Google shopping

Marketing książki
26 sierpnia, 2021
Lead magnet
26 sierpnia, 2021

Google shopping – najlepsza reklama dla firm e-commerce?

W czasach kiedy na rynku znajdują się tysiące konkurencyjnych firm pozyskanie klienta w branży e-commerce jest bardzo trudne. Nawet jeżeli sklep będzie oferował klientom bardzo korzystne ceny, to nie ma on gwarancji na bycie zauważonym pośród dziesiątek innych podobnych działalności. Jest jednak forma reklamy, która pozwala nie tylko na łatwe zyskanie zainteresowania potencjalnych klientów, ale także na wyróżnienie ofert z konkurencyjnymi cenami na tle innych. Czym jest Google Shopping? Czy opłaca się przeprowadzać kampanię reklamową z użyciem Zakupów Google?

Google Shopping – reklama wyświetlana jako wynik wyszukiwania

Na pewno każdy użytkownik Internetu przynajmniej raz zetknął się z reklamami typu Google Shopping. Od 2014 roku Polacy po wpisaniu w Google fraz powiązanych z produktami sklepów e-commerce widzą boksy z ofertami różnych sprzedawców. Jest to najszybciej działająca porównywarka cenowa, ponieważ pozwala ona na przeanalizowanie najlepszych dostępnych ofert na rynku w kilkanaście sekund. Lista ofert Google Shopping jest wyświetlana na samym szczycie wyników wyszukiwania, a w każdym boksie widoczna jest nazwa produktu, wyraźne zdjęcie i cena. Po kliknięciu w taką reklamę klient jest przekierowywany bezpośrednio do odpowiadającej reklamowanemu produktowi podstrony sklepu internetowego. Co więcej, produkty zarejestrowanie w bazie danych Google Shopping są wyświetlane także w Grafice Google, a po przejściu do zakładki “Zakupy” w wynikach wyszukiwania potencjalny klient ma możliwość dokładnego przejrzenia dziesiątek ofert.

Jakie korzyści płyną z kampanii reklamowej Google Shopping?

Google Shopping jest obecnie najlepszą formą e-marketingu i to właśnie tego typu reklamy są czynnikiem sprawczym większości zakupów przeprowadzanych w internecie. W końcu są one pierwszą rzeczą jaką każdy zainteresowany zakupem klient widzi po wyszukaniu odpowiedniej frazy. Nazwa produktu, jego wygląd i cena są trzema czynnikami najbardziej branymi pod uwagę podczas zakupów online, dlatego wielu osobom lista reklam Google Shopping starczy do podjęcia decyzji o zakupie. Skutkuje to tym, że prawie wszystkie towary nie znajdujące się w bazie danych Zakupów Google są kupowane znacznie rzadziej od tych wyświetlanych na samym szczycie wyników wyszukiwania. Ponadto jest to idealna reklama dla sklepów, których głównym atutem są konkurencyjne ceny. Dzięki temu, że oferty takich sklepów są wyświetlane bezpośrednio obok tych od innych producentów potencjalni klienci mogą łatwo dojść do wniosku, że są one niezwykle korzystne. Krótko mówiąc reklamy Google Shopping to znakomity sposób na pozyskanie zainteresowania wielu klientów.

Jak dodać swoje produkty do bazy danych Zakupów Google?

Przed rozpoczęciem kampanii reklamowej Google Shopping konieczne będzie bezpłatne założenie konta Google Merchant Center. Wymagane jest także konto Google Ads, ponieważ dopiero ich połączenie umożliwia wyświetlanie reklam Google Shopping. Gdy już się to zrobi trzeba przygotować odpowiedni plik zawierający wszelkie informacje o produkcie. Najczęściej jest on zapisywany w specjalnym formacie XML, jednak pliki typu Google Sheet lub TXT też wchodzą w grę. W przypadku prowadzenia dużego sklepu najlepiej jest zlecić to zadanie zewnętrznej firmie informatycznej, jednak w przypadku małej ilości produktów w asortymencie każdy technik informatyczny powinien poradzić sobie z tym zadaniem. Musi on jednak mieć na uwadze, że plik produktowy musi być przygotowany z niezwykłą dokładnością.

