Kanibalizacja Słów Kluczowych a Pozycjonowanie: co to jest, jak ją zidentyfikować i wyeliminować, aby poprawić SEO?


Co to jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak ją zidentyfikować i wyeliminować, aby poprawić SEO i pozycjonowanie naszej strony/sklepu?
Zawartość strony
- 1 Co to jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak ją zidentyfikować i wyeliminować, aby poprawić SEO i pozycjonowanie naszej strony/sklepu?
- 2 Kanibalizacja słów kluczowych a zduplikowana treść
- 3 Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?
- 4 Negatywne skutki kanibalizacji słów kluczowych
- 5 Kanibalizacja podstron
- 6 Kanibalizacja treści
- 7 Kanibalizacja SEO
- 8 Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych
- 9 Jak uniknąć kanibalizacji słów kluczowych?
- 10 Jak naprawić kanibalizm słów kluczowych?
- 11 Podsumowanie
Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, w której strona internetowa jest optymalizowana zarówno dla jednego słowa kluczowego, jak i kilku jego synonimów lub bliskoznacznych fraz.
W rezultacie, różne podstrony tej samej witryny konkurują ze sobą w wynikach wyszukiwania, co może obniżyć pozycję w wynikach wyszukiwania i spowodować utratę organicznego ruchu. Dlatego ważne jest, aby upewnić się, że witryna jest zoptymalizowana tylko dla jednej, najważniejszej frazy kluczowej, co pozwoli jej uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania i uzyskać więcej organicznego ruchu.
Pozycjonując wiele stron dla tego samego słowa kluczowego, zmusza się swoje strony do konkurowania ze sobą. W rezultacie każda strona ma niższy CTR (współczynnik klikalności), autorytet i współczynniki konwersji niż strona skonsolidowana. Nazywa się to kanibalizacją słów kluczowych.
🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸
🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

Kanibalizacja słów kluczowych a zduplikowana treść
Należy dokonać rozróżnienia między „kanibalizacją słów kluczowych” a „duplikatami treści”. „Zduplikowana treść” oznacza, że istnieje kopia strony jeden do jednego, na przykład ten sam tekst kategorii jest używany na wielu stronach. Istnieje również „Near-duplicate content”, która składa się z wielu identycznych modułów tekstowych, które są tylko nieznacznie zróżnicowane na różnych stronach.
Główna różnica polega na tym, że kanibalizacja słów kluczowych obejmuje dwa zupełnie różne teksty, które są zoptymalizowane pod kątem jednego i tego samego słowa kluczowego.

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?
Kanibalizacja słów kluczowych to bezpośrednia konkurencja różnych stron domeny o to samo słowo kluczowe. Jest to sytuacja, w której architektura informacji strony internetowej opiera się na jednym słowie kluczowym lub frazie w wielu miejscach na stronie.
Ta sytuacja może znacznie wpłynąć na ranking i powinna być traktowana poważnie.
Kanibalizm słów kluczowych może przypadkowo wystąpić, gdy wiele stron w witrynie zawiera to samo słowo kluczowe w tagu nagłówka, tytule i tekście głównym. Może to spowodować wiele problemów.
Sytuacja nadużywania słowa kluczowego nazywana jest kanibalizacją słów kluczowych, ponieważ dzieli się swój CTR, linki, treść, a nawet konwersje na dwie lub więcej stron.
Uniemożliwia to Google zobaczenie zakresu i głębi wiedzy, a zatem uniemożliwia poprawę autorytetu swojej witryny dla konkretnego zapytania.
Przykładowo witryna sprzedaje buty, a „buty” to jedyne słowo kluczowe, na które skierowane są reklamy. Google dostaje informację, że każda strona dotyczy butów, niezależnie od tego, czy chodzi o buty sportowe, szpilki, trampki itp.
Zamiast wykorzystywać wiele wartościowych słów kluczowych — fraz long tail, takich jak „buty damskie”, „buty trekkingowe” itp., konkuruje się o słowo kluczowe, które może być zbyt obszerne, aby miało charakter komercyjny.

