahoo ma wiele przyczyn, ale chodzi g┼é├│wnie o stracone okazje, a w tym filmie przyjrzymy si─Ö, co jest prawdopodobnie najwi─Ökszym b┼é─Ödem jaki pope┼énili. I jest to b┼é─ůd, kt├│ry jak zobaczysz jest jednym z najwi─Ökszych finansowych ostatnich lat. Na imi─Ö mam Rafa┼é Szrajnert i zapraszam na ten film.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt├│re spowoduj─ů znaczny wzrost Twoich zarobk├│w i sprzeda┼╝y z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

yahoo reklamy

Jak powstało Yahoo!

Za┼éo┼╝y┼éo j─ů dw├│ch student├│w ÔÇô David Filo i Jerry Yang. Kiedy zorientowali si─Ö, ┼╝e ich serwis staje si─Ö coraz popularniejszy, to w 1995 roku postanowili rozszerzy─ç dzia┼éalno┼Ť─ç. Wtedy w┼éa┼Ťnie powsta┼éo Yahoo!, czyli gigant, o kt├│rym s┼éysza┼ée┼Ť.

yahoo historia

W po┼éowie lat 90. Internet by┼é niebieskim oceanem pe┼énym mo┼╝liwo┼Ťci. Stawa┼éo si─Ö jasne, ┼╝e mo┼╝na zarobi─ç pieni─ůdze, ale szczeg├│┼éy, jak to zrobi─ç, wci─ů┼╝ by┼éy przedmiotem dyskusji. Yahoo w tamtym czasie by┼éo jednym z najwi─Ökszych graczy. Nie by┼éo pierwsz─ů firm─ů tego typu, ale mia┼éo za sob─ů bardzo solidn─ů koncepcj─Ö.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd┼║ nasz─ů ofert─Ö

W czasach, gdy Internet by┼é niewielki, za┼éo┼╝yciele Yahoo wpadli na genialny pomys┼é stworzenia wyszukiwarki wszystkich stron internetowych w formie katalogu, kt├│ry by┼éby bardzo wygodny dla przeci─Ötnego u┼╝ytkownika. Wyszukiwarka Yahoo faktycznie pojawi┼éa si─Ö jako produkt uboczny tego katalogu i nigdy nie by┼éa w centrum zainteresowania. W rzeczywisto┼Ťci, na pewnym etapie rozwoju, zesp├│┼é projektowy Yahoo eksperymentowa┼é z umieszczeniem pola wyszukiwania nie na g├│rze strony g┼é├│wnej, ale na dole. W tych pierwszych dniach Yahoo odnios┼éo fenomenalny sukces: by┼éa jedn─ů z pierwszych firm, kt├│re wprowadzi┼éy banery reklamowe, kt├│re w rzeczywisto┼Ťci by┼éy pierwszym du┼╝ym ┼║r├│d┼éem przychod├│w pochodz─ůcym bezpo┼Ťrednio z Internetu. Banery reklamowe z tamtych lat by┼éy prymitywne, ale nadal bardzo op┼éacalne.

Pocz─ůtkowo firmy dos┼éownie wynajmowa┼éy przestrze┼ä na stronie g┼é├│wnej Yahoo jak billboard, a nast─Öpnie, w miar─Ö ulepszania technologii, Yahoo zaczyna┼éo pobiera─ç op┼éaty od reklamodawc├│w na podstawie wy┼Ťwietle┼ä lub liczby wy┼Ťwietle┼ä ich baner├│w reklamowych przez u┼╝ytkownik├│w.

Niestety banery reklamowe mia┼éy spor─ů wad─Ö: ot├│┼╝ u┼╝ytkownicy po klikni─Öciu przechodzili na stron─Ö firmy, czyli opuszczali yahoo. W pewnym sensie sta┼éy w sprzeczno┼Ťci z samym celem Yahoo; w ko┼äcu przegl─ůdarka zosta┼éa stworzona, aby pom├│c Ci znale┼║─ç najlepsz─ů stron─Ö internetow─ů dla danego tematu, co w domy┼Ťle oznacza, ┼╝e ÔÇőÔÇőnie b─Ödziesz siedzia┼é na yahoo.com na zawsze.