Przesyłając taki plik do Google Merchant Center nie trzeba jednak martwić się o to, czy zawiera on odpowiednie słowa kluczowe. Dlaczego? Użytkownik Google Shopping może przydzielić każdy zarejestrowany produkt do odpowiadającej mu kategorii, do której przynależące oferty zawsze wyświetlają się po wpisaniu przypisanych do niej fraz. Przykładowo jeżeli produkt zostanie sklasyfikowany jako obuwie sportowe, to zostanie on wyświetlony każdemu kto wpisze w wyszukiwarce frazę “buty do sportu”, niezależnie od treści pliku produktowego. Jednak jeżeli właściciel sklepu przewiduje, że jego klienci mogą wyszukiwać nietypowe dla innych ofert frazy, to warto zawrzeć je w opisie produktu.

Nie można zapomnieć o tym, że większość klientów “kupuje oczami”, dlatego każda oferta Google Shopping musi zawierać jak najlepszej jakości zdjęcie. Google zaleca, żeby było to zdjęcie w wymiarach 800 x 800 px i koniecznie posiadało białe lub przezroczyste tło. O ile wybór większej fotografii nie przyniesie wielu złych skutków, to mniejszy rozmiar zdjęcia może przekładać się na złą jakość wyświetlanej reklamy.

Ostatnim krokiem jest rozpoczęcie kampanii reklamowej w Zakupach Google. Wystarczy wybrać opcję tworzenia kampanii produktowej, a następnie ustalić wszelkie preferencje dotyczące wyświetlanych reklam.

Prowadzenie skutecznej kampanii reklamowej z użyciem Zakupów Google

Oczywiście Google zapewnia użytkownikom usługi Google Shopping łatwy dostęp do ogromnej ilości potencjalnych klientów, jednak to czy klient zdecyduje się na zakup zależy w głównej mierze od samego przedsiębiorcy. Tak jak podczas każdej kampanii reklamowej, w przypadku tej prowadzonej z użyciem Google Shopping konieczne jest opracowanie dobrej strategii. Planowanie wydatków, analiza grupy docelowej, badanie klikalności i skuteczności reklamy, wyznaczenie odpowiedzialnych za nią osób… Wszystko to jest bardzo ważne i ma ogromny wpływ na przebieg całej kampanii reklamowej.

Należy też pamiętać o tym, żeby napisać dobry i zachęcający opis produktu. Choć elementy oferty wyświetlanie w reklamach Zakupów Google są dla klientów najważniejszymi kryteriami, to jednak wielu z nich bierze pod uwagę także opis i wszystkie szczegółowe dane umieszczone w ofercie. Dlatego konieczne jest zadbanie o to aby potencjalny klient nie stracił zainteresowania ofertą po przekierowaniu na podstronę sklepu.

Z kolei tym, czym nie trzeba się przejmować w trakcie kampanii reklamowej Google Shopping jest aktualizowanie danych o reklamowanych produktach. Jeżeli cały proces rejestracji produktów w systemie Google został dobrze przeprowadzony, to reklamy będą same się aktualizowały pod względem nowych cen produktów, ich dostępności, czy nawet nowych zdjęć.

Koszty korzystania z usługi Google Shopping

Koszta takiej kampanii reklamowej są jej kolejną niepodważalną zaletą. Nie tylko są one naliczane od każdego kliknięcia zamiast okresowo, co zawsze pozwala na dobry stosunek ceny usługi do jakości, ale także stawkę określa się samodzielnie. Przedsiębiorca rejestrując swoje produkty sam określa ile jest w stanie zapłacić za każde wejście w wyświetloną reklamę, dzięki czemu metoda ta jest dostępna dla każdej firmy e-commerce. Oczywiście większe stawki oznaczają większy priorytet w wyświetlaniu na liście reklamowanych produktów, jednak jeżeli oferta ma atrakcyjną cenę lub nie musi zmagać się z dużą konkurencją to przepłacanie za kliknięcia nie będzie konieczne.