REKLAMA
KONIEC REKLAMY
Negatywne skutki kanibalizacji słów kluczowych
Kanibalizacja słów kluczowych może mieć katastrofalne konsekwencje dla SEO. Wiele osób popełniających kanibalizację słów kluczowych nawet nie zdaje sobie sprawy, że istnieje problem.
Praktyczne konsekwencje są jasne. Może to jednak również spowodować utratę ruchu w witrynie, zapytania prowadzące do niewłaściwej strony, wahania w rankingach SERP i ostatecznie utratę sprzedaży, które są znacznie trudniejsze do wykrycia.
Kanibalizacja podstron
Zjawisko kanibalizacji słów kluczowych (a tym samym pojawianie się kilku stron internetowych w domenie dla tego samego słowa kluczowego) ma negatywne konotacje w umysłach wielu ludzi. Wielokrotne pojawianie się różnych stron domeny w SERP nie zawsze jest czymś złym. Problem pojawia się przede wszystkim wtedy, gdy konkretna strona ma pozycjonować się pod kątem słowa kluczowego, a inna strona robi to nieumyślnie w tym samym czasie.
Kanibalizacja treści
Algorytm Google jest obecnie na tyle sprytny, że rozpoznaje intencję wyszukiwania, np. czy użytkownik chce zdobyć informacje, czy dokonać zakupu. Jeśli jednak nie zostanie wprowadzone żadne konkretne zapytanie, które pozwoli wyszukiwarce poznać intencje, jest całkiem możliwe, że zostaną wyświetlone dwa wyniki o tej samej pozycji w rankingu dla tego samego słowa kluczowego.
Z biznesowego punktu widzenia korzystne jest zajęcie kilku czołowych pozycji w Google w tym samym czasie, a tym samym zwiększenie szans na kliknięcie. Optymalizacja tylko jednej strony docelowej w rankingu może mieć tutaj negatywny wpływ.
Kanibalizacja SEO
Niemniej jednak należy całkowicie wykluczyć możliwość późniejszego złego rankingu kilku stron niż dobrego rankingu jednej strony. Aby to zrobić, należy wcześniej upewnić się, że nie prowadzimy wewnętrznej konkurencji i stale monitorować rankingi. Wtedy w odpowiednim czasie można podjąć środki zaradcze.
Inną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że Google jest teraz w stanie decydować, które strony powinny pozycjonować się dla jakich słów kluczowych.
Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych
Istnieje kilka głównych przyczyn kanibalizacji słów kluczowych:
- Brak jasnej strategii słów kluczowych: Jeśli nie ma jasnej strategii słów kluczowych, różne podstrony witryny mogą być optymalizowane dla tych samych lub podobnych fraz, co powoduje kanibalizację.
- Nieodpowiednie zarządzanie treścią: Jeśli nie ma jasnej struktury witryny i nieodpowiedniego zarządzania treścią, może dojść do sytuacji, w której kilka podstron witryny konkuruje ze sobą o te same słowa kluczowe.
- Niejasne cele: Jeśli cele biznesowe witryny są niejasne lub niezdefiniowane, może dojść do sytuacji, w której kilka podstron witryny konkuruje ze sobą o te same frazy kluczowe.
- Nieodpowiednie zarządzanie URL-ami: Nieodpowiednie zarządzanie adresami URL może powodować powstanie kilku podstron witryny, które konkurują ze sobą o te same słowa kluczowe.
- Błędna struktura informacji
- Obecność w serwisie stron zbliżonych tematycznie
- Brak tagów kanonicznych
- Zduplikowane znaczniki title
- Niespójne linkowanie wewnętrzne
- Niespójne linkowanie zewnętrzne
- Kanibalizacja między subdomenami
- Zduplikowane treści
Aby zapobiec kanibalizacji słów kluczowych, ważne jest, aby mieć jasną strategię słów kluczowych i odpowiednio zarządzać treścią, celami biznesowymi i adresami URL witryny.
Jak uniknąć kanibalizacji słów kluczowych?
Aby mieć pewność, że ten problem nie występuje w witrynie, można podjąć niezbędne środki ostrożności podczas badania słów kluczowych i tworzenia planu treści. Należy tutaj zauważyć, że dane należy zawsze sprawdzić z dużym wyprzedzeniem. Przede wszystkim warto sprawdzić, czy zamierzone słowo kluczowe jest już „zajęte” i ewentualnie ponownie przemyśleć wybór słowa kluczowego. Należy ukierunkować się na odpowiednie słowa kluczowe.
Każda strona powinna mieć własne słowo kluczowe Focus. Mogą tu pomóc narzędzia takie jak wtyczka Yoast SEO dla WordPressa. Nie ma znaczenia, czy jesteśmy zwolennikami całościowej treści, czy tworzymy osobną stronę dla każdego synonimu. Słowa kluczowe, które zostały już przypisane do strony, nie mogą i nie powinny być słowami kluczowymi gdzie indziej.
Jak radzić sobie z kanibalizacją:
- Canonical
- Łączenie podstron w jedną
- Usunięcie zbędnych kategorii, tagów
- Noindex
- Linkowanie wewnętrzne
- Optymalizacja profilu linków
- Przemyślane tworzenie nowych treści
- Deoptymalizacja

Jak naprawić kanibalizm słów kluczowych?
Metoda używana do naprawy kanibalizacji słów kluczowych zależy głównie od przyczyny problemu. Aby rozwiązać ten problem, można użyć następujących rozwiązań:
- Restrukturyzacja witryny – jest to najprostsze rozwiązanie, polegające na przekształceniu najbardziej autorytatywnej strony w stronę docelową zawierającej linki do innych odmian, które są unikalne, ale mieszczą się w tym samym zakresie, co docelowe słowa kluczowe.
- Stworzenie nowych stron docelowych – jeśli nie posiada się strony docelowej, która zawiera podsumowanie wszystkich stron produktów w witrynie, warto utworzyć unikalną stronę docelową, która będzie służyć jako wiarygodna strona źródłowa i połączyć ją ze wszystkimi odmianami stron w witrynie.
- Konsolidacja treści – daje to możliwość przekształcenia słabych stron w takie, które mają znaczenie i faktycznie konwertują więcej.
- Nowe słowa kluczowe – jeśli strony zawierają bogatą treść a jedynym problemem jest źle zaplanowana strategia słów kluczowych, warto opracować nowe słowa kluczowe.
- Przekierowania 301 – jest to ostatnia deska ratunku, która może mieć szereg negatywnych skutków dla rankingu SEO. Jest to jednak konieczne, w przypadku dużej ilości stron, które pozycjonują się dla tych samych terminów. Korzystanie z przekierowań 301 pozwala skonsolidować całą kanibalizowaną treść na jednej stronie, która jest bardziej autorytatywną wersją. Ta taktyka jest w rzeczywistości odpowiednia tylko w przypadku stron o podobnej treści i pasujących do określonych zapytań słów kluczowych.
Podsumowanie
Co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Kanibalizacja Słów Kluczowych a Pozycjonowanie: co to jest, jak ją zidentyfikować i wyeliminować, aby poprawić SEO?
Daj znać w komentarzu.