Ale kiedy pieni─ůdze zacz─Ö┼éy sp┼éywa─ç, banery reklamowe sta┼éy si─Ö now─ů filozofi─ů, a Yahoo zacz─Ö┼éo rozszerza─ç swoj─ů w┼éasn─ů funkcjonalno┼Ť─ç. Nie by┼éa to ju┼╝ tylko wyszukiwarka, ale w pe┼éni funkcjonalny portal internetowy, i ten sam rodzaj podejmowania decyzji zdominowa┼é r├│wnie┼╝ konkurent├│w Yahoo; w rzeczywisto┼Ťci ten okres w historii Internetu sta┼é si─Ö znany jako wojny portalowe.

yahoo banner ads

Yahoo historia

Yahoo my┼Ťla┼éo, ┼╝e mo┼╝e sta─ç si─Ö omni, czyli wszystko co w internecie mog─ů zaoferowa─ç sami swoim u┼╝ytkownikom. Ta filozofia jeszcze bardziej odsun─Ö┼éa aspekt wyszukiwarki Yahoo na margines.

Oczywi┼Ťcie, mimo ┼╝e kierownictwo Yahoo nie uwa┼╝a┼éo wyszukiwania za wa┼╝ne, by┼éo kilka os├│b, kt├│re to zrobi┼éy. Dw├│ch doktorant├│w ze Stanford, na przyk┼éad Larry Page i Sergey Brin, pr├│bowa┼éo stworzy─ç lepsz─ů wyszukiwark─Ö ni┼╝ ta zaniedbana przez Yahoo i odnie┼Ťli sukces. W 1996 roku opracowali algorytm o nazwie PageRank, kt├│ry m├│g┼é okre┼Ťli─ç wzgl─Ödn─ů wag─Ö danej strony internetowej na podstawie liczby link├│w z innych stron, kt├│re prowadz─ů do niej i jak wa┼╝ne one s─ů.

By┼é to niezwykle skuteczny algorytm. Kiedy Larry i Sergey pr├│bowali sprzeda─ç PageRank Yahoo w 1997 roku za zaledwie 1 milion dolar├│w, spotkali si─Ö z bardzo zaskakuj─ůc─ů krytyk─ů.

Kierownictwo Yahoo argumentowa┼éo, ┼╝e korzystanie z PageRank zaszkodzi┼éoby Yahoo, poniewa┼╝ ludzie zbyt szybko znajdowaliby to, czego szukaj─ů, i widzieliby mniej baner├│w reklamowych, co zmniejszy┼éoby przychody Yahoo. Bez oferty wykupu Larry i Sergey nie mieli wyboru: musieli zrezygnowa─ç ze Stanford, aby opracowa─ç w┼éasn─ů wyszukiwark─Ö Google.

W ci─ůgu nast─Öpnych dw├│ch lat, podczas gdy Google udoskonala┼éo sw├│j produkt i szybko zdobywa┼éo lojaln─ů baz─Ö u┼╝ytkownik├│w dzi─Öki wysokiej jako┼Ťci, Yahoo i inne portale praktycznie ugrz─Öz┼éy w czasie. Zarobili miliony dolar├│w na banerach reklamowych, ale wi─Ökszo┼Ť─ç tego, co zarobili, przeznaczali na tworzenie tre┼Ťci dla swoich portali.

Yahoo rzeczywi┼Ťcie stawa┼éo si─Ö Internetem dla niekt├│rych os├│b, bo mogli zrobi─ç tam wszystko od zakupu ksi─ů┼╝ek po rezerwacj─Ö bilet├│w, ale zaniedbywa┼éo r├│wnie┼╝ sw├│j katalog, kt├│ry wci─ů┼╝ by┼é magnesem na nowych u┼╝ytkownik├│w, czyli ludzi, nawet pomimo wyk┼éadniczo rosn─ůcej liczby witryn w Internecie.

W ko┼äcu ta metoda sta┼éa si─Ö nie do utrzymania, a Yahoo faktycznie zacz─Ö┼éo korzysta─ç z licencji na wyszukiwark─Ö od Google od 1998 roku za 7 milion├│w dolar├│w rocznie, mimo ┼╝e, przypominam… z┼éo┼╝yli ofert─Ö ca┼ékowitego jej zakupu zaledwie rok wcze┼Ťniej za 1 milion. Sta┼éo si─Ö tak bo yahoo zarabia┼éo a┼╝ za du┼╝o na banerach i reszta ich nie obchodzi┼éa, podczas gdy google nie mia┼éo u siebie ruchu wi─Öc musieli wprowadzi─ç innowacje albo zwin─Öliby si─Ö z biznesu.