Warto też wspomnieć, że możliwość personalizacji kosztów reklamy Google Shopping, a także nieponoszenie kosztów przy braku kliknięć pozwala na przetestowanie tej metody. W przypadku gdy nie okaże się ona być efektywna, co zdarza się bardzo rzadko, można wycofać się z kampanii nie ponosząc prawie żadnych strat. Z kolei po potwierdzeniu skuteczności tego sposobu reklamowania produktów można zwiększyć wysokość stawek za kliknięcia i cieszyć się jeszcze lepszymi efektami.

Ciekawym faktem jest to, że stawki za kliknięcie można obniżyć bez tracenia dobrych efektów, jeżeli skorzysta się z pośrednictwa dowolnej porównywarki cen. Administracja strony zarejestruje produkty użytkownika w serwisie Google Shopping, jednocześnie żądając od niego mniejszych kosztów. Rozwiązanie to pozwala także nieco zwiększyć ilość odbiorców, ponieważ niewielki odsetek użytkowników internetu jest sceptycznie nastawiony do reklam wyświetlanych na szczycie wyników wyszukiwania, dlatego korzysta z innych porównywarek cenowych.

Jak wyglądał rozwój usługi Google Shopping?

W Polsce usługa ta jest dosyć nowa, ponieważ trafiła do naszego kraju w 2013 roku, jednak Google Shopping swoje początki miał już 11 lat wcześniej. W 2002 roku Craig Nevil-Manning stworzył wyszukiwarkę Froogle, która miała pomagać w wyodrębnianiu ofert firm e-commerce z wyników wyszukiwania popularnego Google. Z czasem usługa się rozwijała, zmieniając też swoje nazwy na przykład na Google Products, a po 2010 zaczęła być upowszechniana w licznych krajach Europy. Do 2012 usługa Google Shopping była darmowa, pozwalając każdemu na bezpłatne reklamowanie swoich produktów. Jednak na rok przed trafieniem do Polski firma Google zdecydowała, że skuteczność jaką zapewniają kampaniom reklamowym usługi Google Shopping jest godna bycia płatną. Oczywiście przyczyniło się to do zniknięcia wielu ofert z listy Zakupów Google, jednak dzięki większym zarobkom mogła się ona znacznie bardziej rozwinąć. Lista reklamowanych produktów przyjmowała najróżniejsze formy, jednak ta stosowana obecnie wydaje się być najlepsza dla klientów i mieścić w sobie najwięcej ofert.

Google Shopping w pigułce

Tak jak widać korzystanie z usług Zakupy Google podczas prowadzenia kampanii reklamowej niesie za sobą wiele korzyści. Można w ten sposób zdobyć znacznie szersze grono odbiorców, którym nigdy nie wyświetla się reklam “na siłę”. Ponadto firmy z atrakcyjnymi cenami mogą wyróżnić w ten sposób swoje oferty, nawet jeżeli cieszą się znacznie mniejszą popularnością od konkurencji. Prosta, ale konkretna forma wyświetlanych boksów z ofertami zachęca wielu klientów do zakupu, jednak należy pamiętać, że ostateczna skuteczność reklamy zależy wyłącznie od przedsiębiorcy. W końcu musi on zachęcić do zakupu osobę, która kliknęła w link. Dlatego niezbędne jest opracowywanie odpowiedniej strategii marketingowej, a także atrakcyjne zbudowanie podstrony produktu. Koszta usługi Google Shopping są jednak bardzo niskie, a nalicza się je od każdego kliknięcia w reklamę zamiast okresowo. Dzięki temu przedsiębiorca nigdy nie przepłaci za reklamowanie swoich produktów w Zakupach Google, a dzięki ofertom różnych pośredników może nawet na nim zaoszczędzić.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)