Podej┼Ťcie Google zorientowane na u┼╝ytkownika wprost odrzuca┼éo banery reklamowe, ale zamiast tego naturalnie doprowadzi┼éo ich do p┼éatnego wyszukiwania, kt├│re znamy a┼╝ do dzi┼Ť, czyli obci─ů┼╝anie reklamodawc├│w op┼éat─ů za wy┼Ťwietlanie ich reklam na g├│rze wynik├│w wyszukiwania w dosy─ç natywnym formacie tekstowym, prawie tak, jakby by┼éy cz─Ö┼Ťci─ů samych wynik├│w.

Szczerze m├│wi─ůc, to nawet nie Google wpad┼éo na ten pomys┼é: pierwszy program p┼éatnego wyszukiwania zosta┼é uruchomiony przez witryn─Ö internetow─ů o nazwie GoTo.com.

Ale Google znacznie ulepszy┼éo to, co stworzy┼é GoTo. Jaka by┼éa podstawowa r├│┼╝nica? Ot├│┼╝ Google pozwala┼éo reklamodawcom kupowa─ç reklamy bezpo┼Ťrednio od Google, podczas gdy w przypadku Yahoo i wszystkich innych portali trzeba by┼éo najpierw skorzysta─ç z agenta. Czyli po┼Ťrednika. Je┼Ťli dzia┼éasz w ┼Ťwiecie online to wiesz ┼╝e kiedy┼Ť system reklamowy google nazywa┼é si─Ö adwords, a teraz google ads. Google zautomatyzowa┼é ca┼éy ten proces, otwieraj─ůc go na ma┼ée firmy i wielkie korporacje.

AdWords powsta┼éo pod koniec 2000 roku. By┼é to wspania┼éy okres po dotcom crash, czyli ba┼äce internetowej. Samo Yahoo przetrwa┼éo, ale wiedzia┼éo, ┼╝e musi si─Ö zmieni─ç, i w tym celu kierownictwo podj─Ö┼éo bardzo radykaln─ů decyzj─Ö: powo┼éa┼éo prezesa bez do┼Ťwiadczenia w ┼╝adnej firmie technologicznej.

Ten cz┼éowiek, Terry Semel, by┼é dyrektorem generalnym Warner Brothers, dzi─Öki czemu mia┼é dobr─ů reputacj─Ö w Hollywood, ale nie w Dolinie Krzemowej. Do┼é─ůczy┼é do Yahoo w 2001 roku, a pomys┼é polega┼é na tym, aby da─ç ┼Ťwie┼╝e spojrzenie na sprawy, co rzeczywi┼Ťcie zrobi┼é.

Zobaczy┼é, ┼╝e banery reklamowe zgin─ů niczym dinozaury i ┼╝e p┼éatne wyszukiwanie to przysz┼éo┼Ť─ç, co doprowadzi┼éo go do bardzo prostego wniosku: Yahoo musia┼éo przej┼Ť─ç do p┼éatnego wyszukiwania.

By┼éy na to dwa sposoby, a Terry, b─Öd─ůc cz┼éowiekiem praktycznym, najpierw wybra┼é naj┼éatwiejszy: pr├│bowa┼é kupi─ç Google. W 2002 roku rozpocz─ů┼é negocjacje z Larrym i Sergeyem i po kilku rozmowach Terry przedstawi┼é im ofert─Ö: 3 miliardy dolar├│w za ca┼éo┼Ť─ç Google. Jednak w tym momencie Larry i Sergey wiedzieli, ┼╝e to oni rozdaj─ů karty w tej grze. W ko┼äcu to Yahoo przychodzi┼éo do nich, a nie na odwr├│t, dlatego z┼éo┼╝yli kontrofert─Ö: 5 miliard├│w dolar├│w. Ta liczba by┼éa bardzo wa┼╝na: trzeba pami─Öta─ç, ┼╝e w 2002 roku Yahoo ledwo podnios┼éo si─Ö po krachu dot-com├│w, a ich kapitalizacja rynkowa oscylowa┼éa dok┼éadnie w okolicach 5 miliard├│w dolar├│w. Innymi s┼éowy, Larry i Sergey proponowali nie przej─Öcie, ale fuzj─Ö mi─Ödzy firmami.

Dla do┼Ťwiadczonego negocjatora, takiego jak Terry, brzmia┼éo to nie do przyj─Öcia, wi─Öc musia┼é zrealizowa─ç sw├│j plan B: pokona─ç Google we w┼éasnej grze.

W tym celu Terry musia┼é zdoby─ç kilka rzeczy: na pocz─ůtek potrzebowa┼é nowej wyszukiwarki, a drug─ů najlepsz─ů wyszukiwark─ů po Google by┼éa w├│wczas Inktomi. Podobnie jak Yahoo, Inktomi straci┼éo niesamowicie w nast─Öpstwie krachu dot-com├│w, dlatego Yahoo mog┼éo je kupi─ç za grosze: za jedyne 240 milion├│w dolar├│w w 2002 roku, podczas gdy rok wcze┼Ťniej by┼éo warte 25 miliard├│w dolar├│w.

Maj─ůc w r─Öku wyszukiwark─Ö, Terry potrzebowa┼é platformy reklamowej, na kt├│rej m├│g┼éby zarabia─ç, wi─Öc w 2003 r. kupi┼é oryginaln─ů p┼éatn─ů platform─Ö GoTo.com, kt├│rej nazwa zosta┼éa w├│wczas zmieniona na Overture.

Teraz Terry mia┼é wszystkie elementy uk┼éadanki i musia┼é je tylko po┼é─ůczy─ç, ale okaza┼éo si─Ö to znacznie trudniejsze ni┼╝ oczekiwano. Znaczna cz─Ö┼Ť─ç podstawowej technologii by┼éa przestarza┼éa: na przyk┼éad reklamy Overture nadal musia┼éy zosta─ç sprawdzone przez cz┼éowieka, w por├│wnaniu z szybkim, automatycznym systemem AdWords u┼╝ywanym od samego pocz─ůtku.

Yahoo zaj─Ö┼éo dwa pe┼éne lata, aby zintegrowa─ç bardzo r├│┼╝ne aspekty technologiczne Overture i Inktomi, ale do tego momentu by┼éo ju┼╝ za p├│┼║no. Kiedy Yahoo kupi┼éo Overture w 2003 roku, byli podobni z Google pod wzgl─Ödem przychod├│w z reklam, ale ju┼╝ trzy lata p├│┼║niej przychody Google by┼éy dwa razy wi─Öksze i ten trend tylko si─Ö utrzymywa┼é. Oczywi┼Ťcie niekupowanie

Google by┼éo tylko jednym z wielu b┼é─Öd├│w pope┼énionych przez Yahoo, kt├│re ostatecznie doprowadzi┼éy do ÔÇőÔÇőich upadku, ale jest to z pewno┼Ťci─ů ten najbardziej kosztowny b┼é─ůd. To, co Yahoo mog┼éo naby─ç za 5 miliard├│w dolar├│w w 2003 roku, jest teraz warte prawie 2 tryliony.

Uwaga:Szukasz lepszych sposob├│w dotarcia do grupy docelowej? Jeste┼Ťmy agencj─ů reklamow─ů specjalizuj─ůc─ů si─Ö w reklamie online, generowaniu lead├│w i optymalizacji pod k─ůtem wyszukiwarek.

Zainteresowanie:Czy chcesz, aby wi─Öcej os├│b odwiedzi┼éo Twoj─ů witryn─Ö, ale nie wiesz od czego zacz─ů─ç? Zwi─Öksz swoj─ů widoczno┼Ť─ç w Internecie dzi─Öki optymalizacji pod k─ůtem wyszukiwarek.

Pragnienie:Uzyskaj wysokiej jako┼Ťci leady dla swojej firmy dzi─Öki naszej profesjonalnej kampanii. Je┼Ťli potrzebujesz pomocy, mo┼╝emy zapewni─ç Ci us┼éugi doradcze lub pom├│c rozwin─ů─ç Tw├│j biznes e-commerce.

Akcja:Ju┼╝ dzi┼Ť skontaktuj si─Ö z najlepsz─ů agencj─ů SEO/SEM/Social w Polsce!

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj─Öty marketing internetowy
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca┼é─ů strategi─Ö ecommerce. Nie czekaj, do┼é─ůcz do nas!

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca┼ékowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot─Ö┼╝niejsze nowe sposoby ┼╝eby zredukowa─ç koszty pozyskania nowych klient├│w i wystrzeli─ç w kosmos sw├│j ROAS z reklamÔÇŽ i dodatkowo osi─ůgn─ů─ç tak─ů sprzeda┼╝ jak nigdy dot─ůd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety┬á kt├│re spowoduj─ů znaczny wzrost Twoich zarobk├│w i sprzeda┼╝y z reklam... (sekrety prosto ze ┼║r├│d┼éa)